Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?

Gestart door josdemosselman woensdag 26 mei 2021, 14:52:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Hi All,
al menig keer gezocht op het forum/google, her en der al wat kunnen vinden maar geen sluitend antwoord.
de ene zegt zus, de andere zo (en terecht ook, ieder heeft zijn mening), een link naar benelux forum, wat youtube reviews, etc...

Ik ben opzoek naar een railjet. (AC digitaal: loc, wagonnen en stuurstand) Bij voorkeur de OBB uitvoering. Roco en piko hebben er al een deel uitgebracht. Marklin vorig jaar enkel een loc.
De AC varianten zijn blijkbaar zeer gegeerd... bijna continu uitverkocht.

Maar, nu ben ik op de folder 2021 van jaegerndorfer gestoten...

Ik hoop met onderstaande geen mensen tegen de borst te stoten, but here we go... (ik heb momenteel enkel marklin en 1 mehano in mijn bezit):

Klopt mijn assumptie als ik zeg, puur op de prijs gebaseerd, dat piko modellen meer instap zijn?
Klopt het dat roco en jaegerndorfer qua bouwkwaliteit en afwerking gelijkaardig zijn? De prijzen zijn alvast gelijkaardig, maar ik kan het niet echt vergelijken wegens niet in mijn bezit...
Is de afwerkingsgraad, die ik gewoon ben van mijn marklinmodellen, gelijkaardig of beter bij jaegerndorfer?

Is er iemand die er heeft rondrijden op zijn baan en dus ervaring mee heeft? In zijn totaliteit dan...
En als voorlopig laatste vraag, stel er gaat iets stuk... wat dan?

Toch nog eentje: is het de moeite waard om hierin te investeren of zeggen jullie eerder: wacht op merk x of y...

Merci alvast voor jullie reacties!

josdemosselman




Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Als grootrailjetbezitter (heb er 3) zeg ik het volgende: Piko laten staan. Dat is een fantasiemodel/speelgoed. Als je echt een goede Railjet wil, moet je aan Roco of Jägerndorfer Collection.

Roco of JC is redelijk om het even. Ieder jaar brengt Roco wel een Railjet uit. De Roco is in AC standaard met binnenverlichting, de Jägerndorfer tot nu toe niet. Kwaliteit van afwerken ligt over het algemeen hoger dan bij Märklin. Alex is niet heel blij met de Jägerndorfer 1216 voor zijn CD Stam geloof ik. Rijtuigen kan je niet uitwisselen, daarin zitten wat verschillen. De JC staat iets hoger op de poten en heeft wat blauwige verlichting.

De Roco laat zich uit de doos vaak wat makkelijker rijden, de Jägerndorfer heeft meer opgestoken en afgewerkte onderdelen, maar behoeft wel eens wat finetuning, bijvoorbeeld in de sleperafstelling (mijn ervaring met 3 Jägerndorfer loks en een treinstel). De Jägerndorfer zal ook wat kwetsbaarder zijn door de fijnere afwerking. Klantenservice van Jägerndorfer is, naar mijn mening, iets minder stug dan Roco.

Houdt er rekening mee dat de Roco door R1 kan, maar niet van harte, maar de Jägerndorfer niet door Märklin R1 komt. Die heeft minstens R2 nodig.

Wat zou er voorts stuk moeten gaan?

Tot slot: De nu door Jägerndorfer aangekondigde Railjet is de versie voor dienst op Italië. Dat is, bij uitstek, de Railjet die je het minst tegenkomt in het wild. Een deel van de stammen wordt binnen Oostenrijk gebruikt en er zijn meen ik nog problemen met de toelating van het duwbedrijf. Derhalve zal je die voornamelijk getrokken tegen komen met een willekeurige 1216.1 ervoor, al dan niet aan de stuurstand gekoppeld.

Laurent
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Ik heb zowel Piko, Jägerndorfer als Roco RailJet locs, wagons alleen van Jägerndorfer.

Piko ben ik het qua wagons volledig met Laurent eens. Deze zijn uit de hobby serie en komen niet in de buurt van de echte wagons. De locs vind ik nog niet zo slecht en ben best tevreden met m'n ÖBB RailJet loc van Piko (2-rail omgebouwd naar 3-rail). Hij is wat minder gedetailleerd dan de Roco maar opzich vind ik het prima te doen. De pantografen zijn wel het minst mooi van de drie merken en niet kloppend. De Piko is met een 8 polige decoder en heeft daardoor geen schakelbare sluitlichten en ook geen grootlicht functies. De sluitlichten heb ik zelf schakelbaar gemaakt, is redelijk eenvoudig te doen. De rij eigenschappen met een betere decoder (Heb er een LocPilot v4 in zitten) zijn ook acceptabel. Met de standaard SmartDecoder 4.1 kun je niet écht langzaam rijden maar voor de meesten ook goed genoeg (en aan deze decoder kun je ook een extra draad solderen als je schakelbare sluitlichten wilt, maar dat hangt van je soldeerkwaliteiten af).

Jägerndorfer heb ik zowel een loc als een volledige CD RailJet wagon set van. De wagons komen probleemloos door wissels met wat ik tot nu toe heb getest. Alleen de af-fabriek AC loc gaat nog niet lekker en is een beetje een hobby project. Ik heb de versie zonder sound, er zit standaard een ESU MTC21 decoder in. Hij was uitgeleverd met een sleper die volledig uit model was en een niet aangedreven as met anti-slip bandjes. Jägerndorfer pakt dat prima op en na mail contact vervangende onderdelen gekregen. Ook zaten de meeste assen er verkeerd om in en dan klopte het patroon van de wielen niet met hoe het in het echt zit (ene kant van de as zitten 'streepjes' op de wielen en aan de andere kant 'stippen'). Allemaal redelijk eenvoudig te verhelpen. Alleen wil de loc bij mij nog niet over wissels (rechtdoor gaat goed, afbuigen niet) en bij het ontsporen trok hij (ondanks erg langzaam rijden en gelijk stoppen door kortsluiting) de sleper ook gelijk uitelkaar. Dus ik moet nog mee aan de slag om de afstand tussen de wielen wat aan te passen. De loc rijd wel heel mooi en soepel. Jägerndorfer had eerst een andere set ÖBB wagons in de planning staan dan die voor Italië, die had ik sinds begin vorig jaar in pre-order staan maar kwam er bij toeval begin dit jaar achter dat daar de stekker uit is getrokken (een van m'n pre-orders was ineens weg bij MSL). Dus toen snel de Italië sets in pre-order gezet. De Piko loc die ik heb is ook toevallig de versie voor Italië dus matcht het nu ook nog.

Roco heb ik tot nu toe alleen de locs van. Heb ook de CD RailJet loc van Roco besteld en die komt voor de Jägerndorfer CD RailJet wagons. Qua detaillering het mooiste van de drie naar mijn mening en ook de meest verfijnde pantografen en draaistellen. De rij eigenschappen zijn ook prima en doen niet onder voor de Jägerndorfer (beter zelfs omdat het direct probleemloos door wissels gaat). De sound is ook prima bij Roco en ben zelf wel fan van de Zimo decoders die Roco gebruikt. En zoals Laurent aangeeft denk ik ook wat meer fool-proof qua rijden dan de Jägerndorfer. De Piko loc raast ook volle bak zonder problemen door R1 en de R1 wissels dus qua rijden ook zeker geen probleem daar mee. Ik kan later eventueel nog wel wat vergelijkende foto's plaatsen van de locs.

Wat ik tot nu toe van de Märklin RailJet loc heb gezien en er over heb gelezen klopt die qua sound niet echt. Als de loc wegrijd hoor je eerst de bekende toonladder en daarna begint de loc met rijden. Niet helemaal de goede volgorde. Heb zelf geen idee hoe deze er uit ziet in het echt. Ik denk wel probleemloos rijden als geheel (al heeft Märklin ook wel wat missers de laatste tijd zoals met de Class 66). De ruitenwissers e.d. lijken losse onderdelen te zijn dus wat mooier dan bij Piko, maar de draaistellen lijken op de foto's vergelijkbaar.



Achteraf gezien was ik denk ik direct voor de volledige combinaties van Roco gegaan ondanks dat de verlichting in de wagons daar niet helemaal perfect is. Dan heb je volgens mij wel een probleemloos werkende combinatie die er ook mooi en gedetailleerd uitziet. Ik denk ook dat de onderdelenvoorziening op de langere termijn beter voorelkaar is dan bij Roco (er is nog erg veel bestelbaar) dan bij Jägerndorfer. Maar daar heb ik geen bewijs voor puur een gevoel. Piko is trouwens ook top qua onderdelenvoorziening.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Wauw heren, dit is feedback waar ik iets mee ben. merci voor jullie tijd om dit even neer te pennen/typen.

De R1 bochten kunnen wel eens een probleem vormen... Die heb ik hier toch wel talrijk liggen, r3 dan weer totaal niet.
Dus dat kan wel eens een "probleem" geven, tenzij ja, ik bepaalde trajecten anders ga bouwen, hier vind ik wel een oplossing.

Is voor mij de realiteit weerspiegelen op een modelbaan een must? Daar ga ik neen op antwoorden. Ik heb ook nog een aantal stoomlocs die gelijktijdig zullen rondrijden, een ICE, een reeks 55 van de nmbs etc. Gescheiden trajecten dat wel, maar zoals medeforummer vaak doen: zuiver zwitsers/oostenrijks/duits of specifiek bepaalde periodes, neen dat niet.
In belgie zijn er ook niet echt berglandschappen die ik toch graag zou willen in de baan.

Nu, om terug te komen op JC/Roco, daar jullie het beide eens zijn met piko parkeren we dit even. Beide zijn gelijkaardig zoals jullie aangeven en ik heb nog de kans om de modelbaan aan te leggen en aan te passen, dus als enkel R1-R2 een potentieel issue kan vormen (en kleine verhelpbare dingen), dan denk ik dat ik wel de bestelling ga plaatsen. Hopelijk rijdt de (toekomstige) mijne wel vlot over de wissels.

Hopelijk gaat er niets stuk ;-) maar het is wel belangrijk om te weten dat de dienst naverkoop er weldegelijk is. Ik kan me inbeelden dat die marklin en roco misschien iets uitgebreider is, maar als het resultaat hetzelfde is dat je een reserve onderdeel kan verkrijgen, dan ben ik al een gelukkig man.

nogmaals, enorm bedankt voor jullie feedback. hopelijk kunnen deze posts ook nog anderen overtuigen!
grtz,
Josdemosselman


Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Citaat van: josdemosselman op donderdag 27 mei 2021, 12:21:15
Wauw heren, dit is feedback waar ik iets mee ben. merci voor jullie tijd om dit even neer te pennen/typen.
Inderdaad :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dát is de kracht van ons mooie forum :mrgreen:
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Even een aanvulling. Ik heb 4 railjets van roco rijden. Wanneer de stuurstand voor rijdt moet je een geschikt  baanplan hebben. Waar ik op doel is een boog en tegenboog. Hier moet tenminste twee rechte rails van 180mm elk tussen zitten. De buffers van de lok kunnen duwend inhaken bij de buffers van de wagen ervoor. En dat resulteert in ontsporing. Je kan eventueel de buffers verwijderen, dan gaat het goed. De speling tussen lok en eerste wagen is net iets minder dan trekkende lok.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Citaat van: Hanzi op donderdag 27 mei 2021, 20:46:00

Dát is de kracht van ons mooie forum :mrgreen:


Ja, je komt hier van alles tegen.  :D

Citaat van: Olav op donderdag 27 mei 2021, 20:56:26

Je kan eventueel de buffers verwijderen, dan gaat het goed.


Gr, Ben.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Citaat van: Olav op donderdag 27 mei 2021, 20:56:26
Even een aanvulling. Ik heb 4 railjets van roco rijden. Wanneer de stuurstand voor rijdt moet je een geschikt  baanplan hebben. Waar ik op doel is een boog en tegenboog. Hier moet tenminste twee rechte rails van 180mm elk tussen zitten. De buffers van de lok kunnen duwend inhaken bij de buffers van de wagen ervoor. En dat resulteert in ontsporing. Je kan eventueel de buffers verwijderen, dan gaat het goed. De speling tussen lok en eerste wagen is net iets minder dan trekkende lok.
Ik heb het idee dat dat vooral bij de oudere Railjets kritisch is. Bij de nieuwere heb ik er minder last van, die hebben die versterkte 4 polige koppeling.

Bij deze koppeling:

Heb ik wel last van overbufferen bij duwbedrijf. Mijn eerste heeft deze koppeling.

Mijn nieuwere (CD en Heute für Morgen) hebben de hier afgebeelde koppeling en hebben vooralsnog geen last van.

Edit Olav: link gerepareerd
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Mijn railjets hebben precies de betere koppeling. Het is een marginale speling die niet in de koppeling zelf zit maar het gehele mechaniek
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Heb jij het over normale wisselstraten of over slanke wisselstraten? Mijn oude overbuffert overigens altijd. Daar heb ik de vulplaatjes tussen de buffers er al uit gehaald, dat helpt iets.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Er zijn dus nog railjet rijders :). Ik wist het! Je ziet er weinig van verscheinen op het forum, maar dat is natuurlijk waar je je focus op legt.
De bestelling is alvast geplaatst, nog even wachten op de bevestiging.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...?
Beter zien... kijken >:-D >:-D



https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13113.msg1375963#msg1375963
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13113.msg1309177#msg1309177


https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13113.700



Alhoewel dit een van mijn favoriete serie fotos is:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13113.msg1175434#msg1175434


Anderhalf jaar terug in München (was daar 3 dagen, waarvan 2 uur op het station) liep ik precies deze lok tegen het lijf.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Wat een prachtige foto's! de notificaties van je topic zijn alvast aangezet.
als ik voorzichtig mag samenvatten:

* railjets van JC of roco zijn van prima kwaliteit en vergelijkbaar met elkaar
* de ene is al wat gevoeliger over wissels en R1/R2, bocht-tegenbocht als de andere
* soms is er wel eens een perfect verhelpbaar probleem (wanneer niet)
* de koppelingen zijn wat steviger geworden (maar dan lees ik ook: prima te verhelpen)
* af en toe duw-issues met de buffers

Dus als je het mooie loc's/stammen vindt, dan is het zeker de moeite om de investering te maken.
Ik pas de titel alvast aan dat er 'railjet' in staat, dan kan de search-indexer van het forum dit topic nog sneller vinden

Fijn weekend allemaal!
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Heb inmiddels ook duidelijk waarom m'n Jagerndorfer Taurus wissels niet over wil, tenminste vooruit wissels niet over wil. Met de schuifmaat de wielen gemeten en de meeste staan op ongeveer 14,15. Alleen de voorste as die ik van Jagerndorfer heb gekregen met tandwiel en anti-slip bandjes staat op 14,78. Achteruit wil hij de wissels wel door. Dus binnenkort het asje maar even in de Fohrmann wielpers om hem ook op 14,1 te zetten. Dan zou het daarna goed moeten zijn.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Oef, das slordig!
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Idd, zeker voor zulke modellen, het is al zo klein, je betaalt er een aardige som voor... zeer waarschijnlijk een uniek geval (mag ik hopen). Al een geluk dat je het snel kan verhelpen.
Nu, ik heb de bestelbevestiging binnen. In het najaar, hopelijk, trotse bezitter! :)
Als ik het niet vergeet, mogen jullie foto's verwachten! :-)
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Ach, met die Taurus hebben ze meer foutjes gemaakt. Antislipbandjes op assen zonder tandwielen bijvoorbeeld. Wordt netjes opgelost, maar wel zonde.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Heb me ook weer laten verleiden.  :oops: :mrgreen: Nu de CD Railjet goed rijd..... ach, waarom ook niet. :mrgreen: Twijfel nu of ik nog de best wel dure set LS Models Nightjet wagons ook ge pre-orderen. Heb niet heel veel tijd meer om de keuze te maken zag ik.  edit: Maar een pre-order gedaan, gezien de grootte van de productie run (150 sets) geef ik het niet veel kans.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Goeiemorgen allen,


de bestelling bij Jaegerndorfer was voorlopig gepland om geleverd te worden in de herfst.
Zonet wat feedback ontvangen dat het waarschijnlijk begin januari/februari gaat worden.


Het wereldwijde chiptekort...


Nog even geduld dus voor de fotos


btw, de vectron stuurstand van de nightjet  8o it is b-e-a-utiful!
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Ben benieuwd, ik heb de 10217, 10218 en 10310 in pre-order staan. Dit zou volgens de folder die ik heb de actuele serie moeten zijn die wordt uitgeleverd.

Vraag me wel af hoe de 'chiptekorten' voor leveringsproblemen zorgen. Er zit een LoPi FX v5 in en die zijn volop verkrijgbaar bij ESU volgens mij. Verder zit er niet veel electronica in de wagons anders dan leds/weerstanden.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Ik heb onlangs de E190 van de FUC binnen gekregen, compleet met geluidsdecoder. Maar die was al enige tijd uit.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Na vele maanden wachten, een paar mails over en weer, eindelijk een factuur gekregen... (en op hun fb pagina stond ook dat de locs/wagons beschikbaar zijn)


Ik houd jullie nog even in spanning. Unboxing-pics komen er aan (van zodra het pakketje heelhuids vanuit oostenrijk hier toekomt).


Ligt het aan mij, of valt Kerst écht vroeg dit jaar?
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Vorige week maandag was het zover... Een pakketje bij mijn ouders in de bus (want uiteraard kon ik dit heuglijke moment zelf niet meemaken).
Ik wist niet dat oostenrijk zo dichtbij was...

De fotos zijn nog een 30 dagen (tot mid-mei 2022) zichtbaar... (free account). Hopelijk zijn ze zichtbaar voor iedereen, anders geven jullie maar een seintje!

The unboxing process:
Goed verpakt zaten deze 2 witten dozen in een grotere doos.







Komt er een (kijkend mijn m-ervaring) verrassend gedetailleerde loc en wagon set tevoorschijn







Een aantal reserve onderdelen:







De LOC en zijn/haar details:






















De stuurstand en de binnenverlichting van één wagon. Ik zie wel net dat ik geen foto heb van de volledige stam:

















Ohja, ik ben gen pro-fotograaf en heb nog steeds maar een klein rangeer-test-opstelling, maar ik hoop hiermee een goeie impressie te hebben gegeven:


Het is dus de High End edition geworden zonder sound.
Dus mét binnenverlichting, stuurstand verlichting, high/low-beam, afschakelbare verlichting (voor en achter).
wat ik nog wel moet uitvissen is als de loc vooruit rijdt, brandt het stuurstand-rijtuig ook in vooruit modus, en vice versa.


Mijn ongezouten mening over jaegerndorfer? Doen! Alleen al voor de details die ze in (deze maar hopelijk alle) locs steken.
En zeg nu zelf, de railjet... toch een pareltje.


grtz,
Jos



Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Mooie set Jos, dat zijn toch prima foto's  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Even ommappen. Zitten lokpilots in, laat zich, zeker met een programmer, zo doen. Leuke trouwens aan de stam die je hebt gekocht is dat de loks niet in dezelfde omloop zitten als de stammen. ÖBB heeft 7 stammen die voor Italië geschikt zijn, zo uit mijn hoofd zijn er voor een volledige dienstregeling 3 of 4 nodig. De anderen worden in het binnenlandverkeer ingezet, met een 1116. Of althans, vorige dienstregeling: 2 voor 2x daags Wenen - Venetië en 2 voor 1x per dag Wenen - Salzburg (gekoppeld met een stam naar Zürich) - Bolzano. De 1216.0's worden vanuit verschillende plaatsen ingezet en kom je tegen in zowel goederenverkeer als personenverkeer, zowel vanuit München als vanuit Wenen. Verder kan je de 1216.0's aantreffen in Slovenië. Daardoor kan je 1216 dus rustig foutom voor de Railjet staan. Dat doen ze trouwens met de 1116's ook, eerst 1 stuurstand, als het bijna onderhoudstijd is wordt ie omgedraaid. Maar voor jouwe kan bijvoorbeeld ook rustig een rode 1216.0 staan. Of de Weltrekordlok.

Juiste volgorde is trouwens resto direct achter de stuurstandwagen, afwijkend van alle andere stammen hebben de Italiaanse stammen hem op positie 2 zitten. Ik zie dat jij de set zonder resto hebt.

Of je knoopt de lok voor een stammetje EC rijtuigen:
https://bahnbilder.warumdenn.net/18863.htm
Goederentrein, waarom ook niet:
https://bahnbilder.warumdenn.net/20649.htm
Niet Railjet gekleurde loks met de Railjet:
https://bahnbilder.warumdenn.net/20046.htm
Rode 1216 in een Railjet:
https://www.bahnbilder.de/bild/oesterreich~unternehmen~obb/1229387/1216-012-5-ist-hier-wohl-die.html
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Dit is coole informatie. Ik leer elke dag een beetje bij.
Jammergenoeg heb ik de resto wagen niet. Mijn budget was op en de restowagen is een andere uitbreidingsset. De stuurstand vond ik belangrijker om te hebben.


Een lokprogrammer heb ik wel niet maar dat krijg ik wel gefixt.


Grtz,
Jos
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Mooie set, Jos  :thumbup:
Veel plezier ermee...

Op de website van JC zie ik de trein niet meer staan...
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Citaat van: josdemosselman op zondag 17 april 2022, 14:14:31
Dit is coole informatie. Ik leer elke dag een beetje bij.
Jammergenoeg heb ik de resto wagen niet. Mijn budget was op en de restowagen is een andere uitbreidingsset. De stuurstand vond ik belangrijker om te hebben.


Een lokprogrammer heb ik wel niet maar dat krijg ik wel gefixt.


Grtz,
Jos
Ik heb een kleine voorliefde voor Taurussen en dergelijke. Toevallig heb ik onlangs de Roco variant van deze set binnen gekregen, stond al tijden op het verlanglijstje. Zit nog wel wat werk aan (verlichting inbouwen, sound inbouwen, elektrische koppelingen inbouwen).
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Ik kwam vorig jaar in november een railjet in het station Saltzburg tegen met een opstelling:
Loc+stam + loc+stam + loc.
Heb er diverse foto's gemaakt.

Mvg
Marcel
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Dat gebeurt vaker bij defecten van bijvoorbeeld een stuurstand of overbrengingen. Zo netjes als ze de stammen in dezelfde richting houden, zo'n allegaartje maken ze af en toe van de loks die eraan hangen. ÖBB heeft wel meer van die geintjes. Vorig jaar heeft er enkele dagen op een S-bahn dienst rond Wenen een dubbeldeksstam met 2 loks gereden. De voorste lok had 2 van de 4 tractiemotoren defect, de achterste had een storing aan het beveiligingssysteem... En de werkplaats geen ruimte om ze aan te pakken. Op die manier toch weer een omloop van tractie voorzien en ook nog makkelijk te traceren waar die uithangen.

In 2011 heeft men het ook eens andersom gedaan: Van Wenen naar Zürich met 1 lok en 2 stammen, om vervolgens op de Arlberg een voorspanlok erbij te hangen, die de gehele terugrit meegereden heeft, maar toen op kop. Op de Arlberg is dubbeltractie verplicht vanaf een bepaald treingewicht. De nachttrein naar Zürich rijdt bijvoorbeeld ook altijd met 2 loks, net als de vroegere Transalpin dat ook altijd deed.
https://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=100801

Men schrijft hier overigens dat een normale rode railjet lok (een 1116 dus, niet mag duwen), dat komt tegenwoordig wel voor. Ze doen het zelfs met loks van de MAV:
https://www.bahnbilder.de/bild/ungarn~e-loks~br-0-470-ex-1047-rch-1116/1161971/nicht-alltaegliches-sichtung-in-kbs-1.html
Hier getrokken...
https://www.bahnbilder.de/bild/ungarn~e-loks~br-0-470-ex-1047-rch-1116/380263/mav-taurus-am-railjet-1047-007.html
Maar hier echt duidelijk geduwd. Mooie bende, een Hongaarse lok met een Oostenrijkse rijtuigstam onderweg in Duitsland. En waarom zou je niet gewoon de lok van de City Airport Trein ervoor zetten?
https://www.flickr.com/photos/100737370@N02/46902497394
Al dan niet lekker in dubbeltractie (dit is een paar jaar eerder, met nog de CAT 1116, foto hierboven is een "nieuwere" CAT1016) en nog een tweetal normale ÖBB rijtuigen erachter. Maakt het ook uit... https://www.bahnbilder.de/1024/1116-141-cat-1116-245-660547.jpg
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Citaat van: Wim op zondag 17 april 2022, 14:34:23
Mooie set, Jos  :thumbup:
Veel plezier ermee...

Op de website van JC zie ik de trein niet meer staan...


Ik heb toendertijd gemaild naar jc zelf en ze zeiden toen al dat er nog maar weinig beschikbaar waren. (Of verkoopstrategie die duidelijk bij mij gewerkt heeft)
Voor de Italiaanse markt, worden ze exclusief verkocht door pirata, een lokale verdeler/winkel. Voor de rest, kan je mss nog eens mailen naar jc zelf? Anders, indien je ze echt wil, een keer bij pirata polsen.


Volgende op de verlanglijst: siemens vectron nightjet (maar dus afwachten toet iemand een stuurstand fabriceert).


@laurent: je voorliefde en je reacties op dit topic zijn echt een absolute meerwaarde. Ik denk dat menig onder ons een pak heeft bijgeleerd. Ik alvast wel.


Grtz,
Jos.


PS: josdemosselman is maar een nickname, Wim in het echte leven ;-)
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Dat is de nieuwe, die nu nog testrijdt. Die heb ik nog niet besteld. https://railcolornews.com/2022/02/14/at-multicolor-test-train-nightjet-railjet-nightjet-railjet-etc-is-out/

Schijnt ook van Roco te komen. Nog een leuke: De Vectrons van ÖBB zijn nog niet toegelaten in het personenverkeer. De nieuwe Railjets hebben dus een Vectronneus, maar zullen (voorlopig) niet met een Vectron rijden. Vectrons van bijvoorbeeld RegioJet, SZ (huurlingen in ELL kleuren) en CD worden wel binnen Oostenrijk gebruikt in het Personenverkeer. De enige treinen waar passagiers mee gaan achter een ÖBB Vectron, dat zijn de Rola's.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Bij Pirata ie de Italië Railjet zoals jij hem hebt weer leverbaar, zag ik zojuist in de e-mail nieuwsbrief.
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Hoi Jos,

Afgelopen zaterdag de 1216 met sound en de uitbreidingsets opgehaald.
Mijn Nederlandse handelaar kon helaas niet aan de set met sluitwagon meer komen, zou zijn uitverkocht.
Deze via een Duitse handelaar besteld, maar die heeft nog altijd geen leverdatum  :(

Zelf even wat getest op mijn testbaan  :o) Vermoedelijk blijft mijn loc hangen met de sleper bij de K-rail wissels.

Rijd verder subliem.

Ik vind het een hele mooie set, veel plezier er mee!

Groeten Patrick
Re: jaegerndorfer vergelijkbaar met...? To railjet or not to railjet?
Citaat van: josdemosselman op zaterdag 16 april 2022, 14:15:43

Het is dus de High End edition geworden zonder sound.
Dus mét binnenverlichting, stuurstand verlichting, high/low-beam, afschakelbare verlichting (voor en achter).
wat ik nog wel moet uitvissen is als de loc vooruit rijdt, brandt het stuurstand-rijtuig ook in vooruit modus, en vice versa.

grtz,
Jos

Hoi Jos,

Gisteren zelf eindelijk het de laatste doos ontvangen, die met het sluitrijtuig en vanavond even op rails gezet.
In tegenstelling tot wat ik bij mijn Märklin-modellen aantref, werkt dit rijtuig net iets anders heb ik ondervonden.


Vooraf had ik alle functies getest met mijn MSII, maar met geen mogelijkheid kreeg ik de deze van rijrichting veranderd.
Het kwartje viel toen ik iets aan het opruimen was. Het zal toch niet zo dood simpel zijn dacht ik nog bij mezelf.
Sprintje naar zolder, MS aan en ja hoor, bingo!

Om van rijrichting te wisselen, werkt deze net zoals een loc. Dus bij mijn MS, even de rode boze knop indrukken en voilá!

Wellicht heb je dit allang zelf ondervonden, maar dacht van Railjet-rijden naar Railjet-rijder, niet geschoten is altijd mis.

En ondervonden dat niet de sleper het probleem is, maar de zijkant van het draaistel blijft achter de verhoogde puko hangen bij slanke wissels en ontkoppelrails.

Groeten Patrick