Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback

Gestart door Martijn82 zaterdag 05 juni 2021, 17:28:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Hallo mede forum-ers!

Binnenkort ga ik verhuizen. Ik heb dan een ruimte van 5.50x2.60m tot mijn beschikking als hobby ruimte. Mijn idee was om een plaat te maken van ongeveer 4.50x1.20m. Zo hou ik ook nog wat ruimte over andere zaken.
Ik ben niet ervaren in het ontwerpen van een plan, dus heb al menig informatie opgezocht op het forum en verschillende railplannen bekeken.
Nu heb ik er zelf 1 gemaakt in AnyRail en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en hoor/zie graag jullie feedback hierop.

Alvast bedankt!

Periode 1980-heden
Voornamelijk NS materieel (personen vervoer/rijtuigen) en wat goederentreinen.
Nederlands landschap (dus geen bergen)

Mvg,
Martijn
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
hoi Matijn

het valt met op dat de stad qua grootte kleiner is als het dorp ..en is dat je bedoeling en je hoofdstation ligt zowat tegenover het kleinstation , ik zou zeggen probeer dat wat van elkaar te leggen.

gr. Ruud
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Met de bovenstaande opmerking in gedachten zou je kunnen besluiten om het groot station iets naar links te verschuiven en het klein station een stuk naar rechts. Dat wordt dan een halteplaats voor de bewoners van de woonwijk. Terwijl het groot station de gehele (niet weergegeven) stad bedient.

Als het ontbreken van bergen je er van weerhoudt om hoogte verschillen of een schaduwstation te bouwen. Nederland kent wel degelijk tunnels in het spoornetwerk. Bv de Hemtunnel, de Schipholtunnel en zo nog vele meer. Je kan dan achteraan een rij reliëfhuizen neerztten waarachter/onder de trein naar beneden verdwijnt. Alleen een suggestie hoor.

Verder zie ik weinig nut van de keerlus links. Eenmaal gekeerd kom je nooit meer terug in de originele richting. Als laatste wil ik er nog op wijzen dat een tafeldiepte van 120cm moeilijk bereikbaar zal blijken. Zelf heb ik een diepte van 135cm en iedere 150cm een uitneembaar werkluik. Dat kan er van boven uitgenomen worden waarna ik van onderen in het ontstane gat kan gaan staan om te werken aan scenery en calamiteiten. Denk daar over na.
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
In de basis heb je een klassiek 'ovaaltje' getekend. Wat ik daar minder aantrekkelijk aan vind , is dat je de treinen de hele weg kunt volgen met je ogen en dus echt een rondje om de kerk ziet doen. Zelfs het nut om in de trein te stappen om van dorp naar stad te gaan, is zichtbaar afwezig. Lopend ben je sneller.
Zou je deze tafel aan beide lange zijden kunnen benaderen en bedienen, dan wordt het een ander verhaal. Door in de lengte een achtergrondcoulisse (dunne plaat hardboard of MDF van zo'n 40 cm hoog) te plaatsen, kun je beide taferelen optisch van elkaar scheiden. De twee stations zijn elkaars schaduwstation en de treinen komen in de zichtbare delen langs, stoppen of rangeren voorzover nodig of gewild. Het probleem van de bereikbaarheid is ook gelijk opgelost. Beide taferelen zijn immers 60 cm diep.
Uiteraard is het zoals zo vaak: wat wil je maken? Tijdperk en plaats heb je al bepaald. Maar, wordt het een leuke speel(goed)baan of een modelbaan met wat andere ( ik zou zeggen: hogere) aspiraties?


Groet,

Peter


Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Op zich een goed idee van Peter maar gezien de afmeting van de ruimte zie ik daar ook weinig heil in. Met een tafel van 120 cm in het midden hou je aan beide zijden 70cm ruimte over. Net genoeg om te lopen maar verder kun je dan ook niks meer doen. Geen tafel om te knutselen, nauwelijks ruimte voor een uitstekend bedieningspaneel. daar bij is de ruimte aan één kopse kant dan 100cm of 50 cm aan beide kanten. En dat is ook niet riant te noemen.

Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Ten eerste bedankt voor jullie reactie/feedback  :thumbup: Mijn idee is wel om wel verder uit te bouwen dan alleen maar rondjes rijden. Ik heb al zoveel gelezen over schaduwstations en een spiraal tussen de beide lagen maar door de hoeveelheid informatie kom ik er eigenlijk niet uit :)
Daarnaast wil ik ook niet meteen te extreem gaan, maar het geleidelijk opbouwen, maar vind het dan wel belangrijk als ik een tafel bouw dat ik dan niet na een half jaar deze opnieuw kan gaan maken aangezien ik weinig ruimte/mogelijkheden heb. Misschien dat het sowieso wel handig is om 2 lagen te maken met de oog op de toekomst.
De diepte van 120cm kan ik begrijpen dat het lastig word om overal bij te komen. De tafel krijgt wielen om eventueel ergens makkelijk bij te kunnen.
Ik heb even een nieuw tafelblad uitgetekend. Misschien heeft iemand nog wel een idee ergens liggen waar ik op verder kan borduren ? Alvast bedankt voor jullie tijd/moeite.

(EDIT: Nieuw tafelblad maar even verwijderd om verwarring te verkomen)


Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Hah zit ik uren te tekenen komt je met een nieuwe tafelmaat, grappig.

Onderstand idee heb ik even uitgewerkt in een tekening. Een kopstation met slanke wissels ziet er veel mooier uit dan die krappe bogen. Door de linker boog verdwijn je in de schipholtunnel bijvoorbeeld. Achteraan zet je fabrieken en andere bedrijfsgebouwen waar de trein doorheen rijd tnaar onderen. Met 2,5 winding van een spiraal kom je dan op -32,5 cm in een schaduwstation. Dan kun je afwisselend diverse treinen naar boven oproepen. In het kopstation kun je dan nog overloopwissels leggen om van lok te wisselen bij getrokken treinen. Ruimte voor perrons moet je zelf even maken mbv rechte stukjes aan het begin in de wisselstraat. Het schaduwstation heb ik zo gemaakt dat er evenveel rechtse als linkse wissels in liggen. Voor het gemak. Het grote gemis van een DKW in C-rail komt hier weer duidelijk boven drijven. Het is natuurlijk mogelijk om de hele wisselstraat in korte bogen te maken. Dan heb je wel DKW tot je beschikking. De in het niets eindigende 24360 links midden is bedoeld als aansluiting naar industriesporen en evt. een rangeerterreintje. Dat mag je zelf verder invullen.
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Hallo Henk,

Mijn excuses hiervoor. Ik had geen idee dat je voor mij iets aan het maken was. De andere tafelmaat had ik geplaatst omdat zoekende ben ik de afmetingen en mogelijkheden. In ieder geval super bedankt voor je ontwerp  :thumbup: Ik zal deze als leidraad meenemen in mijn nieuwe ontwerp. Ik wil persoonlijk ook af van het standaard ovaal, maar daarnaast vind ik het wel mooi als de trein oneindig kan doorrijden doormiddel van bv. een keerlus of iets dergelijk.


Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Hallo Henk,

Ik ben even bezig geweest met jou opzet om deze verder uit te werken in AnyRail. Ik heb in het schaduwstation een keerlus gemaakt. Nog zonder opstelsporen. Daarnaast de indeling op het bovenblad anders gemaakt met 1 hoofstation met industrie erachter.
En aan de linkerkant een gedeelte voor woningen etc.
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Oh je hoeft je niet te veontschuldigen hoor. Dit is jouw draadje en je mag doen wat je goeddunkt.

Nu heb je dus een keerlus in de onderste laag gemaakt. Maar die was er toch al in mijn plan? Met extra opstelsporen. Ja, ik had er geen plaatje van bijgevoegd maar wel het .any bestand wat jij gewoon in Anyrail kunt laden en dan zie je alles. het .any bestand vind je direct onder het plaatje, baan25.any.

hierbij dan nog eens de plaatjes van de verschillende niveaus. De bovenste staat al in mijn vorige post, die hoeft dus niet nog en keer. Daaronder komen dan twee cirkels van de spiraal, dus tweemaal het plaatje Baan25w onder elkaar. Daaronder komt dan het schaduwstation zoals in plaatje Baan25s is afgebeeld. door die twee cirkels kun je met het geheel een hoogteverschil creeëren van 32cm waardoor je met gemak met je handen bij de treinen kunt die in het schaduwstation zijn opgesteld.
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Hallo Henk,

Ik denk dat een bezoekje aan de opticien geen overbodige luxe is :) Ik had dat .any bestand helemaal niet gezien en heb vanuit jou afbeelding het baanplan opnieuw nagemaakt :D
Super bedankt nogmaals. Ik ga dit eens goed bestuderen.  :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Ik weet niet wat je beperkingen in de ruimte zijn(deur,schuine kant andere opstakels)en wat je verder in de ruimte wilt gaan doen of neerzetten.
Want je ontwerp zal met deze tafel afmeting in de meeste gevallen een ovaaltje blijven. Terwijl dit niet nodig is als je een beetje out side the box gaat denken.
Bvb een U vorm of een M vorm maar ook een asymmetrisch hondebot of zelf 2 losse banen gekoppelt door een 2 sporige verbinding.
Youtube staat vol met voorbeelden.
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
De ruimte is nogal beperkt voor U- of M-vormen. Mijn suggestie om er om drie zijden omheen te lopen was al lastig vanwege de beschikbare ruimte.
Maar als je niet te zwaarlijvig bent, kon het. Zeker met een verrijdbare tafel.
Maar de ontwerpen die Henk heeft voorgesteld leidden tot nieuwe inspiratie, zag ik. Een kopstation met keerlus op lager niveau, is al een stuk aantrekkelijker, ook qua scenery.

Misschien als je het station niet parallel aan de tafelrand legt, maar een beetje schuin, dan oogt het net wat speelser.
Het ziet er veelbelovend uit!

Groet,

Peter
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Bij een kamerlengte van 5,50 m is 2,6 m tamelijk smal. Als je daar dan ook nog een lange rechthoek als baanvorm kiest, denk ik dat het erg statisch zal ogen.

Ondanks de 2,6 m is het echter best mogelijk om een speelse variant op een U-vorm te maken. De crux van zo'n vorm is dat in beide poten van de U genoeg ruimte moet zijn voor een klimspiraal of dubbelspoors bocht, dan zijn er heel veel baanplannen mogelijk. Het onderstaande voorbeeld is afgeleid van dubbelspoor R3/R4. Een cirkel R4 inclusief bedding heeft een diameter van 120 cm, met een beetje ruimte ernaast voor uitzwenkende treinen heb je aan 125 cm (net) genoeg. Als de beide poten van de U even lang zouden zijn, blijft er met twee van die cirkels nog maar 10 cm over, dat is uiteraard veel te weinig, maar met poten van ongelijke lengte kun je probleemloos voldoende tussenruimte creëren.

Bij de geschetste U-vorm zou bijvoorbeeld linksvoor een station in een flauwe bocht passen, maar er zijn natuurlijk legio andere mogelijkheden.
Re: Nieuwe (eerste) vaste opstelling. Graag jullie mening/feedback
Misschien is het een optie om een rondgaande baan langs alle wanden te maken. Dat hoeft niet de hele kamer te beslaan. Bijvoorbeeld een hoek met een L vorm van 80 cm diep een gedeelte met scenery, de overige wanden gebruik je voor een rondgaande baan met twee sporen, dat is 10 cm diep. Die kun je achter een kast of in een IKEA stellingkast onderbrengen