Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

simpel baanidee

Gestart door yves dinsdag 25 mei 2021, 23:28:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op maandag 16 mei 2022, 22:39:01
Het bovenste spoor wil ik nog middels 2 x een wissel 2263 verbinden met het spoor eronder.
Dat kán helemaal niet! Moet je maar eens zien: de afstand tussen die 2 sporen is (waarschijnlijk) 57 mm.
Dus kun je hoe dan ook geen verbinding maken met standaard wissels (64.4 mm).

Bij die afstand kun je alleen een verbinding maken met slanke wissels,
en die zijn 2200 + een stukje van 45 mm lang (=2202).

Los daarvan:
2206=168,9 mm=lengte standaard wissel
en een standaard wissel kan dus niet eenvoudig aangevuld worden tot een 2200!

Daarvoor heb je (zie bijlage K-rails standaard overloopwissels) 2207=156 mm nodig.
Een ander voorbeeld van hoe dat wél kan. staat hier:
Bron: K-rails Standaard wissel voorbeeld


2209=217,9 mm=min of meer de lengte van een slanke kruiswissel of een slanke kruising
(en 7,1 mm korter dan de lengte van een slank wissel)

Zie ook:
K-rails Componenten
en Bron: K-rails Deeloplossingen

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Beste Yves,

Ik volg dit draadje al een poos, met regelmaat komt een vraag opborrelen maar nog nooit gesteld:
Ben je van plan ook te gaan bouwen?

Je krijgt veel hulp van routiniers, zonder de rest tekort te doen zeker van @speeltmettreintjes maar ik zie nog niet hoever je met de gedachte van omzetten naar bouw bent.
Wel heb je leuke ideeën en veel tijd gestopt in de maquette.

Dus ik ben even benieuwd wat jouw plannen zijn.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
In een eerder stadium heeft Yves aangegeven dat hij brainstormt over zijn baan tot hij met pensioen gaat.
Daarna heeft hij tijd om te bouwen. Nu niet. Wel heeft hij alvast een maquette gemaakt om te zien hoe het plan uitpakt.

Het maken van baanplannen is verslavend.
Er bestaat ook een risico van herhaling van zetten (wensen).

Wat je ziet aan de vragen van Yves is dat hij ofwel dyslectisch is voor railsgeometrie ofwel er onvoldoende van is doordrongen wat de consequentie is van de keus voor een bepaald type rails.
Want als hij in plaats van M-rails, C-rails of K-rails had gekozen voor Peco-rails, Tillig of Weinert Mein Gleis (met Weichen Walter puntjes ertussen), dan had hij andere (en meer) wisselhoeken ter beschikking, die kortere hart-op-hart afstanden toe staan dan met Märklin ooit zal kunnen, en had er meer gekund (en op een andere manier juist ook minder).
Hoe kleiner de wisselhoek, en hoe korter de hart-op-hart afstand, hoe langer de wissels zelf worden, en hoe groter de tafel zou moeten zijn.
Die ruimte heeft Yves niet. Daarom begon hij aanvankelijk met de eenvoud en lompheid van metaalrails, en kwam uit op K-rails als compromis (het maximaal haalbare binnen de maximaal beschikbare ruimte).

Tijdens dit proces wordt gaandeweg duidelijk dat veel zaken (waar anderen aan hechten) totaal onbelangrijk zijn (landschap, scenery, treinlengte, zichtbaarheid van treinen, type land en dus type treinmaatschappij).

Daarmee verlegt de puzzel zich naar treinbewegingen van zeer korte treinen, misschien zelfs alleen railbussen, met weinig rangeerwensen, maar met veel opstelsporen. En dat wekt nieuwsgierigheid naar aansturing (analoog of digitaal), o.a. in verband met het gemak van pendelen en seinbeelden op die paar zichtbare sporen.
Die vragen zouden meer aandacht kunnen krijgen in het planningsproces.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Waarop baseer je die 57mm, Jan? om die afstand te bepalen zal je toch het hele rondje even moeten uittekenen (?).
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Die 57 is gebaseerd op eerdere discussie over dit deel van de baan.
Maar berust ook op intuïtie. Kijk naar de bijlage: x is 7 mm korter dan y.
En dat komt door de 2 stukjes 2234 (divergerend, d.w.z. van elkaar afbuigend, gebruikt).


Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Dus als we de vraag van 16 mei nou nog eventjes erbij pakken, gezien de maquette (fase 3):

Citaat van: yves op maandag 16 mei 2022, 22:39:01
Het bovenste spoor wil ik nog middels 2 x een wissel 2263 verbinden met het spoor eronder.

Kan dat?  Nee, dat kan niet met standaard wissels.
Het kan wel met slanke wissels !
Maar dat werd niet gevraagd.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Smaak is iets persoonlijks. Ik zou zelf liever gaan voor de blauwe variant (maar kom dan uit bij een ander merk rails):
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Ik dacht dat dit mogelijk was met 2 x een 2263, niet dus gezien de te korte afstand tussen de railassen.
Of kan het wel?
Bovenste spoor met wisselaanpassing scheelt 4 mm in lengte (korter) tov originele lengte en dit over een lengte van +/-93 cm.
Onderste spoor met wisselaanpassing scheelt 1,6 mm in lengte (langer) tov originele lengte zonder wissel en dit over een lengte van +/-61 cm.
Dit verschil is te verwaarlozen denk ik.
Vraagje aan JW: welk slanke wissel had je in gedachten waarmee het wel kan?
Het blijft me eender met welke wissel de overgang gemaakt kan worden.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Snel de vorige opmerkingen ter harte genomen en de wissels 2263 vervangen door slanke wissels 22716.
Het verschil met wissel 22715 ken ik niet maar deze lijken overeen te komen.
Kan dit en is de rest van het railtraject van de 2 aangepaste sporen ok?
Het komt nu redelijk goed uit zonder passtukjes maar ja papier is verduldig.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
als je even klikt op de foto staat hij 90° gedraaid
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
is de blauwe variant uberhaupt mogelijk met K-rails ?
Dit lijkt me ook te verkiezen boven de 2 slanke wissels van mijn laatste post.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
dus zoiets, zodat de spoorwissel nog voor het station kan gebeuren.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op dinsdag 17 mei 2022, 21:19:50
Het komt nu redelijk goed uit zonder passtukjes.
Het verschil tussen 2272/2273 en 22715/22716 zijn gelijk qua maat, maar niet qua eigenschappen. De lage nummers zijn het oudst, en dat zijn slanke wissels met een beweegbaar puntstuk. Omdat die oudjes wat gebreken krijgen, zijn ze 2-hands vaak veel goedkoper te krijgen. Het zijn wissels voor de echte knutselaar.

Citaat van: yves op woensdag 18 mei 2022, 11:29:12
Is de blauwe variant uberhaupt mogelijk met K-rails ?
Dit lijkt me ook te verkiezen boven de 2 slanke wissels van mijn laatste post.

Dat weet ik niet zeker, daarvoor zou ik wintrack moeten installeren, of een soortgelijk programma.
Want zeker is dat, gesteld het wél kan, de rails anders moet worden verlegd dan nu.

Het gaat dan met name bij het binnenspoor om de 2x2241 en in het buitenspoor om de 2251+2231.
Op het buitenspoor leg je een 2269 net buiten de tunnelmond (op de plek van een 2231).
Daardoor is de 2251 in de buitenboog te ruim (ik zou dat met flexibele rails oplossen, maar 2231 of 2241 komen in de buurt). In de binnenbocht is de 2241 te krap, dus die moet juist vervangen door een ruimere boog (2251).

Intuïtief zou ik het eerst uitproberen met Piko 55228, minder handig voor de beginner om voor te kiezen. Het leuke van Piko is de hart-op-hart afstand tussen de sporen van 61.9 mm (dat ligt in tussen de 57 en 64.4 van K-rails), dus zijn er van k-rails iets afwijkende boogstralen 55212 (r=421.8mm), 55213 (r=484 mm), 55214 (r=546 mm). Als het lukt met Piko, dan lukt het ook in K-rails, maar dan met veel kleine stukjes, of met flexibele rails (2205).

Citaat van: yves op woensdag 18 mei 2022, 11:40:21
dus zoiets, zodat de spoorwissel nog voor het station kan gebeuren.

Dat pleit eigenlijk nog meer voor de Piko-A optie( Piko 55228 ), dat is een wissel met een buitenboog die een fractie krapper is dan de 2251, maar ietsje ruimer dan een 2241.
Piko-A heeft geen middenrail, en de sleper van bijna alle locs gaan in de binnenboog over de wisseltong heen.
Dus er zijn minimaal 2 aanpassingen nodig aan zo'n wissel.

In een tekenprogramma zoals Wintrack maakt dat niet uit. Je gebruikt Piko-A en K-rails gewoon door elkaar, en het programma regelt de aanpassingen. Het grote voordeel is dat als je gezien hebt hoe iets op die manier kan, je daarna de Piko-A weg legt en een K-rails equivalent kunt verzinnen. Omdat K-rails zelf niet over een slank gebogen wissel beschikt, moet je het doen met ofwel 2269 ofwel 2263 (beide ogen lomper).

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
dat zie ik me allemaal nog zo niet te doen met de Piko rails, ik zal me dan maar houden bij de slanke wissels thv van de stationssporen zeker?
Is mijn laatste voorstelling daarvan koosjer?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op woensdag 18 mei 2022, 12:32:14
1-dat zie ik me allemaal nog zo niet te doen met de Piko rails,
2-ik zal me dan maar houden bij de slanke wissels
1. dat weet je nooit zeker, maar je zult wel gelijk hebben
2. is prima zo

Herinnerde me jaren geleden heb ik een 2269 omgebouwd met flex-rails om uit te komen op 57 mm.
Om op de juiste maat tussen de rails uit te komen, zat de 2269 op 60 graden (dus op de middelste van 3x2231).
Dichterbij kon niet omdat ik de buitenboog slank wilde houden.

Ik had die verbouwing afgekeken van Arjan Mooldijk. Die had een 2269 ook zo verbouwd (maar dan een beetje anders, want hij had de 2269 liggen op 7,5 graden vanaf het eind). Hij accepteerde 2221 toen ook nog in zijn baan, later niet meer toen hij zwichtte voor treinmodellen die niet kunnen rijden in R1.

Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat". Zijn foto's zijn helaas niet meer te vinden, niet zo gek, het draadje is uit 2009.

In Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail zie je wat je met puko's kunt doen. Er staan 2 voorbeelden van Hero in, van Peco wissels met Peco puko's en van Peco wissels met Weichen Walter puko's, en toevallig zijn dat ook (slankere) meegebogen wissels:

Bron: Hero, 20 maart 2015


Bron: Hero, 14 februari 2016


Jaren later besloot Arjan zelf meegebogen (slankere) overloopwissels te bouwen.

Piko-A ombouwdraadjes zijn er niet op dit forum.
Begrijpelijk, want er zijn met Piko-A meer complicaties dan met Peco, en het prijsvoordeel is allang verdwenen
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
@citaat @citaat Beste Yves, daar kom je als je eenmaal aan het bouwen bent vanzelf achter, en mocht het niet koosjer zijn dan is het in de meeste gevallen wel aan te passen.
Is het trouwens geen idee om zelf een (demo-)versie van een railplanningsprogramma te installeren zodat je hier zelf mee aan de slag kan en zelf kan zien wat er wel en niet mogelijk is?

Het wissel in de bocht moet ook kunnen lijkt me, je hebt daar het voordeel dat je wat flexibeler bent door het opstelspoortje dat best iets van lengte en richting mag veranderen tgv de aanpassing (of je laat t lekker helemaal vervallen; t wordt wel erg kort nu, past hooguit één loc op). 
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: Hanzi op woensdag 18 mei 2022, 14:03:32
@citaat Is het trouwens geen idee om zelf een (demo-)versie van een railplanningsprogramma te installeren zodat je hier zelf mee aan de slag kan en zelf kan zien wat er wel en niet mogelijk is?

Dat vraag ik me zo langzamerhand ook af. Zelfs met een demo gaat het geknutsel sneller dan met knip - en plakwerk. Speelmettreintjes werkt ook  met een demoversie volgens mij. Zeker voor het uitproberen van kleine stukjes van de baan hoef je niet steeds de geheel baan opnieuw te tekenen (je kunt niet opslaan bij een demoversie van Wintrack; weet niet hoe het bij andere ontwerpprogramma's is), maar beperk je je gewoon tot het onderdeel van de baan dat je probeert pas te maken. Ik zou zeggen: probeer het eens.

gr. Gertjan
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob gebruikt ook Wintrack 15 demo meestal, dat vindt hij het fijnste werken, soms een lagere versie die hij wel kan opslaan.
Dat niet kunnen opslaan van de (gratis) demo versie is geen ramp, bij het opnieuw opstarten van de PC kun je gewoon verder.

Het is een redelijk goed te doen programma om te gebruiken, vergt wel relatief veel studie
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: Bert1955 op woensdag 18 mei 2022, 17:49:38
Dat niet kunnen opslaan van de (gratis) demo versie is geen ramp, bij het opnieuw opstarten van de PC kun je gewoon verder.
Dat lees ik anders. Zolang je de PC niet uitzet, kun je het plan laten staan.
En kun je screenshots maken.

Als je de PC (tussentijds) uit zet, moet je vanaf nul opnieuw beginnen met tekenen.
Dat gold voor alle demo's die ik ooit heb geïnstalleerd.

Als er een handige truc is om dat te omzeilen, hoor ik dat graag.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
de gebogen wissel thv het leuke gebogen opstelspoortje laat ik varen, er rest idd bijna niets ervan na deze ingreep zoals Hanzi vermeld.
Ik  zal me dan verdiepen in Wintrack 15 demo voor de rest.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: Jan22 op woensdag 18 mei 2022, 18:35:58
Citaat van: Bert1955 op woensdag 18 mei 2022, 17:49:38
Dat niet kunnen opslaan van de (gratis) demo versie is geen ramp, bij het opnieuw opstarten van de PC kun je gewoon verder.
.

Als er een handige truc is om dat te omzeilen, hoor ik dat graag.
Excuus Jan, klopte niet wat ik schreef, ik heb naast demo 15 ook een oudere volledige versie, haalde wat door elkaar.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
in Wintrack 15 demo mijn eerste stapjes gezet voor det spoordeel dat ik wil herschikken.
Resultaat in bijlage maar via welke knop ga ik van deze voorstelling naar een plan waar die gele bollen en vierkantjes niet meer in staan maar het railnummer in de rail (zoals in Rob zijn plans).
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op donderdag 19 mei 2022, 11:47:20
eerste stapjes
Wel echt de eerste stapjes. Gele bolletjes geven aan dat de stukjes rails nog niet aan elkaar zitten.


Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
hoe las je ze dan aan elkaar?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Heb je de oefeningen uit de Tutorial al eens uitgevoerd? Dat kost véél minder tijd dan waneer je direct aan de slag gaat en probeert te leren door er mee te werken.

Als je de duitse taal lastig vind, kun je Google Translate gebruiken.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Bedankt Rob maar kan jij met je skills de 4 spoordeeltjes in de gebruikelijke manier effe visualiseren, als sluitstuk van deze saga?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Om je vraag te kunnen beantwoorden, uit m'n bolle hoofd (zonder geïnstalleerde software):

Elk rails-stuk heeft op begin en eind zo'n geel bolletje. Zo'n bolletje verdwijnt als de rails vast klikt aan de vorige.

In de Opties (een pulldownmenu rechtsboven aan de balk) zitten allerlei configuratiekeuzen, o.a. eentje om railsstukken automatisch te koppelen (er ontstaan dan geen gele bolletjes), en eentje om aan te geven hoeveel millimeter verschil (niet precies pas) leidt tot zo'n geen bolletje.

Je kunt met de goede configuratie opties een rails kiezen, b.v. 2200. Als je dan twee keer klinkt met de muis, tekent het programma automatisch een 2e 2200(9en die sluit meteen ook aan, dus ontstaat geen geel bolletje ertussen). bij elke volgende klik plakt wintrack er dan weer een 2200 bij.

In de tutorial moet je je antwoord ook kunnen vinden. De handleiding en de tutorial zit op elke legale Wintrack versie, staat op de Wintrack-CD en wordt geïnstalleerd in de map waarin de Wintrack demo is geïnstalleerd.
(Op een Windows 10 versie kun je dan soms toch nog even moeten zoeken waar dat is).

Wintrack hulp vind je ook hier (6 dec. 2015.

In de rubriek Ontwerpsoftware vind je veel info over het gebruik van Wintrack. Als je niet zit met de Duitstaligheid, dan vind je hier een gratis handleiding (handbuch, dat is niet het officiële handboek) en een gratis wintrack viewer (de viewer van de maker van wintrack is voor iemand die de demo niet heeft, maar wel een tra-bestand.)

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
de bolletjes tussen de rails heb ik reeds weg gekregen, zijn nu lijntjes dus ok.
Nu zoek ik me te pletter om het railnummer in het railstuk te krijgen ipv erboven maar vergeefs, nog een hint?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2022

offline
Re: simpel baanidee
Via opties, elke rode pijl is een stap.

Hopelijk lukt het!
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op donderdag 19 mei 2022, 14:52:06
railnummer in het railstuk
Schermopmaak in NL-versie (Bildschirm in DE-versie) in de handleiding van versie 15 (alleen DE of EN), op pagina 192 (Download de Duitse handleiding hier ).

CiteerArtikelnummern Auf dieser Registerkarte sind folgende Einstellungen möglich:

Ausrichtung - Waagrecht
Hier können Sie festlegen, dass die Artikelnummern immer waagerecht dargestellt
werden.

Ausrichtung - Am Gleis
Hier können Sie festlegen, dass die Artikelnummern am Gleis ausgerichtet
werden.

Ausrichtung - Im Gleis
Hier können Sie festlegen, dass die Artikelnummern im Gleis ausgerichtet werden.
Diese Option macht keinen Sinn, wenn als Darstellungsart Gleise mit 1 Strich
ausgewählt ist.

Ausrichtung - Schriftgröße autom.
Hier können Sie festlegen, ob die Schriftgröße für die Artikelnummern bei
Ausrichtung im Gleis automatisch für die entsprechende Gleisbreite berechnet
wird.

Er is nóg een optie: in flexgleis kun je de lengte van het stuk in plaats van het artikelnummer tonen.

O ja, en dan is er nog een feature in WT: tekstoriëntatie!
Als je van links naar rechts tekent staat het artikelnummer in de rails normaal,
maar teken je van rechts naar links dan staan de nummers op hun kop!
En nummers tussen de rails gaan mee de bocht om ...
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
weeral stapje verder, nu nog de witte vierkantjes op de rails en de gele bollen aan de uitersten wegkrijgen...
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op donderdag 19 mei 2022, 15:36:19
witte vierkantjes
gele bollen
Witte vierkantjes zijn zwarte vierkantjes (heb je wel eens de ODON-tabel in handen gehad?)
Het geeft het midden (het "handvat") van elk object.
Ik heb ze zelf nooit gezien, maar had geen versie 15. Of ik had die optie uit staan.

En voor zover ik weet kun je de vierkantjes onzichtbaar maken (wit op wit kun je niet zien), en dat geldt ook voor andere instellingen in WT (als je fontkleur of tracee kleur verandert naar wit op een witte ondergrond, dan is letter of lijn onzichtbaar).

De gele bollen die je nu nog zien, raak je pas kwijt als je de rest van de baan eraan vast plakt.
Daar is dus in dit stadium niets mee mis.

Dat vastmaken kan dus ook ook op een ander niveau zijn (3d in lagen getekend).
Het is raadzaam om in lagen te tekenen om te voorkomen dat je sporen op ongelijke hoogten probeert te verbinden.



Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
gelukt
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
stukjes rail uit Wintrack geïntegreerd in het baanplan, dit zal het worden denk ik.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
ik heb me ondertussen leren behelpen met WT10.
Hierbij een deel van het plan (ik weet niet of het zichtbaar zal zijn bij mijn post).

Enkele aansluitingen komen niet automatisch samen, ik heb reeds gespeeld met de toleranties en automatisch verbinden maar dit helpt niet.
iemand een oplossing,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
hierbij een (geen tra bestand) een groter plandeel met onderaan de ongelukkige aansluitingen.
Iemand oplossing?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2022

offline
Re: simpel baanidee
Yves,

ik raad aan om te oefenen met de functie "rails automatisch verbinden"
Rechtermuis op punt 1 -> automatisch verbinden, punt 2 aanklikken.

En dan kijken wat de verschillende opties doen.

Natuurlijk moet er dan wel wat ruimte tussen de punten aanwezig zijn voor diverse railstukjes.

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
ik maak gebruik van de verschillende fora, is niet verboden en werkte voor mij tot nu toe aardig, dus waarom niet?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 23 juni 2022, 11:51:43
Vind je dat heel erg handig?  ;)
Het is beslist handig, dat blijkt. Elk forum heeft eigen kwaliteiten.
Ik vergelijk het maar even met iemand die op het koploper forum een vraag uitzet,
en die zelfde vraag ook op het 3rail forum post.
Zo iemand krijgt of verschillende antwoorden, of wordt afgezeikt door één en dezelfde persoon. Beide is leerzaam.

Vind je dat heel erg aardig, naar bepaalde mensen toe?  ;)
Ik zou zelf denken, zolang je niemand afzeikt, geen probleem.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Prima dat de draadjes starter alles uit de kast haalt, wel jammer dat het wat dwingend overkomt en hij de tips niet ter harte neemt om zelf er wat meer aan te doen. Gedurende een maand zag ik hem hier niet op zijn draadje, wel op H0.
Beetje kritisch mag toch wel? Afzeiken heb ik niet gezien, op andere ( niet spoor) fora is dat wel anders.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
sorry ik heb nog niemand "afgezeikt" waarom zou ik dat doen?
Trouwens "afzeiken" staat niet in mijn woordenboek.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
hoe kan ik nu weten wie op welk forum zit en daarop post, dat interesseert me niet.
Iedereen ok natuurlijk op gelijk welk forum.
Ik merk enkel dat bepaalde "helpers" op een gegeven moment en na geruime wachttijd (geen posts meer) "afhaken" met helpen (dat wordt niet met zoveel woorden gezegd maar dat merk ik) en dan verleg ik de focus naar een ander forum in de hoop daar andere helper te vinden, niks mis mee me dunkt.
Ik geef toe dat ik redelijk consistent ben in het vragen van hulp, dat verklaart de 10 pagina's
Ik ga niet de hele ledenlijsten van de fora na, soms zie ik een post verschijnen van iemand die ook op andere fora kijkt (actief is?) maar what the heck?
Blijkbaar zijn er mensen die het niet kunnen hebben dat er intra - fora gepost wordt, waarom is me een raadsel.
Much a do about nothing.
We gaan toch allen voor hetzelfde doel: onze hobby?

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Bert 1955,

wat wordt bedoeld met: op andere (niet-spoor) fora is dit wel anders?
Graag wat verduidelijking pls.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op donderdag 23 juni 2022, 20:18:29
Bert 1955,

wat wordt bedoeld met: op andere (niet-spoor) fora is dit wel anders?
Graag wat verduidelijking pls.
Op de modelspoor forums wordt bijna altijd met respect omgegaan met forum leden.
Ik heb ook op een ander forum gezeten (Campers) daar ben ik afgehaakt omdat er nogal harde taal wordt gebezigd, erg onplezierig.
Er werd overigens niet gesteld dat jij iemand zou afzeiken, meer omgekeerd dat jij wat kritiek krijgt.

Ik volg jouw draadjes ( hier en "ginds") niet zozeer omdat ik het met jouw aanpak eens ben, meer om er ooit achter te komen wat het uiteindelijk gaat worden.
Ik zou als ik jou was minder dwingend over komen ( bij de buren kwam je binnen 24 uur met: blijkbaar weinig animo om te reageren...)
En toen Rob reageerde met de opmerking: Rob, (toch niet speeltmettreintjes van het buurforum?)

"Toch" niet komt niet aardig over. Hij heeft flink wat tijd gestopt in telkens veranderende plannen.
Veranderen is jouw goed recht, maar de kans dat de helpers afhaken een risico, temeer omdat je de eerste jaren geen rail gaat leggen.
Vanmiddag kreeg je bij de buren een uitgebreid advies hoe je de rails aan elkaar kunt knopen.
Indien het alsnog niet lukt was daar het advies om WT aan de kant te zetten.
Je hebt het plan zo goed als klaar. In de kast ermee en met pensioen er weer uit.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
bert1955,

de quotes die je aanhaalt zijn absoluut niet denigrerend bedoeld tegenover iemand.
Bij de buren vond ik 24 uren reactietijd idd lang daar ik het anders gewoon was op onderhavig forum. Kon ik weten? Was dit dwingend?
ik kreeg daarop een bericht van een lid dat het op dat forum mss wat langer kon duren vooraleer er een reactie kwam.
Het feit dat ik Rob op het buurforum verwarde met Rob op onderhavig forum staaft mijn bewering over het feit dat ik me eigenlijk niet documenteer wie op welk forum actief is, het blijft me om het eender.
Nu houd ik me verder nog wat bezig met het laatste burenadvies van vanmiddag en dan gaat het op de plank tot 2024.
Dus hopelijk tot binnen 2 jaar wanneer ik (hopelijk) aan het bouwen sla.

Mvg,