Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

remmodule en inrijden stationsspoor van twee kanten

Gestart door Antoine van Driel donderdag 03 juni 2021, 12:06:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
remmodule en inrijden stationsspoor van twee kanten
Beste mede-drierailers,

Enkele weken geleden ontwierp ik mijn nog te bouwen modelspoorbaan (Märklin C-rail). Komende winter wil ik starten met de bouw ervan en de tussenliggende maanden wil ik gebruiken om op een simpele plaat op wat schragen Märklin Systems verder te ontdekken. Ik ben namelijk een herintreder en digitale modelbaanbesturing is voor mij nog vrijwel geheel nieuw.

Onlangs vroeg ik mij het volgende af. Stel dat ik in de stations met remmodules (Märklin 72442 of zelfbouw) ga werken, zijn de betreffende stationssporen nog van beide kanten in te rijden? Of zijn de stationssporen nog maar van één kant te benaderen, namelijk de kant in de richting waarvan het traject voor de remmodule is opgebouwd?

In het geval het inrijden van de stationssporen (wat mijn voorkeur geniet) van beide zijden mogelijk is: hoe realiseer ik dat?

Hetzelfde geldt overigens voor de te installeren seinen. Stel dat ik aan beide kanten van een stationsspoor een sein (met treinbeïnvloeding) plaats en dus een stuk rails ga isoleren, is het dan mogelijk om het stationsspoor op te rijden wanneer het sein voor verkeer van de andere kant op rood staat? Het lijkt mij dat dit gewoon kan wanneer "het tegenliggend sein" op groen staat, maar dit groene seinbeeld lijkt mij bij een tegemoetkomende trein niet correct.

Graag jullie hulp in dezen!


Hartelijke groet,



Antoine van Driel
Re: remmodule en inrijden stationsspoor van twee kanten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: remmodule en inrijden stationsspoor van twee kanten
Antoine,

Het omschakelen van de inrij, stop en remsectie is te realiseren met eventueel een dubbelpolig bistabiel relais. Door een schakelrails o.i.d. te gebruiken kun je de werking van het spoor omdraaien. Als de trein over de linker schakelrail rijdt is de rem en stopsectie aan de rechterkant, komt de trein rechts binnen schakelt het relais om en remt de trein af naar links. In principe is er niets digitaal met aansturing van de secties, behalve dat de loc digitaal moet zijn en met een afremsectie om moet kunnen gaan.
Re: remmodule en inrijden stationsspoor van twee kanten
@Chris,
hou je dan de inrij en (nood)stop sessie even lang? - bij mij is de inrijsectie maar een halve raillengte en de (nood)stop sectie 2 raillengtes (wat ruim voldoende is - anderhalve lengte zou m.i. ook volstaan)
Re: remmodule en inrijden stationsspoor van twee kanten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: remmodule en inrijden stationsspoor van twee kanten
Cobe,

Als je het zo stelt is de inrijsectie onderdeel van de noodstopsectie, afhankelijk hoe het relais staat.
Re: remmodule en inrijden stationsspoor van twee kanten
Als je langere treinen hebt en niet de remsectie in het midden wilt hebben, kan je ook met twee remmodules werken:
Stel je voor: de aankomende trein zet via de schakelrail de remmodule waar hij niet moet remmen op groen, zodat hij daar gewoon overeen rijdt, en remt vervolgens bij de tweede remmodule. Die zet je dan daarna via je drukknoppenkastje of centrale weer op groen en de trein rijdt weer weg en zet op de de daarna liggende schakelrail de remmodules (beide) weer op rood. Komt hij van de andere kant, dan gebeurt het tegenovergestelde...
Uiteraard heb je dan 2 overgangsstukjes (1 voor de ene remmodule en 1 voor de andere), 2 remstukken (idem) en eventueel 2 stroomloze stukken (idem), en ook nog het stuk ertussen dat je van "gewone" stroom moet voorzien

Groet, Paul