Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Baan van Beerbot_3000
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Baan van Beerbot_3000  (gelezen 1631 keer)

BeerBot_3000

• Toffe Gast
  • *
  • Robots are taking over!
Baan van Beerbot_3000
« Gepost op: donderdag 13 mei 2021, 18:12:46 »

Zo een anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met het baanontwerp van mijn toekomstige modelbaan. Dit is te lezen onder het kopje baanplanen ontwerpen https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77454.0. Ik ben tevreden met het ontwerp dat ik heb gemaakt en heb de knoop door gehakt en ben begonnen met het bouwen van het frame.

Ik verwacht wel dat het ontwerp niet overal even goed bereikbaar zal zijn maar verwacht hier eigenlijk geen problemen mee.

De baan gaat aangestuurd worden met koploper. Dit heb ik reeds al geprogrammeerd en werkend in demomodus.  De gebruikte centrale is een IB. Waar ik de S88 melders / Wisseldecoders / transformatoren ga plaatsen ga ik tijdens de bouw bepalen. Na dat de rails is uitgelegd ga ik kijken hoe ik het landschap er mooi omheen kan bouwen.

In de onderstaande afbeeldingen is het begin van de bouw van het frame. Eerst ga ik het onder frame afmaken en de rails er op plaatsen en aansluiten. Tevens kijk is of dit meteen in koploper werkt zoals behoren. Als dat werkt ga ik door met het leggen van de baan naar het bovenliggende gedeelte.
Met vriendelijke groet,

Jan

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede GroupĀ®
Re: Baan van Beerbot_3000
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 mei 2021, 18:15:31 »

Het begin is er Jan, succes met bouwen en we zien je vorderingen graag hier verschijnen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

v200marklin

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 13 mei 2021, 18:48:51 »

Lekker bezig man !, ga zo door, ik volg het wel. :) :thumbup:

Mvg Gert

BeerBot_3000

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 14 mei 2021, 17:43:40 »

Bedankt voor jullie reacties heren!

In mijn aankomend weekend wil ik proberen de korte poot op schaduw perron hoogte af te maken. Dan word er een inventarisatie gemaakt hoeveel hout in nodig heb voor onder de rails. Tevens moet ik ook nog even kijken voor geluidsdemping. Ben hier nog niet helemaal uit. Kurk of ondervloer voor laminaat.

Misschien ook wel even handig om te proberen of het allemaal wel past op het gebouwde frame O:-D.
Met vriendelijke groet,

Jan

ikke650

• Stamgast
  • Geen brug is te ver.
    • Hembrug
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 14 mei 2021, 19:09:00 »

Hallo Jan,

Ziet er goed uit, mooi begin.
Ben benieuwd naar het vervolg.

M.vr.gr. Erwin

Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

BeerBot_3000

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #5 Gepost op: maandag 17 mei 2021, 18:37:09 »

Ik ben weer wat verder gegaan met de bouw van mijn frame.

De linker poot heeft nu een ruwe opzet. Deze moet nog verder afgemaakt worden. Dit is expres zo gedaan omdat ik eerst de rails wou leggen om te kijken of het ook past.
Helaas kwam ik tegen paar kleine punten aan tijdens het leggen. Op twee plekken vind ik de poot te dicht langs de rails liggen waardoor de kans bestaat dat de loc tegen de poot aan rijd.
Hier moet dus nog een aanpassing gemaakt worden. Toch nog even een paar foto's met de vooruitgang en de probleem puntjes. Op de 3e en 4e foto ligt de rails te dicht langs de poten.

Dit is simpel op te lossen door de poten wat te verschuiven.

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
« Reactie #6 Gepost op: maandag 17 mei 2021, 19:34:55 »

Ziet er goed uit. Altijd een leuke bouwfase vind ik, er is nog alles mogelijk.

eddyflame

• Stamgast
  • Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi
    • the corner group
« Reactie #7 Gepost op: maandag 17 mei 2021, 20:48:15 »

het lijkt er op dat dat makkelijk te verhelpen is gewoon de poten 2 cm verplaatsen

dat moet nu nog makkelijk kunnen
verder ziet het er strak uit

Gr Ed

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #8 Gepost op: maandag 17 mei 2021, 22:14:59 »

Mooi begin.
Ik ga je volgen.
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

BeerBot_3000

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 27 mei 2021, 17:25:45 »

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik ben weer verder gegaan met de bouw van het frame. Ik heb de 2 kleine schoonheid 's foutjes hersteld omtrent de poten (te zien op afbeelding 2, 3 en 4). Ook heb ik nu de linker poot af op schaduw perron hoogte. Het hoger gelegen deel word gebouwd tegelijk met het leggen van de rails. Hier kijk ik terplekken waar het beste de poten en dwarsbalken geplaatst kunnen worden.

Tevens heb ik het achterste gedeelte onder het lage dak af gemaakt op schaduw perron hoogte. Bij de rechter poot heb ik nog een dwarsbalk geplaatst te zien op foto 1 die wat verder naar binnen ligt. Dit is zo gedaan dat ik wat makkelijker achter er bij kom als er wat mis mocht gaan.

Bij foto 2 is te zien dat er nog wat rails buiten het frame ligt. Hier moet ik nog een diagonale balk bevestigen. Dit moet tevens nog gebeuren bij de rechter poot op een plek.

De volgende keer dat ik verder ga met de baan ga ik beginnen met het op hoogte leggen van de achterste 2 sporen in het schaduw perron. Daar kan ik nu nog makkelijk bij. Ook worden dan de ringleidingen getrokken. Hier is nu ook nog makkelijk bij te komen voordat het gehele schaduw perron vol gelegd word met rails.

Pagina's: [1]   Omhoog