Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

bezet spoor uitzetten

Gestart door robert hoesman donderdag 27 mei 2021, 21:10:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bezet spoor uitzetten
Lid sinds: 2009

offline
bezet spoor uitzetten
 Hallo Marklin vrienden , Ik rij digitaal Marklin op K rails. Nu wil ik een stukje spoor stroomloos zetten, want dan kan daar de loc staan.
Kan ik dit ook met een schakelaar op het bedieningspaneel ?

groetjes Robert
Re: bezet spoor uitzetten
Waarom een stuk spoor stroomloos zetten als je digitaal rijdt ? 8o . Elke loc die je op dat spoor zet is immers individueel te bedienen, dus ook aan/uit. :)

Mvg Gert
Re: bezet spoor uitzetten
Misschien kan Robert zijn vraag nader specificeren. Want ook mij ontgaat de noodzaak van het stroomloos zetten van rails in digitaal bedrijf, maar het kan zijn dat er iets anders achter de vraag zit.

Groet,

Peter
Re: bezet spoor uitzetten
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: bezet spoor uitzetten
Het kan in ieder geval wel, dat stuk spoor isoleren (middengeleider) en met een schakelaar kan je dan dat stuk spoor aan en uit zetten.

groet
Harald
Re: bezet spoor uitzetten
Ja dat is het .Bedankt Harald  dat zocht ik Jullie alle maal bedankt hiervoor.
groetjes Robert
Re: bezet spoor uitzetten
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: bezet spoor uitzetten
@citaat
Maar nu de vraag (als digitaal rijder) waarom wil je dit ?

groet
Harald
Re: bezet spoor uitzetten
Harald ,het lijkt mij makkelijk om  met een schakelaarhet spoor stroom loos te zetten, daar ik dan weer de andere loc kan oproepen

Ik heb 2 loc s ( 64 er en een 85 er .
Dus dat. groetjes Robert
Re: bezet spoor uitzetten
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: bezet spoor uitzetten
 @citaat
wat bedoel je met oproepen, als ik vragen mag.

gr. Ruud
Re: bezet spoor uitzetten
Lid sinds: 2014

offline
Re: bezet spoor uitzetten
Ik vermoed dat hij 2 dezelfde adressen gebruikt.
Re: bezet spoor uitzetten
Kwestie van iedere decoder in de loc zijn eigen unieke adres te geven. Dat is ook één van de voordelen van digital. Alles apart oproepbaar en adresseerbaar.

Groetjes.
Re: bezet spoor uitzetten
Robert, het lijkt erop dat de belangrijkste voordelen van digitaal rijden nog niet aan je bekend zijn. Het gaat er juist om dat je de locomotieven op hun eigen (unieke) adres aanspreekt en kan laten rijden hoe hard of langzaam je wilt. Ook laten stilstaan waar je wilt en hoe lang, behoort tot de mogelijkheden.
Er hoeft niets stroomloos geschakeld te worden.


Groeten,

Peter
Re: bezet spoor uitzetten
Lid sinds: 2009

offline
Re: bezet spoor uitzetten
Tock kan dat wel verstandig zijn, ik heb ook sporen die ik spanningsloos kan maken.
Ik heb al eens meegemaakt dat een treinstel ongemerkt tegen een stootjuk aan stond te duwen wat
uiteindelijk resulteerde in een defecte motor.
Kan dus op een spanningsloos spoor niet gebeuren.
Ook als je verlichte rijtuigen die niet digitaal geschakeld kunnen worden is het handig.
Re: bezet spoor uitzetten
Ik ben het eens met Mug.Ik heb 2 loc s ieder met zijn eigen  nummer.Maar  wanneer ik  nr 1(de 85 er) langs het station  zet ,en de  andere loc oproep( 64) ,dan gaat de 85 er er heel langzaam vooruit.Dus waneer de loc op een stroomloos gedeelte staat dan gebeurt er niets.
Ik rij met MS1 op K rails.
groetjes Robert
Re: bezet spoor uitzetten
Bizar verhaal. Ik herken het niet. Ik rij met best wat ouwe meuk, deltadecoders, FX, vroege mfx en een enkele Lokpilot 4. Nooit iets in die richting gemerkt.

De problemen zijn duidelijk technische mankementen. Die verdienen aandacht en niet in de vorm van stroomloze secties.
Re: bezet spoor uitzetten
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: bezet spoor uitzetten
Stopt de lok met rijden wanneer je de rijrichting omschakelt?

Er zijn meer mensen met dit probleem:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63297.0
Re: bezet spoor uitzetten
heeft dat er mee te maken Ik heb mijn MS zins  juli 2008Ik heb het uitgeprobeerd met de Noodstop,en daarna rijdt er  1 langzaam (kruipt) weg wanneer ik deze loc heb opgeroepen.Dus  er zit niets anders op  ,om een stroomloos gedeelte te maken bij de locloods
groetjes Robert
Re: bezet spoor uitzetten
ACTS.zuid
gast

Re: bezet spoor uitzetten
Op het DCC protocol gaan rijden, dan doe het probleem zich niet meer voor. Maar da's niet zo gemakkelijk voor een Marklin rijder met "af fabriek" Motorola decoders en een MS1 die geen DCC praat. Dan rest de enige optie: stroomloos zetten van de lok.

Gr, Ben.
Re: bezet spoor uitzetten
Citaat van: robert hoesman op vrijdag 28 mei 2021, 23:43:09
Ik ben het eens met Mug.Ik heb 2 loc s ieder met zijn eigen  nummer.Maar  wanneer ik  nr 1(de 85 er) langs het station  zet ,en de  andere loc oproep( 64) ,dan gaat de 85 er er heel langzaam vooruit.Dus waneer de loc op een stroomloos gedeelte staat dan gebeurt er niets.
Ik rij met MS1 op K rails.
groetjes Robert
Heb je de analoog modus wel uitgezet?
Re: bezet spoor uitzetten
Lid sinds: 2010

offline
Re: bezet spoor uitzetten

Je zou ipv stroomloos ook een diode in de kabel op kunnen nemen. (met schakelaar als keuze )
Dan krijg je het effect dat de loc stil blijft staan maar de functies wel blijven werken.
Zelfde idee als een remmodule. Doordat je de helft vd data weglaat blijft je loc wel staan.

Mvg Robin
Re: bezet spoor uitzetten
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: bezet spoor uitzetten
Ik denk dat het beter is dat Robert zich, zodra de stamtafel in Almere weer van start gaat, daar even meldt en eens kijkt of daar hetzelfde gebeurt. Wellicht kan iemand hem daar beter helpen dan wij op afstand vanachter onze computertjes.