Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn MS 2 blijft hangen in zijn startscherm "Marklin"

Gestart door Klaas Dijkhuis zondag 06 juni 2021, 13:40:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn MS 2 blijft hangen in zijn startscherm "Marklin"
Hallo allemaal, ik heb een vraagje.

Mijn MS 2 60653 blijft hangen in zijn startscherm "Marklin" of als hij daar een keer doorheen komt loopt hij vast binnen 1 of 2 minuten in één van de volgende schermen. Het is begonnen nadat ik een sluiting had op de baan door één van de wagonnetjes. Wat ik me nu afvraag, zou het iets is met de software van de MS 2 kunnen zijn, of is het misschien iets is met de digitale aansluit box.

Ik heb ze samen al aangesloten los van de baan om te kijken of er iets met de baan is, maar dat maakt niet uit. Mijn vraag is nu, is er misschien iemand in de buurt van Hengelo Ov die mijn MS 2 zou kunnen resetten met behulp van zijn Central Station. Of als iemand nog andere suggesties heeft dan zijn die natuurlijk ook welkom.
Re: Mijn MS 2 blijft hangen in zijn startscherm "Marklin"
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mijn MS 2 blijft hangen in zijn startscherm "Marklin"
Dag Klaas,

Heb je al een Factory Reset gedaan van je MS2?
Zelf heb ik ook wel eens dit gehad en toen o.a. de kabel van de MS2 op de andere poort van de Gleisbox aangesloten. Ook toen weer een Factory Reset gedaan.

Welke Firmware heb je erop?

Groeten,

Jan
Re: Mijn MS 2 blijft hangen in zijn startscherm "Marklin"
Hallo Jan,

Ik ben nieuw op dit forum dus nog betrekkelijk onervaren. Als je met factory reset bedoelt rode knop ingedrukt houden en dan de stekker van de adapter in het stopcontact dat heb ik gedaan. Maar dat haalde niets uit. Firmware versie weet ik niet want ik ben betrekkelijk nieuw hier, en ik kom niet meer in het betreffende scherm. Zoals gezegd het is begonnen nadat ik een kortsluiting had op de baan. Ik was me er niet van bewust dat het zo kwetsbaar was.

Groet van klaas 
Re: Mijn MS 2 blijft hangen in zijn startscherm "Marklin"
Overigens ander poort van de digitale box ook geprobeerd.
Re: Mijn MS 2 blijft hangen in zijn startscherm "Marklin"
Hallo Jan,

Inmiddels is het me duidelijk dat de oorzaak in mijn gleisbox lag. Nieuwe MS2 en gleisbox gekocht en daarmee werkte alles natuurlijk weer. Maar met de nieuwe gleisbox en mijn oude MS2 werkte het ook weer. Echter met de nieuwe MS2 en mijn oude gleisbox liep de nieuwe MS2 ook steeds vast. Dus de oude gleisbox was met de sluiting op de rails opgeblazen, normaal gesproken moet de gleisbox daartegen beveiligd zijn, maar dat was nu blijkbaar niet het geval. Bedankt in elk geval voor je reactie.

Groeten
Klaas
Re: Mijn MS 2 blijft hangen in zijn startscherm "Marklin"
 @citaat: Hoe oud is je gleisbox? En heb je die nieuw gekocht? Zo ja: ook na een paar jaar kan je terug naar je winkelier. De garantiebepalingen in Nederland zijn niet van dien aard dat er een "harde" einddatum aan de garantie zit.

Groet Ronald.
Re: Mijn MS 2 blijft hangen in zijn startscherm "Marklin"
De gleisbox is wel beveiligd tegen kortsluiting (anders was die van mij al duizend keer overleden), hij kan alleen niet zo goed tegen externe spanning op de uitgang.  Weet je ook wat er precies gebeurd is?

Let ook even op dat je beide MS'en en de gleisbox op de zelfde softwareversie brengt, anders krijg je rare effecten met je loclijst en zo.
Re: Mijn MS 2 blijft hangen in zijn startscherm "Marklin"
Hallo Erik,

Ik heb de gleisbox en grijze MS2 op markplaats gekocht, dus ik denk dat het ongeveer een jaar of 7 oud geweest is. De sluiting was ontstaan door een paar ontspoorde wagonnetjes en ik heb wat vonkjes gezien.
Dus 7 jaar oud en garantie voor de 2e eigenaar en welke winkelier moet ik aanspreken? Uiteindelijk toch maar nieuw gekocht bij Conrad. Toen ik erachter was dat de oude gleisbox defect en mijn oude MS2 met de nieuwe geüpdatet had, had ik dus de beschikking over 2 werkende MS2's en een nieuwe werkende gleisbox. Ik heb me nog gerealiseerd dat ik de nieuwe MS2 weer retour kon doen naar Conrad binnen 30 dagen dus dan had ik alles voor de kosten van een nieuwe gleisbox weer werkend gehad. Uiteindelijk heb ik de nieuwe MS2 ook gehouden omdat het me toch wel handig leek om er 2 te hebben.

Ik ben een nieuw lid en realiseer me dat er voor mij nog veel kennis op te doen is, maar dat is alleen maar leuk. Momenteel ben ik bezig om mijn BR 86 Delta lok te updaten met een nieuwe 5 ankerige motor en soundchip van Marklin en zo blijf ik bezig met mijn 66 jaar.

Bedankt voor je reactie,
Groet,
Klaas