Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...

Gestart door Nieuwenhuis zaterdag 05 juni 2021, 15:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Fraai gebouwd Wim! :thumbup: Dank voor deze toevoeging.
De gelijkenis met de bouwdoos is zeker treffend, al snap ik het blauwe dak niet ...
Op Wolfi`s Modelleisenbahn Seiten staat vermelding en verwijzing van de
kartonnen uitvoering van dit seinhuis uit Faller Magazin 49 van Oktober 1965.

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hallo Erik,

Ik moet je bekennen dat ik over de kleur van de daken zelf ook allerminst te spreken ben. Ik ga hier zeker nog mee aan de slag.

groet, Wim
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: LeenVdab op zondag 19 juni 2022, 20:37:48
Ik ga bij nader inzien ook mijn niet gebouwde kitjes van de hand doen maar wil ze niet zo maar dumpen op het containerpark...
Wie mij met de beste argumenten kan overtuigen dat zij of hij nog iets kan doen met kit B-91 mag die gratis hebben :-)

Ipv zelf m'n spullen op Marktplek te zetten heb ik laatst iemand die daar veel soortgelijke spullen verkocht, bij mij in de buurt, met een bericht benaderd of er belangstelling was om een partij (Faller) over te nemen. Zo was ik er goed vanaf en komen de spulletjes toch bij liefhebbers terecht.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch is mij te ver weg om een poging te wagen ...
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik heb er wel belang stelling voor
Ik even diverse info door over de overdracht
Groeten marklinman
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Alhoewel B-91 geen echt voorbeeld heeft zijn er toch bouwsels terug te vinden die er sterk doen aan denken, zoals Halteplatz Roetgen, dat is ongeveer dezelfde 'barak'.
Op http://blog.seniorennet.be/overweg13/archief.php?ID=1836193 heb ik een foto gevonden van op het laatst dat het gebruikt werd als stopplaats en van nu dat het een café is geworden aan een fietspad, van sporen geen spoor meer...
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De in bericht #102 benoemde Faller B-143 komt wederom aan de orde, echter ditmaal als de Watertoren Haltingen.

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 09 september 2021, 11:43:27
... de Faller B-143 was vanaf 1960 tot 1963 het transformatorhuisje en vanaf 1981 de watertoren Haltingen.

Vanaf 1990, met invoering van de nieuwe artikelcodering, heeft de bouwdoos nummer 120143 meegekregen.
De afmetingen van de H0 bouwdoos (99x99x240mm) komen niet evenredig overeen met de werkelijke hoogte
van 25m (H0=287mm), toch vermeld de Duitse Wikipedia dat de firma Faller het model van deze watertoren voert.



Het voorbeeld van de bouwdoos is de watertoren van Haltingen: een stalen uitvoering t.b.v. de spoorwegen,
gesitueerd in het noordelijke deel van het rangeerstation tegen de grens van Zwitserland bij Basel.
Gelegen tussen station Haltingen en Weil am Rhein, werd de 25 meter hoge toren in 1913 gebouwd
door de Staatsspoorwegen van Baden- Württemberg en voorzag hij met een inhoud van 500m3 ooit
tal van stoomlocomotieven van het benodigde water.

Faller B-143

Bron : www.altemodellbahnen.de

Voorbeeld

Bron : www.books.google.nl                                       Bron : www.staedte-fotos.de

In 2016 is de Deutsche Bahn begonnen met de sanering van deze watertoren, die inmiddels op de monumentenlijst staat.

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Op https://www.eisenbahnen-in-mv.de/Pollo.htm vind je ook nog wel een gebouwtje dat verwant is aan de B-91:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: LeenVdab op zaterdag 18 juni 2022, 20:58:08
maar na 55 jaar
En toch pas 37 jaar oud?  :idea:
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Om het voorbeeld van de Faller boogbrug B-533 te vinden is veel zoekwerk nodig geweest.
En een exact gelijkend voorbeeld is niet gevonden, maar wel één twee die het voorbeeld had kunnen zijn.



In 1964 geïntroduceerd als boogbrug van 36cm (voor bijvoorbeeld 2x een Märklin M-rail van 180mm),
maar o.a. in de catalogus van 1976 is deze 40cm. In het Faller-programma als B-533 van 1964 tot 1980.
De bouwdoos is nu nog steeds verkrijgbaar bij Faller onder artikelnummer 120536.

Faller B-533

Bron : www.altemodellbahnen.de

Karakteristieke eigenschappen van deze bouwdoos:
- Een stalen boogbrug met trekband;
- Volle wand boog met klinknagels;
- Horizontaal (3x recht) dwarsverband tussen beide bogen;
- Loodrecht verticale hangers tot het verzonken rijoppervlak;
- Gebouwd voor 1964, jaar van uitgifte bouwdoos B-533.

Van de (spoor)bruggen in Duitsland die het meest aan bovenstaande criteria voldoen, komen twee bruggen uit Berlijn het meest in de buurt:
de  Charlottenbrücke (Spandau) over de Havel en de Schlossbrücke (Charlottenburg-Wilmersdorf) over de Spree, beide gebouwd in 1929.
Hetgeen wat niet overeenkomt van beide bruggen in Berlijn is hoe de bogen eindigen en zijn de horizontale dwarsverbanden tussen beide stalen bogen.

Charlottenbrücke

Bron : www.structurae.net

Schlossbrücke

Bron : www.schiffbilder.de

Andere op B-533 lijkende (spoor)bruggen die in overweging zijn genomen, maar toch minder overeenkomsten hadden:
- Berlijn Unterhafen (te jong);
- Gößnitz Thüringen; (te jong);
- Oude Keplerbrücke in Graz (Oostenrijk);
- Trisannabrücke bij Wiesberg (Oostenrijk)

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Faller was vaak regionaal georiënteerd, het zou mij dan ook niet verbazen als het voorbeeld van deze brug ergens in het Schwarzwald staat.....
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Misschien, met de nadruk op misschien is dit het voorbeeld...... ligt in Baden Würtemberg

http://www.karl-gotsch.de/Album/D_EB_BW.htm  (en dan de 5de brug van onderen).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dank voor jouw reactie en getoonde interesse Berry! :thumbup:

Citaat van: SBB-CARGO op maandag 04 juli 2022, 13:52:30
Misschien, met de nadruk op misschien is dit het voorbeeld...... ligt in Baden Würtemberg

http://www.karl-gotsch.de/Album/D_EB_BW.htm  (en dan de 5de brug van onderen).

Jouw bijdrage kietelde mijn nieuwsgierigheid, dus gelijk de brug en locatie opgezocht:

Bron : www.karl-gotsch.de

Zeker een gelijkende boogbrug met trekband, echter volgens zowel de DB-site als
de database voor civiele bouwwerken is deze brug pas in 1991 opgeleverd ...

Groeten,

Erik.

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Conclusie;  De DB heeft de brug van Faller nagebouwd  :)

Maar zonder gekheid, mooi uitgezocht  :thumbup:
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: SBB-CARGO op maandag 04 juli 2022, 15:20:16
Maar zonder gekheid, mooi uitgezocht  :thumbup:
Dankjewel Berry, de zoektochten hiervoor over het Wereld Wijde Web leveren soms hele interessante informatie op!



Citaat van: SBB-CARGO op maandag 04 juli 2022, 13:24:41
Faller was vaak regionaal georiënteerd, ...
En soms zelfs lokaal georiënteerd ... :

Op de foto op bladzijde 2 van catalogus 856 uit 1956 is een iconische parabolische toog te zien.
De begeleidende tekst ernaast verhaalt hierbij over Gütenbach, als de thuishaven van Faller.
Wanner de foto goed wordt bestudeerd zijn duidelijk te zien de vier villa's met zeer herkenbare
wolfskappen aan de Kirchstraße 9-15 in Gütenbach

Op de foto op bladzijde 2 van catalogus 857 uit 1957 is uiterst rechts het huis te zien vanwaar
de foto uit 1956 zou kunnen zijn gemaakt: aan de linkerzijde lijkt een witte muur met een soort
doorkijk te zijn, ter ondersteuning van het balkon.

De iconische boog heeft veel overeenkomst met zoals die is toegepast voor bouwdoos B-252 de Villa met Balkon.
Het lijkt alsof de ontwerpers van Faller voor bouwdoos B-252 (1957-1962) geïnspireerd waren door een nabij gelegen huis.
Op de huidige Google-maps van Gütenbach is het huis niet (meer) terug te vinden, iets wat 65 jaar na dato best mogelijk is.

Faller B-252

Bron: www.altemodellbahnen.de

Trouwens ook bouwdoos B-113 (1957-1964) Bahnhof Cortina heeft een vergelijkbaar gevormde boog.

Faller B113

Bron: www.bahnbauten-h0.blogspot.com

Groeten,

Erik.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Het nummer B-107 is in totaal drie keer uitgegeven bij Faller voor een bouwdoos van een station:
van 1957 tot 1964 voor Station Neukirch, van 1970 tot 1981 voor Station Seebruck en
van 1988 tot 1990 voor Station Güglingen welke nog steeds verkrijgbaar is onder nummer 110107



Faller's station Güglingen is gebaseerd op het voormalige station wat nog steeds in Güglingen te vinden is.
Het Type IIIa eenheids-stationsgebouw van de Württembergse spoorwegen fungeert tegenwoordig als woonhuis.

Als halte op het smalspoortraject tussen Leonbronn en Lauffen am Neckar en onderdeel van de Zabergäubahn vond er
tot 25 juli 1986 personenvervoer plaats en tot 25 september 1994 goederenvervoer.


Bron: www.wikipedia.de

De lijn werd op 28-08-1896 in bedrijf genomen van Lauffen tot Güglingen en van Güglingen naar Leonbronn op 18-10-1901.
Toen de spoorhervorming op 1 januari 1994 in Duitsland van kracht werd, was Deutsche Bahn niet langer verplicht om
goederendiensten te verlenen. Als gevolg daarvan gaf de DB met ingang van 25-09-1994 ook het vrachtverkeer op deze route op.
Omdat het traject nu zonder verkeer was, vroeg de DB, als verantwoordelijke, sluiting aan welke op 1 juli 1995 inging.

Faller B-107

Bron: www.trenesymas.com

Origineel in Güglingen medio 2006, vóór de renovatie

Bron: https://de.wikipedia.org/

Origineel in Güglingen, na de renovatie

Bron: www.vergessene-bahnen.de

Groeten,

Erik.

Edit: bronvermelding toegevoegd.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Das sieht ja besser aus!  :thumbup:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Tja, Güglingen had vele gezichten.
Leuk dat het station hier ook weer genoemd wordt. :thumbup:
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Deze bijzondere bouwdoos kwam op dit forum al eens uitgebreid ter sprake: klik,
maar wat het voorbeeld was, is nog een hele puzzel geworden - letterlijk, is achteraf gebleken ...
Bij menig modelbouwer is deze bouwdoos al jaren favoriet en is in verscheidene uitvoeringen uitgebracht:

Faller B-214   1961-1964   Auto-Rast   (Mercedes Logo)
Faller B-215   1961-1979   Auto-Rast   (Mercedes Logo) v.v. motor
Faller B-4914 1963-1973   Tankstelle   (Zonder Logo) Motor Sport Cafe
Faller B-137   1975-1980   Snack-Bar   (Zonder Logo)

Faller B-215
https://www.youtube.com/watch?v=KrQSsHwLNZ8
Bron: www.youtube.com

Het ontwerp van Faller voor de B-214 Auto-Rast ligt dus ergens rond 1960.
Een ietwat bijzonder gebouw: een tankstation met daarboven een zit-gelegenheid met een
panoramisch uitzicht voorzien van rondgang compleet met de geur van brandstof en uitlaatgassen.
Wellicht was daarom de laatste versie gewijzigd van een pompstation naar een snackbar.



Daniel Bartetzko van Moderne-Regional.de meldt (16-07-2014) dat Faller de inspiratie
voor deze bouwdoos tijdens een familie-uitje in Freiburg vond, destijds het tankstation
van een Opel garage, nu een horecagelegenheid na een grondige renovatie in 2012.
Een paar maanden ervoor duikt deze oude foto voor het eerst op (10-04-2014), op het forum
Altemodellbahnen.de echter zonder enige toespeling richting het Motor Sport Café van Faller.

TurmCafé in Freiburg im Breisgau (1951) architect Wilhelm Schelkes

Bron: www.badische-zeitung.de

Een restaurant met rond panoramisch uitzicht bovenop een eveneens ronde showroom van een
garage was ooit te vinden in Frankfurt, maar lijkt in de verste verte niet op de bouwdoos van Faller:

Opel Rondell Cafe/Restaurant & Shell station in Frankfurt(1957)

Bron: https://commons.wikimedia.org                                                  Bron: https://imsvintagephotos.com/

Gelet op de bouwkundige constructie van het bouwpakket, is wellicht de ronde opbouw met veel
glas het meest typerend en met veel fantasie in overeenstemming met het TurmCafé in Freiburg.
Maar wanneer we naar de onderconstructie kijken is zeker voor die periode bijzonder innovatief
en in deze heel goed vergelijkbaar met het CalTex concept voor benzinestations, geïntroduceerd
in 1956 (CalTex werd later Chevron daarna Texaco) en nog te vinden in Hannover en Neurenberg.

CalTex station v.w.b. de onderbouw/constructie (1956)

Bron: https://de.wikipedia.org

Zou een combinatie van TurmCafé en CalTex-tankstation geleid hebben tot het iconisch Faller bouwpakket?
Al met al is de bouwstijl en uitvoering van het bouwpakket volgens Streamline Moderne Design,
een populaire stroming van architectuur en vormgeving van 1930 tot 1955.

Opmerkelijk is dan weer dat 'sio' rond 1959 speelgoedgarages op de markt bracht,
die qua vorm en uitwerking toch enige overkomsten heeft met het Faller Motor Sport Café
en bovendien voorzien waren van het merk-opschrift 'CalTex'.
Wellicht dat Rokus en Corry van Blokland op de jaarlijkse speelgoedbeurs in Neurenberg
op hun beurt weer geïnspireerd werden door Faller?

sio speelgoedgarage medio 1959

Bron: https://classic-diecast.com

Of zouden de Faller broers destijds toch iets hebben meegekregen van de 'aandacht in de wereld
van de architectuur door de bijzondere constructie en vormgeving
' van een Nederlands ontwerp?
Wellicht zich hierdoor lieten inspireren v.w.b. de dakvorm en omloop en deze hebben overgenomen?

ontvangstgebouw Rotonde staalbedrijf De Vries Robbé in Gorinchem (1941) architect Ben Merkelbach

Bron: https://brievb.wordpress.com

Verder wil ik in deze opsomming toch nog noemen het voormalige restaurant Belvedere bij Petropolis
(What's in a name?) in Brazilië, al acht ik de kans klein dat dit ten grondslag lag voor de bouwdoos.

Restaurant Belvedere (1958)

Bron: https://www.facebook.com/

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Volgens de Faller-bijbel "die Welt von oben" is de Turm-Raststätte inderdaad gebaseerd op Autohaus Breisgau uit Freiburg.

Het model is overigens óók geleverd met Opel-reclame, althans zo staat hij wel in Altenstein-Dorf. Het originele pinnetje was weliswaar afgebroken en daardoor is er een klein sleufje in het reclamebord gezaagd waarmee hij alsnog op het motorasje geklemd kon worden. Daardoor lijkt het wellicht niet origineel, maar ik weet 99% zeker dat het dat wél is. Grappig detail is dat exact zo'n Opel-reclame bord zichtbaar is op je foto van het Opel Rondell Café.

Stuk voor stuk weer prachtige bouwwerken die je bij elkaar gezocht hebt :thumbup:! Vooral het Caltex-station dat zo maar model gestaan kan hebben voor de onderbouw van Faller is goed gevonden :thumbup:!

Bronvermelding: "Faller, die Welt von oben" en "eigen werk"
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
YES, ik heb het origineel gevonden!!! Nou ja, de eerlijkheid gebied mij om toe te geven dat dat wel met een beetje hulp van Horst is geweest. Toen hij bovenstaande foto's bekeek kwam er een nostalgische blik in zijn ogen en begon hij terstond te spitten in een oude houten kist met WOSA-fotoboeken. En al verrassend snel vond hij onderstaande foto, het origineel stond in Nergenshausen in de Duitse deelstaat Irgendwo! Of er nog iets van over is, is helaas onbekend...
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Mooi knip- en plakwerk in Old Skool Zwart/wit, Hans :thumbup:
Misschien liggen de verhoudingen iets anders, maar je herkent het meteen.
Dank voor het verduidelijken en de bevestigende notitie uit het Faller-boek!

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Haha ik zag de foto eerder dan de (rest van de) tekst. "Zijn we er toch weer ingetuind" zou wijlen Herman Kuiphof zeggen :o).

Verder lees ik steeds met veel plezier dit topic. Leuk en leerzaam bovendien :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 26 juli 2022, 10:02:58
Misschien liggen de verhoudingen iets anders, maar je herkent het meteen.
Er was inderdaad iets fout gegaan met inscannen door Horst (erg dik en onhandelbaar fotoboek, vandaar); nieuwe poging is beter gelukt.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 :) Ik sluit me aan bij Wico, ook ik lees en kijk steeds weer in dit topic met veel plezier. B)
Ook ik heb een Turm-Raststätte, en dan die met de Tankstelle erbij op de grotere grondplaat.
En dankzij Hanzi heb ik ook een draaiend logo, van hem kreeg ik de benodigde Flachmotor. B) :thumbup:
Het restaurant Belvedere is ook gaaf om te zien, in die tijd het toppunt van modern bouwen denk ik zo.
Het lijkt wel op een vliegende schotel, effe leuk een outer space bakkie doen daar. :D

Dirk-Jan

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat dat restaurant Belvedere is rechtstreeks uit een tekenfilm van The Jetsons (ken uw klassiekers) overgewaaid :mrgreen:!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De Jetsons beschikten nog niet over Landrovers volgens mij.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat @citaat even naar boven scrollen voor het bedoelde restaurant Belvedere; daar staan alleen luchtgekoelde VW's onder ;).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hier nog een volger genieter van dit leuke topic met de vele bouwdozen en hun mooie voorbeelden.

Groet Michel
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Leuk topic, mijn oog viel er gisteren op in de "laatste bericht" kolom  :)
Zelf ben ik N-spoorder in ruste, lees niet vaak in het modelspoor-gedeelte van dit forum.

Bladerend in het topic verwachtte ik mijn klassiekers ook wel tegen te komen, maar nee?
Voor mij zijn dat vooral de twee kerkjes... die in Wassen en die in Stuttgart Berg. Modellen van Kibri en Vollmer.



Voorbeeld-foto's van het kerkje van Wassen zijn er natuurlijk in overvloed... iedereen die er langs rijdt ziet het vanuit de trein 3 keer.
Zelf heb ik Wassen ook al een paar keer bezocht en heb naast de kerk gestaan, ook even binnen wezen kijken... maar de foto's die ik ervan heb zijn op het moment niet bereikbaar.

Van Internet:






Maar ook bij Stuttgart als ik naar het zuiden rij zit ik vanuit de trein steeds weer even te kijken om een glimp op te vangen van de Berger Kirche :)
Ook die heb ik al eens van dichtbij bekeken... lastig te fotograferen daar in de wijk. Foto's die ik heb zijn oud en van voor het digitale tijdperk.
Lastig te fotograferen geldt natuurlijk niet alleen voor mij, weinig foto's te vinden. Maar deze is te doen:



Wel heb ik een paar prachtige tekeningen gevonden. Smal vooraanzicht, eens kijken of het lukt om de plaatjes naast elkaar te zetten.



Verder kan het wel eens ontnuchterend werken als je serieus de grootte/schaal verhoudingen gaat vergelijken. De kerk in Stuttgart is in verhouding echt wel een maatje groter dan het model, in ieder geval het schip van de kerk.
De torenhoogte schijnt in schaal N nog wel enigszins overeen te komen, hoewel ik me dan afvraag hoe dat kan. Wat ik op Internet vind van de werkelijke afmetingen is niet eenduidig.
Het H0 model van Vollmer is in ieder geval een stuk kleiner. Vollmer had voor hun H0 modellen de filosofie: niet te groot, anders past het niet op kleine modelbaan.

Aan het begin van dit topic komt het station "Nordstadt" voorbij... had ik ook in N, maar toen heette het "Altstadt". Beetje zinloos om daar een voorbeeld bij te zoeken zoals Hannover... het is gewoon een kleine versie van Baden Baden, door Vollmer gemaakt voor de kleinere modelbaan. Ik heb me nooit druk gemaakt om de naam, gewoon de Baden Baden perrons erbij zonder de naam te veranderen. Past prima bij elkaar, net als de goederenloods.

Groet, Victor

Edit: tekst over het H0 model beetje aangepast, wil niet negatief zijn  :)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
CiteerVollmer had voor hun H0 modellen nu eenmaal de filosofie: niet te groot, anders past het niet op kleine modelbaan.

En die kleine modelbaan was dan in veel gevallen een Fertiggelände van maximaal 2 meter. Dat is in werkelijkheid iets meer dan de grootte van een voetbalveld waar een hele wereld met treinen op moet passen. Zie je het voor je?
De genoemde kerken zijn eigenlijk niet meer dan een behoorlijke pastoriekerk. En dan nog in een schaal van 1:100. Stel je eens voor dat je een bsiliek als de St. Jan in Den Bosch, of nog mooier de Kölner Dom, in 1:87 gaat bouwen. Dan staat je Fertiggelände vol met kerk en is er verder voor niets nog een plaatsje te vinden. Modelbanen is en blijft altijd een compromis tussen beschikbare ruimte en gewenste afmetingen.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ach ja, als de illusie maar een beetje geloofwaardig overkomt! :D
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Heel juist. It is all a matter of make believe.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 28 juli 2022, 17:25:39
Dan staat je Fertiggelände vol met kerk en is er verder voor niets nog een plaatsje te vinden.
Rondje om de kerk zal nog wel lukken  :D
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Faller heeft maar liefst vier keer een bouwdoos met nummer B-292 uitgebracht:
van 1959-1961   als Blokhut
van 1964-1967   als Burcht
van 1970-1972   als Boshut met lattenschuur en berghut
van 1974-1990   als Landelijke villa



In deze post de versie als Burcht, die ook nog eens onder nummer B-4961 tegelijk in het AMS-programma
uitkwam van 1964-1973, met als beschrijving: Romantisches Burgmodell, auf Felsengruppe

Faller B-4961

Bron: www.marnan.eu

Het voorbeeld voor deze bouwdoos is te vinden bij kasteel Wartburg.
Niet in zijn geheel, maar diverse onderdelen ervan zijn duidelijk terug te vinden:
de vierkante toren, de uitbouw met meerdere hoekenen kantelen, de typische kozijnen met pilaren en het vakwerkhuis op de kasteelmuur.
Kasteel Wartburg staat op de lijst van UNESCO werelderfgoed

Wartburg in Eisenach

Bron: www.nl.wikipedia.org

Groeten,

Erik.

Edit: afbeelding hersteld/gewijzigd.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat2 ik vind dat er maar bitter weinig overeenkomsten zijn, het heeft misschien gediend als inspiratie,


mvg,
Michel
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dat is nou net de charme van Fallers aanpak uit de beginjaren, of de hoogtijdagen van het OldSkool gebeuren.
Er werd wat gegrasduind in de echte wereld. Gemakshalve 100 keer verkleind en er was iets herkenbaars om 'op de baan te zetten'.
Het was niet zoals bij sommige van de huidige scenery fabrikanten dat een echt bestaand gebouw zo exact mogelijk werd nagebouwd.  Maar het werd een soort parallelle wereld op schaal die min of meer wel klopte.  Zo nauw luisterde het niet.
Eerlijk gezegd gold dat ook voor de treintjes van toen. Een zwart-rode snelreinloc met asindeiling 2C1 kreeg bedrijfsnummer 01 xxx. Iedereen blij .... Bijna echt!
Pas later gingen we steeds kritischer kijken.


Groet,

Peter
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Van 1955-1960 werd door Faller het baanwachtershuis als bouwpakket uitgebracht onder nummer B-130.
Het Fertigmodell werd van 1952-1962 uitgebracht onder nummer 131 en met elektronische bel als 132.



De bel was voor het bouwpakket los leverbaar onder nummer 131W. Het baanwachtershuis heeft nu nummer 120130.
Wanneer dit bouwpakket (gespiegeld) wordt uitgebreid met wachtruimte en golfplaten afdak, dan levert dan weer een
ander bouwpakket B-92 'Halte Zindelstein' op, welke leverbaar was vanaf 1958 en nog steeds is onder 110092.

Faller B-92

Bron: www.bahnbauten-h0.blogspot.com/

Faller B-130

Bron: www.fallerstore.nl

Wolfgang meldt op zijn website dat Faller in Magazin Nr. 4 van april 1958 aangeeft middels een foto dat het
voorbeeld voor dit baanwachtershuis in Eglharting, gemeente Kirchseeon stond, als/nabij de halte stopplaats.
Halte Eglharting werd op 1 mei 1897 in gebruik genomen. Het heeft een eilandperron dat bereikbaar is via
een onderdoorgang. Sinds 1972 stoppen er hier enkel lokale treinen op het traject München-Rosenheim.

Haltepunkt Eglharting

Bron: www.modelleisenbahnfan.de

Enig bewijs hiervoor heb ik verder kunnen vinden aan de hand van een tweetal oude ansichtkaarten:
op de eerste kaart tweemaal, één duidelijk rechtsboven en één middenin boven de tekst 'Ilching',
maar ook op de tweede kaart is het baanwachtershuis te vinden, namelijk rechts van de overweg.
Verder heb ik nog een oude luchtfoto gevonden waarop de locatie van de halte duidelijk te zien is.


Bron: www.kirchseeon-intern.de


Bron: www.img.oldthing.net

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Heerlijk, die oude foto's...
dat stationnetje heb ik ook nog gehad.

Bij B&B vol liefde in Oostenrijk moet ik ook altijd aan de oude Faller catalogus denken... :D
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
mooi bij elkaar gezocht weer, Erik! :thumbup:
en het blijft leuk (of enigszins bizar?) dat Faller dit bouwseltje al 64 jaar redelijk ongewijzigd in haar programma heeft :D
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Grappig, dat dit huisje in Zindelstein "verstopt" zit, Erik  :P
Wist ik niet.
Uitstekend speurwerk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Vandaag dit topic (opnieuw) bekeken.
Heerlijk al die oude bouwdozen en hun voorbeeld.

Da's pure herkenning.

Dank voor alle bijdragen!

mvg Hans
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...


Van 1955-1971 was de Visbuikbrug in het assortiment van Faller verkrijgbaar onder nummer B-543.
Vanaf 1980 tot de omnummering in 1990 was deze weer verkrijgbaar, maar dan onder nummer B-531.
De bouwdoos bevat een brug met aan weerszijden een stalen visbuikligger met 6 vakwerksegmenten.
De afmetingen zijn 180x65x55mm (lxbxh), wat in werkelijkheid een brug van zo'n 16m lang is.

Faller B-543

Bron: www.altemodellbahnen.de

Dit type brug is herkenbaar aan de parabolische vorm van de liggers aan de onderzijde,
hetgeen overeenkomt met het verloop van het buigmoment bij een constant verdeelde belasting.
Een vakwerkbrug met een constructie van visbuikliggers of -dragers wordt logischerwijs een visbuikbrug genoemd.

De voorloper hiervan is de lensdrager, waarvan de oudste afbeelding staat in de Codex Atlanticus van Leonardo da Vinci.
De lensdrager met dubbele parabolische bogen werd door Georg Ludwig Friedrich Laves verder ontwikkeld en gepatenteerd in 1835.

Spoorwegingenieur Friedrich August von Pauli verbeterde dit ontwerp weer tot paraboolligger rond 1850.
Dit ontwerp ontwikkelde uiteindelijk tot een brug met visbuikliggers, een overspanningsconstructie die voornamelijk
werd toegepast bij spoorwegbruggen tot de jaren 30 van de vorige eeuw, maar ook bij industriële gebouwen.

Deze vorm wordt ervaren als harmonieus, elegant en esthetisch, vooral meerdere van dergelijke liggers op één rij achter elkaar.
Een duidelijk voorbeeld daarvan is het Markersbacher Viadukt met 3 bruggen van 5 segmenten die 12,5m zijn, 4 bruggen van
7 segmenten die 20m zijn en 2 bruggen van 9 segmenten die 25m lang zijn, waarmee de totale lengte op ruim 160m komt.

De meeste visbuikbruggen werden voornamelijk bij de aanleg van spoorlijnen van metaal gebouwd, minder vaak ook bij de aanleg van wegen.
Dit type constructie is ongebruikelijk geworden door verbeterde technieken en materialen van tegenwoordig.
Een flink aantal visbuikbruggen zijn bewaard gebleven en opvallend veel ervan zijn te vinden over de langste zijrivier van de Ruhr, De Lenne (128km)
Maar ook diverse andere fraaie visbuikbruggen zijn er nog:

Nabij Beyenburg over de Beyenburger Stausee/Wupper voor de Wuppertalbahn

Bron: www.komoot.de

Unterlenzkirch nabij Lenzkirch: viadukt bei der Löffelschmiede

Bron: www.brueckenweb.de

Groeten,

Erik.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...


Faller B-98 stond in de catalogus van 1961 afgebeeld met de begeleidende tekst,
dat 'Bahnhof Alt-Glashütten' in het voorjaar van 1962 leverbaar zou zijn.
De bouwdoos is echter nooit in productie gegaan om verder onbekende reden.
Toch staat op AlteModellbahnen.de een zelfgebouwd exemplaar en is de B-98
ontleed in onderdelen van eerder door Faller uitgebrachte bouwdozen.

Faller B-98 Catalogus

Bron: www.altemodellbahnen.de

Faller B-98 Nagebouwd

Bron: www.altemodellbahnen.de

In grote lijnen heeft het hoofdgebouw van de bouwdoos wel wat weg van het
stationsgebouw van de gelijknamige halte in Altglashütten-Falkau op de Feldberg.
Deze halte is onderdeel van de lijn 'Dreiseenbahn' (de Drie meren lijn),
een 19km lange enkelsporige en geëlektrificeerde zijlijn in het district
Breisgau-Hochschwarzwald in Baden-Württemberg, die in 1926 werd geopend als
aftakking van de 'Höllentalbahn'. De 'Dreiseeenbahn' voert langs de drie meren
Titisee, Windgfällweiher en Schluchsee.

Bahnhof Altglashütten-Falkau in 2020

Bron: www.bahnbilder.de

Maar ook het op 2km nabij gelegen station van Feldberg-Bärental, op 967m het
hoogst gelegen station van Duitsland met normaalspoor, heeft er best veel van weg,
mede door de vorm en helling van het dak. Nadere bestudering leert dat nagenoeg
alle stationsgebouwen op deze lijn deze kenmerken bevatten: Feldberg-Bärental,
Altglashütten-Falkau, Aha, Schluchsee en Seebrugg.

Bahnhof Seebrugg: Endpunkt der Dreiseenbahn

Bron: www.badische-zeitung.de

Vóór de aankondiging van de B-98 in 1961 wordt in de geschiedenis van de
Dreiseenbahn
enkel vermeld dat in 1960 het einde van de stoomtractie was.
Iets wat toch niet echt een aanleiding is om er (n)ooit een bouwdoos van een
hiermee gerelateerd station voor uit te brengen ...

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Interessant Erik !

Wél in de catalogus, maar nooit in de winkel gekomen.
Met als bonus een fijn voorbeeld(steun)muur naast de stoomlok  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Geinig dat het nooit uitgebrachte station tóch door iemand gebouwd is. En het lijkt nog ook, op het plaatje uit de catalogus!
De overeenkomst met het échte station vind ik wat verder te zoeken...
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Je ziet wel bepaalde kenmerken van het origineel er in terug maar misschien vond Faller het uiteindelijk niet zo`n geslaagd model?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Er rusten soms op het echte model ook rechten, die je als je er een model van wilt maken ook moet afdragen aan de ontwerper.

Wijk je ervan af in detail praat je vaak niet meer over het origineel, en is dus minder belastbaar met rechten en zo.
En zo kunnen ze het kostenplaatje in de gaten houden, zodat we de prijs nog kunnen betalen voor een dergelijk model ;)
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dag Hans.

In de context van dit topic "De bouwdoos en zijn voorbeeld" is dat best interessant om te weten
hoe het bij wet is geregeld om van een bouwkundig object een miniatuur replica te mogen maken.
Op www.auteursrecht.nl staat wel beschreven wat er voor afbeeldingen geldt,
maar of dit ook voor miniatuurreplica's geldt, wordt hier niet duidelijk.

Over afbeeldingen staat op die website het volgende vermeld:
Het is toegestaan om voor eigen gebruik foto's, een film en andere afbeeldingen te maken van het door een ander ontworpen gebouw.
In de wet staat een belangrijke uitzondering voor kunstwerken en gebouwen die op een openbare plaats staan, zoals bijvoorbeeld
in een openbaar park of langs de openbare weg. Als een kunstwerk of gebouw bedoeld is om permanent op een openbare plaats te
staan - en dat is vaak het geval met een gebouw - zijn afbeeldingen van het gebouw "zoals het zich daar bevindt" toegestaan.
Dergelijke afbeeldingen mogen dus zonder toestemming van de architect verkocht worden. Een kunstwerk in een bedrijfshal
of museum bevindt zich niet op een 'openbare plaats' en valt dus niet onder deze uitzondering.


Daarom heb ik op eerder genoemde website hierover een vraag gesteld.
De reactie die ik hierop krijg, zal uiteraard worden gedeeld in dit topic.
Over wanneer het auteursrecht geldt vermeld de Kamer van Koophandel het volgende:

Het auteursrecht ontstaat vanaf het moment dat u het werk heeft gemaakt.
U hoeft auteursrecht nergens aan te vragen of te registreren.
Het kost u niets en is internationaal geldig. Het auteursrecht is geregeld in de Auteurswet


Mede over wat geschreven staat over afbeeldingen en de uitzonderingen ervan,
verwacht ik dat er voor schaalmodellen verder ook geen restricties zijn.
Hierbij denk ik nu ineens aan het kistje wat m'n oma in de kast had staan met zilveren theelepeltjes,
allen met een miniatuur van een bekend (inter)nationaal gebouw zoals o.a. de Eifeltoren, het Atomium en de RAI.

Groeten,

Erik.