Een populaire bouwdoos van Faller is toch de Container Terminal met opschrift 'DIETRICH Container Terminal',
Voor het eerst uitgebracht onder nummer
B-160 in 1976 in de oranje uitvoering en verkrijgbaar tot 1983.
Wanneer de B-130, de uitvoering met een groen frame uitkwam, daar heb ik verder geen gegevens van.
Dat moet ergens tussen 1983-1990 geweest zijn, gezien de uitvoering van de verpakking van de bouwdoos.
Na 1990 werd bij Faller de huidige 6-cijferige code geïntroduceerd i.p.v. de oude B(Bausatz)-nummering.

Dat deze bouwdoos populair was blijkt wel uit het feit dat deze wel zesmaal is uitgegeven!
Een overzicht van alle door Faller in H0 uitgebrachte Container Terminals van dit model:
- Faller B-130 Groen basisframe, grijs motorhuis en heldere cabine
- Faller B-160 Oranje basisframe, rood motorhuis en blauwe cabine
- Faller 402 Als B-160, elektrisch aangedreven
- Faller 131232 Als B-130 (Webshop Marnan.eu)
- Faller 131244 Als B-130 (Webshop Marnan.eu)
- Faller 131368 Als B-130 (Webshop Marnan.eu)
Van de B-160, de B-130 en de elektrische uitvoering 402 afbeeldingen van eBay in de bijlagen.
Geschiedenis van de containerDe container als transporteenheid is in de jaren '30 uitgevonden door
Malcom McLeanen de eerste containerterminal was van 1932 en stond in
Enola, Pennsylvania.
McLean wordt beschouwd als de grondlegger van de containerisering, het vervoer
van (stukgoed)lading in containers. In 1956 ontwikkelde hij de metalen container die
de traditionele methode van het laden en lossen van stukgoed revolutionair veranderde.
Een bijzonder interessant document met gegevens, maar vooral ook mooie oude foto's
over de geschiedenis van de container en het vervoer ervan, vond ik
hier
Bron :
www.researchgate.netContainer TerminalEen containerterminal is een voorziening waar containers worden overgeladen tussen
de verschillende vervoermiddelen, voor verder vervoer (multimodaal goederenvervoer).
De overdracht kan gebeuren tussen containerschepen en bijvoorbeeld treinen of vrachtwagens,
dan wordt de terminal aangeduidt als een 'maritieme' containerterminal.
Wanneer de overdracht tussen spoor- en wegvervoer is, wordt dit type containerverlading
ook wel een 'transtainer' genoemd.

Bron :
www.zgtostacrane.comTranstainerEen transtainer is een grote mobiele portaalkraan die wordt gebruikt om
containers op vrachtwagens of treinwagons te laden en te lossen of om de
containers op elkaar gestapeld op een containerterrein op te slaan.
Transtainers kennen uitvoeringen op rails (
Rail Mounted Gantry Crane = RMG-Crane)
of met luchtbanden (
Rubber Tired Gantry Crane = RTG-Crane).
Op rails kan de transtainer alleen direct boven zijn eigen rails werken,
waar de uitvoering met banden een veel ruimer bewegingsveld heeft.
Verder
hier nog een uitgebreid document over het logistieke proces achter de container.
Dietrich Container TerminalEen exact gelijkend voorbeeld heb ik nergens kunnen vinden.
De tekst op het model 'DIETRICH Container Terminal' zou naar KHD kunnen leiden:
Karl Heinz Dietrich GmbH & Co KG in
Germaringen, die in het historisch overzicht van de firma een fraaie foto hebben staan:

Bron :
www.dietrich-logistic.comGroeten,
Erik.