Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Baantje gemaakt op Anyrail
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Baantje gemaakt op Anyrail  (gelezen 2734 keer)

H.Kes

• Beginnende Gast
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
« Reactie #50 Gepost op: zaterdag 19 juni 2021, 11:42:04 »

Rob
Dank, ja , ik dacht ook al zoiets. Gelukkig zitten er telescooppoten onder de tafel en is verlagen eenvoudig. Ik kan de hele voorzijde en de linkerzijde (bochtenwissels goed bereiken. Een gat bijvoorbeeld rechts en midden achter is een goed idee. Ik zoek nog even makkelijk materiaal om een helling te maken om locs te testen vwb klimmen. Daarna idd maar es zien wat ik leuk vind. Ook moet ik de digiwereld nog gaan begrijpen, wat heb ik eigenlijk nodig om blokken en terug-melders te maken en wat gaat t kosten?

AlbertG

• Stamgast
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
« Reactie #51 Gepost op: zaterdag 19 juni 2021, 12:01:44 »

Hoi Hans,
Ik heb een serie video's gemaakt 'digitaal modelspoor voor beginners'
Misschien kan dit je helpen de digiwereld te begrijpen: https://youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw en bepalen wat je nodig hebt.
Albert.
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's / gleisbox (SRSEII)
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC1UVuMhBRtDYMIzs-UW-krg

H.Kes

• Beginnende Gast
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 19 juni 2021, 20:41:28 »

Inmiddels even een test gedaan, over 2 meter klimmen naar 9 cm, dat trokken alle locs met een redelijke sleep wagons, dus 4,5% klimmen. das best fors. Ik denk dat ik dan beter met een klimspiraal uit t schaduwstation kan komen ipv van oeverloze lengtes rail leggen.
Hans

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #53 Gepost op: zaterdag 19 juni 2021, 23:53:44 »

Hou er wel rekening mee dat zelf bij gebruik van R2/R3 je een ovaal moet maken om onder de 3% te blijven.
Mvg Mark

Mijn baan

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #54 Gepost op: zondag 20 juni 2021, 01:46:03 »

Mooi dat je locs allemaal sterk genoeg zijn.

Het te bereiken hoogteverschil hangt alleen af van de spoorlengte en het stijgingspercentage. Als je bijvoorbeeld 25 cm hoogteverschil wilt bij een stijgingspercentage van maximaal 4%, heb je 625 cm lengte nodig. Het maakt niet uit of je die 625 cm nu in een spiraal legt of in een lang omloopspoor.

Voor de bereikbaarheid kan het wel uitmaken. En wat er ook toe doet, is of het spoor kaarsrecht ligt of in een bocht. Vooral op sterk gebogen sporen moeten de treinen harder werken om te stijgen. Dat is één van de redenen om, als er genoeg ruimte voor is, in stijgende sporen bochten 24230 of ruimer te gebruiken. Een andere reden is dat bij sterk dalen in bochten 24130 bij sommige kort gekoppelde wagons de buffers in elkaar kunnen haken. Meestal gaat het goed, maar je zult maar net pech hebben...
Groeten, Rob                              Mijn baan
Pagina's: 1 [2]   Omhoog