Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.

Gestart door flyerman zondag 30 mei 2021, 21:55:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Mijn twee schaduwstations lopen goed op elkaar en dus wordt het tijd om de laatste etage te bouwen, het zichtbare gedeelte.

Daar komt natuurlijk de nodige scenery op, dat is voor mij nieuw. Vandaar een aantal vragen.

Hier komen ze.

Ik gebruik K rails en vind de zwarte bielsen niet mooi, ik heb een betonkleur van Vellejo besteld om ze te airbrushen, moeten deze eerst
in de primer gespoten of kan het de verf er meteen overheen?

Dan de ballast om te ballasten. Ik heb een Nederlandse baan, welke ballast is daar voor aan te raden? Die het beste overeenkomt met de werkelijkheid?
Zowel als kleur als de grootte van de steentjes.

Ik ga Sommerfeld bovenleiding gebruiken, het eerste stuk bestaat uit bochten 2241 en 2251 (R4 en R5) die parallel liggen. Welke lengte van de bovenleiding draad is het
beste te gebruiken in de bocht? Zodat het er realistisch uitziet.

Merci

Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Martin,
Voor je eerste twee vragen over het verven van de dwarsliggers en het ballasten van K-rails inclussief de keuze voor het ballast zijn genoeg nederlands talige video tutorials te vinden op youtube.

hier een video van spoorinmodel waarin de nodige voorbereidingen voor het ballasten en het ballasten zelf word laten zien. Tevens is van het ballasten door spoorinmodel ook een artikel geschreven op zijn website.

een ander mooi voorbeeld is de ballast tutorial van huib maaskant. Een schaaltje groter maar ik meen dat de steentjes van koemo er ook in H0 zijn


Hopelijk kan je hier wat inspiratie uit halen.
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Hoi,

Citaat van: flyerman op zondag 30 mei 2021, 21:55:57
Ik gebruik K rails en vind de zwarte bielsen niet mooi, ik heb een betonkleur van Vellejo besteld om ze te airbrushen, moeten deze eerst
in de primer gespoten of kan het de verf er meteen overheen?

Verf kan er meteen over heen gespoten worden.

Citaat van: flyerman op zondag 30 mei 2021, 21:55:57
Dan de ballast om te ballasten. Ik heb een Nederlandse baan, welke ballast is daar voor aan te raden? Die het beste overeenkomt met de werkelijkheid?
Zowel als kleur als de grootte van de steentjes.

Je wil voor een modernere baan gaan. Daardoor kom je uit bij de gebroken porfier-ballast e.d. Dat is tegenwoordig meer hoekig dan vroeger daardoor meer schuifweerstand. Je zal zelf moeten kijken naar welk ballast je mooi vindt. Vaak zal je op een mix uitkomen van een aantal kleuren en groottes. Er zijn wel wat draadjes over. Koemo levert wel mooi ballast en bij Unigue Scenery: Ballast MiniTec is zeker wel wat te vinden. Meestal is H0 wel wat te grof. Dan is het beter om te kijken naar TT en N-ballast.

Een andere tip is om eens rustig te gaan kijken bij het spoor. Dan zie je snel genoeg hoe de ballast er tegenwoordig uit ziet.

Groet Ronald.
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Hoi Martin,

Je zou ook dit kunnen overwegen: https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=160.

Daarnaast heeft Peco volgens mij ook betonbielzen. Samen met de WW-pucos zou dat toch prima aan moeten sluiten op K-rails. Alleen voor de wissels zou je dan over moeten gaan op schilderen.

Groeten,
William
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Bedankt Ronald. Ga daar eens kijken.

William, andere rails is geen optie, ik heb alles al in K. Hout is ook al gezaagd op de juiste radius etc.
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Denk dat je verf van Vallejo bedoelt. Dat is Acrylverf en die kun je niet direct op de bielzen spuiten. Voor acryl moet je eerst primeren. Dat kun je doen met iedere primer die speciaal voor acryl bedoeld is, ook de knikkerbus van de Act..n dus. Als je niet wilt primeren moet je enamelverf gebruiken. Bijvoorbeeld Humbrol, Revell of Tamiya. Wel zou ik altijd eerst een klein stukje spuiten om te testen. Gebeurt vaak dat de bielzen nog een soort siliconen laagje hebben van het gietspuitwerk, dan houdt geen enkele verf. Die kun je eraf wassen in een lauwwarm Dreft sopje. Daarna goed droog blazen met de Föhn om roestvorming op de puko's te voorkomen.
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Merci
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 04 juni 2021, 16:18:09
...
Als je niet wilt primeren moet je enamelverf gebruiken. Bijvoorbeeld Humbrol, Revell of Tamiya.
...

Tamiya is acryl verf en werkt prima op k rails bielzen. Hoe kom je aan deze ervaring? Ik verdun deze met ruitenwisservloeistof (isopropyle acohol blauw), dus niet met water. Water heeft een hogere oppervlaktespanning en hierdoor vloeit deze minder prettig.

Ontvetten is nooit verkeerd. Gebruik hiervoor dezelfde alcohol. Is voor een paar euro in jerrycan te koop bij de pomp. Dit zorgt er ook voor dat er niets gaat roesten.

Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
hoi,

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 04 juni 2021, 16:18:09
Dat is Acrylverf en die kun je niet direct op de bielzen spuiten. Voor acryl moet je eerst primeren.

Hum.... Dat is apart... Volgens mij kan je gewoon acrylverf rechtstreeks op bielzen en spoorstaven spuiten. Zonder eerst een primer te gebruiken. De standaard Tamiya potjes zijn volgens mij ook acryl-basis. Wat Maarten aangeeft kan je inderdaad het spul verdunnen met ruiternwisservloeistof.  Over verdunnen: Modelbrouwers: How toe Verf verdunnen en schoonmaken (PDF).

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 04 juni 2021, 16:18:09
Die kun je eraf wassen in een lauwwarm Dreft sopje. Daarna goed droog blazen met de Föhn om roestvorming op de puko's te voorkomen.

Ontvetten is nooit een probleem. Altijd een goed idee  :thumbup:
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Tamiya heeft enamel verf in kleine vierkante glaasjes en acryl verf in de iets grotere ronde glazen potjes. Op de foto linksvooraan zie je vijf potjes enamel van Tamiya. De rij daarachter zijn 4 potjes acryl.

De bielzen van Märklin zijn niet gemaakt van PVC, wat het wel is weet ik niet. Maar spuiten is niet makkelijk te doen met acryl, gaat bladderen. Met primer heb je daar geen last van.
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
ooit als test ook eens geprobeerd om k-rail een betonlook te geven (het was ook de verkeerde kleur)
Daarvoor heb ik een spuitbus van Tamiya gebruikt, dat is een synthetische lak en kan bijgewerkt worden met enamel of acryl verf;
Het probleem als je k-rail een betonlook wil geven is dat de bielzen een andere structuur hebben dan betonbielzen en dat je ook de houtnerf blijft zien; op de foto heb ik er een rail naast gelegd met betonbielzen;


mvg,
Michel





Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
De rechter rail is zoals die uit de fabriek komt met betonkleur en al, vermoed ik. De bielzen hebben niet alleen een andere structuur maar ook een ander uiterlijk.


Groet,

Peter
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
rechterrail is van Weichen Walter, naar keuze met beton of houtbielzen; en sluit zonder problemen aan op k of c-rail;


mvg,
Michel
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Misschien realistischer om ze in hout kleur te spuiten, welke kleur zou het beste met de realiteit overeenkomen?
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Check het prutsvlog van Huib Maaskant zou ik zeggen!

Groet,

Peter
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Houten bielzen zijn ook gewoon realistisch, hier zijn ze pas een paar jaar geleden(2018)door betonnen varianten vervangen de laatste dan.
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Hoi,

Je loopt volgens mij tegen hetzelfde dilemma aan als ik. Ik heb voor mijn modulebak met Vallejo Deck Tan de dwarsliggers in een goede betonkleur grijs gekregen. Je hebt dan echter nog steeds houten bielzen in een betonkleur. Ik heb het met de kwast gedaan (zou ik je niet aanraden) en rechtstreeks op de dwarsligger zonder primer. Dat zit verder echt prima.

Het is een heel stuk beter dan de zwarte K-bielsjes, maar toch ga ik in de volgende versie van de modulebak aan de slag met code 100 rails van Peco in combinatie met de Weichen Walter Puko's. Dat is voor enkel recht spoor of stukken flex rails best een alternatief, maar met name wissels wordt op die manier een erg grote uitdaging.

Je zou kunnen kijken of je beide soorten kan combineren. Dat overweeg ik ook voor mijn ooit te realiseren thuisbaan. Ik heb dat echter ook nog niet helemaal uitgedokterd, dus wellicht kan dat helemaal niet.
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Tijdje hier niet over nagedacht, ik heb nu een Woodland pen (hout kleur) gebruikt voor de bielzen, en klein stukje proef gedaan, maar ik vind het net te licht.

Dan toch maar airbrushen of met de kwast, maar welke kleur komt in de buurt van wat de bielzen in het echt zijn?

Merci
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
 @citaat: Maak foto's van het echte spoor. Een beetje afhankelijk van welk licht je boven je modelbaan hebt of dat er echt daglicht op je baan komt zal je een kleur moeten kiezen. Er zit natuurlijk ook verschil in "nat" en "droog". Oud en nieuw. Het is niet zomaar aan te geven. Als het maar voor jou een beetje overtuigend uitziet.

Groet Ronald.
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Je wil voor een modernere baan gaan. Daardoor kom je uit bij de gebroken porfier-ballast e.d. Dat is tegenwoordig meer hoekig dan vroeger daardoor meer schuifweerstand. Je zal zelf moeten kijken naar welk ballast je mooi vindt. Vaak zal je op een mix uitkomen van een aantal kleuren en groottes. Er zijn wel wat draadjes over. Koemo levert wel mooi ballast en bij Unigue Scenery: Ballast MiniTec is zeker wel wat te vinden. Meestal is H0 wel wat te grof. Dan is het beter om te kijken naar TT en N-ballast.

Een andere tip is om eens rustig te gaan kijken bij het spoor. Dan zie je snel genoeg hoe de ballast er tegenwoordig uit ziet.

Groet Ronald.
[/quote]

https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#16/51.4444/5.4919
Je hoeft er de deur niet meer voor uit.
En je kan aardig inzoomen
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
 @citaat Even een tripje naar het spoor of een treinreisje maken is vaak beter O:-D Dan zie je ook de verschillen in steentjes ... Dat zie je vaak niet zo goed op luchtfoto's.  Maar je kan veel met de luchtfoto's. De door jou gegeven link is al vaker voorbij gekomen.  :thumbup:
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
De steentjes heb ik ondertussen, van Koemo.

Ik zal binnenkort eens langs het spoor gaan slenteren en naar de kleur gaan kijken.

Martin
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Citaat van: PaT op zondag 13 juni 2021, 11:41:51
maar met name wissels wordt op die manier een erg grote uitdaging.
Voor wissels zou je kunnen switchen naar Piko-A beton look wissels.
Ik verwacht dat Peco mee gaat als Piko-A daarin marktaandeel wint.
Re: Vragen over scenery bouw, ben daarin een beginner.
Citaat van: ronaldk op maandag 08 november 2021, 08:49:47
@citaat Even een tripje naar het spoor of een treinreisje maken is vaak beter O:-D Dan zie je ook de verschillen in steentjes ... Dat zie je vaak niet zo goed op luchtfoto's.  Maar je kan veel met de luchtfoto's. De door jou gegeven link is al vaker voorbij gekomen.  :thumbup:
Ik weet niet of deze link ook al hier gezien is.
https://www.prorail.nl/samenwerken/leveranciers/veilig-werken/kwartshoudende-ballast