Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)

Gestart door Martijn82 donderdag 27 mei 2021, 22:51:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Hallo iedereen,

Ik dacht laat ik mijn eerste post op dit forum maar aftrappen met een klein ombouwverslag. Ik ben begin jaren 90 samen met mijn vader begonnen ons modelspoor op te bouwen op zolder. Hier heb ik vele jaren plezier van gehad totdat de zolder verbouwd werd en de baan afgebroken moest worden. Nu (2021) heb ik de hobby weer opgepakt. Er is natuurlijk veel veranderd in 30 jaar en ben daarom begonnen mijn oude locs om te bouwen naar digitaal.
Na veel topics gelezen te hebben over deze loc ombouw en het toevoegen van het sluitlicht ben ik hier toch maar aan begonnen. Het was wat spannend aangezien ik hiervoor gaten moest boren in de metalen kap en deze loc toch wat emotionele waarde heeft.

Eerst maar begonnen de boortjes te halen om de gaten te boren. Dit ging relatief makkelijk maar neem hiervoor de tijd.




1 uurtje verder en alle gaatjes zijn geboord.


Hier zie je ook al de lichtgeleiders zitten (2mm) die ik gekocht heb op Ali.

Daarna was het tijd voor de motor ombouw. Hiervoor heb ik de standaard M* 5polige motorombouw set gekocht voor de DCM motor. Dit was erg gemakkelijk. Tevens ben ik voor de MSD3 decoder van M* gegaan met de bijbehorende decoder USB stick voor het programmeren. Na een beetje cable management en passen en meten zat alles erin.





Zoals je ziet heb ik een plug aan de AUX3/4 aansluitingen gemaakt. Omdat ik cabine verlichting wil hebben en tevens de kap er gemakkelijk af wil halen zonder alles los te moeten solderen.

En toen kwam het lastigste verhaal. De verlichting. Ik wou in eerste instantie een SMD leds solderen en lijmen aan de lichtgeleider en met kleine kabeltjes deze aan elkaar maken. Nou....Ik kreeg het niet voor elkaar. Ik heb hier echt uren aan besteed zonder resultaat en kortsluiting  :?.
Zodoende ben ik gaan zoeken op het forum... en ja hoor. Daar was de redder in nood. In een oud topic kwam las ik dat Flyerman (Martin) ooit printjes heeft gemaakt voor deze loc. Dus ik heb meteen contact met hem opgenomen. Hij had gelukkig nog een setje liggen en naar wat heen en weer berichten lagen ze een aantal dagen later op de deurmat. Waarvoor nogmaals dank!  :thumbup:

En het project kon weer verder. In de tussentijd heb ik me verdiept in het programmeren van de decoder met de USB stick van M*. Dit was na wat trial en error zo gedaan.
Hieronder een aantal foto's met de printjes ingebouwd in de loc:





Zoals je ziet heb ik aan de bovenkant van de print een inkeping gemaakt aangezien de kabels tegen de kap kwamen en daardoor niet goed aansloot op het chassis.





De ledjes voorzien van de correcte weerstanden en de boel ingebouwd.





Foto's lopen wat door elkaar aangezien je hier de stekker niet ziet zitten voor de cabine verlichting.
En toen was het project afgerond. Zie hieronder het resultaat!

Verlichting uit


Normale rijverlichting (incl. cabine verlichting)


Sluitlicht


Rangeerlicht (incl. cabine verlichting)


De cabine verlichting heb ik op het rangeerlicht gekoppeld. Aangezien ik maar 4 AUX aansluitingen had (2 voor het sluitlicht en 2 voor het rangeerlicht)
Dit geeft mij de mogelijk het sluitlicht uit te zetten wanneer er wagons achter gekoppeld zitten.

Flyerman nogmaals bedankt voor je printjes. Het was anders echt niet gelukt !  :thumbup:
Fijne avond nog!

Groeten,
Martijn
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
De ombouw ziet er goed uit :thumbup:

Zelf heb ik de Marklin 3326 NS 1607 op een vergelijkbare manier omgebouwd, heb alleen de printjes van Marklin gebruikt.
Heb bij mijn lok de lichtgeleiders iets laten doorlopen zodat ze tegen het lichtmasker zit om light bleeding tegen te gaan.

Helaas is het geluid van Marklin van de 1700 serie en niet de 1600, ESU heeft het geluid van de 1600. En Pipelines in Enschede bied een nog correctere versie aan in zowel de 1600 als 1700 geleverd op een ESU sounddecoder.
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Netjes werk Martijn  :thumbup:
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Dank jullie wel  :)

Ik moet eerlijk zetten dat ik het verschil zo niet weet kwa geluid tussen de 1600 en 1700 serie  :) Ik heb het decoder project van de onderstaande loc gedownload van de M* site. Dit is een 1600 serie model.

https://www.marklin.nl/producten/details/article/37219/

Paar kleine aanpassingen gedaan en ben er erg tevreden over. Wie weet in de toekomst wel eens een andere decoder proberen. Moet toch nog wel wat meer locs ombouwen  :)
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)


Hier nog een klein filmpje in bedrijf. Valt me nu op dat de rode LEDs wat flikkeren. Komt doordat ik deze teveel heb gedimt via de decoder.
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Als dit jou eerste ombouw is, dan een supergemeende proficiat !
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Hey Martijn,

Dat is een professionele ombouw geworden, complimenten. :thumbup:
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Hoi Martijn, het is al gezegd maar dit is DIK voor elkaar zeer mooie ombouw   :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Netjes gedaan!

Mvg
Marcel
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Voor de eerste poging beregoed. Tip voor de volgende ombouw, ESU decoders hebben veel meer AUX uitgangen standaard. Kun je alles apart schakelen. Nog mooier.
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Dank je wel. Ja ik vond dat achteraf ook wel jammer. Had graag een soort van tl buis effect in de cabine willen hebben maar dat staat niet zo mooi bij het rangeerlicht :D
Grote kans dat deze decoder in een andere trein komt die minder functies nodig heeft en hier een LokSound5 voor in de plaats komt. Bedankt voor de tip!
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Kun je de weerstanden van de rode leds niet nog wat verhogen?  Dan ben je namelijk van het geknipper af.  Welke weerstand heb je gebruikt?
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Ik heb voor alles 1000 ohm gebruikt.
Misschien 1k5 dan een betere optie. Vind de rode nu toch wel wat aan de felle kant.

Wat raad je aan?
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Ik pas standaard 1,5 k.ohm toe met de leds in serie.
En een esu (LokPilot V5 heeft dan wel meer functies, maar die 2 moeten nog wel versterkt worden!
Dus zo interessant is dit op het eerste oog niet.

Mvg
Marcel
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Als je de nieuwste variant van de ESU 51968 MTC21 dragerprinten gebruik met een lopi5 of loso5 MTC21 dan heb je minimaal 10 uitgangen tot je beschikking.

Bij ESU op de site staan nog de oude foto's van de eerste variant we zijn nu al bij de 3de of 4de variant.
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
1000 Ohm is de minimale waarde.  Het hangt erg af van de led, ik begin standaard met 1500, maar kom soms nog wel veel hoger (5k6) uit.
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
1000 ohm is inderdaad de minimale waarde. Ik dacht met de dim functie wel te kunnen terug trimmen maar dat wil niet zo ver met flikkerende leds tot gevolg. Ik zal een wat verschillende waarden gaan uitproberen. Bedankt!
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Je kunt ook met één AUX poort beide sluitlichten rijrichtingsafhankelijk aansturen.
Je moet dan wel zelf een klein printje met transistor een weerstanden in elkaar solderen.
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Citaat van: Martijn82 op zondag 30 mei 2021, 12:30:56
Dank je wel. Ja ik vond dat achteraf ook wel jammer. Had graag een soort van tl buis effect in de cabine willen hebben maar dat staat niet zo mooi bij het rangeerlicht :D
TL effect voor de cabineverlichting is niet nodig 1:1 heeft gloeilampverlichting in de cabine.
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Het nadeel van jou schakeling Ad is dat nu alleen de sluitseinen schakelbaar zijn, je kunt de lok alleen in getrokken toestand gebruiken bij een stammetje DDM kun je niet duwen met de sluitseinen aan en frontseinen uit.
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Decoder inbouwen met meer functie uitgangen. Probleem opgelost.
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Mooi gedaan Martijn!

Ik heb dezelfde loc ook omgebouwd maar dan met een Lokpilot 5 en twee automatische Telexkoppelingen.
Omdat ik geen gaatjes wilde boren heb ik de lichtgeleiders er uit gehaald en duoleds gebruikt, ik dacht 3 mm, passen exact.
Ik neem de nepsluitlichten voor lief  ;)
Esu geeft aan dat 2,2 K ohm maximaal gebruikt mag worden, verder dus het licht met de instellingen gedimd.
Ik wil het nog wel wat aanpassen/verbeteren omdat de sluitlichten nu niet apart uitgezet kunnen worden, nog iets voor een regenachtige dag.

Groet,
Edwin
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
@citaat de duoled zal een 2mm variant zijn want die diameter gaten zitten in de behuizing, wat betreft de weerstand waarde is dat meer een voorbeeld dan een eis. Het ligt namelijk aan de led wat er van voorschakelweerstand nodig is(zo heb ik zelf modellen waar bijna 4k weerstanden in zitten.
Het schakelbaar maken van de sluitlichten is vrij simpel als je genoeg uitgangen hebt dus bvb een MTC21(12 versterkte uitgangen met de juiste dragerprint)of Plux22(welke 9 versterkte uitgangen heeft) veel mensen worden door oude info op het verkeerde been gezet(geadviseerd om de bedrade decoder te gebruiken) wat wel is op te lossen maar dat vraagt wel om extra printjes en draden.
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Door een slimme schakeling met diodes is de rangeerverlichting ook met 1 functie uitgang te realiseren.

Verder zou ik de metalen nem-schacht en kk plaatsen voor een mooiere verbinding.
Je kan er eventueel twee van mij overnemen.

Mvg.
Marcel
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
@citaat maar is het dan ook inzetbaar met een DDM in duw en trekstand? Daar word deze lok nog wel eens voor gebruikt :)
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Ja Mark.
Dan werkt het ook.
Het gaat er om dat de bovenste gele led als laatste in serie wordt geplaatst.
Deze voedt je tussen 2e en 3e led met extra weerstand en diode.
Dit doe je aan beide kanten. De diode zorgt er voor dat er geen stroom kan lopen van de eerste 2 gele leds naar de 3e gele led aan de andere kant van de loc. De gezamenlijke voeding van de 3e gele leds kunnen op een Aux. Voor het voeren van de rangeerverlichting moet de gewone verlichting uit staan.
Mvg
Marcel
Re: Ombouwverslag Marklin 3526 (NS 1600 Serie)
Citaat van: loc1200 op zaterdag 03 juli 2021, 13:08:27
Door een slimme schakeling met diodes is de rangeerverlichting ook met 1 functie uitgang te realiseren.

Verder zou ik de metalen nem-schacht en kk plaatsen voor een mooiere verbinding.
Je kan er eventueel twee van mij overnemen.

Mvg.
Marcel

Hoi Marcel,

Ik heb de loc inmiddels met een NEM schacht en kortkoppelingen voorzien. Bedankt voor het aanbod :)