Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...

Gestart door Petrus dinsdag 08 juni 2021, 10:30:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Beste allen,

Onlangs heb ik een V100 aangeschaft: M* 3377.
Ik wil deze ombouwen met een M* motorset 60944 en ik vraag me nu af of ik moet frezen om een en ander passend te maken.

Dit zijn de nummers van de huidige motor van de M*3377:
- Anker LFCM: 21745
- Veldmagneet: 22218
- Motorschild: 22355

Ik heb dit al eerder bij de hand gehad ( https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67811.msg1187211#msg1187211 ).

Ik vraag het nu omdat de M*3377 gebruik maakt van een andere maat veldmagneet: niet de M* 22220, maar de M* 22218.

De volgende V100 modellen hebben dezelfde motorspecificaties als de M*3377: 3374, 3372, 3647, 3672 (Zie bestelformulier 'Enzelteile...').

Dank voor meelezen en meedenken.

Petrus
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
De 3377 heeft een LFCM, dus moet je frezen, zowel aan het frame als aan de magneet..
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Dank Ad. Ik heb dat ook gedacht totdat ik de locomotief opende en het motorschild zag. Dat is geen M*22355.
Ik doe er nu een foto bij; had ik natuurlijk eerder moeten doen.

Petrus
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Petrus,

In de wiki wordt de ombouw van een 3072 beschreven, deze kun je ook op de 3377 wel toepassen.

Deze loc heeft zo te zien een delta decoder.
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Elektronische omschakeling, geen delta.
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
@Wim; @Fred: Dank voor meedenken. Alle beetjes helpen...

De loc is analoog en heeft een trommelcollectormotor. In 1993 heeft M* een nieuwe versie uitgebracht. De informatie die bij mijn loc in de doos is gevoegd klopt simpelweg niet; die hoort bij de oude versie met de LFCM motor. Geraadpleegd van: https://www.stummiforum.de/t37167f2-M-rklin-v-T-rkis-Art-1.html

Het juiste - hoop ik - onderdelenoverzicht geeft de volgende nummers:

Feldmagnet: 231390
Anker: 231440
Motorschild: 231350
Zylinderschraube: 785140
Bürstenpaar: 601460

Wat zijn nu de nummers van de magneet, het anker en het motorschild ter vervanging voor digitalisering en kan dat zonder frezen ingebouwd worden?


Dank en groet, Petrus
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Klopt Petrus,
een DCM motor,
je hoeft niets te frezen.

Je kan hem ook ombouwen met een 60760 set.
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Dank Wim,

Daar begon het al op te lijken: gewoon M*60760; in mijn geval 60941 zonder M* decoder. Er gaat een Lokpilot in...
Al met al weer een hoop gedoe om niets zal ik maar zeggen; omdat ik me laat leiden door de verkeerde informatie. Enfin... het forum schiet dan te hulp!

Dank en groet,

Petrus
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: V100 M*3377: bij ombouw wel of niet frezen...
Zo zie je maar dat je altijd onder kap moet kijken. ;)
Succes met de ombouw Petrus.