Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein

Gestart door De Digitale Trein vrijdag 11 juni 2021, 16:17:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
 
   Hallo,
 
   Ik heb een vraag, weet iemand hoe je een Marklin locdecoder (60972 mLD3) kan schakelen volgens het Marklin principe en die is:

   F0=> Front en sluit lichten wisselend met de rijrichting
   F6=> schakelt Frontverlichting cabine 2 uit
   F8=> schakelt Frontverlichting cabine 1 uit
   F0+F6+F8 schakelt rangeer dubbel A sein
   Graag ook een schema van aansluiten.

   Al vast bedankt voor het meedenken

    m.vr.gr
   
    Peter
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
Waar moet hij in? In welke lok? Heb je een lok zonder "platine"? Of ben je aan het ombouwen? En wat heb je allemaal al zelf gevonden? Er is een CV-lijst mLD3 / mSD3 CV liste met daarin alle CV's die ingesteld kunnen worden. Inclusief het functiemappen van de F-toetsen in combinatie met de AUX (uitgangen). Functiemappen is het toewijzen van een F-toets aan uitgangen, geluiden en andere (logische) acties van een decoder.

Groet Ronald
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
Ik heb deze schakeling al eens gemaakt maar het viel niet mee omdat er geen beschrijving is hoe dit te doen.
Heb je een Marklin programmer tool of CS2/3 anders word dit wel erg lastig?
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein

    Hallo Mark en anderen,
   
   Het gaat om de led`s te schakelen volgens Marklin kwa schema en cv`s die ik daar voor nodig hebt Marklin programmer tool (60971)heb ik wel, het programmeren is geen probleem.
   Ik heb zelf een Marklin locje (maar deze komt uit de fabriek en is niet uit te lezen) met die front/sluitverlichting en dat vind ik erg mooi daarom deze vraag.

   groeten
   Peter
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
 @citaat Je hebt dus de decoder al ingebouwd? En je weet ook welke verlichting aan welke Aux hangt? Dan kan je met de CV-lijst in het eerste bericht van mij aan de gang.  Neem de CV-lijst door die in mijn bericht staat en zie welke CV's je mag gaan aanpassen. Doe dat via de programmer en testen maar.

Kan je hem wel uitlezen op je centrale?

Groet Ronald.
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
Om welke lok gaat het is dit een model van na 2012 dan zit de schakeling in de dragerprint verwerkt en is het vrij simpel.
Gaat het om een oudere lok dan moet je mogelijk logische schakelingen maken wat een stuk ingewikkelder is dan bij ESU.
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
De bewuste schakeling vind je terug op de website van HGH-Moba (Hans-Günther Heiserholt).
Hij heeft van de print in de E50 uit de set 29500 deze schakeling gereverse-engineered. ==> Klik
Ik heb deze schakeling toegepast op de dragerprint in mijn V188. ==> Klik.
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
 
     Hallo Ad,

     Bij wie of waar kan ik de print kopen en kan deze print ook in een v200 ingebouwd worden.

     m.vr.gr
   
     Peter
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
Bij de Marklin decoders met MTC21 dragerprint heb je verder niks nodig, behalve als er geen weerstanden op de verlichtingsprint zit.
De lichtschakeling maak je via logische schakelingen welke je naar de decoder schrijft.

Maar het is wel handig als je kunt aangeven welke lok je wilt ombouwen zoals Ronald ook al heeft aangegeven.
Je hebt het over een V200 maar welke?
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
 
    Mark,
 
  Ik zoek een dragerprint waar alle weerstanden transistoren op geplaatst kan worden voor de logische schakelingen voor de led verlichting met de decoder Mld3.
  De loc waar het ingebouwd moet worden is een V200 139 (3682)
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein

Je kan een montage print gebruiken.

Naast de decoder heb je ook een 5-polige motor nodig.
Decoder:
Grijs op witte frontseinen sleperzijde.
Geel op witte frontseinen motorzijde.
Bruin-rood (Aux1) op rode sluitseinen sleperzijde.
Bruin-groen (Aux2) op rode sluitseinen motorzijde.
Dmv functie mapping kan je de gewenste lichtbeelden aan een functie toets koppelen.

Mvg
Marcel
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
Citaat van: De Digitale Trein op zaterdag 12 juni 2021, 19:38:17
Ik zoek een dragerprint waar alle weerstanden transistoren op geplaatst kan worden voor de logische schakelingen voor de led verlichting met de decoder Mld3.
 
Daar kan ik je een kort antwoord op geven deze zijn er niet, in ieder geval niet los te koop.
Er zijn alleen standaard print te koop of deze worden bij decoders geleverd. je zult zelf de schakeling moeten maken via functie mappen en logische functies, dit kan met zowel ESU als Marklin.
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
Citaat van: De Digitale Trein op zaterdag 12 juni 2021, 17:22:40
Bij wie of waar kan ik de print kopen en kan deze print ook in een v200 ingebouwd worden.
Ik had de maten voor de print opgemeten en de schakeling getekend (aangepaste versie van de tekening van HGH) en heb de print door John laten maken.
Soldeerwerk zelf gedaan.
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: LED schema en cv`s voor front-en sluitverlichting met dubbel A-sein
Beste Peter.
Ik ben even door je bijdragen gegaan, en zag dat je al eens esu decoders met de 6021 hebt geprogrammeerd.
Dus die zijn bereikbaar voor jou qua functiemappen.
Bij de msd3 decoders is het voor mij nog een geheim, maar zal het in grote lijnen ook zo werken.
: een Aux aan een functie-toets koppelen met de gewenste voorwaarden.
Ik denk dat je via de programmer er stapsgewijs wel uit komt.
Je V200 is voorzien van witte- en rode gloeilampen. Laat die nog even zitten en doe eerst eens de motorombouw en de aansluiting van de front- en sluitseinen. (Lv Lh Aux1 Aux2)
Met Aux 3 en 4 zou ik nog even wachten tot de basis gelukt is.

Mvg.
Marcel