Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

wisselende beginstanden servo S90

Gestart door Wheels vrijdag 25 juni 2021, 16:20:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselende beginstanden servo S90
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
wisselende beginstanden servo S90
Hoi,
Ik gebruik diverse S90 servo's als wissel voor mijn Faller Car System. Aansturing middels ESU Switchpilot.
Dit werkt tijdens het gebruik redelijk, nog niet 100% tevreden.

Na het opstarten van mijn ECoS laat ik diverse Faller Auto's over de baan rijden en blijkt dat enkele, dus niet allemaal, servo wissels niet helemaal op de beginstand staan wat resulteert dat de auto's de weg verlaten vanwege verkeerde stand wissel.

Als ik na opstarten van de ECoS de servo wissel diverse keren aan en uit schakel heb ik het probleem met een verkeerde beginstand niet. Rara, ik snap dat niet.

Enig idee??

gr Matje
Re: wisselende beginstanden servo S90
Je beschrijving kan ik niet helemaal volgen.
Wanneer doet zich het probleem nu voor en hoe laat het zich reproduceren?
Je zegt dat de servo's in een verkeerde beginstand staan. Maar wanneer? Gebeurt er iets bij het afsluiten van de Ecos? Of juist bij het opstarten? En neutraliseer je een en ander weer door handmatig aansturen?
Als ik het goed begrijp, gaat het tijdens het rijden allemaal wel goed, maar is het begin niet altijd goed.
Het is niet ondenkbaar dat de servo's bij het opstarten van de centrale een kleine beweging maken waardoor ze niet meer helemaal goed staan. Een oplossing heb ik niet, maar daarin kan een verklaring zitten.

Groet,

Peter

Re: wisselende beginstanden servo S90
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wisselende beginstanden servo S90
Volgens mij is dit toch een bekend 'probleem'. Bij het spanningsloos zetten van de baan gaan de servo's naar de middenstand en bij het inschakelen van de spanning blijven ze dan in de middenstand. Zoiets toch? Het zou eigenlijk niet mogen gebwuren maar dat doet het blijkbaar dus toch wel. In bv koploper kun je bij het opstarten automatisch alle wissels een keer aansturen. Dat verhelpt dit euvel al, maa rik heb geen idee of een EcoS of andere programma's dat ook kunnen. Een workaround zou ook kunnen zijn dat bij het afschakelen eerst de servospanning wordt uitgezet en daarna pas de andere voedingen, dan bij het inschakelen de omgekeerde volgorde aanhouden. Probeer daar eens wat mee te testen.
Re: wisselende beginstanden servo S90
Ik deel jouw ervaring niet, Henk. Ik heb Digikeijs 4024 decoders en een CS2. Bij het opstarten maken alle servo's geluid, misschien bewegen ze iets, maar geen wissel komt in een verkeerde stand. Daarbij stuurt RocRail elk wissel aan bij automatisch rijden, dat wil zeggen: de instellingen staan zo, dat elk wissel en elk sein, een opdracht krijgt, zelfs als de juiste stand al bereikt is. RocRail neemt zodoende het zekere voor het onzekere.
Geen idee wat een EcoS in dit verband vermag.


Groet,

Peter
Re: wisselende beginstanden servo S90
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: wisselende beginstanden servo S90
Met afsluiten van de ECoS en iTrain hoor ik in ieder geval geen enkele servo een geluid maken, het probleem met de afwijkende stand van diverse servo s ontstaat bij opstarten ECoS.

ESU switchpilot gebruikt stroom vanaf de rail. Er zit geen aparte voeding aangesloten.

Gr Matje
Re: wisselende beginstanden servo S90
In CV50 bit 2 van de Switchpilot kun je instellen dat er alleen spanning naar de servo gaat als die iets moet doen. Check even de handleiding.

Gr, Ben.
Re: wisselende beginstanden servo S90
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: wisselende beginstanden servo S90
Bedankt Ben,

Ik ga dit weekend eens stoeien met CV 50

gr Matje
Re: wisselende beginstanden servo S90
En eventueel toch eens denken over een aparte schakelende voeding voor de decoders. Dat zou wel voor extra stabiliteit kunnen zorgen.
Maar misschien is de tip van Ben wel de oplossing!

Groet,

Peter
Re: wisselende beginstanden servo S90
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: wisselende beginstanden servo S90
Hoi,
CV 50 van de switchpilot servo met de ECoS op waarde 2 gezet en daarmee lijkt probleem wisselende  beginstand opgelost.
Gr Matje
Re: wisselende beginstanden servo S90
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisselende beginstanden servo S90
Citaat van: Wheels op vrijdag 25 juni 2021, 16:20:25
ESU Switchpilot.
Fijn dat het op die manier werkt, maar om het wat scherper te stellen:

Welke versie van Esu Switch Pilot servo heb jij? 2.0? 3.0?
Ik heb zelf versie 1.2 en die is wat lastiger in de omgang (nieuwere versies zijn verbeterd).
Re: wisselende beginstanden servo S90
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: wisselende beginstanden servo S90
Versie 2