Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Elecrtotren 2a stoomlocje

Gestart door Coen Bos woensdag 02 juni 2021, 14:31:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Elecrtotren 2a stoomlocje
Ik beschik over een redelijk oud Electrotren 2a stoomlocje, voor 3 rail, zie foto, het relais schakelt niet meer om, het lijkt erop dat 1 veertje is losgelaten of afgebroken heeft iemand enig idee hoe dit is te repareren? Bij voorbaat dank.
Re: Elecrtotren 2a stoomlocje
Heb je een foto van het relais.
Misschien kun je het vervangen door een gewoon marklin relais.
Die heb ik nog wel voor jr liggen.

Grt. Jo
Re: Elecrtotren 2a stoomlocje
Beste Jo, Hartelijk dank voor je berichtje, het is een voor mij wat vreemde constructie van de schakeling, in twee etappes het achterste (messing) veertje is volgens mij losgelaten van ieta aan de voorkant, als je de achterste schuif met de hand omzet verandert de rijrichting wel dus verder is het relais goed... zie foto's.
Re: Elecrtotren 2a stoomlocje
Ale het met de hand wel omschakelt en met trafo niet,
dan rijgt het relais waarschijnlijk geen spanning.
Dus ergens onderbreking van contacten of draad breuk.
Je kunt het relais ook vervangen door een marklin relais.
Heb ik nog wel liggen.
Grt. Jo
Re: Elecrtotren 2a stoomlocje
Hallo Jo, dank je wel, het probleem zit hem volgens mij in het schuifje... dat werkt niet, ik denk door dat loszittende tweede veertje, ik heb geen ervaring met ombouwen :-( , maar wil het wel proberen, want dit werkt ok niet, zit de schakelschuif inclusief op dat Marklin relais en zo ja wat wil je ervoor hebben?, ander punt ik woon in Engeland dus het zou als geschenk verstuurd moeten worden, maar aan mijn zoon in N Lkan natuurlijk ook, ik hoor het wel, dank je wel!
Re: Elecrtotren 2a stoomlocje
Hallo Coen    ,foto.

Grt. Jo
Re: Elecrtotren 2a stoomlocje
Ik vermoed dat je niet één twee drie de spoel vervangt.
Als je de schakelpuls geeft hoor je dan helemaal niks?
Je zou de spoel ook kinnen vervangen voor een elektronische omschakelprint of een decoder.
Re: Elecrtotren 2a stoomlocje
Dank je wel, ook een interessante optie... dat oude ding digitaal maken. :-) even over nadenken....

met vriendelijke groet,

Coen