Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baantje gemaakt op Anyrail

Gestart door H.Kes woensdag 26 mei 2021, 16:53:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Baantje gemaakt op Anyrail
Hallo
Na wat struinen in dit forum zou ik een baantje willen laten zien. Hoewel ik het eigenlijk niet durf, want ik zie zoveel mooie banen die mijn pet te boven gaan, dat die van mij er cabaretesk uit zal zien...Gemaakt met anyrail. Ik wil gewoon een beetje snorren met wat treintjes, schaduwstation en allerlei lagen wordt me teveel en te duur. Ik hoop dat de bijlage zichtbaar is, ben niet zo'n wizard op de tikdoos.
groeten
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Als je geen Anyrail hebt kun je de bijlage niet zien. Dat geldt denk ik voor bijna driekwart van het forum, dus als je er een plaatje van kunt maken bereik je een veel breder publiek.
Waarom zou je je trouwens schamen voor wat je bedacht hebt? Iedereen beleeft de hobby op zijn eigen manier, dat heb je op een forum als dit gewoon te respecteren vind ik. Nou vooruit, laat zien dat plaatje, dan kunnen we er een OPBOUWENDE mening over hebben :) :thumbup:
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hans,

Je ontwerp laat zich prima openen in Anyrail. Hieronder het bewijs :D.

Groeten,
Wico
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
En gelijk maar mijn subtiele suggestie voor wat strakkere opstelsporen :P.

Groeten,
Wico
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Wico
Bedankt!! De hoogtes kloppen her en der nog niet, dacht eerst aan een klimspiraal maar dat eet teveel ruimte op. Dus dan gewoon ouderwets klimmen en dalen, echt hoog hoef ik niet als er maar een baan met bovenleiding onderdoor kan. Dus nu kan ik jouw plaatje weer opslaan in mijn anyrail?
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
hallo,

wat met de bereikbaarheid in de verste hoek als het een vaste tafel is of je er geen kruipgat in maakt?

mvg
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Citaat van: H.Kes op donderdag 27 mei 2021, 08:45:39
Hoi Wico
Dus nu kan ik jouw plaatje weer opslaan in mijn anyrail?
Hans

Hoi Hans,

Nee het plaatje opslaan in anyrail gaat niet lukken. Maar onder het plaatje zie je ook een .any file staan. Als je die aanklikt wordt hij met Anyrail geopend en kun je hem vervolgens zelf opslaan.

Groeten,
Wico
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Yves
Dat is geen probleem hoor, dat is ruimte waar een bed staat, ik kan er dus gewoon bij.
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Wico
Dank je, gelukt!! Overigens sluit de baan op 2 plaatsen niet helemaal jofel aan - ik hoop dat dat door "natuurlijke speling" wel gaat lukken. In mijn herinnering had de oude M-rail veen meer echt kleine tussenstukjes, dat mis ik een beetje bij C rail.
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Citaat van: H.Kes op woensdag 26 mei 2021, 16:53:30
ik zie zoveel mooie banen die mijn pet te boven gaan
Mooie banen vullen vaak ook meer in, 3d bijvoorbeeld. Je legt jezelf daarmee ook meer vast.

Sommige banen beginnen vanuit een bestaand ontwerp uit een banenboek waar dan een kelderverdieping bij wordt verzonnen. Het lijkt dan meteen heel wat meer. En sommige baanontwerpen gaan bij aanvang direct al uit van open spantenbouw in plaats van een vaste treintafel op een blad, en dat is een specialisme.

Toch leg je ook al iets vast, want je hebt een enkelsporige bovenbaan die midden achter een typerende slinger naar voren heeft (terwijl de baan daar echt de hoogte heeft om rechtuit boven de sporen te lopen); daar wil je dus iets mee.

Je laat dat bovenbaantje enkelspoor, dus je wilt niet passeren of inhalen op dat stuk.

Op de baan eronder zitten plekken waar korte treinen elkaar wel kunnen passeren of inhalen, of waar je van spoor kunt veranderen. De lengte daarvan en van de sporen op het station, wijzen erop dat je van plan bent met korte treinen te gaan rijden, die qua kleur of type goed van elkaar zijn te onderscheiden. Want langere treinen kunnen minder variëren van route.

Vanwege die kleine treintjes (klein aantal wagons, korte wagons, korte locs), zit je in heuvelland, met een klein dorps station aan een buurtspoorlijn, zonder stedelijke bebouwing, amper industrie, hooguit agrarisch, geen gelijkvloerse overweg.

Als je dat allemaal zou invullen, krijg je in 3D een doortimmerd plan.

Bereikbaarheid is bij een baan met deze basisvorm wel een dingetje. Er moet minimaal een mangat in, of het hele station aan de voorzijde moet op een uitneembaar paneel liggen (b.v. ophijsbaar of scharnierend).

Bij mangaten wil ik op voorgangers wijzen die tevoren hebben bedacht hoe zoiets op te lossen door het landschap erboven scharnierbaar of ophijsbaar/opschuifbaar te maken (met of zonder rails op dat mangatstuk).
Moet even nadenken welke banen dat ook alweer waren.




Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Wico
Nog een vraag.... Ik zie veel over keerlussen op het forum, ik heb er geen, is dat sowieso handig? En met Anyrail krijg ik zelfs met de scherpste bochten geen passende keerlus. Heb jij een anyrail-voorbeeldje misschien?
Dank en groet
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Ik weet niet veel over baan ontwerpen, maar ik heb wel gelezen, dat als je wil werken met keerlussen, er twee nodig bent. Bij 1 keerlus rijden de treinen uiteindelijk allemaal weer dezelfde kant op.
Wel een vraag over het nut van de wissels aan de linkerkant. Waarom heb je die daar, terwijl erboven dezelfde wissels zitten?
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Een keerlus is een mogelijkheid om enkelspoor in beide richtingen te kunnen rijden. Voor dubbelspoor is een keerlus in principe niet nodig. Je kunt dan, afhankelijk van het afgebeelde land, links of rechts rijden.
Banen in vorm van een hondenbot lijken twee keerlussen te hebben maar zijn eigenlijk vervormde rondjes.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Met enige vrijheid heb ik dit er van gemaakt. Iets langere stationssporen. Paar nutteloze wissels verwijderd en iets langere opstelsporen. Bijkomend voordeel het past iets beter.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Het is een wat apart ontwerp. De bereikbaarheid is wel wat lastig wellicht, of kun je er van een paar kanten bij?

Verder ben ik nooit zo gecharmeerd van een spoor dat stijgt om vervolgens direct weer te dalen. Rondjes rijden is niet altijd te vermijden en soms te camoufleren met bergen of gebouwen. Maar niveauverschil maak je bewust, maar de vraag is dan wel waarom. Als het alleen voor de lol is en je vindt het leuk, dan moet je het gewoon doen, hoor. Het gaat erom wat je wilt maken en of het wat realistisch zijn moet of helemaal niet.

Groet,

Peter

Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Je hebt gelijk, die hebben geen zin,
Dank
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Citaat van: H.Kes op donderdag 27 mei 2021, 08:45:39
...echt hoog hoef ik niet als er maar een baan met bovenleiding onderdoor kan

Ik keek even op de site van Märklin en zag dat een mast voor bovenleiding 100 mm hoog is. Dan komt daar nog eens de dikte van het brugdeel bij. Zit je al gauw op 105 mm. Krijg je dan niet een te steile helling? Hier op het forum lees ik steeds 3% max.

Wel even gekeken naar dat tekenprogramma. Grappig, dat daar dus ook al software voor is en ook nog handel.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Citaat van: H.Kes op donderdag 27 mei 2021, 11:29:28
Wico
Nog een vraag.... Ik zie veel over keerlussen op het forum, ik heb er geen, is dat sowieso handig? En met Anyrail krijg ik zelfs met de scherpste bochten geen passende keerlus. Heb jij een anyrail-voorbeeldje misschien?
Dank en groet
Hans

Hans,

in de Wiki vind je hier meerdere voorbeelden van een keerlus.

Groeten,
Wico
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Wat je zou kunnen doen is in plaats van een stijging, een daling maken naar een bescheiden schaduwstation met keerlus. In het zichtbare station kun je doorrijden of van richting veranderen en terug het schaduwstation in rijden. Dan heb je een wat leuker treinbedrijf.


Groet,

Peter
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Citaat van: Bernardo op donderdag 27 mei 2021, 17:17:25
Ik keek even op de site van Märklin en zag dat een mast voor bovenleiding 100 mm hoog is.
Zo moet je dat ook niet willen doen ....
Ik pak er even de gegevens bij van de Gleiswendel ABC van Menninghaus, omdat daarin de minimale maat met bovenleiding staat, en de verschillende variabelen die je nodig hebt om de dikte uit te rekenen tussen de panto van de onderste trein en de bovenkant van de rails erboven. Want daartussen zit de rijdraad, een plank, wat isolatiemateriaal, de dikte van de rails en de hoogte van de spoorstaaf.

Hoe meer ondersporen het bovenste spoor moet kruisen, hoe dikker die plankkeuze uit valt (want hoe langer de afstand die overbrugd moet worden, en hoe verder de planksteunen uit elkaar komen te staan).
De Gleiswendel ABC maten zijn minimale maten!

K-rails is wel 5 mm dik (inclusief spoorstaaf), maar
C-rails en M-rails zijn hoger dan K-rails door de veel hogere bedding.

De bovenleiding kan minder zijn dan 5 mm.
Ik gebruik lasdraad van 2 mm, ingefreesd in het hout, dus effectief 1 mm.
Maar dat maakt de constructie kritischer, en dus is de ondersteuning draadstang (want die neemt minder ruimte in).

Zo'n bovenspoor moet je beslist op isolatie leggen, dus voor die laag moet je meer dikte rekenen dan Menninghaus doet (die isoleert niets, en dat kun je dus goed horen).
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 27 mei 2021, 13:09:29
Het is een wat apart ontwerp. De bereikbaarheid is wel wat lastig wellicht, of kun je er van een paar kanten bij?
Het verrijdbare tafelmodel?

Ik heb eventjes gezocht naar wat voorbeelden (er staan talloze luiken e.d. op het forum), maar het is altijd weer leuk om dingen anders terug te zien dan ik me herinnerde.

Het luik: the complete short movie
en deze foto (bron: Baanplan (zonder plan) "Luik bij de deur zit erin" ):


#116 e.v. WouterL (2015)Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
met o.a. deze foto:

fotobijschrift: Berg openklappen; Zijn site is opgeheven wegens ruimtegebrek in 2015.

Op z'n site staat ook deze bouwfoto:


Tjoekedoris heeft een prachtig luik, en Ben ook, DeZee heeft afneembare luiken (met magneten) aan de zijkant van de baan (dan moet je bij de zijkant kunnen).
Voor een verticale lift-achtige bergtop moet je bij Tilly's baan zijn of bij een Duitser op het Stummiforum (AppenzellerMichel).
Ik bedoel een bergtop die je optilt of optakelt als je in het mangat moet zijn,
waar die bergtop op staat (en eventueel inclusief de sporen die daaronder lopen).
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Jaren gelden schreef ik een draadje over AppenzellerMichel.
Die baan kreeg minimaal twee vervolgen sindsdien, maar bestaat in grote lijnen nog steeds.
De basis werd gelegd met M-rails, dat werd later K-rails. De M-rails bovenleiding werd later vervangen door Sommerfeldt bovenleiding. en de basis was: overal waar de trein niet zichtbaar is, is het plan enkelsporig. Enkel in het zicht is er suggestie van dubbelspoor.

Een voorbeeld van een luik op deze baan zit in de foto uit de bijlage achteraan bij de rode pijlen.
Het kasteel staat op een pilaar, en een deel van de rotswand en dat kasteel zijn vast gemonteerd, maar de rest niet (dat zijn afneembare bergwanden). De baan is aan voor-, zij- en achterkant bereikbaar, maar door de diepte is die bereikbaarheid desondanks niet genoeg.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
De Anyrail plaatjes tonen de sporen erg smal. Daardoor lijkt het nog wel mee te vallen, maar het ligt erg vol met rails. Als je dat graag wilt, prima, maar als je ook nog wat ruimte over wil houden om de baan aan te kleden moet je wat weglaten.

Het eerste baantje bij mijn herstart had geen keermogelijkheden. Dat baantje heeft het dan ook maar heel kort uitgehouden. Gelukkig lag het los op de vloer, dan is aanpassen heel makkelijk. Nadat ik iets beters had bedacht met paar keerlussen er in, hadden de treinen véél meer rijmogelijkheden. Sindsdien ben ik dan ook een fan van keerlussen. Aangezien ik geen Anyrail heb, kan ik .any bestanden niet openen, maar afgaande op de plaatjes vermoed ik dat het hier om C-rail gaat. Daarmee heb ik iets ontworpen met een paar keerlussen, passend op (ongeveer) dezelfde tafel. Zoals ik het heb bedacht, blijven de stijgingen nog net onder de 4%. Het gebruikelijke advies is om de stijgingen niet groter dan 3% te maken, maar korte treinen kunnen doorgaans wel wat meer aan. En aangezien de baan vrij klein is, passen lange treinen toch niet. Als je zoiets als dit gaat bouwen, kun je jouw treinen laten proefrijden op hellende sporen (bij voorkeur met bochten er in) om te testen wat ze aankunnen.

Ter aanvulling op Jan's uitleg over hoogteverschillen merk ik op dat je voor de rails op een brug lang geen 9 mm nodig hebt ter ondersteuning. Het is immers maar een kort stukje spoor. Jan's voorbeeld verwijst naar een spiraal, daar ligt dat anders, op zo'n lang traject is meer ondersteuning nodig. Als je zelf iets bouwt, heb je helemaal in eigen hand hoe dik de brug onder het spoor wordt. Geluidsdemping kun je er ook rustig weglaten, de treinen mogen best wat geluid maken als ze over de brug rijden.

Door de bedding is C-rail veel hoger dan K-rail. Eventueel kun je het traject op de brug met een stukje K-rails maken. Of je slijpt iets van de bedding van de C-rails af. Wat het absolute minimum is dat je met deze trucs kunt bereiken weet ik niet, maar het zal (iets) minder zijn dan de genoemde 87 mm. Zoals ik het heb uitgewerkt, is het hoogteverschil 82 mm. Als jouw treinen zonder moeite hellingen van 4% aankunnen, maak je de brug gewoon wat hoger. Of je regelt het dat je een iets grotere tafel kunt bouwen zodat de stijgende trajecen wat langer kunnen worden, dan kun de brug hoger maken of de stijgingen kleiner. Of allebei een beetje.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Dank Rob voor dit leuke ontwerp en de adviezen. De reden voor een brug (blikkentinus merkte dat op)  is gewoon dat ik iets hoogteverschil leuker vind en bruggen eigenlijk mooi vind. Het liefst die mooie Faller "stenen" oude hoge spoorviaducten, maar dat staat voor geen meter met max 10 cm hoogteverschil. Ik wil in ieder geval meerdere treinen gelijktijdig laten rijden, vandaar dat ik ging voor 3 banen met verbindingen. De keerlussen maken het een stuk leuker, maar in weze rij je dan toch ook maar met 1 trein per keer? Heb nog geen flauw idee hoe ik dat met seinen/digitaal  etc allemaal moet gaan doen.
Maar ik ga deze baan eens verder onderzoeken.
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Citaat van: H.Kes op woensdag 02 juni 2021, 10:46:07
Het liefst die mooie Faller "stenen" oude hoge spoorviaducten, maar dat staat voor geen meter met max 10 cm hoogteverschil.

Tuurlijk wel. Je kunt toch een ravijn maken en daar die brug overheen leggen? Alles kan als je dat maar belangrijk genoeg vindt, gewoon doen!
Desnoods maak je een tweede spoorbaantje op een veel lager niveau, als er echt een trein onderdoor moet rijden.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
 @citaat @citaat
Hoewel er buiten het station overal enkelspoor ligt, kun je meerdere treinen tegelijk laten rijden, zowel in dezelfde richting als verschillende. Ze kunnen elkaar in het station passeren. Bovendien kunnen treinen beide kanten op keren dankzij de keerlussen met de kruising 24649.

Een heel andere opzet met overal dubbelspoor en ook nog eens twee keerlussen past ook best, maar dan wordt het nogal vol. Bovendien wordt het dan erg lastig om zonder een fors stijgingspercentage voldoende hoogteverschil te realisen voor kruisende sporen. Als het alleen om een brug gaat maar niet per sé eentje boven andere sporen, wordt het veel gemakkelijker.

Als je met "seinen/digitaal" bedoelt dat je een computergestuurde baan wilt, weet ik ook niet in detail wat daarvoor nodig is. Wat ik wél weet, is dat seinen er alleen voor de aankleding zijn, voor de treinen zijn ze niet nodig. De computer bepaalt waar en wanneer de treinen rijden en bestuurt de seinen. Anders dan vroeger hoef je geen baanvakken stroomloos te zetten in combinatie met seinen. Als je alles goed in het computerprogramma hebt ingevoerd, lijkt het alsof een trein pas gaat rijden doordat het sein op groen springt, maar de computer geeft gewoon het sein de instructie om op groen te gaan en vervolgens de locomotief de instructie om te gaan rijden. Als je iets fout invoert en het sein springt niet op groen, zal de trein zich daar niets van aantrekken, die reageert gewoon op de instructie om te gaan rijden. Je kunt de seinen dan ook gerust pas aan de baan toevoegen nadat je hem hebt gebouwd en getest met al jouw treinen.

Als je níet aan een computergestuurde baan denkt maar de treinen zélf wilt besturen, is volledig dubbelspoor veel veiliger. Met grotendeels enkelspoor zul je heel goed moeten opletten als er twee treinen tegelijk rijden om te zorgen dat de ene in het station wacht als de ander voorbij wil. Eerlijk gezegd denk ik dat het met een vrij kleine baan als deze bijna onvermijdelijk is dat dat af en toe fout gaat. In dat geval zou ik toch maar voor dubbelspoor kiezen, ook al wordt het dan erg vol.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Rob
Ik heb geprobeerd in Anyrail jouw mooie voorstel na te maken. Gekke is dat dan de stationssporen divergeren, de linker keerlus krijg ik ook niet passend conform de rialnummers welke in jouw tekening stonden. Ook de min of meer haakse opstelling van de lussen krijg ik niet . Mogelijk toch verschillen in de nummers? Ik probeer nu iets soortgelijks te maken in anyrail maar das nog niet eenvoudig merk ik wel.
Groet
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Dat de stationssporen divergeren betekent mogelijk dat je niet overal de goede bochten hebt gebruikt. Heb je in de wisselstraten aan beide kanten van het station een bochtje 24206 op de juiste plaats gelegd? WinTrack zet "06" in zo'n kort bochtje, anders past het er niet in.

WinTrack geeft een afwijking van slechts 0,8 mm voor de lus aan de linkerkant, daar merk je niets van als de de rails gaat neerleggen. Als jij in Anyrail een grotere afwijking hebt, kan het niet anders dan dat je ergens bent afgeweken bij het invoeren in Anyrail. Met 1,7 mm is de afwijking voor de lus aan de rechterkant trouwens iets groter, maar ook daar merk je niets van. Verder heb je misschien over het hoofd gezien dat er één 24315 in de lus ligt (naast wissel voor de aftakking naar de drie zijsporen). Tenslotte was van een bocht onder de brug het nummer niet zichtbaar, maar waarschijnlijk had je al geraden dat dat een 24230 moet zijn.

Misschien helpt een materiaallijst je verder. Als Anyrail iets anders aangeeft, weet je dat er ergens iets niet goed zit (of dat ik een foutje heb gemaakt bij het maken van de lijst).

Materiaallijst


nr aantal
24360
1
24236
3
24229
2
24188
15
24172
19
24094
4
24077
3
24071
1
24064
2

nr aantal
24430
1
24330
2
24315
1
24230
19
24224
6
24215
1
24206
2
24130
6
24912
2

nr aantal
24611
2
24612
7
24630
1
24649
1
24672
6
24977
3
24997
2
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hee Rob
Je had (natuurlijk) gelijk. Ik heb steeds over het feit heen gekeken dat 06 een klein stukje gebogen was ipv recht 8o
Kortom, het past. Gezien de brugoverspanning en de nabijheid van de gebogen wissels daar, is het beter om het hele emplacement op hoogte te leggen denk ik vanaf kruising 24649 kan ik dalen richting de keerlus.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
 @citaat
Als je dat doet zullen de stijgingen beduidend groter worden dan 4%. Om dat te voorkomen had ik iets anders in gedachten.

Het belangrijkste bij het bepalen van de stijgingen bij dit ontwerp is dat er voldoende hoogteverschil moet zijn bij de brug. Om dat zo groot mogelijk te maken, moet je op zoek naar de verbindingen die er zijn tussen de sporen op en onder de brug, en die verbindingen moet je vervolgens maximaal benutten om te stijgen.

In dit ontwerp gaat het om twee verbindingen: ten eerste de lus, ten tweede de verbinding van onder de brug naar de kruising 24649 en dan direct rechtsaf, via de linker wisselstraat van het station naar de brug. Dat de treinen op de kruising niet rechtsaf kunnen gaan doet er niet toe, het gaat er alleen maar om op welke hoogte en welke stijgingen de rails moeten liggen. Als je kruising 24649 op dezelfde hoogte legt als het station, laat je een kans liggen om het hoogteverschil van die tweede verbinding zo groot mogelijk te maken. Daarom had ik bedacht dat die kruising alvast wat lager moest komen dan het station.

Een essentiële randvoorwaarde bij stijgingen is dat een verandering in stijgingspercentage niet te groot mag zijn. Ineens van 0% naar 3% kunnen de treinen niet aan, omgekeerd ook niet. Als vuistregel moet het verschil bij de overgang tussen twee (normale) rails niet meer dan 1% zijn. Bij lange stijgende trajecten is dat randvoorwaarde meestal geen probleem, maar bij korte trajecten wel. Als je bijvoorbeeld van 0% naar 4% stijging wilt, moeten er dus ook al rails op ongeveer 1%, 2% en 3% liggen. Bij korte stijgende trajecten haal je die 4% dus nooit. Om ook op korte trajecten flink te kunnen stijgen, kun je de rails direct vóór zo'n kort stijgend traject alvast op 1% leggen, of zelfs twee rails op 1% en 2%.

Het onderstaande plaatje toont de hoogtes zoals ik ze had bedacht. Alle veranderingen in stijgingspercentage zijn geleidelijk, de maximale stijging is tegen de 4% en het resultaat is een hoogteverschil bij de brug van 82 mm. Met een iets grotere maximale stijging kan die 82 mm nog wel wat opgerekt worden, maar ik heb niet uitgeprobeerd hoeveel het bijvoorbeeld bij 5% zou kunnen worden. Veel hoger dan 82 mm zal het niet worden, dat komt doordat de geleidelijke verandering van stijgingspercentage meer rails in beslag neemt naarmate de maximale stijging groter wordt. Als je veel meer wilt dan 82 mm, kun je beter proberen het plan aan te passen, bijvoorbeeld zodanig dat de verbindingen tussen de sporen op en onder de brug langer worden. Bij eenzelfde maximale stijgingspercentage geldt: hoe langer de verbindingen, hoe groter het hoogteverschil. Of, met een andere invalshoek, bij hetzelfde hoogte verschil geldt: hoe langer de verbindingen, hoe kleiner de benodigde stijgingen.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Rob
Dank wederom voor je hulp, ik begrijp natuurlijk het percentage verhaal en in Anyrail kan je stijgingen inkloppen in millimeters en zie je de percentages, boven 3% worden ze rood. Ook kan je zien hoeveel vrije ruimte er is.
Als ik jou hoogtes zie dan is 923 het "0-niveau" toch, maar dan stijg je onder de brug toch?  (930) Dat vind ik dus een beetje lastig "lezen" zo, er is toch een referentie- niveau ergens?
Misschien kan je het mij ietsje simpeler uitleggen?
Groet
Hans
PS
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Citaat van: H.Kes op donderdag 03 juni 2021, 19:39:42in Anyrail kan je stijgingen inkloppen in millimeters en zie je de percentages, boven 3% worden ze rood. Ook kan je zien hoeveel vrije ruimte er is.
Het instellen van de hoogtes en stijgingen in WinTrack zou best wat makkelijker mogen zijn, maar gaandeweg heb ik er mee leren werken. Uiteindelijk is WinTrack, Anyrail of welk ander programma dan ook niet meer dan een hulpmiddel. Waar het om gaat is dat je je moet voorstellen hoe het ongeveer moet worden, daana is het een kwestie van instellen en uitproberen welke stijging nodig is om de gewenste hoogteverschillen te bereiken. Of je gaat uit van een maximaal stijgingspercentage en kijkt vervolgens wat dat voor hoogteverschillen oplevert. Een nuttige toevoeging voor WinTrack zou zijn als je op een aantal verschillende plaatsen de hoogtes zou kunnen invoeren om daarna het programma alle benodigde stijgingen te laten bepalen, met als randvoorwaarde dat de verandering van stijgingspercentage niet te groot mag zijn. Helaas kan WinTrack dat niet, daarom doe ik het zelf maar. En voor bepaalde uitdagingen bij het ontwerp die geregeld terugkomen heb ik een spreadsheet gemaakt waarmee ik van alles en nog wat kan uitrekenen.

Je hebt goed gezien dat 923 het laagste punt is en dat de rails onder de brug niet vlak ligt (op de brug trouwens ook niet). Als de rails onder de brug wél vlak zou liggen, zouden de drie bochten 24230 linksachter een overgangstraject vormen en slechts met respectievelijk 1%, 2% en 3% kunnen stijgen. Vervolgens kan er héél even een stukje op 4%, daarna moet het stijgingspercentage alweer naar 3%, 2% en 1% want de kruising moet praktisch vlak liggen omdat de drie andere sporen vanaf die kruising omhoog gaan. Het gevolg is dat er bij lange na niet genoeg hoogteverschil gerealiseerd kan worden. Dankzij het stijgingspercentage van 3,5% van de rails onder de brug kunnen de drie rails van de bocht linksachter al op (bijna) 4%. Het gevolg is wel dat vanaf de rails onder de brug nog een overgang van drie rails moet volgen voordat het vlak kan worden. Dat het laagste punt bij die ene rechte rails op 923 mm ligt, is dan ook geen ontwerpkeuze, het is de logische consequentie van het onvermijdelijke overgangstraject. Dat overgangstraject is zelfs nog een stuk langer: vanaf het laagste punt moet het spoor weer omhoog. Om van een daling van 3,5% naar een stijging van 4% te komen zijn (minstens) 7 rails nodig.

Toen ik het nog eens nakeek, zag ik een paar kleine foutjes, daarom heb ik wat details gecorrigeerd. Het hoogteverschil bij de brug en de maximale stijging zijn nog steeds respectievelijk 82 mm en 4%. Voor de duidelijkheid heb ik alle rails die vlak liggen groen gemarkeerd en wat pijlen gezet om de stijgingen aan te geven. Iedere pijl in de buurt van vlakke rails betekent dat er een overgangstraject nodig is. Daar waar aan weerszijden van een vlakke rails pijlen in verschillende richtingen staan, vraagt het ontwerpen (en bouwen) van de overgangstrajecten extra aandacht.


P.S. Uiteraard zijn alle hoogtes relatief. Ik was, tamelijk willekeurig, begonnen met een paar stationssporen op 1000 mm, maar wat jij precies voor hoogte wilt, mag je natuurlijk geheel zelf bepalen.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Wow Rob!
Ik waardeer deze hulp enorm. Ik ben er echt van onder de indruk dat je zoveel hulp biedt!
Ik vind het een leuk ontwerp en het geeft mij mogelijkheden om meerdere treinen te laten lopen. Ik ga eens piekeren over het zagen van multiplex/triplex voor alle met name stijg/daal-delen. Leuke is wel dat het een glooiend geheel gaat worden en das geeft landschappelijk ook mogelijkheden Inmiddels is mijn zoldertje kokend heet geworden en is het daar niet uit te houden nu.
groet
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Citaat van: H.Kes op vrijdag 04 juni 2021, 08:46:33Ik waardeer deze hulp enorm. Ik ben er echt van onder de indruk dat je zoveel hulp biedt!
Graag gedaan.

Voordat je heel enthousiast aan het zagen begint, zou ik als ik in jouw schoenen zou staan eerst een paar tests doen. Voor de eerste test kun je een eenvoudig baantje gebruiken, met 6 bochten 24130 en 6 bochten 24230, stijgingspercentage 4%. Als jouw treinen daar geen moeite mee hebben, is de test geslaagd, anders heb je geleerd dat het ontwerp niet goed bruikbaar is. Eventueel kun je de stijgingen aanpassen en ook meteen testen hoe het bijvoorbeeld met 3% en 5% gaat. Korte treinen kunnen dat vaak best aan. Aan de andere kant zou het kunnen dat één of meer van jouw locomotieven erg zwak is...

De tweede test is wat meer werk. Daarvoor zou ik een brug willen maken over een ander spoor, waarbij de ondersteuning van de rails op de brug zo dun mogelijk is. En dan maar uitproberen wat de hoogte is waarbij jouw locomotieven er nog veilig onderdoor kunnen rijden. Afhankelijk van de uitkomst kan het zijn dat de stijging in het ontwerp op enkele plaatsen iets groter moet worden. Als jouw treinen dat niet aankunnen, kun je zoiets maar beter weten voordat je alle rails hebt aangeschaft en gaat beginnen met bouwen.


Tenslotte nog een tip: neem eens een kijkje bij dit topic. Ook een L-vorm, zij het net wat groter. Daardoor kon de brug wat hoger en de maximale stijging wat lager worden. Ik moest er meteen aan denken toen ik las waar jij mee bezig was en heb het dan ook als startpunt gebruikt voor een ontwerp voor jouw baan. Dankzij een heleboel meegebogen wissels is het gelukt om het wat in te krimpen zodat het binnen de grenzen van jouw plaat past.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Rob,
Goeie tip(s). Dank wederom!
Ik ben weer es bezig geweest op Anyrail, toch eens kijken of ik al eerder gekochte elektrische Engelse wissels (slim bezig 8o) kwijt kan en vooral die keerlus spreekt me erg aan. Bijgevoegd "ontwerp" sluit niet overal aan, en gaat uit van een flinke berg links met daarin de klimspiraal en een flink brug/viaductdeel (type Faller met stenen bogen hoop ik) welke ook weer moet uitkomen in een berg rechts.
Wil aub je ervaren oog hier eens over laten gaan...
Dank alvast hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Het testen van de doorrijhoogte doe je met het hoogste rijdend materieel dat je ter beschikking hebt. Zelf had ik daarvoor de hoogste stoomloc geselecteerd en rekening gehouden met remmershuisjes, uitzichtkansels en ventilatiepijpen en bij testritten ging dat uitstekend. Totdat er wagons achter kwamen te hangen. Toen kwam ik tot de ontdekking dat die loc niet het hoogste voertuig was. Dat bleek een ketelwagen te zijn van Märklin met een gestanst blikken railing erbovenop. Deze is ruim twee millimeter hoger dan al het andere rollend materieel. Een reling van nog geen millimeter breed! Dus let up!
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
 @citaat @citaat
Zonder plaatje kan ik het niet beoordelen want met een .any bestand kan ik niets beginnen.

Over het stijgingspercentage van 4% en die krappe 82 mm hoogteverschil bij de brug was ik toch niet helemaal tevreden, daarom heb ik het iets veranderd. Het belangrijkste verschil is dat er nu een verborgen keerlus annex schaduwstationnetje onder de baan ligt. Door die extra keerlus kan er in de bovenbaan één keerlus weg, waarmee de korte kruising komt te vervallen. Dat maakt het mogelijk om een langer traject naar de brug te maken. Als ik de brug nu op 88 mm leg, volstaat een maximaal stijgingspercentage van net geen 3,2%. De verbinding met het schaduwstation is 3%. Een ander verschil met de vorige versie is dat de brug nu in het spoor ligt dat er eerst juist onderdoor liep. Dat omwisselen was nodig om ruimte te scheppen boven het schaduwstation. De drie sporen van het schaduwstation liggen dicht bij de lange zijde van 250 cm. Ik had begrepen dat je daarvandaan toegang hebt tot de baan en dat is belangrijk, anders denk ik niet dat dit werkbaar is.

Met dit nieuwe ontwerp is het veel eenvoudiger om met meerdere treinen te rijden: ze kunnen elkaar nu niet alleen in het station passeren, maar ook in het schaduwstation.

Engelse wissels zitten er nog steeds niet in, ik wist immers niet dat je die had. Als je een overzicht geeft van wat je zoal aan rails bezit, wil ik wel eens kijken of dat gebruikt zou kunnen worden. Daarbij moet ik wel bekennen dat ik in dit ontwerp nog geen voor de hand liggende plaats zie voor engelse wissels.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Rob
Even druk geweest met werk en kon niet reageren. Heel mooi ontwerp dit, maar voor mij wel een enorme stap. Ik heb nog geen flauw idee wat ik nodig heb digitaal om dit allemaal te kunnen laten gebeuren. Om nog even te zwijgen over de kosten. Ik denk dat ik nu ook nog niet over het juiste apparaat beschik (Marklin oude CS1). Al doende op MP struikelde ik over de engelse wissels en ze waren nog electrisch ook (niet digitaal).
Als de baan straks staat is ie aan de achterzijde moeilijk bereikbaar tenzij ik met de hele tafel ga schuiven. Volgens mij moet ik eerst maar es een simpel baantje aanleggen en veel gaan lezen over het digitale werk. Op dit moment heb ik een stuk of 20  24130 bochten en 20  24172 rechte stukken. 2 keer engels wissel en 5 gewone wissels (elec) Locs 6 stuks (3 met pantograaf en 3 stoom).
Ik zal nog een proberen "mijn ontwerp" te posten al weet ik nog niet hoe vanuit anyrail...
groet
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hans,

Je kunt je plan in Anyrail makkelijk omzetten in een plaatje (jpg). Je opent in Anyrail eerst gewoon je ontwerp, dan kies je linksboven voor "bestand" en dan voor "exporteer als" en tenslotte voor "plaatje". De rest wijst zichzelf. Succes :).

En een simpel baantje om mee te beginnen en de digitale wereld te ontdekken is een goed plan :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Nu in JPG......
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
3D
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi, In je laatste ontwerp zou je de afslag van de keerlus verder naar de wisselstraat moeten verleggen. Nu krijg ik het idee dat deze dwars door je station heen gaat lopen. Heb even snel wat in paint gefröbelt. Zo zou het er ongeveer uit moeten gaan zien. Zou dat lukken?
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Rob
Bijgaand twee plaatjes van het schaduwstation en de "bovenbaan" De bovenbaan is wat drukkig wellicht, maar dat is ook het stuk wat ik zie toch? Ik krijd de bovenbaan niet passend steeds......
Groeten
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
het schaduwstation
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lobomotion
Nee, dat lukt niet echt helaas om die keerlus meer in te bedden.......
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Ik krijg het voorgestelde schadusstation niet passend. Dwz ik ga het eerts proberen met een "rondrij" optie, De laatste rail 24172 past net niet...
Heb al veel geprobeerd, maar ik fix t niet, hoop dat iemand het wel ziet. In het plaatje is het de rail precies bij de rode lineaallijn
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Geen zorg, het zal passen. Er zit met verschuiven voldoende "speling" in de rails om enkele millimeters te "smokkelen"

Cees
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Inderdaad, dit gaat makkelijk lukken want de afwijking wordt verdeeld over het lange traject dat er helemaal omheen loopt.

Mocht je het toch nauwkeuriger willen:
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Beste Rob
Dank wederom, ik ga de ontbrekende rails voor het schaduwstation aanschaffen. Maar daarvoor ga ik maar es dat ovaaltje of 8je doen met een klim en daal. Ik heb 2 zware locs (Krokodillen) en 2 wat lichtere ( stoom en electra) Ik ben helemaal "waus" van die kroks - als kind al - heb er in de 60-er jaren in Zwitserland nog 1 keer 1 zien rijden... (overigens rijden ze nu ook nog als toeristentrein) Ze waren/zijn niet snel en dat zie ik ook wel voor me met een berg op de ooit vaste baan. Te hard rijden is sowieso niet "schaal".
Ik had al een deel van de tafel getimmerd en heb nu besloten dat dat het schaduwstations-nivo gaat worden. Neem aan dat je ook niet meer dan 10 cm moet klimmen op op de "echte" baan te komen?  Althans, gezien mijn beperkte ruimte..
groeten
hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Als je dit schaduwstation op een dichte plaat legt en dan de bovenbaan 10 cm hoger bouwt, heb je straks een probleem. Zelfs als je er rondom bij kunt komen, ligt er nog altijd een spoor ver van de rand. Als daar een trein ontspoort, moet je heel moeizaam met een grijper proberen alles te pakken, liefst zonder schade te veroorzaken. Als je niet rondom toegang hebt, bijvoorbeeld omdat er links een muur is, is ook een deel van het schaduwstation nauwelijks bereikbaar, inclusief de meegebogen wissels 24671.

Twee manieren om dit te verbeteren zijn een grotere afstand tot de bovenbaan aanhouden of gaten in de plaat te maken zodat je er van onderen bij kunt komen. Beide zijn helemaal niet moeilijk te realiseren. Als de tafel nu al te hoog is om de bovenbaan meer dan 10 cm hoger te maken, kun je tezijnertijd gewoon de poten wat inkorten.

Ondertussen kun je gerust beginnen om eens iets neer te leggen en te gaan rijden. Dat kan best iets zijn als jouw laatste ontwerp, dan kun je ontdekken of je het leuk vindt en je zult proefondervindelijk merken wat het betekent om slechts één keerlus te hebben.