Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

LED

Gestart door h0ogovens woensdag 02 juni 2021, 10:32:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LED
Lid sinds: 2008

GE45

offline
LED
Hallo goedemorgen!

Op mijn baan heb ik de verlichting verzorgd met gloeilampjes wat een zacht warm licht geeft.
De seintjes gister geinstalleerd maar zijn onrealistisch fel nog en overheersen alle sfeer.

Om de ledjes in die seinen ook mooi zacht te laten schijnen, welk weerstandje kan ik het beste gebruiken?
(ik heb geen voorraad om iets uit te proberen en moet eea bestellen, kan dat mooi mee)

En hoe zat het ookweer, kan ik het weerstandje dan aan om het even welk draadje solderen tussen trafo en lampje?

Groetjes Michel

Re: LED
Lid sinds: 2007

offline
Re: LED
Re: LED
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: LED
Eigenlijk onvoldoende info...
Op welke spanning zijn de led's aangesloten?
Wat is de waarde van de huidige weerstand?

Maar, uitgaande van een voor deze hobby standaardsituatie vermoed ik dat je een paar honderd Ohm nodig hebt: 220 Ohm, 470 Ohm. Eventueel meerdere in serie en maakt niet uit in welk draadje (tenzij het seinpaaltje bv de minnen gemeenschappelijk heeft).
Re: LED
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: LED
Dankjulliewel voor de snelle raeacties met link en suggestie. een 12V licht trafo gebruik ik.
Heb gelijk even gerekend met hetgeen op wiki staat en kom uit voor groen a 25mA op 475 Ohm. Daar kan ik wel mee verder.  :thumbup:

groeten, Michel
Re: LED
Lid sinds: 2014

offline
Re: LED
Seinen branden ook vrij fel want ook met zonlicht moet je ze goed kunnen zien ;) het kan ook gewoon zijn dat de rest van de verlichting te zwak brand.
Hou er ook rekening mee dat led feller brand dan halogeen of gloeilamp ook na dimmen.
Re: LED
ACTS.zuid
gast

Re: LED
Citaat van: h0ogovens op woensdag 02 juni 2021, 12:04:55

Heb gelijk even gerekend met hetgeen op wiki staat en kom uit voor groen a 25mA op 475 Ohm.


25mA is best veel.

Mijn seintjes van Digikeijs hebben 3 weerstanden ingebouwd: voor rood en geel elk 1K5 en voor groen 10K. Op 9V geeft dat net licht. Ik zou zeggen koop wat meer weerstand waarden, kost immers weinig.

Gr, Ben.
Re: LED
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

online
Re: LED
je kan bij mij van alle soorten weerstanden proberen

Gr Ed
Re: LED
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: LED
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 02 juni 2021, 17:43:05
Citaat van: h0ogovens op woensdag 02 juni 2021, 12:04:55

Heb gelijk even gerekend met hetgeen op wiki staat en kom uit voor groen a 25mA op 475 Ohm.


25mA is best veel.

Mijn seintjes van Digikeijs hebben 3 weerstanden ingebouwd: voor rood en geel elk 1K5 en voor groen 10K. Op 9V geeft dat net licht. Ik zou zeggen koop wat meer weerstand waarden, kost immers weinig.

Gr, Ben.

10K is ook best veel ;)
Re: LED
Bernardo
gast

Re: LED
Ach en anders kun je altijd bij Reichelt of Conrad LED's zoeken en informatie vinden op de datasheets/datenbläter.
Re: LED
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: LED
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 02 juni 2021, 19:34:36
@citaat Het gaat om het resultaat: 9V met op groen 10K als serieweerstand.
Ik denk toch echt dat dat 1K is en geen 10K.
Met 10K loopt er circa 0,7 mA.
En 0,7 mA is best weinig.
Met 1K is dat circa 7 mA en dat klinkt een stuk realistischer toch?


Edit Looney Tunes: afbeelding weggehaald uit citaat, staat 2 posts hoger ;).
Re: LED
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED
0,7mA kan genoeg zijn, de stroom door de ene led geeft niet dezelfde hoeveelheid licht als de andere led. Voor lichtopbrengst moet je mcd vergelijken.

En 10K als weerstand is echt zo gek nog niet. Ik gebruik wel een 100K voor 2 warmwitte leds in serie, ken je nagaan wat voor een stroom er dan loopt... ;)
Re: LED
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: LED
Oké, bizar, maar dan zal t wel kloppen :thumbup:.
Re: LED
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED
 @citaat Ik gebruik bijna standaard 4,70 kOhm als weerstand voor ledjes. Tegenwoordig is de lichtopbrengst zo hoog dat het allemaal wel wat minder mag  :)
Re: LED
Lid sinds: 2007

offline
Re: LED
Ja, leds verschillen daar enorm in. Nog altijd worden leds verkocht die maximaal 20 mA mogen hebben en bij 10 mA netjes branden. Maar de lichtopbrengst van moderne leds kan ook enorm zijn, zodat ze je bij 1mA al tegemoet stralen.
Re: LED
Lid sinds: 2008

offline
Re: LED
Ik heb bij de verzendchinees een assortiment weerstanden gekocht. Toch wel erg handig in dit soort gevallen.  470 Ohm lijkt mij veel te weinig, ik zou eens bij 1.5k beginnen...
Re: LED
Lid sinds: 2019

offline
Re: LED
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 02 juni 2021, 20:38:45
... ... ...Ik gebruik wel een 100K voor 2 warmwitte leds in serie, ken je nagaan wat voor een stroom er dan loopt... ;)
O:-D Eigenlijk niet want we kennen de voedingsspanning niet  >:-D
Re: LED
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED
 @citaat En de voltagedrop over de leds weet je ook niet >:-D
Maar gezien we het over modeltreinen hebben is er wel een passende inschatting te maken  O:-D
Re: LED
Lid sinds: 2018

offline
Re: LED
Nuttige weerstands info voor Michel, maar volgens mij wordt er toch iets over het hoofd gelezen.
Er wordt geschreven dat de baanverlichting gemaakt is met gloeilampjes.
En dat de voedingsbron een lichttrafo is van 12V, maar is dit AC of DC??

Kan er natuurlijk naast zitten, maar toch misschien verstandig om even te vermelden.

En anders, veel succes Michel.