Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...

Gestart door Nieuwenhuis zaterdag 05 juni 2021, 15:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Betreffende de Faller B-135 (Milchpilz) staat er op Instagram ook een bonte verzameling.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 01 september 2021, 19:47:08
Natuurlijk zijn er nog veel iconische bouwdozen van Faller waar meer over te vertellen is!

Het is mij te doen om de bouwdozen van Faller, welke tot en met 1990 werden aangeduid met 'B-' van Bausatz.
De bouwdozen die een specifiek voorbeeld hebben, zoals de B-271 (Villa in Tessin) of B-245 (Slot Lichtenstein),
zijn uitgesproken ontwerpen waarbij de modelmakers weinig ruimte tot verandering van het uiterlijk hadden.
Bij de algemenere bouwdozen is het juist interessanter om te weten wat daar als voorbeeld(en) zijn gebruikt.



Neem nu de Faller B-212, de bekende Coca Cola kiosk die vanaf 1956 tot 1990 in het programma was.
Waar hebben de modelmakers van Faller daar destijds hun inspiratie voor weggehaald en bestaat het nu nog?

Faller B-212

Bron : www.faller.de

Als je op kiosk zoekt is er niets te vinden wat er ook maar iets op lijkt, maar 'kiosk' is nu niet echt Duitse spreektaal.
Nee, in het Duits blijkt zoiets 'Trinkhalle' genoemd te worden en in Düsseldorf vond ik er deze uitvoering van:

Voorbeeld in Düsseldorf

Bron : www.media-cdn.holidaycheck.com

Zou dit een voorbeeld voor de Faller B-212 hebben kunnen zijn? Wie meer ervan weet mag het zeggen ...

Groeten,

Erik.
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat Als je in de Duitse Google op "Zeitschriften Kiosk" zoekt, krijg je het volgende te zien ===> klik
Re: Faller en het voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 02 september 2021, 12:04:53
Als je op kiosk zoekt is er niets te vinden, maar 'kiosk' is nu niet echt Duitse spreektaal.
Wél  :D
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat Een Imbiss is een tent waar men de 'snelle hap' (snack) verkoopt.
Kiosk is voor tijdschriften.


Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Citaat van: nobody op donderdag 02 september 2021, 12:22:59
@citaat Als je in de Duitse Google op "Zeitschriften Kiosk" zoekt, krijg je het volgende te zien ===> klik
Citaat van: nobody op donderdag 02 september 2021, 12:56:12
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 02 september 2021, 12:04:53
Als je op kiosk zoekt is er niets te vinden, maar 'kiosk' is nu niet echt Duitse spreektaal.
Wél  :D
Citaat van: nobody op donderdag 02 september 2021, 13:10:35
@citaat Een Imbiss is een tent waar men de 'snelle hap' (snack) verkoopt.
Kiosk is voor tijdschriften.

Wim, wat is nu precies jouw bedoeling met deze bijdragen?
We zijn in dit topic op zoek naar voorbeelden van Faller bouwdozen!
Volgens jouw geliefde Wikipedia staat de term kiosk voor het type bouwwerk.
'Kiosk' is dan ook de term die door Faller aan het model B-212 is gegeven.
Om een gelijkend voorbeeld te vinden bleek de term 'Trinkhalle' betere resultaten te geven.
Iets wat ik in het bericht #50 enigszins getracht heb te verwoorden.
Jouw reacties hierop snap ik niet, want deze leveren geen betere (zoek)resultaten ...

In de Duitse Wikipedia staat het volgende vermeld:
Im allgemeinen Sprachgebrauch wurde der Kiosk im Deutschen seit dem 19. Jahrhundert mit einem kleinen Verkaufsstand gleichgesetzt, an dem Tabakwaren, Süßigkeiten, Getränke, Zeitungen usw. verkauft werden. Im Ruhrgebiet und im Rheinland, sowie im Raum Hannover werden solche Kioske auch Trinkhalle genannt, im Rhein-Main-Gebiet Wasserhäuschen, andernorts Bude oder Büdchen.

Groeten,

Erik.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 02 september 2021, 13:35:58
Wim, wat is nu precies jouw bedoeling met deze bijdragen?
M'n antwoord op jouw vraag is weer eens gewist...
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 02 september 2021, 12:04:53

Neem nu de Faller B-212, de bekende Coca Cola kiosk die vanaf 1956 tot 1990 in het programma was.
Waar hebben de modelmakers van Faller daar destijds hun inspiratie voor weggehaald en bestaat het nu nog?


Erik.

Erik, het antwoord is dat er geen voorbeeld van dit model is.

Bron: https://www.altemodellbahnen.de/t31724f78-Faller-Nr-Kiosk-Fertigmodell-Nr-B-Bausatz.html

Even het roze papiertje lezen...

Meine


Bron: https://www.altemodellbahnen.de/t31724f78-Faller-Nr-Kiosk-Fertigmodell-Nr-B-Bausatz.html
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Dag Meine.

Dank voor het participeren :thumbup:

Op het roze pamflet staat:
Das schönste Bastel ziel ist der Aufbau von Modellen nach eigenen Gedanken.
Hierfür wurden aus den wichtigsten Plastikbauelementen der FALLER-collection Einzelteilpackungen geschaffen.
Ein spezialler Katalog gibt hierüber Auskunft.


Wat zoveel betekent als:
Het beste knutseldoel is om modellen te bouwen volgens je eigen ideeën.
Voor dit doel werden individuele verpakkingen gemaakt van de belangrijkste kunststofcomponenten van de FALLER-collectie.
Een speciale catalogus geeft hierover informatie.


Dit lijkt mij reclame voor de speciale catalogus van Faller (Nr 2005) met Einzelteilpackungen
en geen verwijzing naar het origineel of tot standkoming van de bouwdoos B-212 ...
Bijgevoegd de bewuste besonderen Katalog opgenomen in de catalogus van 1960.
(Bron afbeelding: www.conradantiquario.de)

Groeten,

Erik.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Als we het onderwerp verruimen naar "modelhuis en het voorbeeld", dan vertaalt dit Kibri-model:


beelenmodelbouw.com

...zich naar deze werkelijkheid (Maps):


binqmedia.nl

Ik heb er nog een paar meer, dus laat de meningen maar horen of we bij Faller moeten blijven.

Aangepast zodat er weer plaatjes zichtbaar zijn.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Ik heb een duimpje bij het vorige bericht, dus nòg één? :D

Dit wat oudere Kibri-model (8321):


ebay.com

...ziet er in werkelijkheid als volgt (Maps) uit:


huispedia.nl
Re: Faller en het voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Wéér een duimpje bij het vorige bericht, dus nog eentje (wat een systeem :D).

Uit de Kibri-serie "Bussardstrasse/Amselweg Geleen" missen we dan deze nog:


beelenmodelbouw.com

Daarvan heb ik geen plaatje op het www kunnen vinden, maar dit (Maps) is de locatie in werkelijkheid en dat levert dan het volgende plaatje op:


Google Maps

Wel grappig te constateren dat de dakkapel (die aan de zijkant) er in werkelijkheid dus helemaal niet is. Er zijn slechts een paar dakramen. Het model knapt er wel van op overigens.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Blijf leuk dat Faller, onderstaande had ik elders al eens geplaatst en gisteren  nogmaals  de wintersportfoto's van een tijdje terug gezien (Alta Badia-gebied Dolomieten-Italie) . Een mooi kerkje gespot toen op de Passo Falzarego, De Falzaregopas is in de verbinding tussen het Val Livinalongo en het Val Boite waar Cortina d'Ampezzo ligt. De kapel is volgens mij het Faller-model B-234 / 131218. Als je hier met de kabelbaan naar boven gaat kan je in de kazematten nog het nodige zien van de oorlog tussen de Italianen en Oostenrijkers tijdens WW-1. Daarna per ski een schitterende afdaling  richting Armentarola waar paarden met een heel lang touw alle ski-ers het laatste stuk weer terug naar Armentarola / San Cassiano brengen.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Tegen zo'n fraai plaatje kan ik niet op, mooi!  :) :thumbup:

Ook van Kibri (8314) en voor ons dichter bij huis is het volgende model:


hooyberghs-coolsaet.be

Het origineel staat in Zwolle. Ongetwijfeld is er vroeger een garagebedrijf in gevestigd geweest, maar tegenwoordig is er in werkelijkheid (Maps) een exclusieve schoenenwinkel in gevestigd:


indebuurt.nl

Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Leuk leuk leuk dit alles!!!  :D
Al wordt Erik z'n draadje wel een beetje overgenomen door alle enthousiastelingen en dwalen we af naar andere fabrikaten...
En is dat dan erg? Ik vind van niet en als Erik het zat is zet hij een ieder weer op het rechte pad door een volgend mooi Faller-voorbeeld & -model te plaatsen.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Jazeker, erg leuk! :thumbup: Wie ben ik om dit topic te claimen, ik zie mijzelf hierbij meer als topicstarter :roll:
Nee, ik kan dit alleen maar toejuichen en ben zo vrij geweest om de titel van dit topic aan te passen
en nodig ieder forumlid die zich geroepen voelt hierbij uit, om een bijdrage aan dit topic te leveren!

Ik pleit wel voor vermelding van het bewuste merk en catalogus nummer en natuurlijk de lokatie  O:-D

Voor mijzelf beperk ik mijn bijdragen tot de Faller bouwdozen, tot en met 1990 aangeduid met 'B-', zie openingspost.
Dit zijn  voor mij de bouwdozen, en daarvan ook de meeste bouwstijlen, die ik 'Old Skool' en daarmee bijzonder vind :cool:
Bepaalde imperfectie van de modellen, maar toch bewonderenswaardig t.a.v. massaproductie en de techniek van toen.

Groeten,

Erik.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Van Faller heb ik er ook wel eentje, de bekende stadstoren (130922):


huider.nl

Het origineel is de Martinstor in Freiburg (D). Hij staat hier (Maps).


wikimedia.org


Aangepast zodat er weer plaatjes zichtbaar zijn.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Of deze, Faller 130966, een inkoppertje natuurlijk:


conrad.nl

In het dagelijks leven is het de TV-toren van Berlijn-Alexanderplatz:


wikimedia.org
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Het tankstation van Busch (1005) is ook wel een fraaie:


modelspoorgigant.nl

Het grote voorbeeld is ontworpen door Dudok en stond jaren lang aan de A2.


dudokorg.files.wordpress.com

Tegenwoordig staat het in het Louwman-museum in Raamsdonkveer:


www.louwmanstoyotaworld.nl
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En al die tijd zit ik te wachten op een foto van Hanzi.  Bahnhof Reichenbach van Quick/Pola (B 651).

En nu lees ik op marklin-users.net dat  dit station aan de lijn Spiez-Kandersteg niet meer bestaat.

Citeerteared down in 2016-2017

Het verbaast me, toen ik in Reichenbach overnachtte (in 2013), stond het gebouw er nog.
Het aantal sporen was terug gebracht van 5 naar 2. Er was een fietsenstalling gekomen tegenover perron 1 (met een tunnel onder 't spoor door). Het hokje voor de HC met de relaisbesturing van seinen en wissels was afgebroken.
Het zijspoor naar de houtzagerij was verdwenen. De rangeer-tractor (een Te 2/2, zie avatar) was afgevoerd.
Op de plek van de houtzagerij ligt nu een benzinepomp.

Maar in 2016 vond men het wel welletjes. Als je nog maar twee sporen over hebt van de vijf, waarom dan nog vast houden aan een perroneiland? Dus, weg ermee!.

Op 5 december 2019 opende het nieuwe BLS-station Reichenbach im Kiental of zoals men het daar zegt: Reichenbach im Kandertal, de deuren. Als je je weer herinnert hoe het heet, vind je makkelijker de bronnen terug, zoals in de wikipedia.

Het gebouw van de Pola bouwkit lijkt in niets op Pola 578-330998, later uitgekomen als Faller schaal N 212104 Reichenbach Station, en dat hoeft ook helemaal niet.

foto 1: Berner Zeitung [foto: Guido Lauper]

foto 2: Berner Zetung [foto: Rösi Reichen]

foto 3: BLS 2019

Voor de Pola liefhebbers verwijs ik naar Ingo Mögling's Pola Bausätze site.

Ingo Mögling geeft van veel bouwpakketten aan of ze voor H0 en/of N zijn uitgebracht, maar zelden waar het origineel stond (hij heeft er wel een beginnetje over gemaakt).
En zo vind je dan Reichenbach in schaal N op ebay bij hem ook als Pola 201 Bahnhof ,,Reichenbach".

En voor wat andere Pola info: conradantiquario.de (klik op Katalog, klik dan op het merk).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Jan22 op zondag 05 september 2021, 01:30:33
En al die tijd zit ik te wachten op een foto van Hanzi.  Bahnhof Reichenbach van Quick/Pola (B 651).
Een heel verhaal Jan Willem, maar waarom had je een foto hiervan van míj verwacht?
Aan de vele sporen tussen Altenstein en Lilleby liggen ook vele stations (stuk of 7), maar deze is daar echt niet bij en in Reichenbach ben ik ook nog nooit geweest...
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De V&D van Tilly Models is denk ik wel bekend:


www.tillymodels.nl

In het dagelijks leven was het de Vroom en Dreesmann van Delft:


pixotale.com

In het Delft van tegenwoordig is er niet veel meer van terug te vinden, helaas...

EDIT 20210907: Daar word ik even door een oplettende lezer op de vingers getikt, waarvoor dank. Het prachtige pand bestaat nog steeds!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: 1200Blauw op zondag 05 september 2021, 19:33:32
De V&D van Tilly Models is denk ik wel bekend.

In het Delft van tegenwoordig is er niet veel meer van terug te vinden, helaas...

Hallo,

Excuus de laatste verwijzing gaat niet over het Tilly Models pand, dit pand staat nog steeds op de hoek van de Hippolytusbuurt en de Nieuwstraat. V&D is wel verhuisd naar deze nieuwe locatie. Na de V&D huisvestte zich hier een kledingzaak en nu zit hier van Maanen en Doppio.
Mijn binding met Delft wordt veroorzaakt door mijn moeder die daar geboren en getogen is.

Met dank aan Robert Nederlof van Historic Pictures of Delft
(Edit: extra info toegevoegd)

Vrgr,
Wilko
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Van het weekend kwam Luke Towan met een nieuwe bouwvideo voor een diorama,
ditmaal een landschap met een werkende ja-knikker of Oil Pump zoals Jan-Kees zegt.
Het is natuurlijk ook een oliepomp die in Amerika Walking Beam-Horse Head wordt genoemd.
Hij gebruikt in deze video een H0 bouwpakket van Walthers (933-3170)



Dat triggerde mij om de 'Ja-knikker' van Faller, de B-165 hier toe te voegen.
Deze bouwdoos is vanaf 1981 in het programma opgenomen en na 1990
(vreemd genoeg enkel in Nederland) verkrijgbaar onder nummer 190248

Faller B-165

Bron : www.hattons.co.uk

Schematische voorstelling 'Ja-knikker'

Bron : www.chegg.com

De oliepompen in Nederland (Schoonebeek) wijken qua bouw nauwelijks af van de Duitse variant.

Oliepomp in Duitsland (Emlichheim)

Bron : Jaknikker 2020, Wikimedia Commons

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Hanzi op zondag 05 september 2021, 07:19:21
Een heel verhaal Jan Willem, maar waarom had je een foto hiervan van míj verwacht?
De zoekmachine in het 3rail forum geeft je weer eens gelijk.
Er zijn minimaal twee anderen geweest met dit stationnetje, maar jij nou net niet:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Een ander stationnetje van Quick/Pola:
Mühlen, alias Zweinitz, alias Ebelsbach, alias Gurk, alias Hofheim, alias Hüttenberg, alias Weitensfeld.

Op dit moment kun je het kopen als Faller H0 110150 Mühlen. Het station heeft een kleine, bruine, houten uitbouw aan de rechterkant.
Daarnaast bestaat  Faller 110151 haltepunkt Hüttenberg (met een gele in plaats van grijs gestucte muur).

Zijn 110150 en 110151 het zelfde station?
Nee. Kijk maar naar een vergelijkend warenonderzoek.


Pola verkocht het Mühlen- type station onder 3 namen en nummers:

-Pola "Bahnhof Zweinitz", Pola nummer 804,
-Pola "Bahnhof Hofheim", Pola nummer 2010_tm (junior model),
met een lichtbruine houten uitbouw, aan de rechterkant.
-Pola "Bahnhof Mariapfarr", Pola nummer 2063
met een houten betimmering van de bovenbouw.

Mariapfarr was geïnspireerd op Schwarzenbach an der Pielach (Oostenrijk). En daar vind je dat station dan ook in de common wiki,
bron https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bahnhof_Schwarzenbach_a_d_Pielach.jpg :

Er staat bij dat het station op 1 maart 2015 is afgebroken.

Dat station staat ook bij Inno Mögling (voorbeeld Pola-grootspoor), met een groene uitbouw, aan de rechterkant.
Het station Mariapfarr als Scharzenbach variant, staat langs de lijn van de Mariazellerbahn.

Er zijn 2 grote verschillen met het Quick station Ebelsbach,  Pola Hofheim, en Pola Zweinitz (alle geïnspireerd op de Gurktalbahn):
-de groene betimmering van de bovenverdieping ontbreekt in dat type; de muur is volledig gestuct.
-Het afdak met deur (linkerzijde) bij Ebelsbach, Gork, Hofheim, en Zweinitz,
is er niet bij Mariapfarr (daar loopt het dak door tot boven de deuren van de Männer & Frauen).

Faller model Mühlen (en Faller model Hüttenberg) lijkt daarin op Ebelsbach, Gork, Hofheim, en Zweinitz.
Gork en Zweiniz bestonden echt. Ebelsbach, Hofheim en Mühlen zijn fantasienamen.

Mühlen bestaat wel, maar ligt aan een andere lijn, en heeft een ander type station.
Ebelsbach bestaat wel, maar ligt aan een andere lijn, en heeft een ander type station.
Hofheim bestaat wel, maar ligt aan een andere lijn, en heeft een ander type station.

In september 2021 verscheen een artikel over dit Faller station.
Citeer
Das H0-Empfangsgebäude der Station Mühlen von Faller
basiert auf einem historischen Quick/Pola-Bausatz nach Vorbild der Gurktalbahn.

Tegenwoordig is de Gurktalbahn (Gurkthalbahn) een museumlijn en smalspoor was het altijd al: de Gurkthalbahn (760 mm).
En dus zijn er historische foto's te vinden.
Bahnhof Weitensfeld, Klein-Glödnitz en Zweinitz zijn daarop terug te vinden, en die zijn ook van het zelfde type.
En laat voormalig station Gurk nou net in de common wiki beelden staan?

zie https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gurk_Die_Gurktalbahn_ehemaliger_Bahnhof_13062017_9428.jpg

Het meest verrassende van de diverse beelden van het station zit in de houten uitbouw, aan de rechterkant: rood, groen of bruin. dat deel ontbrak in de aanvankelijke uitvoering van Quick en Pola, maar is wel aanwezig in de latere Pola 2010 en 2063 bouwdoos 

Ik heb zelf het Quick model. Dat model mist de uitbouw aan de rechterkant, en werd verkocht als station Ebelsbach.
Gek genoeg: Pola/Quick  B 804 - Station "Zweinitz", benoemd als Neustadt.

Maar een fictieve stationsnaam zegt ook niet alles:
Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 13 juli 2018, 19:03:03
Het oude stationnetje Ebelsbach (van Quick) (...)

Dat type station doet denken aan Faller 110091 (H0 Hintertupfingen), maar ook aan Faller 110204 (H0 Pusemuckel), en toch zijn ze het allebei niet.

Faller verkoopt ook een station Ebelsbach, maar dat is een ander type station, en dat lijkt meer op hotel Walliser Kanne (bij Bahnhof Fiesch, Wallis).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Artitec 387.484......



.....kent dit als origineel: KLIK.

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat :thumbup:

@citaat @citaat en bij mij heette het dan weer Waldheim, maar dat zal ooit wel een dichterlijke vrijheid van mij geweest zijn ;).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wasserturm mit sozialgebäude van Pola nr 673. Origineel staat bij bahnhof Weimar. En ik ben één van de gelukkigen die een exemplaar heeft. Ze zijn nu zeldzaam.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Hanzi op maandag 06 september 2021, 17:49:20
@citaat en bij mij heette het dan weer Waldheim
@citaat Ja, en die foto van jouw gebouw heb ik ooit opgeslagen, omdat ik 'm meteen herkende.
Maar onder Waldheim vind je dit station nooit meer terug.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Toch teruggevonden >:-D:
Waldheim
Maar zoals u kunt lezen een tijd terug al vervangen door een ander station dat ook onder meerdere namen en daken in diverse kleuren is uitgebracht.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Mijn HauptBahnHof Lilleby-Altenstein mag natuurlijk ook niet ontbreken. Ooit in het groot nagebouwd in Baden-Baden; oorspronkelijk als station, tegenwoordig in gebruik als Casino.
In model is het ook in diverse uitvoeringen (met en zonder grotere en kleinere zijgebouwen) én In diverse kleurstellingen nagebouwd door Vollmer. De schaal is geheel conform WOSA voorkeurregeling; oftewel maximaal 1:100 waardoor dit station voor de puristen dus te klein is. Maar het blijft een mooi statig gebouw!

Eerder was er hier al een topic over:
Baden-Baden

Model met de brede zijgebouwen: Vollmer 43560; maar er zullen mogelijk verschillende artikelnummers zijn voor de diverse uitvoeringen. Ook verkrijgbaar in N.

Zie ook: wiki Baden-Baden

edit nav opmerking Erwin: mijn HBF betreft niet station Baden-Baden maar station Nordstadt 43561; wel grotendeels opgebouwd uit dezelfde onderdelen als Baden-Baden
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Niedlingen, Pola 551?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Hanzi op maandag 06 september 2021, 19:23:13
Ooit in het groot nagebouwd in Baden-Baden; ...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Jan22 op maandag 06 september 2021, 19:39:46
@citaat Niedlingen, Pola 551?
Ja klopt Jan, die naam Niedlingen hoort ook weer niet bij dit station.
Deze is volgens mij van Faller en de vraag is, of er ook een origineel van bestaat/bestond.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hans, wel ff de foto van het origineel er bij doen.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dank je Maarten, deze stond ook al in het draadje waarvan ik het linkje had geplaatst. Maar voor het vergelijk wel duidelijker zo. En als ik ze dan vergelijk dan blijken er niet alleen verschillende versies te zijn qua zijgebouwen; ook het middenstuk kent verschillende uitvoeringen maar dan qua hoogte!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En Vollmer bouwdoos Rathaus nr 19914. Dat staat in de Harz, Wernigerode. Vanuit Wernigerode kun je met de Stoomtrein naar de Brocken toe. Aanrader om eens te doen. De plaatsjes in de Harz zijn ook de moeite waard om te bezoeken.

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Weer wat gevonden (?): Bahnhof Unter-Lenningen lijkt wel redelijk op het Faller station (dat bij mij Niedlingen heet maar dat dus niet is). Faller noemt het tegenwoordig Bruderstadt art.nr. 190072.
Uber-Lenningen heeft trouwens een zelfde station als Unter-Lenningen :D.
Zou dit station model hebben gestaan voor het Faller station en heeft Faller het verbreed, wat kozijnen toegevoegd en het dak aangepast, of staat het origineel toch ergens anders? Oordeel zelf.
Lenningen
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat
Citaat van: Hanzi op maandag 06 september 2021, 20:11:31
Deze is volgens mij van Faller en de vraag is, of er ook een origineel van bestaat/bestond.

Ik heb er even wat blauwe pijlen bij gekwakt.
Die pijlen geven het verschil aan tussen de Faller versie en de Vollmer versie.

Bij Vollmer (geen zadeldak, 2 in plaats van 3 vensters bovenin, aan de zijkant) is sprake van
Vollmer-43529 en ouder Vollmer 3529 Spur H0 Bahnwärterhaus Esslingen.

Bij een catawiki aanbod stond destijds:

CiteerVollmer 3529 H0 Baanwachterswoning Esslingen met tuinhuis en tuinhek.
Hier woont de baanwachter met zijn familie!
Het origineel, gebouwd rond 1900, staat langs baanvak Esslingen-Plochingen
en dient tegenwoordig als kunstgalerie.

ik vond de Faller versie destijds zo lelijk dat ik 'm vergeten ben op te slaan. :-)
Dat komt door die stukjes dak boven de ramen; dat geeft het huis een Saksisch uiterlijk,
en het wekt de indruk alsof alles lomp en plomp is.

Neem alleen al de plek waar de naam staat van het station. Te hoog aan de gevel.
Onleesbaar vanuit de trein, o.a. door het te ver uit stekende perrondak.
Dat dakje ontbreekt, en de stationsnaam staat lager aan de gevel, bij het Vollmer exemplaar
(dat geen station voorstelt).

Het meest recente Faller exemplaar dat ik hiervan aantrof,
had in de raamkozijnen kleinere raampjes met dwars spijlen (dus nog weer een beetje anders), 3 ramen met twee luiken.

Even zonder dollen er zijn een paar varianten de moeite waard om te vergelijken:
Pola  (van Faller) 330901 - Bahnhof ,,Schönweiler"
Pola B 653 Oberndorf (vgl. Faller Bahnhof Lützen )
Faller 190171 H0 Kleinstadt Bahnhof Lützen
Faller 190072 H0 Bahnhof Bruderstadt
Faller 191742 H0 Bahnhof Ochsenhausen
Faller 212122 N   Bahnhof Ochsenhausen
Faller 282707 Z   Bahnhof Güglingen

Wat je telkens ziet, is de iets andere dakopbouw en de ramen pal onder dat dak.
Bij het Pola geval waren er net als bij de jouwe twee ramen onder dat dak
(en nog geen extra spijltjes bij elk raam):

Foto: Ingo Mögling, bron: Pola B 600-B 700


Het benieuwt me wel: Bahnhof Unter-Lenningen of Bahnwärterhaus Esslingen.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Esslingen/Vollmer heeft dan weer een naar voren toe uitstekend middendeel; aan de voorzijde wat meer dan aan de achterzijde. Een detail dat aan de Pola/Faller versie niet aanwezig is; mede door de houten bovenzijde vind ik t toch meer op Lenningen (uber- of unter- mag je zelf weten ;)) lijken.
Baanwachtershuis Esslingen/Vollmer past weliswaar in dit topic maar is wat mij betreft een ander gebouw dan het station.
Mijn station met t blauwe dak is waarschijnlijk niet van Faller maar is de voorloper ervan van Pola, de B653 (met dank aan Jan voor de opsomming van versies).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Het nummer van de bouwdoos stond vaak aan de onderkant van de grondplaat in reliëf ...
althans bij Faller, Kibri en Vollmer. Bij Quick en Pola ontbrak het juist (meestal).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Een volgende uitdaging vond ik om het voorbeeld van mijn typisch Deense kerkje dat middenin Lilleby staat te traceren. Als dat er al is, het kan natuurlijk ook gewoon een fantasiemodel zijn...
Het model is van het Deense merk Heljan; artikelnummer B-202.
Dit kerkje heb ik evenals de overige bebouwing van Lilleby op vakanties in Denemarken gekocht. De witte "rotsblokken" zijn afkomstig van de krijtrotsen van Stevns Klint. Bovenop het randje van die krijtrotsen staat overigens een kerkje dat door het afbrokkelen van de krijtrotsen vroeg of laat in zee zou storten (inmiddels is er een betonnen steunconstructie aangebracht om dat te voorkomen/uit te stellen). Het lijkt wel wat op het Heljan kerkje maar is het niet.
klik voor kerk Stevns Klint

Ga maar eens zoeken in een land dat helemaal vol staat met witte kerkjes met rood pannendak; ze lijken allemaal op elkaar >:-D.
Op noord Jutland staat ook een dergelijk kerkje en het bijzondere daarvan is dat nu nog slechts de kerktoren boven het zand uit steekt!
klik voor verzande kerk

Uiteindelijk heb ik het voorbeeld denk ik gevonden in Skelby op Sjaelland; als dit 'm is dan heeft Heljan 'm wel iets ingekort.
klik hier voor Skelby kirke

bronvermelding:
Foto Heljan: https://en.todocoleccion.net/
Foto Skelby Kirke: https://nl.m.wikipedia.org/
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Hans, dat is een bijzonder interessante bijdrage! :thumbup:
Vergeet niet het vermelden van de bron van de getoonde foto's  :wink:  (o.a. https://en.todocoleccion.net/)
Toen ik daarnaar zocht vond ik ook nog dit gerelateerde topic.
Daar staat tevens vermeld dat firma Revell (#2053) deze kerk
ook in het programma had, zij het in een andere kleurstelling.

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En daarmee raak je aan een stukje historie.

Alleen de Duitstalige wikipedia geeft die details (omdat Revell een Duitse dochteronderneming had die zelfstandig werd, en daardoor aan de grootaankoop en daarmee historische vernietiging door  Hornby ontsnapte): De relatie van gietmodellen en de firma's Revell, Heljan en Busch.
In de Engelstalige versie van de wikipedia kun je het verband vinden tussen b.v. Airfix, Heller, Humbrol, Tamiya en Revell (dwarsverbanden onderaan de pagina).
Bijna al die firma's werden uiteindelijk opgekocht en ingelijfd bij de Hornby Hobby stal. Heljan niet.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hallo,

Nog even over de stations Hans laat station Nordtstad zien. Vollmer 43561.

En Maarten wel station Baden Baden.

Station Nordstad is namelijk bijna hetzelfde station als Baden Baden, maar dan zonder de zijgebouwen.

Dus er is 1 station Baden Baden versie. Sommige verschillen dan nog wel van afmeting.

M.vr.gr. Erwin
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Aha, dank je Erwin, weer een mysterie opgelost :thumbup:.
Ik snapte al niks van de hoogte van het middendeel van mijn HBF; zat al te kijken of het verlaagd was, maar t hoort gewoon zo :D.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Weer eentje dan, ditmaal de watertoren van Roosendaal van Tilly Models, netjes voor ons in één foto verenigd de bouw en de huidige staat:


Persgroep

Het model kennen we natuurlijk allemaal enziet er als volgt uit:


www.tillymodels.nl

En natuurlijk hoort daar de locatie ook even bij. Tegenwoordig is de oude watertoren een appartementencomplex. Mocht je 'm dus in huidige staat willen bouwen, dan heb je nog wat boor-, zaag- en schuurwerk voor de boeg.

(EDIT: even geactualiseerd - de oorspronkelijke site voor de plaatjes is inmiddels uit de lucht)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik heb de bronvermelding toegevoegd, Erik.
Leuk weetje dat het kerkje er ook in baksteenrood was maar dan uitgebracht door Revell!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: ikke650 op woensdag 08 september 2021, 15:32:59
Nog even over de stations Hans laat station Nordtstad zien. Vollmer 43561.
(...)
Station Nordstad is namelijk bijna hetzelfde station als Baden Baden, maar dan zonder de zijgebouwen.
Dat antwoord bevredigt mij niet. Het kan Baden-Baden zijn, maar waarom niet Hannover-Nordstadt (oude stijl)?
Omdat ik daar geen publieke afbeeldingen van kan vinden!

Er heeft maar 1 station Nordstadt bestaan in Duitsland (afgebroken), namelijk in Hannover,
en dat station lag in Stadtteil Hainholz, nabij de Vollmerstrasse  ;).

Het nieuwe station van Hannover-Nordstadt (gebouwd 1996-1997) is ergens anders gerealiseerd (de spoorlijn werd verlegd).
In moderne bouwstijl. Lijkt er in niets op.

En het is verbazingwekkend hoe weinig gegevens er zijn te vinden van Bahnhof Nordstadt (oude stijl, grootspoor).
Heeft Vollmer opzettelijk een stationsmodel gekozen van een gebouw dat niet meer bestaat?
Of is het toch gewoon een fantasie van Baden-Baden (namelijk zonder de bijgebouwen)?

Er is nog een andere optie voor dit gebouw:
Hannover Hauptbahnhof.

Op oude schetsen is te zien hoe zeer het grootspoor station leek op het schaalmodel Bahnhof Nordstadt van Vollmer. 
In 1943 werd het grootspoor station twee keer zwaar gebombardeerd.
Na de oorlog werd het opgeknapt en gemoderniseerd.


(dit plaatje staat in het public domain omdat het van voor  1923 is.
Bron:https://de.wikipedia.org/wiki/Hannover_Hauptbahnhof#/media/Datei:Ernst-August-Platz_Hannover_Germany_1900.jpg )

Op dit plaatje is wel sprake van zijgebouwen (zoals bij Baden-Baden), maar met een andere dakconstructie.
De Königlich Hannöverschen Staatseisenbahnen lieten het gebouw bouwen (de DB bestond nog niet ...).
Met die kennis is de architectuur en zijn de architecten te vinden, zoals C.W. Hase en A. Funk, die deze stijl benutten voor het bouwen van stations. En zo komen we erachter dat de Rundbogen-stijl bij het Historismus behoort, en in tal van (Duitse) stationsgebouwen is toegepast. Zoals Bahnhof Leer.

Toch lijkt Hannover HBf in niets op Vollmer model Nordstadt.
Zoek de verschillen: aantal ramen, tussenverdieping, daklijn, hellingshoek dakbeschot,  schoorsteen type, etc.


In 2010 zag Hannover-HBf er na grondige renovatie zo uit: dat is in geen geval de Vollmer uitvoering.

licensie: CC BY 3.0, fotograaf Axel Hindemith, bron.

Je ziet steeds die 3 boogramen in het hoofdgebouw in plaats van vier in het Vollmer model. Exit Hannover HBf?
Misschien. Maar hoe zag Hannover Nordstadt er dan wel uit? Als je stationsgebouwen bekijkt die gebouwd zijn in de tijd van de Königlich Hannöverschen Staatseisenbahnen, of van kort daarna (tijdens de inlijving door Pruisen), dan zie je allerlei gebouwen langs komen. Die gebouwen doen vermoeden dat Hannover Nordstadt er echt zo heeft uitgezien, als het Vollmer model.