Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.

Gestart door M3000 vrijdag 04 juni 2021, 17:27:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Eén van de drie seinen ( Marklin 7039) die ik gebruik krijg ik niet vanaf het werkplateau ( trafo's, schakelkastjes 7072 etc.) geschakeld. Het seinlampje werkt wel maar pas als het schakelkastje op circa 50cm. afstand staat werkt het sein wel. De afstand van het plateau naar sein is circa 2.00mt. Een ander sein (afstand 1.60 mt.) werkt wel. Draadbreuk is het niet en ook een dubbele draad werkt niet. De baan is analoog, M rails, schakelkastje nr. 7072 werkt dus dichtbij wel, op afstand niet.
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Goedenavond,

Als een sein 7039 op korte afstand van 7072 wel werkt, maar bij een grotere afstand niet, zou ik toch denken dat er een draadbreuk ergens zit. Heb zelf op grotere afstand van de 7072 deze seinen staan, die werken prima.

Kan je door middel van een multimeter kijken of er wel een stroom gaat lopen als je de 7072 bedient?

Groet,

René
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Citaat van: M3000 op vrijdag 04 juni 2021, 17:27:17
Eén van de drie seinen ( Marklin 7039) die ik gebruik krijg ik niet vanaf het werkplateau ( trafo's, schakelkastjes 7072 etc.) geschakeld.

Citaat van: M3000 op vrijdag 04 juni 2021, 17:27:17
Een ander sein (afstand 1.60 mt.) werkt wel. Draadbreuk is het niet en ook een dubbele draad werkt niet.

Het verbaast me, ik had er nooit problemen mee. Er moet iets met dat ene sein (spoel) aan de hand zijn, of met het schakelkastje waaraan dat ene sein hangt.

7039 heeft, voor zover ik weet, net als 7188, ook een handschakelaar boven op het grijze kastje, net als de toenmalige relais (zonder sein), zoals de 7045. Dat kun je gebruiken om te checken of het sein in principe wel werkt.

Als het sein wel werkt met de handschakelaar (en dat doet het immers ook op 50 cm afstand...),
dan zit de oorzaak in het schakelkastje.
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
bedankt voor jullie reactie. 7039 beschikt niet over een handschakelaar.  draden zijn nieuw, zelf dubbel aangelegd i.v.m. mogelijkheid te weinig stroom. schakelkastje werkt prima, dichtbij wel, maar niet op afstand. Beschik niet over een multimeter. vr.gr.
Henk
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Hallo

Een minuscuul drupje olie onder bij het schroefje van de stelstang doet vaak wonderen.

Bart
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Het verlies dat een langere draad oplevert zou inderdaad niet heel groot moeten zijn,  maar misschien is het toch net genoeg om niet te schakelen.
Het zou ook aan de massadraad kunnen liggen. Als je het schakelkastje op kortere afstand aansluit, werkt het sein immers wel. Kan zijn dat je het schakelkastje op een andere bruine draad aansloot dan wanneer het kastje op de grotere afstand staat.

Hoe dan ook kan je het sein zelf voorzien van separate massa. Gebruik je het plaatje dat onder de rails gestoken wordt of niet?

Het zijn maar een paar suggesties.

Groet,


Peter
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Citaat van: Jan22 op vrijdag 04 juni 2021, 18:20:43
7039 heeft, voor zover ik weet, net als 7188, ook een handschakelaar boven op het grijze kastje,

Om misverstanden te voorkomen, 7039 beschikt niet over een handschakelaar!

Afstanden van 3 tot 4 meter met de 7072 te schakelen moet werken, drupje olie zoals Bart aangeeft kan je probleem waarschijnlijk oplossen.

Anders het sein helemaal los met drie draden van een meter of 3 bedienen en kijken of de boel werkt.
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
het plaatje van het sein gebruik ik niet, geeft teveel storing. via de voorzijde van het sein gaat de bruine draad (massa). morgen nog maar eens zoeken. vr.gr.Henk
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
 @citaat dat zou wel goed moeten zijn, dan. Een draadje aan de massa is meestal inderdaad beter dan die metalen plaatjes. Dan begrijp ik toch niet helemaal wat er fout gaat. Misschien nieuwe draden solderen aan het relais? Om toch draadbreuk uit te sluiten.


Groet,

Peter
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Schakelt het sein beide kanten niet op of doet een kant het niet?
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
sein werkt inmiddels, maar alleen als ik een extra massadraad naar het schakelkastje op het plateau aanbreng. heb nu dus twee stekkers voorin het sein. Rara?
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Mooi dat het werkt. Is er toch iets mis met de andere draad. Misschien niet goed gestript in het stekkertje.
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Intrigerend probleem. Ik heb zelf maar 1x7039, voor de rest 7188 seinen.
Ik gebruikte bij M-rails die plaatjes wel, bij K-rails gebruik ik die niet.

Citaat van: M3000 op vrijdag 04 juni 2021, 22:56:03
Het plaatje van het sein gebruik ik niet, geeft teveel storing.
Via de voorzijde van het sein (...) massa

Citaat van: M3000 op vrijdag 04 juni 2021, 20:44:03
schakelkastje werkt prima, dichtbij wel, maar niet op afstand.

Citaat van: M3000 op zaterdag 05 juni 2021, 11:24:42
sein werkt (...) alleen als ik een extra massadraad naar het schakelkastje op het plateau aanbreng

Dat laatste is interessant. Schakelkastje, 7072, daarvan had ik er vroeger 4 van in gebruik. Die hebben altijd een massadraad.

Bedoel je dat je een extra draad trekt (dus bruin, volgens de kleurcode) van sein (massa) naar 7072 (massa)?
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Puur technisch zou het sein moeten werken.
De massaplaat dient als massa voor de verlichtingsstroomkring.
De schakelstroomkring wordt gevormd door een van de blauwe draden en de gele draad.
Misschien dat de puls iets te kort is, maar met draden van 0,14mm2 zou het gewoon moeten werken.
Er zou misschien iets stroomverlies kunnen zijn en daarbij een iets zwaar lopend mechanisme waardoor het samen net niet functioneerde.

Mvg
Marcel
Re: Marklin sein 7039 werkt niet op afstand 2.00mt.
Citaat van: loc1200 op zaterdag 05 juni 2021, 19:15:08
Puur technisch zou het sein moeten werken.
De massaplaat dient als massa voor de verlichtingsstroomkring.
De schakelstroomkring wordt gevormd door een van de blauwe draden en de gele draad.
Misschien dat de puls iets te kort is, maar met draden van 0,14mm2 zou het gewoon moeten werken.
Er zou misschien iets stroomverlies kunnen zijn en daarbij een iets zwaar lopend mechanisme waardoor het samen net niet functioneerde.

Mvg
Marcel

Daar ben ik het mee eens. Met de aanvulling dat bij de 7072, er zolang de rode of groene knop ingedrukt word een puls gegeven wordt. De puls stopt zodra je de knop los laat.

Mvgr.

René