Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Meerdere booster's aansluiten

Gestart door BeerBot_3000 donderdag 03 juni 2021, 18:28:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Meerdere booster's aansluiten
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Meerdere booster's aansluiten
Het is voor mijn inmiddels een jaar of 7 geleden dat ik voor het laatst mijn baan heb aangesloten met booster's. Aangezien ik reeds weer ben begonnen met de bouw van mijn baan ben ik me hier weer in gaan verdiepen.

Nu heb ik een aantal uhlenbrock power 4 booster's. Nu zat ik de handleiding door te spitten alleen kwam ik er achter dat in de handleiding boekjes die ik heb verschillende aansluit schema's staan. Wie kan mijn vertellen wat nu de juiste is?

In het ene boekje staat dat de massa van de transformatoren samen gevoegd moet worden en bij de rails overgangen isoleren.

In het andere boekje staat de massa verbinden bij de massa van de rail aansluiting en niet bij de transformator.

Hierbij een afbeelding toegevoegd. Linker of rechter schema? Of kan het allebei?
Re: Meerdere booster's aansluiten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Meerdere booster's aansluiten
Het is mijn "persoonlijke" aanbeveling om voor het rijden identieke boosters/voedingen te gebruiken en dus de uitgang van de centrale niet te gebruiken voor het rijden, maar bijvoorbeeld voor het schakelen van de wissels.

Groet, Anne W
Re: Meerdere booster's aansluiten
Ik heb dit een tijdje geleden prcies dit ook gevraagd.
Conclusie was dat alle massa aan trafo kant door te verbinden. (common ground)
Het schema met de enkele railonderbreking is dan ook mijn uitvoering.

Ik gebruik alleen de boosters voor mijn rail voeding. IB is voor mij alleen centrale en mijn programeerspoor zit er op aangesloten.

Ik herrinner me ook nog dat twee aansluitingen van de IB intern waren doorverbonden zodat beiden schema's inderdaad klopten.  Ook dit wordt in mijn vorige gestelde vraag uitgelegd. Maar ik kan deze jammer genoeg niet terugvinden in het forum.  :(    Ik blijf het lastig vinden in berichten te zoeken.
Re: Meerdere booster's aansluiten
Hi Maarten,

let er ook op dat de voedingstrafo's in fase staan. Je kan dit controleren door met een multimeter te meten tussen de twee fase draden van de trafo's. Let op de multimeter moet wel op wisselspanning staan. Staan de trafo's in fase is de spanning tussen deze punten 0V. Is dit geen 0V dan de stekker van een van de trafo's omdraaien zodat ze in fase komen te staan.
Verder zou ik het rechter schema gebruiken met alleen de onderbreking in de midden leider.

Groeten,
Piet
Re: Meerdere booster's aansluiten
Citaat van: BeerBot_3000 op donderdag 03 juni 2021, 18:28:37

In het ene boekje staat dat de massa van de transformatoren samen gevoegd moet worden en bij de rails overgangen isoleren.

In het andere boekje staat de massa verbinden bij de massa van de rail aansluiting en niet bij de transformator.


Het verdient geen schoonheidsprijs maar beide is correct: het is een common ground systeem. Railmassa (bruin) is gelijk aan trafo massa (bruin). Bij de Intellibox is intern punt 4 en 5 van connectorbus 1 (zie plaatje) doorverbonden. Een railscheiding op de spoorstaven is niet nodig immers intern zit het toch doorverbonden.

Trafo's in fase zetten is onzinnig bij een common ground systeem immers één zijde van alle trafo's zit al aan elkaar....... ;)

Gr, Ben.
Re: Meerdere booster's aansluiten
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Meerdere booster's aansluiten
@ Anne dat is ook mijn insteek. 3x power 4 booster's met 3x 70va transformator voor de rails. Een intellibox voor wissels en programmeer spoor.

@ Maarten, bij mijn weten was dat ook hoe ik het had op mijn vorige baan. Ging twijfelen door de 2 schema's.

@ Piet, ik kan me niet herinneren dat ik dat gedaan had. Ik zou niet weten hoe je dat kan controleren.

@ Ben, bedankt voor de duidelijke uitleg. Dat wordt dus de manier hoe ik het weer ga aansluiten.
Re: Meerdere booster's aansluiten
Dat van die fases controleren kan je ook op een heel eenvoudig manier.
Men neme een eenvoudig lampje, sluit de ene draad aan de massa van trafo1 en de andere aan de massa van trafo2.
Gaat het lampje branden, draai dan van 1 trafo de stekker om.
Lampje brandt dan niet en de trafo's staan in fase.
Re: Meerdere booster's aansluiten
Citaat van: PietG op vrijdag 04 juni 2021, 12:18:02
...
let er ook op dat de voedingstrafo's in fase staan.
...

Zoals ik schreef is het een common ground systeem. (Intellibox maar ook marklin digital system)
Gemeenschappelijke massa dus. Bovengenoemde test is dan ook niet zinvol.
Re: Meerdere booster's aansluiten
Maarten,

Je opmerking dat het in fase zetten van de voedingstrafo´s zinloos is niet juist. Staan deze niet in fase dan zal namelijk ook de digitale uitgang van de booster niet in fase zijn en krijg je bij de overgang tussen de baandelen een spanningsverschil bij de midden contacten. Een digitaal signaal is nl ook een wisselspanning ten opzichte van ground. En zelf bij common ground kan je dan problemen krijgen.

Vrgr Piet.
Re: Meerdere booster's aansluiten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Meerdere booster's aansluiten
Helaas moet ik zeggen dat je fout zit. Het is een veel gemaakte fout. Je digitale centrale en boosters worden gevoed met wisselstroom. Echter het eerste wat gebeurd in iedere centrale en booster is deze wisselstroom gelijkrichten. Electronica kan met wisselstroom niet veel beginnen. Dus of trafo's al of niet in fase staan is volkomen onbelangrijk.
Re: Meerdere booster's aansluiten
Hallo,

Dan zal ik wel gek zijn maar lees dan dit draadje maar eens. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=25456.0

Vrgr Piet
Re: Meerdere booster's aansluiten
 @citaat Daar staat een bijdrage van mij bij met een beeld van een oscilloscoop waaruit ik toen een verkeerde conclusie trok.

Gr, Ben.
Re: Meerdere booster's aansluiten
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 06 juni 2021, 07:07:24
@citaat Daar staat een bijdrage van mij bij met een beeld van een oscilloscoop waaruit ik toen een verkeerde conclusie trok.

Gr, Ben.

Is het mogelijk dit bericht nog even een update te geven? Zodat men geen verkeerde conclusies blijft trekken.

@Piet
Is e.e.a. Nu duidelijk?
Re: Meerdere booster's aansluiten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Meerdere booster's aansluiten
Trafo's in fase zetten: baat het niet, het schaadt ook niet.

Groet, Anne W
Re: Meerdere booster's aansluiten
Citaat van: Anne W op zondag 06 juni 2021, 11:17:50
Trafo's in fase zetten: baat het niet, het schaadt ook niet.

Groet, Anne W
Daar ben ik het niet geheel mee eens.
Ik vind het beter te weten waarom het niet hoeft. Onnodig je ergens zorgen om maken is verspilling.
En je gaat voor je het weet verkeerde conclusies trekken wanneer er een storing is in je baan. ("Zou het misschien komen omdat ik niet weet of mijn trafo's in sync staan?")
Re: Meerdere booster's aansluiten
 @citaat De uitleg waarom het niet hoeft is al gegeven, in dit topic en het topic naar verwezen wordt. De rimpel op de boosterspanning gaat echt het verschil niet maken.

Gr, Ben.
Re: Meerdere booster's aansluiten
Ook ik heb al meerdere malen geprobeerd uit te leggen waarom je trafo´s niet in fase hoeft te zetten.
Er is één uitzondering: bij de analoge besturing met twee (of meerdere) trafo´s, waar je een vonk krijgt als je sleper de (verboden) verbinding per ongeluk maakt.

Bij digitale systemen heeft de fase van de netvoeding geen invloed op het digitale signaal daar die twee niets met elkaar te maken hebben:
Het digitale signaal wordt door één microprocessor-systeem gegenereerd en de frequentie is hier geen 50 Herz maar 9,5 kHz in rust en met verstuurde signalen nog weer veel hoger.

De 50 Herz uit de trafo wordt hier, in tegenstelling tot bij analoge besturing, gelijkgericht en afgevlakt zodat er een gelijkspanningsvoeding ontstaat.
Er is dan helemaal geen fase meer.

Wel moet je opletten dat bij meerdere boosters je de uitgangen ook in fase aansluit, maar daar heeft de lichtnetaansluiting op de trafo´s niks mee te maken.

grv Huub