Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...

Gestart door Nieuwenhuis zaterdag 05 juni 2021, 15:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Als tiener maakte ik eens een lijst met de bouwdozen van Faller met B-nummering en omschrijving aan de hand van oude catalogi.
Dit, omdat deze catalogi nooit het gehele programma bevatte, maar enkel de goedlopende en nieuw uitgekomen bouwdozen.


Bron : www.faller.de

Het handgeschreven lijstje werd gedigitaliseerd middels Microsoft Excel en uitgebreid met gegevens als categorie, afmetingen.
Later, met behulp van internet, zijn ook nog de prijzen en de data toegevoegd wanneer de bouwdozen in de handel waren.
En vorig jaar is daar zelfs bij het grootste deel van de lijst de afbeelding uit de betreffende bouwbeschrijving aan toegevoegd.
Meerdere topics over de voorbeelden van de bouwdozen van Faller op diverse Fora, deden mij besluiten om zelfs die toe te voegen.
Zeker wat heden ten dagen nog bestaat is leuk om te gaan bekijken en daarvan zijn de locaties ook in de lijst gezet.

Ondanks dat ik verknocht aan Scratch Build ben geworden, is de fascinatie voor de oude bouwpakketten niet verdwenen!
Tot zover over het ontstaan van mijn Faller B-lijst en t.a.v. mijn autistische neiging om alles in lijstjes bij te houden volgt
hieronder een aanklikbare index van alle in dit topic besproken Faller-bouwdozen met B-nummering ... :roll:


B-  62  Moderne kerk
B-  63  Kerkje 'Sils-Maria'
B-  91  Halteplaats Hintertupfingen
B-  92  Halteplaats Zindelstein
B-  93  Station Zeven
B-  94  Station St. Urban
B-  95  Station Blumenau
B-  98  Station Alt-Glashütten
B-104  Halteplaats Musberg
B-107  Station Güglingen
B-108  Station Bergheim
B-110  Station Friedrichshöhe
B-111  Station Neustadt
B-112  Station Nieder Ramstadt - Traisa
B-113  Station Bonn
B-125  Seinhuis Schorndorf
B-126  Seinhuis Darmstadt
B-130  Baanwachtershuis
B-130  Container Terminal
B-132  Baanwachtershuis
B-133  Bushalte
B-134  Halteplaats Silona
B-135  Paddestoel-kiosk
B-137  Snack-Bar
B-138  Bezandingstoren
B-143  Transformatorhuis
B-143  Watertoren Haltingen
B-144  Watertoren
B-145  Tankstation diesellocs BP
B-146  Bezandingsinstallatie
B-147  Bekolingsinstallatie
B-148  Bekolingsinstallatie groot
B-160  Container Terminal
B-160  Locomotiefloods Duderstadt
B-162  Portaalkraan
B-165  Jaknikker
B-180  Stationsoverkapping
B-185  Overdekte voetgangersbrug
B-193  Grind verladingssilo
B-194  Grind voorraadsilo
B-195  Grind opvoerband
B-196  Grind losplaats
B-201  Eengezinswoning
B-202  Eengezinswoning
B-203  Eengezinswoning
B-204  Eengezinswoning
B-207  Eengezinswoning
B-209  Eengezinswoning
B-210  Eengezinswoning
B-212  Kiosk Coca Cola
B-214  Auto Rast
B-217  Pompstation Shell
B-231  Windmolen met waterrad
B-234  Kapel
B-235  Moderne kerk
B-243  Bergkapel
B-245  Slot Lichtenstein
B-246  Huis in aanbouw
B-249  Eengezinswoning
B-252  Villa met balkon
B-259  Huis met houten lambrisering en prieel
B-262  Vakantiehuis Nurda
B-263  Ranch met garage
B-268  Hotel-Café Minerva
B-271  Villa in Tessin
B-278  Vissershuis
B-284  Boothuis
B-292  Burcht
B-531  Die Brücke am Kwai
B-531  Visbuikbrug
B-533  Stalen boogbrug
B-535  Overdekte houten brug
B-542  Viaduct compleet
B-543  Visbuikbrug
B-544  Staalbrug
B-545  Viaductdeel Recht
B-546  Viaductdeel Gebogen
B-547  Viaductpijlers 12cm
B-549  Viaductpijlers 5cm
B-557  Tunnelportalen Loreley
B-583  Klokken kiosk
B-590  Tuinhuisjes
B-905  Flatgebouw
B-922  Stadspoort Martinstor
B-928  Modern bankgebouw
B-929  Oude stadstoren
B-933  Wijnhuis Nusch
B-935  Stadsmuur met boerentoren
B-936  Raadhuis Alsfeld
B-945  Marienschacht
B-4902 Dunlop toren
B-4904 Continental toren
B-4906 Shell zuil
B-4907 BP tribune
B-4914 Motor Sport Café Tankstation
B-4961 Burcht

Lijst met dubbel uitgegeven bouwdoosnummering

Onderstaande eerste zeven berichten zijn reacties op de originele openingspost over bouwdoos B-217, die verplaatst is naar bericht #437.

Groeten,

Erik.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Die Tankstelle reist al zo'n 50 jaar met me mee op verschillende banen en op verschillende adressen.
En tja, dan gaan de deuren van de PflegeDienst een keer verloren en ook de reclampaal wordt met elke verhuizing wat korter. Ook zijn de benzinepompen ooit zoekgeraakt, maar dankzij een samenwerking met de naastgelegen Raststätte is ook dat probleem opgelost en stáát het gebouwtje er nog wel na al die jaren :D.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 05 juni 2021, 15:49:58
Tot zover over de Faller B-lijst en mijn autistische neiging om alles in lijstjes bij te houden ... :roll:
Heb je wel eens van LISP gehoord?
Het begrip garbage collection komt dan spontaan bij mij op, als overeenkomst tussen jouw lijstje, en dat in Lisp (spreadsheet in jouw geval).

Jij noemt dat een autistische neiging, en dat is wat bijna elke programmeur te horen krijgt van de afdeling Human Resources: u zult wel goed zijn in uw vak, maar kunt u ook communiceren?  :D

Re: Faller en het voorbeeld ...
Mooi item Erik! Wat werd er vroeger mooi ontworpen en gebouwd. Benzinetanken en olie verversen was echt een feestje. Zeker als de pompbediende ook nog even de voorruit schoonmaakte en de banden op spanning bracht.
En vaak was de man nog gestoken in een heus uniform met embleem van de oliemaatschappij.

Groet,

Peter
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Precies dat tankstation wilde ik voor mijn baan hebben maar was enkele jaren terug niet verkrijgbaar. Toen heb ik het Aral station van Piko gekocht. Nu het Faller model weer terug is uitgebracht moet ik toch nog eens kijken of daar nog een plaatsje voor te vinden is.

@Hans, Jou reclamepaal is inderdaad wel erg kort geworden. Maar mooi dat het gebouw er nog in volle glorie staat. Ziet er heel wat beter uit als op de foto uit Hamburg. 👍
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
@ Hanzi : Leuk om hierbij een afbeelding van het model in zijn natuurlijke Habitat te plaatsen:
een oudje, maar deze heeft nog steeds z'n charme  :thumbup:  (ik bedoel natuurlijk het bouwpakket :wink:)

Citaat van: Jan22 op zaterdag 05 juni 2021, 19:33:49
Heb je wel eens van LISP gehoord?
Het begrip garbage collection komt dan spontaan bij mij op, als overeenkomst tussen jouw lijstje, en dat in Lisp (spreadsheet in jouw geval).
Ik heb AutoLISP (voor AutoCAD) autodidactisch aangeleerd in de jaren '90, Jan Willem!

@ Peter : Men maakte zich toen in ieder geval niet zo druk om milieu- en gezondheidsgevaren! :eek:

@ Henk : De Fallerwebsite geeft aan dat de heruitgave van de B-217, de 109217 uitverkocht is  :sad:
Ik heb hier nog een gebouwd exemplaar (zonder pompeiland) liggen, die niet gebruikt wordt ... (PB)

Groeten,

Erik.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2012

Groningen

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Erik,

Voor degene die nog een orgineel zoekt bij H0 vastgoedje staat er nog eentje te koop in de rubriek " Vintage ".

https://www.h0vastgoedje.nl/product/4272451/faller-b-217-benzinestation-vintage-3037
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Leuk,

Vooral dat er nog een origineel bestaat! (De staat van het gebouw is niet best meer....)

Mein
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...


Een volgend iconische Faller bouwdoos, is de B-135, nieuw in 1961/'62 en bij een ieder bekend als de Paddenstoelkiosk.
Eigenlijk is dit de helft van de bouwdoos, want de complete bouwdoos bestaat uit wee bouwwerkjes.
Tegenwoordig nog steeds verkrijgbaar onder artikelnummer 120135 (Er was hier ook al eens iets over geschreven).

Faller B-135

Bron : www.altemodellbahnen.de

Het ontwerp van dit Wirtschaftswunder stamt uit de jaren '50 en was bedoeld als zuivel-verkooppunt van Waldner uit Wangen (D).
Zowel het ontwerp als de benaming van het gebouwtje, MilchPilz zijn door Hermann Waldner wettelijk beschermd.
Destijds was er van de kant van de autoriteiten enige weerstand: de Württembergse staatsdienst voor natuurbehoud
en landschapsbeheer in Ludwigsburg schreef in een brief van 12 augustus 1952 aan de directie van Waldner:

"Ik beschouw het ontwerp van uw melkhuis in champignon vorm volkomen absurd te zijn.
De afwijzing van dit gebouw, dat beter bij Amerika zou passen, door de stadsbouwautoriteiten is oké.
Ik denk niet dat er een melkpaddenstoel voor nodig is om melkdranken populair te maken.
Betrouwbare service en lage prijzen voegen daar meer aan toe dan smakeloze reclame."


Affiche Waldner

Bron: https://www.monumente-online.de/

Van een productie van iets minder dan 50 in totaal van deze originele kiosken, zijn er nog enkele overgebleven in Duitsland en één in Bregenz (AU).
De laatste melding van een order van Waldner KG is nummer 49: deze levering vond plaats op 21 november 1958 aan Mannheim.
Op Wikipedia staan de nog overgebleven kiosken en de bijbehorende locaties.
De eerste paddenstoelen waren voorzien van een dak van PVC, echter ten gevolge van de weersinvloeden
werden deze al snel vervangen door metalen daken in dezelfde karakteristieke vorm en kleurstelling.

Eén van de originelen: Wangen

Bron: de.wikipedia.org

De overgebleven prefab bouwwerkjes zijn nog steeds populair en sinds 2008 is er zelfs een nieuwe bij,
zij het in een modern jasje en een stuk groter: tussen Osnabrück en Bielefeld langs de A33

Bonus: hier zijn zelfs bouwplaten in N (1:160), H0 (1:87) en 0 (1:45) van de Milchpilz, gratis te downloaden!

Groeten,

Erik.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Leuk verhaal weer Erik; en zoals ik al eerder in m'n eigen draadje meldde, mag deze paddenstoel-kiosk op geen enkele modelbaan ontbreken!
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat Vind je....?  :D :D
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat @citaat

Nou, op mijn modelbaan wel. En dat zal het ook blijven doen.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
@citaat@citaat @citaat zooooo jammer dit, echt een gemiste kans :-(
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat Past goed bij de kabouter... ;)
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, maar je kan er niet genoeg van hebben!  >:-D
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Dan zet ik de mijne er ook maar bij. Ik ben ook gek op de Faller klassiekers. Waarschijnlijk omdat ik de bouwdozen als kind graag wilde hebben maar te duur waren. De villa in Tessin is mijn 2e exemplaar, station Lindental met seinhuis, goederenloods, halte Hintertupfingen, station Bergheim(houten exemplaar).
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Bij deze een oproep aan iedereen die dit stijl-icoon op zijn baan heeft staan om hier een foto te plaatsen :D.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Even terug naar het tankstation. Grappig is de gelijkenis met het tankstation dat in 1952 in Zaandam stond.

groet, Wim
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Citaat van: nobody op maandag 30 augustus 2021, 17:38:23
@citaat Past goed bij de kabouter... ;)
kabouter... ?
Re: Faller en het voorbeeld ...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat
Ik snap et ook niet waar het op slaat. :roll:
Misschien keek niemand in de spiegel. >:-D

Dirk-Jan
Re: Faller en het voorbeeld ...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
 B) Ik heb ook een paddenstoelkiosk staan, mijn old-skool baandeel kan natuurlijk niet zonder. O:-D
Paar jaar terug gekocht in Houten voor E0,50, echt wel een koopje dus. :D
Maar de mijne had geen witte stippen. Na wat nadenken heb ze ze met een perforator uit zo'n zelfklevende etiketten printer vel gemaakt.
Voorzichtig het achter velletje eraf gepeuterd met een dun mesje en plakken maar.
Tis net echt. :D

Dirk-Jan
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Dat tankstation in Zaandam stond hoek provinciale weg/hoge dijk. Ik vond het toen al bijzonder. Overigens stond er nog zoiets in Zaandam, op een steil stuk weg naar de Dam. Was de czaar peterstraat, op die plek staan nu vuilcontainers. 😒
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Faller en het voorbeeld ...
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat @citaat

In 1952 woonde ik ook in Zaandam maar dat tankstation kan ik mij niet herinneren. Nu moet ik toegeven dat ik in die tijd nog niet echt veel interesse had in tankstations en dat we aan de andere kant van de Stationsstraat woonden (Waddenbuurt).
Overigens waren dergelijke bouwsels in de vijftiger jaren gemeen goed, je zag ze overal. Zelfs hier in TH staan er nog vele, meestal niet meer in gebruik en vervallen, maar toch.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Wellicht doelde Wim op deze kabouter (?):
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat Nee, zie afbeelding
Bron afbeelding ===> klik
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Hierbij mijn duiten in het paddestoelenzakje  :P

Als vanzelf schoten die kiosken hier - na plaatsing van andere oldskool-klassiekers - als paddestoelen uit de grond !
Waaronder een zeldzame zonder stippen B) ( dus snel die witte stickers van der jouwe afhalen, Dirk-Jan ; je hebt voor 50 cent een fortuin bemachtigd  ;) ).
Die exemplaren zijn uit de zomer van 1964, toen kabouter Prikkeprak die deze stippen altijd nauwkeurig, doch razendsnel aanbracht in de Grote Verfpot is gevallen en daardoor enige dagen uit roulatie was.
En omdat kabouter Spillebeen (ja die!) van de Endkontrolle diezelfde dagen op vakantie was, heeft deze partij de Fallerfabiek onopgemerkt kunnen verlaten.

Grtz Tony
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Bij mijn exemplaar was een stickervelletje geleverd met heel veel witte stippen. Dus als ik ze er niet opgeplakt had was die zeldzaam geweest? Sorry, maar die vlieger gaat niet op. Het zou kunnen dat Faller een keer wat vergeet bij te voegen. De stippen moet je dus zelf opplakken, zijn niet op het dak gedrukt of geschilderd. 😂
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Dat zouden in vroeger tijden dan misschien wel transfers geweest zijn, lijkt me, Maarten.
Zelf aanbrengen klinkt wel plausibel, want de stippen zitten bij mijn 2 gestippelde exemplaren ook niet op dezelfde plek.

Grtz Tony
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
@citaat En dat heeft natuurlijk alles te maken met de wispelturigheid van kabouter Prikkeprak.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat
:o) Inderdaad, kabouter Prikkepak zal bijvoorbeeld op maandag ochtend wel minder netjes plakken.
Teveel gezopen, ruzie met mevrouw kabouter Prikkepak, we weten het niet, alles is van invloed. :mrgreen:
En zeldzaam of niet, zonder stippen vind ik de paddenstoel minder mooi, dus ik laat mijn eigen fabricaat stippies lekker zitten. :P

Dirk-Jan
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
De stippen worden, zoals ik eerder zei, niet door Faller aangebracht maar als los stickervelletje bij geleverd. Mijn paddokiosk was nieuw in doos. Er zat nog een kiosk bij, die komt ook op de baan te staan maar vlakbij het station.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 30 augustus 2021, 13:47:00
Een volgend iconische Faller bouwdoos, is de B-135, nieuw in 1961/'62 en bij een ieder bekend als de Paddenstoelkiosk.
Eigenlijk is dit de helft van de bouwdoos, want de complete bouwdoos bestaat uit wee bouwwerkjes.

Groeten,

Erik.
Re: Faller en het voorbeeld ...
In Rockanje staat een echte.

En als ik mij niet vergis ergens tussen Nijkerk en Barneveld ook nog een.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Waarschijnlijk zijn de stippen op een zeker moment uitgevoerd als plakstickkertjes, de échte oude hebben flinterdunne kunststof decals. De WOSA prefereert deze versie.
Dat andere kioskje is over t algemeen kennelijk minder goed bewaard gebleven dan de MilchPfilz. Ik zal toch eens kijken of die ook nog ergens op m'n baan rondzwerft.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Ook een leuke, die in Rockanje, al wijkt hij wel af van de Duitse:
paddenstoel Rockanje
In mijn herinnering staat er ook nog eentje ergens bij een stuwdam in t Sauerland, maar ik heb m nog niet terug kunnen vinden.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat Da's zeker een leukert, Hans en Berry.  :thumbup:
Leuke toevoeging, dank voor het delen.
Het is niet echt een Wirtschaftswunder,
maar heeft wel een hoog Efteling-gehalte!

Groeten,

Erik.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Ach, hij stamt wel uit de jaren 50 en dat is toch ook het tijdperk van het Wirtschaftswunder.

Die paddenstoel bij het stuwmeer in t Sauerland die ik in gedachten had bleek toch niet echt een paddenstoel te zijn :?; wel rond en net zo oud schat ik. Hij staat bij de stuwdam van de Hennesee in Meschede en nu ik m gevonden heb tóch even een plaatje:

bronvermelding foto
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Komen in dit draadje nog meer Faller modellen die ook echt bestaan of laten we het bij de paddokiosk en tankstation?
Torentje Dinkelsbühl bijvoorbeeld. Jaren geleden speciaal naar Dinkelsbühl en Rothenburg ob Tauber gereden om het echte torentje en het weinhaus Nuss te fotograferen. Ook een paar jaar geleden naar Schwarzburg geweest voor het station en Baden Baden, ook voor het voormalige station. 😀
Re: Faller en het voorbeeld ...
Nu ben ik zeer nieuwsgierig naar een foto van de echte toren Maarten.
Of is het zo lang geleden dat digitaal toen nog niet bestond?

Vrgr,
Wilko
Re: Faller en het voorbeeld ...
Citaat van: Trainspotter op woensdag 01 september 2021, 17:31:34
Of is het zo lang geleden dat digitaal toen nog niet bestond?
Dat moet geen bezwaar zijn. Digitaliseren van analoog (positief, dia of negatief) is mogelijk.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
 @citaat
maar de kwaliteit van de foto blijft wel hetzelfde  8o
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Ik zal ff zoeken. Moet bij gedigitaliseerde dia's zitten.
Gevonden: Dinkelsbühl en Rothenburg ob Tauber.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
En weinhaus Nuss uit Rothenburg.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Dag Maarten.

Citaat van: Maarten Marklin op woensdag 01 september 2021, 16:38:35
Komen in dit draadje nog meer Faller modellen die ook echt bestaan of laten we het bij de paddokiosk en tankstation?

Natuurlijk zijn er nog veel iconische bouwdozen van Faller waar meer over te vertellen is!
Van jouw bijdrage, naar specifiek voorbeeld gemaakt, is zeker nog wel wat te vermelden:

Citaat van: Maarten MarklinTorentje Dinkelsbühl bijvoorbeeld.

Deze Faller bouwdoos heeft nummer B-935 en was in het programma van 1973 tot 1976.
Het originele voorbeeld is de Bäuerlinsturm, Unterer Mauerweg 2a in Dinkelsbühl, Duitsland.
Hier te zien via Google Streetview.

Groeten,

Erik.

Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Overigens is de stadsmuur nog helemaal intact en telt het ruim 29 torentjes.
De stad is sinds 1274 een rijksstad maar de stadskern is van 1130. De foto is denk ik in 1974 gemaakt toen ik de romantische strasse reed.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Citaat van: Maarten Marklin op woensdag 01 september 2021, 19:44:54
En weinhaus Nuss uit Rothenburg.

Deze Faller bouwdoos heeft nummer B-933 en was in het programma van 1973 tot 1987.
Ook B-921 is in Rothenberg terug te vinden.

Groeten,

Erik.
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Eh Erik,


Ik heb die huisjes gekocht in een verzameldoos. Weinhaus Nuss, Dürerhaus en toren dinkelsbuhl en nog een huisje. Nummer B931. Hausegruppe Franken 1966.
https://www.altemodellbahnen.de/t37797f78-Faller-Haeusergruppe-Franken.html

Re: Faller en het voorbeeld ...
Top foto's Maarten, bedankt. :thumbup:

Vrgr,
Wilko
Re: Faller en het voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Faller en het voorbeeld ...
Dit topic wordt steeds leuker  ;)  :thumbup: :thumbup: :thumbup: