Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

simpel baanidee

Gestart door yves dinsdag 25 mei 2021, 23:28:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
  • Met de twee rails 2207 in het achterste opstelspoor wordt het te lang om het stootblok naast dat van het parallelspoor te houden. Een paar mm zou niet opvallen, maar het scheelt bijna 2 cm en dat zal duidelijk te zien zijn. Ik heb nog eens gekeken naar de beste combinatie van rechten. Er zit een 2209 bij, de langste rechte in K-rail, en omdat het om het langste opstelspoor gaat, heb ik ervoor gekozen om die links van de ontkoppelrail te leggen. Er blijft dan nog altijd een behoorlijke lengte over voor afgekoppelde wagons. Da's natuurlijk geen verrassing, het is immers het langste opstelspoor.

  • In het achterste stationsspoor heb je een 2200 tussen wissel en ontkoppelrail getekend waar ik een 2207 had gelegd. Dat scheelt 24 mm. Als jij daar toch een 2200 wilt, moet je de andere 2200 in het achterste stationsspoor omruilen voor een 2207, dan klopt het weer.

  • De ontkoppelrail die je in het diagonale spoor hebt getekend past daar inderdaad. Daarbij moet je wel bedenken dat die alleen bruikbaar is voor korte treinen: na afkoppelen moeten de wagons passen op het traject tot aan de wissel (2201 + 2200 + 2200 + 2233) en dat betekent een maximale lengte van zo'n 50 cm. Als je dat de moeite waard vindt, kun je het inderdaad zo doen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
 @citaat @citaat
K-railwissels 2260, 2262, 2263, 2268, 2269 en 2270 (zit niet in dit ontwerp) hebben een aandrijving, bij andere moet je er zelf eentje aan zetten.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

bij het bovenste stationsspoor had ik de 2200 verkeerdelijk verwisseld met de 2207, het moet deze laatste zijn zoals op jouw baanfragment.
Het bovenste opstelspoor, overige opstelsporen en uitwijkspoor zijn ok nu.

Kan je de 9 ontkoppelrails eens integreren in het totaalplan onderste sporen (+ wissel links 2263 ipv 2266).

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
op plan niveau 120 zou ik ook nog een ontkoppelrail plaatsen gans bovenaan waar nu de 2201 is, kan je deze ook op het plan zetten?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
...en rode rails ook roze ik zie geen nrs op de afdruk.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op maandag 09 augustus 2021, 13:48:37
Kan je de 9 ontkoppelrails eens integreren in het totaalplan onderste sporen (+ wissel links 2263 ipv 2266).

Ik heb het plan niet meer in WinTrack staan, m'n computer is pas weer eens geüpdatet.


Citaat van: yves op maandag 09 augustus 2021, 14:05:56op plan niveau 120 zou ik ook nog een ontkoppelrail plaatsen gans bovenaan waar nu de 2201 is, kan je deze ook op het plan zetten?

Bij deze nog een voorbeeld van ontkoppelrails in beide sporen zonder korte passtukjes te gebruiken. Je kunt je kiezen in welk van de sporen je er eentje legt. In beide lijkt me niet zo zinvol, dan kunnen er geen treinen meer langs. Ik neem aan dat je de artikelnummers deze keer kunt lezen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

rail 2231 links heeft niveau -1 en ligt volledig op een traject niveau nul (enige rail onder nul).
Waarom moet die rail -1 dalen, hij kan toch op niveau nul blijven?

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
 @citaat

Scherp opgemerkt. Het lijkt inderdaad een vergissing maar dat is het niet. Het cruciale punt is dat het traject met de flexrail moet stijgen, 13 mm zoals ik het heb ontworpen. Dat betekent een gemiddeld stijgingspercentage van 1,8%. De paarse wissel aan de achterkant ligt vlak. Dat betekent dat het percentage van de flexrail bij die wissel niet 1,8% kan zijn, er moet een geleidelijke overgang zijn. En als het stijgingspercentage van de flexrail aan de achterkant kleiner is dan 1,8%, zal het ergens anders hoger moeten zijn om toch 13 mm te overbruggen.

Als de groene wissel aan de andere kant van de flexrail óók vlak zou liggen, zou de flexrail daar ook niet meteen met 1,8% kunnen stijgen, dat moet dan ook weer geleidelijk. En dat betekent dat er een nóg kleiner deel van de flexrail overblijft dat sterker moet stijgen dan 1,8%. Hoe korter dat is, des te groter de stijging. Ik heb niet uitgezocht waar dat op uitdraait en hoe sterk de stijging in het midden van de flexrail dan zou worden. Misschien gaat het gewoon goed. Het is me te ingewikkeld om het te berekenen en WinTrack biedt er geen ondersteuning bij. Dat is ook helemaal niet nodig: bij het bouwen leg je de rails gewoon neer zoals het ongeveer moet en dan ga je proefrijden. Dan merk je vanzelf of het hier en daar een tikkie hoger of lager moet om soepele overgangen van stijgingspercentages te krijgen zonder dat het te steil wordt voor jouw treinen.

Hoewel het dus best zou kunnen lukken als de groene wissel vlak zou liggen, heb ik toch die ene rail op -1 gelegd. Dat is een truc die het net wat makkelijker maakt. Het gaat daarbij niet om die rail op -1, het gaat erom dat de groene wissel daardoor níet vlak ligt. Doordat hij alvast stijgt, is er een kleiner stukje van de flexrail nodig voor het overgangstraject, waardoor er meer lengte overblijft voor de sterkere stijging in het midden die nodig is om uiteindelijk toch 13 mm te overbruggen. Misschien kan het nog wat beter, maar dat moet je dus uitproberen tijdens de bouw. Als je bijvoorbeeld die ene rails op -2 legt, dan stijgt de wissel nog wat meer en kan het overgangstraject voor de stijging in de flexrail nog korter zijn.

Overigens kun je gerust het gehele voorste stationsspoor op -1 of -2 leggen, maar dat vind je misschien wat lastiger te bouwen dan alleen die ene rail, daarom heb ik dat niet gedaan. Wat ook kan, is andere hoogtes aanpassen, van beide andere wissels aan de linkerkant van het station bijvoorbeeld. Het onderstaande plaatje laat zien hoe dat zou kunnen. Ook dit is een manier om de groene wissel bij de flexrail alvast stijgend te krijgen. Voor de flexrail is dit zelfs beter, want die hoeft nu nog maar 10 mm te overbruggen. Gemiddeld is dat zo'n 1,3% en doordat de wissel ook al zo'n 1% stijgt is een overgangstraject niet eens meer nodig.

Dit voorbeeld illustreert twee principes die voor de hele baan gelden: ten eerste hoef je de hoogtes niet exact na te bouwen en ten tweede zijn er vaak allerlei alternatieven om de gewenste hoogteverschillen te bereiken. Bij het bouwen maak je iets ter ondersteuning van de rails dat je zonodig plaatselijk iets in hoogte kunt verstellen. Dat kan bijvoorbeeld met het houtwerk van de ruwbouw of met een iets dikker of dunner laagje geluidsisolatie onder de rails.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
het lijkt me makkelijker om voor die laatste oplossing te gaan ipv 1 mm te moeten dalen onder het nulniveau.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
ik leg er bovenaan nog een opstelspoor bij, het kan maar zo vol mogelijk liggen.
De wissel met ? is mij onbekend, toch geen 2273?

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Die wissel ken ik ook niet, maar een 2273 is het niet.

Potlood en papier zijn geduldig, daarmee kun je gewoon tekenen wat je wilt, ook als het niet goed mogelijk is. Met een ontwerpprogramma kun je kiezen uit alle bestaande rails. Zelf een wissel bedenken voor een ontwerp kan weliswaar, maar dat is niet iets dat je zomaar per ongeluk doet.

Wat jij wilt, kan met K-rail niet op een 'nette' manier. Dat komt door de hoeken: wissel 2263 maakt een hoek van 22,5 graden, de slanke wissels 2272/2273 maken hoeken van 14,44 graden. Twee daarvan is 28,88 graden en dat is véél meer dan 22,5. Het aftakkende spoor van de wissel die je hebt getekent zal bij een 2273 niet parallel komen met het spoor dat er naast ligt, maar een hoek maken van 6,38 graden. De twee sporen zullen heel snel bij elkaar komen.

Als je er nog een extra opstelspoor bij wilt, moet je iets anders verzinnen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

nog een opstelspoor toegevoegd vanaf 5de spoor via wissel 2263, nu 3 bundels van 3 sporen.
Kan je de railnrs nog eens noteren van (van boven af) het 5de en 6de spoor, beide zonder ontkoppelrail.

mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Mooi vind ik het niet, maar als het doel is om vooral heel veel opstelsporen te maken, heb ik nog wel een suggestie. Er kan zelfs nog wel eentje bij, maar dat levert nog maar weinig op: voor een extra opstelspoor moet er in een ander opstelspoor een wissel komen, en dat betekent dat dat spoor korter wordt. Hoe korter het extra opstelspoor, des te kleiner de winst.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Je hoeft je met dit ontwerp in ieder geval niet druk te maken over de bebouwing ;).
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Die kan er gewoon onder. Als het eenmaal gebouwd is, hoef je er immers niet meer bij, dus dat het onbereikbaar is maakt niet uit.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: simpel baanidee
Schaduwstation bebouwing dus. Leuk. Iedere keer een ander gebouwtje naar boven halen.  >:-D
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

dit voorstel van jou vind ik er toch ook wat over, ik houd het bij 3 bundels van 3 sporen zoals op mijn schets en of je daar nog eens de nummers kon bijplaatsen?

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Zo zijn ze bijna even lang:
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Bewonderenswaardig Rob, zoals je iedere keer weer de nieuwste wensen van Yves vertaalt in een net baanontwerp!
Tegen Yves wil ik zeggen: laat het voor nu los totdat je in de toekomst daadwerkelijk gaat bouwen. En bouw dan eerst de baan op zonder al die opstelsporen. Op dat moment krijg je meer gevoel en een veel betere indruk dan vanaf een baanplan. Beslis op dat moment hoe vol je het gaat leggen; als je nu al alle rails en wissels gaat verzamelen bestaat de mogelijkheid dat je wat over gaat houden.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Yves,

ik heb het topic de laatste dagenweken proberen te volgen. Het valt me op dat er steeds maar sporen en wissels bijkomen - het resultaat lijkt wel een uitpuilende ijzerwinkel : zover je kan zien liggen er overal sporen.  Het resultaat mag dan technisch wel kloppen, maar er moet toch minstens een ziel, een thema in je baanidee zitten. Ik vrees dat je weinig plezier aan je baan zult hebben: ik zou een thema (of meerdere thema's kiezen, bijvoorbeeld een locatie met goederenoverslag voorzien van kranen, loskades etc, een waterpartij (watervalletje..), één of meerdere stations, fabrieken,... Dit alles passend in een landelijk/industrieel/stedelijk karakter - je kiest zelf maar. En dan uiteraard de boel netjes aankleden met de nodige scenery (gras, landschapsmatten, struiken, wegen, spoorovergangen, bruggen, gebouwen, mensen, dieren, mini-scènes, verlichting, ...). Dan kan je een "spoorverhaal" doen leven! En dan wordt het elke dag opnieuw genieten.
Kortom, ik ben het volledig eens met de visie van Hansi.
Trouwens: ook als eens gedacht aan de totale kostprijs?
Ik heb de indruk dat je jezelf hebt vastgereden in het uitdeinend moeras van sporen, opstelsporen, wissels, meer sporen, nog meer opstelsporen, nog meer wissels....  Soms is het nuttig om een baanidee een paar maanden te laten rusten, en dan de draad opnieuw op te pikken. Dan kijk je er met een frisse blik tegenaan en kunnen mooie ideeën leiden tot nieuwe pareltjes.
Succes ermee!

Jos
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Allen,

Volmondig eens.
Ik was inderdaad reeds van plan er nu even mee te stoppen zoals jullie suggereren, het plan is nu zoals ik het wil hebben maar tijdens de bouw zullen er wellicht andere richtingen ingeslagen worden. Hoe langer er op papier naar gekeken wordt hoe meer alternatieven er gezien worden maar in pas in realiteit zal de haalbaarheid ervan blijken.

Rob,

nogmaals dank voor je niet aflatende ijver om mijn hersenspinsels planmatig om te zetten, chapeau!

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Allen hallo,

terug een inval gevisualiseerd.
Diagonaal keerspoor kan nu op aparte sporen in beide rijrichtingen bereden worden.
Het zit niet snor met de wissels naar de opstelsporen en het bochtverloop van de gele lus is mss ook niet je dat.
Rob?
Vooruit- of achteruitgang tov laatste plan (liefst vooruitgang)?

Mvg,

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Met potlood en papier kan dit makkelijk, maar in WinTrack wordt het wat lastig. Welke driewegwissel had je hier in gedachten?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

eigenlijk geen wissel in gedachten, enkel knip- en plakwerk en hoe het uitkwam. Zal wss niet realistisch zijn dus.
Het zou mss kunnen opgelost worden door het bovenste van de 4 parallelle opstelsporen te elimineren, dan stelt de vraag van de 3 wegwissel zich niet meer.

Mvg,

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2010

offline
Re: simpel baanidee
Ik zie dat je wel van binnen naar buiten kan maar niet in dezelfde rijrichting van buiten naar binnen. Hoe heb je dat bedacht.

Gr. Dirk
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Dirk,
Citaat van: DB BR85 op vrijdag 17 september 2021, 09:00:19
Ik zie dat je wel van binnen naar buiten kan maar niet in dezelfde rijrichting van buiten naar binnen. Hoe heb je dat bedacht.

via het andere diagonaalspoor (niet het gele) kan ik toch van buiten naar binnen?
Goed of slecht bedacht?

mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
 @citaat @citaat

Dit is slechts een deel van het totale plan. Voor de rest, inclusief de andere kant op keren, moet je een stukje terug in dit topic.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
juist Rob,

op niveau 1 (en 2) zit(ten) de keerlus(sen).

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

kan je je licht (nog) eens laten schijnen over mijn laatste toevoeging, met eliminatie van het bovenste opstelspoor.
Thx.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Ja hoor, maar dat zal wel een paar dagen duren. Ik heb even wat anders op m'n bord.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Prima Rob no hurry.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
kind reminder voor Rob
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

in geval je nog een beetje tijd overhebt zou je dan nog eens naar mijn laatste toevoeging willen kijken aub?

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op donderdag 07 oktober 2021, 07:52:22
Rob,

in geval je nog een beetje tijd overhebt zou je dan nog eens naar mijn laatste toevoeging willen kijken aub?

Mvg

Yves, stuur Rob anders een PB.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 17 september 2021, 21:14:28
Ik heb even wat anders op m'n bord.

Gewoon even laten rusten, lijkt me.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Ga je al bouwen dan, Yves?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Goed idee ik zal Rob dan een PB sturen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Het lange rechte spoor van de keerlus kan niet zomaar waar je het had geschetst, want dan zou het onder de sporen van niveau's 1 en 2 komen te liggen. Niet of nauwelijk zichtbaar en niet ideaal voor de bereikbaarheid. Dat was ook precies de reden dat de kopsporen daar al een kleine hoek hadden ten opzichte van de rand van de baan.

Ik heb daarom linksachter de bocht met 3 x 2221 gelaten zoals hij was, evenals de paarse wissel 2263, en daar een keerlus aan vastgeknoopt.

Om toch een heleboel kopsporen te maken zonder dat ze wel heel erg kort worden, kun je een heleboel driewegwissels gebruiken. Da's twee aftakkingen op de plaats van één wissel, daarmee win je wat lengte voor de kopsporen vergeleken met twee wissels voor twee aftakkingen. Zodoende kun je er, als je het vol zou willen leggen, nog steeds 9 maken binnen de lus. Waar je ontkoppelrails wilt, mag je zelf bedenken.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Weerom prachtig opgelost Rob.
Het was me idd ontgaan dat er een conflict ontstond met het tracé van de baan erboven.
Het enige waar ik nog aan twijfel is of ik de onderste van de vijf 3-wegwissels al dan niet zal vervangen door 2263's om op die manier de onderste van de 5 parallelle kopsporen te elimineren, de 2 kortste verdwijnen dan maar er blijft nog genoeg opstelmogelijkheid over.
Zeer welbedankt!

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Dan vind ik het eerdere plan toch mooier dan de laatste met al die driewegwissels; bovendien een gelijk aantal opstelsporen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Ik zal nog wat 3 weg wissels elimineren, de 2 onderste worden vervangen door een 2263, wordt in kaart gebracht en vervolgd.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
 @citaat @citaat
Ik zou het zelf ook niet zo maken. Het plan van post #112 spreekt me veel meer aan dan wat er daarna allemaal is gekomen. Dat plan vond yves te lastig om te bouwen en dat is bestlist een goede reden om het niet te doen, maar waar we inmiddels zijn aanbeland lijkt me bepaald niet makkelijker.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Tja en anders #313 of #318, Yves wil zijn treinen graag zien staan, begreep ik.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Plan #112 is eigenlijk te groot voor mijn kamer, ik wil nog kunnen circuleren zonder me in bochten te moeten wringen.
Gaandeweg wou ik eigenlijk geen onzichtbaar schaduwstation meer maar alles in het zicht; voortschrijdend inzicht.
Zonde om alle sporen en opstellingen aan het oog te onttrekken, vandaar.
Het zal een combi worden van de laatste post van Rob en #313/#318.
Keep U posted.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Allen,

Ik wou Rob een PB sturen maar blijkbaar kan ik dan geen bijlage meesturen, dan maar via het forum: allen sorry daarvoor  :-(.
Ik weet dat de meesten nu geen boodschap meer zullen hebben aan deze post.

Rob,

de 3 bovenste opstelsporen die je in je laatste plan met extra keerlus niet onderverdeeld had in railnummers heb ik vrij op deze manier onderverdeeld, telkens op het einde een 2205 om voor de onderste 2 sporen gelijk te eindigen. Mss zijn hier de exacte railnummers nog te vermelden om gelijk te kunnen eindigen?
Verder heb ik de onderste 2 van de 5 wissels 2270 vervangen door 2 wissels 2263, zo blijft de totale opstellengte quasi hetzelfde.
In de langste 4 opstelsporen voorzie ik een ontkoppelrail 2297: zitten deze ok?
Zou je deze aanpassing met vermelding van de railnummers dan nog eens het totaalplan van de onderste sporen (zoals in post #287) kunnen weergeven en een 3D impressie van laag nul en laag 1? Dit voor de uitrekening van de benodigde rails.

Dank bij voorbaat.

Mvg,

Yves
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Een 2201 is 9 cm. Als je die gebruikt tussen een bocht en een ontkoppelrails, kan een afgekoppelde sleep die de volle lengte van het opstelspoor gebruikt alleen door een korte locomotief weer aangekoppeld worden. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar schat dat het dan met locs langer dan ruwweg 15 cm problematisch wordt. Als je zo'n 2201 hier en daar voor dit doel gebruikt, is dat prima, zolang er ook maar wat plaatsen zijn waar langere locs een afgekoppelde sleep weer kunnen oppikken. Dat kan bijvoorbeeld als er een wat langere rechte ligt dan de 2201, of als de 2201 tussen het rechtdoorgaande spoor van een wissel en de ontkoppelrail ligt.

Ik heb het hier en daar wat aangepast. Zoals je had gevraagd heb ik bovendien gewone rechten gebruikt in plaats van de flexrails.

Ik gebruik de WinTrack demo-versie. Om een totaalplan te maken, zou ik het opnieuw moeten invoeren, inclusief hoogtes. Da's nogal wat werk. Als je dat wilt, zul je het zelf moeten maken. Je kunt de WinTrack demo-versie zelf downloaden. Of, als je het plan na het invoeren wilt bewaren, de volledige versie kopen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
waar op de baanplannen zou ik het best seinen plaatsen?
Ik zou gaan voor de oude Duitse met uitklapbare armen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
voor het gemak hierbij nog eens de 3 sporenplannen.
Re: simpel baanidee
antonv
gast

Re: simpel baanidee
Investeer eens 8 euro en je weet er alles van: https://www.vgbahn.shop/signale-band-1
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2010

offline
Re: simpel baanidee
 @citaat Ik zou deel 4 adviseren. Dat gaat over seinen op modelbanen.