Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...

Gestart door Nieuwenhuis zaterdag 05 juni 2021, 15:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Vanaf 1985 tot 1990 is catalogusnummer B-110 in gebruik voor de bouwdoos van 'Bahnhof Friedrichshöhe'.



Het origineel van deze bouwdoos bestaat nog steeds en staat in Bonndorf aan de Bahnhofstraße, zij het in gespiegelde vorm.
Het was het eindstation van de reeds lang opgeheven spoorlijn van zo'n 20 km lang: Lenzkirch - Bonndorf.
Deze zijtak van de Höllentalbahn werd geëxploiteerd van 1907 - 1967 en het voormalige stationsgebouw dateert van 1917.
Het gebouw huisvest heden ten dagen een dokterspraktijk, enkele woonhuizen en de redactie van het lokale krantje.
Het overdekte perron is omgebouwd tot wachtruimte, daar dit voormalige station nu een halte van de busdienst is.

Faller B-231

Bron : www.altemodellbahnen.de

Origineel - Oude foto

Bron : www.bahnalltag.de

Origineel - Oude foto

Bron : www.bz-ticket.de

Origineel - Recent

Bron : de.m.wikipedia.org

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hoi Erik,

Hierbij een plaatje van mijn geliefde Faller Lenzkirch  ;)
Lijkt het meest op het origineel.

Grtz Tony

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Tony op maandag 09 mei 2022, 16:56:51
Lijkt het meest op het origineel.
Leek! Weer zo'n afbraakpandje ....

Lijkt wel sterk hierop: MBZ Bhf. Lenzkirch

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Jan22 op maandag 09 mei 2022, 17:54:08
Leek! Weer zo'n afbraakpandje ....
???  :?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Tony op maandag 09 mei 2022, 16:56:51
Hierbij een plaatje van mijn geliefde Faller Lenzkirch  ;)
Lijkt het meest op het origineel.

Leuk Tony  :thumbup:
De Combi-kit uitvoering is inderdaad treffender:
het vakwerk is identiek en oogt beter dan de houtbetimmering
en de indeling van het kozijnwerk komt beter overeen!

Groeten,

Erik.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Een zeer gewaardeerd forumlid en naamgenoot attendeerde mij erop dat de
Faller-set B-244 nog een Siedlungshaus bevat, zoals deze beschreven is in post #290.
Van deze set met kerk, waren de woonhuizen B-210 en de B-249 al benoemd,
maar de B-259 valt ook onder dezelfde criteria van Siedlungshäuser.



De Faller B-259 wordt beschreven als Haus mit Holzverschalung und Laube,
(huis met houten lambrisering en prieel) en was in het programma van 1955-1965.
Door de houten constructie is een dergelijk huis uitermate geschikt om als Fertighaus
op de huizenmarkt te brengen. Een bijzonder interessant verhaal over de geschiedenis
en ontwikkeling ervan valt hier te lezen.

Faller B-259

Bron : www.altemodellbahnen.de

Fertighaus uit 1948
https://www.youtube.com/watch?v=O4TUO3Xc1VE
Bron : www.fertighaus.net

Groeten,

Erik.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...


Een bouwdoos die Faller maar heel kort in haar programma had, namelijk van 1958-1960,
is de B-531, met de omschrijving "Die Brücke am Kwai". Van 1962-1969 was onder dit zelfde
nummer een variant van het model verkrijgbaar: tweemaal het begindeel van de originele brug
vormen samen een sterk verkorte versie, die eerder vanaf 1958 B-531a als catalogusnummer had.
De complete brug in model is 940mm lang, wat in H0 omgerekend zo'n 82m is. De B-531a is 440mm.
De huidige rivierbreedte ter plaatse is ruim 130m, maar was dat ten tijden van de bouw ook zo ...?

Faller B-531

Bron : www.scalemates.com

Faller B-531a

Bron : www.altemodellbahnen.de

Het origineel van deze bouwdoos was onderdeel van de Birma-spoorweg: 415km tussen Bangkok
in Thailand en Rangoon in Birma. Brug 277 over de rivier Khwae is tussen 1940 en 1943 gebouwd
door burgerarbeiders en door de Japanners genomen krijgsgevangenen. Na drie bombardementen
(RAF:13-02-1945, USAAF:03-04-1945 en RAF:24-06-1945) was de brug eindelijk succesvol vernietigd.
De brug is bij velen bekend door de met 7 Acadamy Awards bekroonde film 'The Bridge on the River Kwai' uit 1957,
wat een verfilming is van de Franstalige roman 'Le Pont de la Riviére Kwaï' uit 1952 van Pierre Boulle.

De originele brug na de bombardementen

Bron : https://en.wikipedia.org/

Originele filmposter uit 1958

Bron : https://movieposters.ha.com

Trailer van de film "The Bridge on the River Kwai"
https://www.youtube.com/watch?v=PDVjulgOjrE
Bron : www.youtube.com

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
mijn buurman heeft de lange versie van deze brug op z'n treinbaan staan.
is wel apart dat de bouwdozen en filmposters een houten constructie tonen terwijl er op de foto na de bombardementen een stalen boogbrug te zien is; of moet ik om dat te begrijpen de filmklassieker een keer bekijken?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hallo allen,

Hans dit had ik me ook eens eerder afgevraagd maar volgens klikkie wordt het een stuk duidelijker.

Wel mooi gedaan Erik  :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Dank voor deze interessante aanvullende info Erwin! :thumbup:
Uit nazoekwerk kon ik enkel boven water halen dat de brug uit
de film speciaal gebouwd hiervoor gebouwd is op Sri Lanka.
En voor de film is diezelfde brug ook opgeblazen.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 17 mei 2022, 10:23:56
... of moet ik om dat te begrijpen de filmklassieker een keer bekijken?
Zeker doen Hans, maar het is wel een tranentrekker ...  :cry:

Groeten,

Erik.

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Faller heeft deze brug in de 90er jaren opnieuw uitgebracht onder nummer B-568

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Klopt Berry :thumbup: Volgens mijn archief is dat in 1985 of 1986 geweest ...

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
heren, allen weer bedankt voor de interessante weetjes! :thumbup:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat: "real bridge on the River Kwai was never destroyed, not even damaged.
It still stands on the edge of the Thai jungle about three miles from this peaceful town and it has become something of a tourist attraction.
The bridge was erected by Allied pris oners during the Japanese occupation of Thailand in World War II."
17 dec. 1972
Bron: Google

Zie ook: klik

Meer info: "Is the bridge over the River Kwai based on a true story?
Although the film uses the historical setting of the construction of the Burma Railway in 1942–1943, the plot and characters of Boulle's novel and the screenplay are almost entirely fictional."
Bron: Wikipedia
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat De film is, zoals ik al eerder aangaf, gebaseerd op een Franse roman.
Een geromantiseerd versie van de werkelijkheid dus.
De bouwdoos van Faller heeft duidelijk de brug uit de film als voorbeeld.
Op Wikipedia staat vermeld:
The arched sections are original (constructed by Japan during WWII);
the two sections with trapezoidal trusses were built by Japan after the
war as war reparations, replacing sections destroyed by Allied aircraft.

Vanwege bovenstaande tekst plaatste ik de foto in bericht #310
De huidige brug is dus grotendeels de originele brug.

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
er zijn duidelijk verschillende interpretaties van wat nu "the real bridge on river Kwai" is:
- de één vindt dit de stalen brug met de betonnen pijlers van de foto de echte;
- de ander vindt dat de brug uit de film -die eigenlijk nooit als dusdanig aanwezig is geweest buiten dan de brug verderop over de herdoopte river Kwai en die er wel wat op lijkt (zeker na de herstelwerkzaamheden door de Japanners na de oorlog)- de echte is.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 17 mei 2022, 12:32:07
@citaat Klopt Berry :thumbup: Volgens mijn archief is dat in 1985 of 1986 geweest ...

Groeten,

Erik.

De tijd vliegt, midden 80er jaren zou ook kunnen :)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Nog een detail die niet overeen komt met de film.
In de film ligt de brug midden in de jungle. Op de foto's uit en direct na de oorlog is nauwelijks jungle te zien.
De brug zou vijf kilometer buiten Kanchanaburi liggen. Wanneer je nu gaat kijken ligt de brug midden in de stad.
De spoorlijn die er overheen gaat heeft uitsluitend een toeristische functie en is niet heel erg lang. Het eindstation ligt in een heel klein dorpje dat beslist geen treinstation nodig heeft. Langs de lijn wordt nog een enkele maal gestopt bij een souvenirwinkel.
De rest van de death railway naar Birma is gesloopt. Alleen in de Duivelspas ligt nog (weer) 100 meter spoor. Uitsluitend voor de toeristen neergelegd.
Een kaartje om op deze lijn te mogen meerijden is meer dan tien maal zo duur als een gewoon kaartje in het Thais spoornetwerk. Van Kanchanaburi naar Bangkok, een afstand van iets meer dan honderd kilometer kost ca 150 Baht. Een ritje over de Brug kost 350Baht (ca 15km). (stand 2014)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Uit de Faller catalogus van 1958:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Uit de Faller catalogus 1959:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Uit Faller Modellbau Magazin 3 februari 1958:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Beetje off topic, uit Faller Modellbau Magazin 6 augustus 1958: de brugonderdelen anders gebruikt
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Op verzoek van de topicstarter een aantal posten die niks met het topic van doen hebben gearchiveerd.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik ben het draadje even van voor af aan doorgelopen, omdat blijkt dat bijvoorbeeld Faller en Marnan hun site hebben aangepast waardoor een aantal plaatjes in dit draadje zijn verdwenen. Ook stationsweb.nl kan ik niet meer benaderen, dus ook daarvoor heb ik vervangende URL's geplaatst. Wellicht is het zinvol dat iedereen die een bijdrage heeft geplaatst in dit draadje even naloopt of er wat ontbreekt. Ik heb gezien dat er helaas meer gaten zijn gevallen en dat is voor de leesbaarheid natuurlijk jammer.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Alleen als je eigen plaatjes gebruikt heb je dat probleem toch niet?
Wel als je verwijzingen naar websites gebruikt krijg je dat, dan is het handig om het even na te lopen.
Maar krijg je daarmee geen probleem met auteursrechten?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Klopt Maarten  @citaat @citaat :thumbup:
Problemen met auteursrechten worden ondervangen door bronvermelding.
Dat geldt voor zowel tekstuele, als beeldinformatie.
Betreffende dit topic ben ik al mijn posts nagelopen en daar waar nodig
nieuwe informatie met bijbehorende bronverwijzing geplaatst.

Groeten,

Erik.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Een populaire bouwdoos van Faller is toch de Container Terminal met opschrift 'DIETRICH Container Terminal',
Voor het eerst uitgebracht onder nummer B-160 in 1976 in de oranje uitvoering en verkrijgbaar tot 1983.
Wanneer de B-130, de uitvoering met een groen frame uitkwam, daar heb ik verder geen gegevens van.
Dat moet ergens tussen 1983-1990 geweest zijn, gezien de uitvoering van de verpakking van de bouwdoos.
Na 1990 werd bij Faller de huidige 6-cijferige code geïntroduceerd i.p.v. de oude B(Bausatz)-nummering.



Dat deze bouwdoos populair was blijkt wel uit het feit dat deze wel zesmaal is uitgegeven!
Een overzicht van alle door Faller in H0 uitgebrachte Container Terminals van dit model:
  • Faller B-130     Groen basisframe, grijs motorhuis en heldere cabine
  • Faller B-160     Oranje basisframe, rood motorhuis en blauwe cabine
  • Faller 402         Als B-160, elektrisch aangedreven
  • Faller 131232    Als B-130 (Webshop Marnan.eu)
  • Faller 131244    Als B-130 (Webshop Marnan.eu)
  • Faller 131368    Als B-130 (Webshop Marnan.eu)
Van de B-160, de B-130 en de elektrische uitvoering 402 afbeeldingen van eBay in de bijlagen.

Geschiedenis van de container
De container als transporteenheid is in de jaren '30 uitgevonden door Malcom McLean
en de eerste containerterminal was van 1932 en stond in Enola, Pennsylvania.
McLean wordt beschouwd als de grondlegger van de containerisering, het vervoer
van (stukgoed)lading in containers. In 1956 ontwikkelde hij de metalen container die
de traditionele methode van het laden en lossen van stukgoed revolutionair veranderde.
Een bijzonder interessant document met gegevens, maar vooral ook mooie oude foto's
over de geschiedenis van de container en het vervoer ervan, vond ik hier


Bron : www.researchgate.net

Container Terminal
Een containerterminal is een voorziening waar containers worden overgeladen tussen
de verschillende vervoermiddelen, voor verder vervoer (multimodaal goederenvervoer).
De overdracht kan gebeuren tussen containerschepen en bijvoorbeeld treinen of vrachtwagens,
dan wordt de terminal aangeduidt als een 'maritieme' containerterminal.
Wanneer de overdracht tussen spoor- en wegvervoer is, wordt dit type containerverlading
ook wel een 'transtainer' genoemd.


Bron : www.zgtostacrane.com

Transtainer
Een transtainer is een grote mobiele portaalkraan die wordt gebruikt om
containers op vrachtwagens of treinwagons te laden en te lossen of om de
containers op elkaar gestapeld op een containerterrein op te slaan.
Transtainers kennen uitvoeringen op rails (Rail Mounted Gantry Crane = RMG-Crane)
of met luchtbanden (Rubber Tired Gantry Crane = RTG-Crane).
Op rails kan de transtainer alleen direct boven zijn eigen rails werken,
waar de uitvoering met banden een veel ruimer bewegingsveld heeft.

Verder hier nog een uitgebreid document over het logistieke proces achter de container.

Dietrich Container Terminal
Een exact gelijkend voorbeeld heb ik nergens kunnen vinden.
De tekst op het model 'DIETRICH Container Terminal' zou naar KHD kunnen leiden:
Karl Heinz Dietrich GmbH & Co KG in Germaringen, die in het historisch overzicht van de firma een fraaie foto hebben staan:


Bron : www.dietrich-logistic.com

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In de catalogus '74-'75 werden deze nieuwigheden aangekondigd en er was dan ook al een Fertiggelände waar de terminal op paste::
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En dat werd uitvoerig beschreven in Faller Magazin december 1974:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In de catalogus van 1976 staat dan voor het eerst de B-160, de 'attrappe' van het functioneel model.
Tegelijk lanceren ze een functioneel model voor N, in het groen.
En het kon niet op, ze hadden zelfs een containerkraan voor Hit Train, maar wie herinnert zich dat nog?  ;)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Dank voor de toegevoegde documentatie Leen!  :thumbup:  :thumbup:

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 31 mei 2022, 15:36:41
Wanneer de B-130, de uitvoering met een groen frame uitkwam, daar heb ik verder geen gegevens van.
Dat moet ergens tussen 1983-1990 geweest zijn, gezien de uitvoering van de verpakking van de bouwdoos.

Leen, kun jij nog achterhalen wanneer Faller met de Container Terminal met catalogusnummer B-130 uitkwam?
Wellicht heb je nog een Faller catalogus uit het tijdsbestek van 1983 tot 1990 waarin deze staat ...

N.B.: Het lijkt er sterk op dat de N-uitvoering, Faller 2402, dezelfde afmetingen als de H0-uitvoering heeft,
        enkel de container-grijper heeft het N-formaat.

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
inderdaad, de N-versie heeft een flinke bedieningscabine! Lekker makkelijk, kleinere containergrijper aan de H0 en klaar is de N-versie >:-D!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik heb weinig op met container transport (niet mijn tijdperk) maar uit de wikipedia kun je leren dat die rond 1967 begon, en in 1970 al heel wat voorstelde. in 1974 staat er in Faller magazine nr 97 (pagina 21 onderaan) dat bij de Beurs van 1974 Faller kwam met een nieuwtje: de bedienbare Container Terminal. Daarmee kon je containers beladen op treinen en vrachtauto's (AMS), en dat gaf een nieuwe dimensie aan het rangeerwerk op de modelbaan.

Ik liep toevallig aan tegen deze U2b:
https://youtu.be/SdaWGsc_nNo

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 01 juni 2022, 11:21:36
Leen, kun jij nog achterhalen wanneer Faller met de Container Terminal met catalogusnummer B-130 uitkwam?
Wellicht heb je nog een Faller catalogus uit het tijdsbestek van 1983 tot 1990 waarin deze staat ...

De site  Conrad Faller Catalogi loopt tot/met 1985 (maar 1978-1983 ontbreekt). Conrad heeft ook de oude Faller Magazines online staan waar LeenVdab  uit citeert. Een andere bron voor oudere online Faller publicaties is de website Faller-AMS in Oostenrijk, maar die loopt niet tot 1977.

Vraag: Waarom denk je dat B-130 later uit kwam dan Faller 408?
Antwoord: Als je eerder zoekt op B-130 dan vind je geen Container Terminal maar een Baanwachtershuisje ....
En het is ook logisch. Als Faller pas in 1974 kwam met een Container Terminal, dan is dat niet "pas", maar "al", gezien de opkomst van het container vervoer in Europa. Faller volgt de grootspoor-ontwikkelingen op de voet, maar loopt er uiteraard niet op vooruit. Dus B-130 moet wel van later datum zijn.

Bron citaat B-130 (ouder dan 1960 is het Baanwachtershuisje)
Citeer
Herstellungsdaten der Nummer 130 / B-130
In der Kunststoffform mit Holzboden von 1954 bis 1958.
Ab 1959 ist der Plastikboden im Katalog abgebildet.
In der Form bis 1960 im Angebot - danach nur noch als 131
mit Läutewerk bis 1964.
Der Bausatz B-130 ab 1956.

B-160 werd geleverd van 1976-1983. B-160 staat niet in de catalogus die Conrad online heeft staan, en wel in de catalogus die LeenVdab noemt. B-160 is exact gelijk aan Faller 406 / Faller 408 (vanaf 1974 op de markt), alleen ontbreekt de motor en de aansturing ervan.  B-130 én B-160 zijn voor heel wat verschillende bouwpakketten gebruikt. Maar nooit tegelijkertijd voor het zelfde bouwpakket (dacht ik). Daarom ga ik ervan uit dat B-130 (als Container Terminal) van (ver) na 1983 moet zijn.

Ik beperk me hier even over wat voorbeelden van B-160. Ongetwijfeld zijn die voor B-130 ook te vinden.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Dank voor jouw aanvulling op de container Terminal, Jan Willem!
Echter, op onderstaande vraag betreffende de B-130, nog geen antwoord:

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 31 mei 2022, 15:36:41
Wanneer de B-130, de uitvoering met een groen frame uitkwam, daar heb ik verder geen gegevens van.
Dat moet ergens tussen 1983-1990 geweest zijn, gezien de uitvoering van de verpakking van de bouwdoos.

Het Faller Club Modell, de Locomotiefloods 'Duderstädt' B-160, heb ik toegevoegd aan de lijst met dubbel uitgegeven bouwdoosnummering.
Over de uitgavedata hiervan tast ik (nog) in het duister: er is nagenoeg niets over deze bouwdoos terug te vinden ...

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ook in een oude Faller brochure, 'Modellbau leicht gemacht' 841, werd veel aandacht besteed aan de containerkraan.
Hun grootste zorg was dat het zowel door Märklin als Fleischmann adepten moest gekocht worden  ;)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 01 juni 2022, 18:11:19
Het Faller Club Modell, de Locomotiefloods 'Duderstädt' B-160, heb ik toegevoegd aan de lijst met dubbel uitgegeven bouwdoosnummering.
Over de uitgavedata hiervan tast ik (nog) in het duister: er is nagenoeg niets over deze bouwdoos terug te vinden ...
Ik vond iets in een oude Miba:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ook in Eisenbahn Journal van maart 1988 wordt gerapporteerd over deze Faller lokloods:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Bedankt voor deze aanvullende informatie Leen! :thumbup:
Kan ik mijn overzichtslijst van Faller B-nummering aanvullen:
B-160 als Locomotiefloods 'Duderstädt' uitgebracht in 1988.

Groeten,

Erik.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De Faller B-557 portalen Loreley waren als zodanig van 1979 tot 1990 onderdeel van het programma.
Daarna onder artikelnummer 191718 verkrijgbaar, maar uit het huidige leveringsprogramma van Faller.



Het voorbeeld voor deze tunnelportalen is te vinden aan de Oostzijde van de Rhein: Rechte Rheinstrecke 3507.
Een tunnel van 368 meter in het traject (Wiesbaden -) Rüdesheim/Rhein - Niederlahnstein (- Koblenz).
De bouwdoos bevat de portalen van de Alter Loreley spoortunnel, met aan de Noordzijde (Sankt Goarhausen)
de uitvoering met twee vierkante torens en aan de Zuidzijde (Kaub) de uitvoering met één ronde toren.
Het Zuidportaal met de twee vierkante torens is ook de basis voor de Faller B-539 Torenbrug.
Op de achterzijde van de bouwdoos stonden de originele tunnelportalen afgebeeld: zie bijlage.


Bron : www.marnan.eu

Geschiedenis
In 1844 werden de eerste plannen voor een 'rechtrijnse' spoorweg gemaakt.
Pruisen had zwaarwegende militaire bezwaren tegen de aanleg, maar dat weerhield
de hertog van Nassau niet om alvast te beginnen met zijn deel van de spoorlijn in 1856.
Door de technische moeilijkheden van het landschap (en bereikbaarheid) vorderde de bouw langzaam.

De oude Loreley-tunnel werd tussen 1859 en 1861 gebouwd en in 1862 met twee sporen in gebruik genomen.
Precies honderd jaar later, van 1959 tot 1961, werd een nieuwe enkelsporige tunnel parallel gebouwd
om de lijn te elektrificeren en werd de oude tunnel omgebouwd tot enkelsporige, geëlektrificeerde exploitatie.
De oude tunnel, die aan de binnenkant nog dichtgemetseld was, kreeg een nieuwe dragende bekleding van gewapend beton.
De renovatie van de oude tunnel was van 2003 tot 2005.

De Loreley
De Loreley of Lorelei is een 132 meter hoge rots langs de rechteroever van de Rijn
bij de Duitse stad Sankt Goarshausen in de deelstaat Rijnland-Palts, op Rijnkilometer 555.
Op dit punt maakt de rivier een scherpe bocht, waardoor er een stevige stroming ontstaat.


Bron : www.xerbutri.nl

Verder vond ik zeer fraaie foto's @citaat op deze website, maar keur ik de werkwijze van Team Xerbutri stellig af ...

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
:offtopic: Team Xerbutri is redelijk levensmoe :O; ook absoluut niet fijn voor de machinisten als ze mensen in de tunnel zien lopen lijkt me. En de mooiste foto's hebben ze eigenlijk ook nog eens búiten de tunnel gemaakt.

Alles met elkaar wel weer een  leuk voorbeeld van de bouwdoos en zijn voorbeeld :thumbup:. Ik heb 'm ook ooit gehad, maar hij paste absoluut niet op mijn toenmalige baan: veel te hoog en te groot tov de rest.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hele topic doorgespit, blijf het volgen  :thumbup:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik heb deze portalen altijd fascinerend gevonden. Mooi dat de ingenieurs destijds moeite hebben gedaan om hun nieuwe hypermoderne kunstwerk te voorzien van een façade die zou passen bij de architectuur van de omgeving. Een tunnelingang als een kasteelpoort... Kom daar tegenwoordig maar eens om! Tegelijk is het best kitscherig. En dus intrigerend. Een plekje op een modelbaan hebben ze bij mij nooit gehad maar ik heb er wel vaak over getwijfeld.

De escapades van die tunnelbestormers die dan misschien wel een mooie foto maakten, vind ik overigens ziekelijk. Wat een idioten! Dat ze op internet een podium krijgen is verontrustend.

Ooit sprong Lou Vlasblom van De Hef in Rotterdam. Ging super: een week was hij een held in alle kranten. Daarna sprong een ander ook... Het kon toch makkelijk? Die kon het alleen niet navertellen. Viel te pletter. En Vlasblom zou zich naderhand kapot geschaamd hebben dat hij ooit die eerste sprong gewaagd had en zo een slachtoffer gemaakt had. Kom daar ook maar eens om: dat iemand zich verantwoordelijk voelt voor de daden van een ander. Maar dat geheel  :offtopic:

Groet,


Peter
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik vind ze nog steeds prachtig. Ik kom bijna elk jaar wel bij de Lorelei en verbaas mij altijd nog over al die tunnelportalen als fraaie kunstwerken. Ik heb ze op de modelbaan toegepast toen ik de Lorelei had nagemaakt.  Zie het fragment. op mijn huidige modelbaan moeten ze ook weer een plekje krijgen.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In reactie #180 haalde Jan Willem al even kort de Faller B-91 Halteplaats 'Hintertupfingen' aan,
een bouwdoos in het programma van Faller van 1958 tot 1990 en nog steeds met nieuwe artikelnummers:

Citaat van: Jan22 op maandag 20 december 2021, 18:11:10
Er staat ook in dat Faller B-91 tegenwoordig te koop is als Faller 110091 ("Hintertupfingen") en ook als Faller Nr 110204 ("Posemuckel").

En verwees via andere fora naar het voorbeeld ervan, Bahnhof Zeuthen:
Citaat van: Jan22Door Märklin Users dot Net (pagina 2, reactie #72), kwam ik uit op Zeuthen Online, en daarmee op het (lang geleden afgebroken) voorbeeld (de halte Zeuthen) in de omgeving van Berlijn.
Niet helemaal identiek, maar toch wel met enige gelijkenis ...


Bron : www.zeuthenonline.de

In een verhaal ter ere van de 200e verjaardag van de Duitse schrijver Theodor Fontane,
staat beschreven dat deze halte ooit gefinancierd is houthandel Hankel : Bahnhof ,,Hankels Ablage Zeuthen"
En inderdaad: niet helemaal identiek, maar toch met enige gelijkenis op de B-91 ...


Bron : www.marnan.eu

Zou het toeval zijn dat op de eerste verpakking op de achtergrond een meertje (de Zeuthener See - Dahme wellicht) staat? :roll:



Maar één enkel voorbeeld voor een dergelijk simpel gebouw, daar zullen er toch wel meer van zijn ...

Wat te denken van Haltestelle Wieblingen bij Heidelberg 1891 - 1958, wat ophield te bestaan toen de bouwdoos uitkwam:

Bron : Heidelberger Geschichtsverein www.haidelberg.de

Of Bahnhof Obernfeld voor de Eerste Wereldoorlog  (Bahnhof ... ?) in gespiegelde vorm:

Bron : www.goettinger-tageblatt.de

Ook de nog bestaande halteplaats Kuhbier heeft enige gelijkenis met de Faller bouwdoos:

Bron : www.elkes-wohngemeinschaft.de

En als laatste van de gelijkende bouwwerken die ik kon vinden, is een Haltepunkt bij Lengenfeld unterm Stein 1880 - 1992,
onderdeel van de Kanonenbahn van de Preußischen Staatsbahn (KPStE) in Eichsfeld, net voor/na de Mühlenbergtunnel.

Bron : www.shop.meckedruck.de

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 17 juni 2022, 12:00:07
in het programma van Faller van 1958 tot 1990
Ik heb er hier eentje voor mij liggen, ongebouwd, van 1967.
Weinig of geen kans dat het kitje (door mij) nog ooit gebouwd wordt  ;)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En waarom niet?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Je zou er eens zín in kunnen krijgen.🤔
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 17 juni 2022, 12:00:07
In reactie #180 haalde Jan Willem al even kort de Faller B-91 Halteplaats 'Hintertupfingen' aan,
een bouwdoos in het programma van Faller van 1958 tot 1990 en nog steeds met nieuwe artikelnummers:

Grappig Erik dat je verwijst naar de eerdere reactie van Jan. Daar zag ik ook de afbeeldingen van seinhuis Darmstadt. Die had ik gemist. Ik heb zelf lang op marktplaats gezocht naar seinhuis Darmstadt en toen ik het niet kon vinden heb ik het zelf op basis van afbeeldingen nagemaakt van karton. Later heb ik het toch nog ergens op een beurs kunnen kopen en de kartonnen versie en de Faller versie bleken ( op een geheel eigen bouwstijl na) elkaar niet zoveel te ontlopen.

groet, Wim
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Misschien wel aardig om erbij te doen.