Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw baanontwerp

Gestart door Mizarel maandag 07 juni 2021, 11:50:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Nieuw baanontwerp
Beste forum leden,
Na een lang ziekbed kon ik wel goed nadenken over een nieuw plan. Veel heb ik gehad aan alle adviezen van dit forum.
Voordat ik nu hout enz ga bestellen wil ik jullie vragen eens naar mijn ontwerp te kijken.
Gezien mijn jonge 74 jarige lichaam kan ik niet groter in de maatvoering
Gaat mij ook hoofdzakelijk om het draaischijf gedeelte ( de nieuwe C rail van marklin)
Mijn dank is bij voorbaat groot
Anton
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Zo te zien zijn de hoogtes niet allemaal goed ingesteld, maar met de gegeven getallen lijkt het me dat er niet overal genoeg ruimte boven de sporen is. Met name het traject A-C is problematisch. Halverwege dat traject staat als hoogte 48.23, terwijl het station erboven op 120 ligt. Dat is te krap, maar waarschijnlijk is dat wel te verbeteren. Een groter probleem is dat het spoor niet ver genoeg onder de locloods ligt, daarvoor zie ik niet direct een oplossing. Lastig is verder de verbinding van punt A in de zichtbare rails: van 66 naar 120 lijkt me behoorlijk steil.

Ik vermoed dat het ontwerp wel wat aan te passen is, maar zonder artikelnummers bij de rails is het lastig om te raden wat het ontwerp precies is. Als je wat plaatjes met artikelnummers geeft, wil ik er best eens naar kijken.


Iets heel anders is de plaats van de beide ontkoppelrails. Doordat ze direct naast de driewegwissel liggen, moet de locomotief op die wissel stil staan om te ontkoppelen. Als het ook maar enigszins te vermijden is, laat ik mijn locomotieven niet stoppen op een wissel. Wat ik ook nooit doe, is een bochtje naast een ontkoppelrails leggen. Eenmaal ontkoppelde wagens kun je namelijk alleen weer aankoppelen als ze op een recht spoor staan, vlak naast een bochtje staan de koppelingen van loc en wagen niet goed in lijn.

Tenslotte nog een detail: het korte spoortje links van het midden van de driewegwissel is te lang, het stootblok ligt praktisch tegen de railstaaf van de binnenbocht van de meegebogen wissel. De breedte van C-rail inclusief bedding is 40 mm. In het uiterste geval mag de bedding van het stootblok vrijwel tegen de bedding van de binnenbocht liggen. Omdat de bedding aan het uiteinde van zo'n stootblok 24977 of 978 laag is, kunnen de treinen dan nog nét veilig die binnenbocht gebruiken. Als de breedte van de rails in Anyrail instelbaar is, kun je hem op 40 mm zetten, dan kun je tijdens het ontwerpen al zien of het zal passen. In WinTrack staat het standaard al op 40 mm.


Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Even los van de terechte opmerkingen van Rob over de hoogtes, plaatsing van ontkoppelrails en dergelijke, wil ik zeggen dat ik het in de basis een leuk baantje vindt.
Maar het zit allemaal wat krap op elkaar en ik vroeg mij af of dat nodig is. Ik las dat leeftijd en gezondheid in hoofdzaak bepalend zouden zijn voor de omvang van het geheel. Maar, is er meer ruimte beschikbaar?
Zou je dan niet wat meer lengte pakken, smal langs de wand? Dat is misschien makkelijker werken en maakt een iets ruimer traceverloop mogelijk.

Een schaduwstation hoeft niet per se onder de zichtbare baan, het kan er ook naast of achter (als losse  module?). Dat werkt ook al makkelijk bij het bouwen en bedienen (ingrijpen bij storingen).

Groet,

Peter
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Dag Rob en Peter,
Ontzettend dank voor jullie inbreng ik ben er erg blij mee
Ik heb de basis tafel iets vergroot in de lengte en de rails snel aangepast. Groter gaat niet want ik moet met mijn rolstoel om de tafel kunnen.
De draaischijf, vandaag binnen gekomen, vind ik wel belangrijk anders is het alleen maar rondjes rijden en ik wil graag ook wat te doen hebben. Mijn doelstelling wordt rijden met twee loos, baanvak indeling, seinen, en tot slot bovenleiding, dus de komende 2 jaar wel onder de pannen, maar nu eerst de basis.
Rob als je wil kan je nog kijken naar de iets aangepaste tekeningen nu met art.nrs. Ik begrijp dat je Anny rail hebt dus doe ik het ook bij.
Met dankbare dank, Anton
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Bij deze een wat bijgeschaafde versie van het ontwerp.

Alle overgangen van vlak naar stijgende of dalende sporen zijn geleidelijk, het maximale stijgingspercentage is 3,5% en het hoogteverschil tussen boven elkaar liggende sporen is overal minstens 90 mm.
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Ik zou A met een iets ruimere boog naar de achterkant verleggen en aan sluiten op D. Dan heb je volgens mij een flauwere helling op een recht stuk spoor. B verbind je dan met C, met eventueel een passeer spoor
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 08 juni 2021, 19:54:17
Bij deze een wat bijgeschaafde versie van het ontwerp.

Alle overgangen van vlak naar stijgende of dalende sporen zijn geleidelijk, het maximale stijgingspercentage is 3,5% en het hoogteverschil tussen boven elkaar liggende sporen is overal minstens 90 mm.

Beste Rob,
Ik ben helemaal beduusd en ik weet niet hoe ik je moet bedanken, na een half jaar studeren uit proberen kan ik nu eindelijk in ruwbouw de baan gaan opbouwen.
Je hebt me erg blij gemaakt. Als de ruwbou klaar is zal je op de hoogte houden door fotootjes te posten
Heel veel dank en hartelijke groet,
Anton
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Nog een vraagje Rob, kan ik voor het uitzagen van het tracé 6 mm multiplex gebruiken of is 9 mm beter.
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Mijn baan ligt gewoon op de vloer, de hoogteverschillen zijn hooguit een paar millimeters. Gelukkig zijn er genoeg forumleden met heel veel ervaring in het bouwen van banen, die kunnen je ongetwijfeld veel beter adviseren.
Re: Nieuw baanontwerp
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Citaat van: Mizarel op donderdag 10 juni 2021, 09:09:22
Nog een vraagje Rob, kan ik voor het uitzagen van het tracé 6 mm multiplex gebruiken of is 9 mm beter.

Beiden kan. Het antwoord op die vraag zit 'm in de ondersteuning. Met een dikkere plaat kun je grotere overspanningen maken. Te weinig ondersteuning betekent doorzakken en dat zie je als je trein gaat rijden. Multiplex als bouwmateriaal is alvast een goed idee. Verder kan ik je er niet mee helpen, omdat ik zelf MDF heb gebruikt. Dat is geen aanrader, want zwaar en veel ondersteuning nodig.
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Dank je wel
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Anton,
Ter informatie. Mijn baantracé is opgebouwd met stroken van 8cm brede 15mm spaanplaat die om de 50cm ondersteund wordt door ribben. Deze ribben zijn ook van 15mm spaanplaat gemaakt. Het geheel gaat nu het derde jaar met regenseizoen in Thailand in en van doorhangen is nog niets te merken. Overigens adviseer ik je niet om ook spaanplaat te gebruiken. Soms is het nodig om de rails (tijdelijk) met een spijkertje vast te zetten en dat is bij spaanplaat een crime.

In het verleden heb ik ook banen gebouwd met populieren multiplex alleen weet ik nu niet meer welke dikte ik daarbij gebruikt heb. Wel weet ik nog wat ik voor een klimspiraal gebruikte. Dat werd opgebouwd uit twee lagen 4mm met overlappende trapeziums en veel draadeinden. Als je geen risico wil lopen adviseer ik je 9mm multiplex te gebruiken.
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Ik gebruik voor de liggers 8mm en voor de staanders 10mm okoume multiplex.

De staanders staan rond de 40 cm van elkaar.
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Dag Anton, zelf ben ik begonnen met MDF 20 mm ( ik gebruik dit als vaste basisplaat, dus zoals een tafel waarop verder gebouwd wordt, ik kende toen het gebruik van spanten nog niet), wat wel erg zwaar is ; maar daarna overgestapt naar Multiplex 8mm wat even sterk is maar veel lichter . Denkend aan jouw toestand zou ik voor het laatste opteren en het gebruik van spanten, dus een open tafel. Je kan dan ook beter overal bij.Succes met je baan.
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Hoi Anton,
Misschien kun je hier wat ideeën uit halen. Ik heb een frame gemaakt van vuren en daar 8 mm MDF op gelegd.
De oppervlakte is 5.80 x 2.00 meter.

Sorry, ik was de link vergeten:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.msg1125328#msg1125328
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Omwille van de bereikbaarheid zou ik ook kiezen voor een open bouwwijze met spanten. Dan kun je overal beter bij dan met dikke en dichte platen.

Qua dikte kan alles maar 6mm lijkt me het minst 16 mm het hoogst
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Ik wil iedereen hartelijk danken voor het meedenken en de goede adviezen.
Ik heb er veel aan gehad en ga nu hout bestellen en aan de slag.
Ik zal in een nieuwe topic de vordering laten zien
Anton
Re: Nieuw baanontwerp
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Succes, ik ben benieuwd! Ga je het linkje naar dat nieuwe draadje hier nog neerzetten?