Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ESU of Marklin loksound decoder

Gestart door Klaas Dijkhuis zondag 13 juni 2021, 14:34:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU of Marklin loksound decoder
Klaas Dijkhuis
gast

ESU of Marklin loksound decoder
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik wil graag mijn Marklin lokje 3096 met 3 anker motor en oude delta dipswitch decoder ombouwen naar een 5 anker motor en nieuwe sounddecoder. Voor de motor ben ik er wel uit dat moet volgens mij een 60944 ombouw set worden, maar voor de loksound twijfel ik tussen een Marklin 60975 mSD3 en een ESU loksound. Zelf heb ik een lichte voorkeur voor een Marklin sounddecoder omdat ik denk dan niet te verdrinken in alle mogelijkheden. Alvast bedankt voor de reacties.

Groet van Klaas
Re: ESU of Marklin loksound decoder
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ESU of Marklin loksound decoder
Hoi, ik heb 5 BR86-ers, waarvan 2 omgebouwd met ESU Loksound en 2 hadden af-fabriek geluid van Märklin (en eentje heeft nog geen geluid). ESU heeft in ieder geval een geluidsproject voor de BR86, ik weet niet of Märklin dat ook beschikbaar heeft (zou je even moeten bekijken in hun sound-bibliotheek). Ik weet ook niet of die geluiden in mijn af-fabriek-locs specifiek voor de BR86 zijn; Märklin had een tijdlang dezelfde geluiden in verschillende locs.

De ontkoppelwals voor de Telex-koppelingen vind ik bij de ESU decoders makkelijker in te stellen dan bij de Märklin decoders, maar dat kan een persoonlijke voorkeur zijn.

Ik neem wel aan dat je een ESU Lokprogrammer hebt om de sounds op de ESU decoder te zetten (of iemand in de buurt hebt die dat kan doen), dan wel een mDecodertool/CS2/3 hebt om de Märklin decoder van de sound te voorzien.

Succes,
Groet, Paul
Re: ESU of Marklin loksound decoder
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: ESU of Marklin loksound decoder
Hoi Klaas,

Ik denk dat dat een hele goede afweging is. Ik probeer altijd de meest praktische oplossing te kiezen.

Esu heeft een specifieke geluidsproject voor de BR86, Marklin heeft die jammer genoeg niet.
Aan de andere kant, hoe klinkt een stoomlocomotief? Iedereen beleeft het geproduceerd geluid om zijn eigen subjectieve manier. Geen twee oren zijn hetzelfde  :D

In dit specifieke geval zou je beter voor de ESU decoder kunnen kiezen, omdat dat de minste wijzigingen in de decoder zelf nodig zijn.
ESU: Decoder inbouwen, project downloaden, in de lokprogrammer, motor selecteren, automatisch inregelen, puntjes op de i (rijeigenschappen).
Marklin: Decoder inbouwen, iitzoeken welk soundproject het meest aanspreekt, uploaden, evt rijeigenschappen aanpassen (max snelheid)

Uiteindelijk weinig verschil in dit geval.

Jan-Peter

Re: ESU of Marklin loksound decoder
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: ESU of Marklin loksound decoder
 @citaat

Het advies is netjes hoor, maar er is toch een beweging naar de ESU decoder zonder feitelijk onderbouwing.
Ik snap het heus wel en dit is ook in gegeven door een persoonlijker ervaring, niks mis mee, maar niet objectief. ;) 

gr. Ruud

PS

het is mij om het even over welke merk we het hebben, als het "goed" voelt 
Re: ESU of Marklin loksound decoder
 @citaat Marklin heeft geen BR86 geluid zegt JanPeter, ESU wel. Wil je nog meer feitelijke onderbouwing? Man, man ........ :D

Gr, Ben.
Re: ESU of Marklin loksound decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ESU of Marklin loksound decoder
Esu is volgens mij makkelijker in te stellen, al kan het nog veel werk zijn.
Marklin vind ik niet zo duidelijk. Sowieso is de gebruiksaanwijzing wat summier over de mogelijkheden.
Ik doel dan op specifieke geluiden toewijzen of verschuiven aan/naar een functie knop.
Maar eerlijk gezegd, ben ik er lombok esu nog niet helemaal uit.
Mvg
Marcel
Re: ESU of Marklin loksound decoder
Ik kan het heel makkelijk maken de Marklin decoder zijn ingewikkelde in te stellen dan ESU decoders, ook de soundfiles van ESU zijn beter.
Marklin komt wel met betere sound maar het gaat langzaam.