Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

simpel baanidee

Gestart door yves dinsdag 25 mei 2021, 23:28:06

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: simpel baanidee
Bernardo
gast

Re: simpel baanidee
@citaat - @citaat:

Bernardo is nog maar een beginner op het gebied van baanontwerpen en 'klungelt' maar wat aan. Maar leert ondertussen wel veel van Rob, waarvoor dank. :D
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Bernardo,

schrijf jij steeds in de 3de persoon over jezelf?

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
 :offtopic:
maar het rijmt niet
Re: simpel baanidee
Bernardo
gast

Re: simpel baanidee
@citaat - @citaat:

Ligt eraan welke typehandschoenen ik aan heb.  :D :D
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op dinsdag 27 juli 2021, 15:44:00
de afstand tussen het doorrij- en het passeerspoor is ok in combinatie met de passeerspoorlengte.
Eigenlijk heeft dit nog als bijkomend voordeel dat daar nu eventueel een perron kan tussenkomen, met één stationsgebouw voor zowel de voorste sporen als het passeerspoor, redelijk origineel dus.
Inderdaad, daar past makkelijk een perron tusen. Het stationssgebouw past ook, maar het zal wel een kleintje moeten worden. Als je zelf iets bouwt, kun je iets driehoekigs maken, dan heb je helemaal iets origineels.

Citaat van: yves op dinsdag 27 juli 2021, 15:44:00
Lengte etalagesporen evenzeer ok.
Stootblok onderste opstelspoor komt mss vervaarlijk dicht bij het doorrijspoor maar dat zal zichzelf bij de realisatie wel uitwijzen.
Als je de rails maar volgens plan neerlegt en fixeert past het makkelijk. Een stootblok is smal, het vergt maar weinig plaats naast de rails. En het stootblok zit dan wel op het einde van het spoor, de treinen komen niet zo ver, die komen maar tot aan het stootblok. Op dat punt is de afstand tot de wissel 2263 ernaast zo'n 56 mm, dat is voldoende.

Citaat van: yves op dinsdag 27 juli 2021, 15:44:00
Zou het nog kunnen: plan onderste sporen, niveau's en aanzicht(en) pls.
Onderste sporen kan, niveau's en aanzicht heb ik niet want ik heb geen hoogtes ingesteld. Het 3D plaatje zou niet zo veel anders worden. De grootste wijziging is het extra uitwijkspoor, de rest is details.


@Bernardo
Je pikt het snel genoeg op. Kijk maar eens naar de oudste ontwerpen die ik op het forum heb gezet, die waren ook bij lange na niet zo goed doordacht als wat ik tegenwoordig bedenk. Ik heb het gaandeweg geleerd, door uitproberen, door de railgeometrie en morop normen te bestuderen en niet in het minst door feedback van forumleden op wat ik zoal produceerde. Dat ik soms veel uitleg geef bij een ontwerp is dan ook niet alleen voor de topic starter, maar ook omdat anderen daardoor kunnen leren ontwerpen. Zo bedank ik indirect iedereen die mij daarbij in het verleden heeft geholpen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
rob,

het doorrij- en stationsspoor vooraan zou ik omdraaien, zodat het perron aansluit op het station daarachter.
Zoals het nu is was dit nog met het station vooraan in gedachten.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Ik zou het juist laten zoals het was. In jouw nieuwe plan heeft het voorste spoor geen perron terwijl het achterste er aan beide kanten (perron en station) één krijgt, en dat lijkt me minder logisch. Tenzij het beoogde station zelf geen perron heeft natuurlijk.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Hanzi,

Om het even welk station heeft een aansluitend perron denk ik, anders staat het tegen het spoor geplakt.

Er zijn 3 mogelijkheden.
1.zoals het plan nu: nadeel een lange traverse naar het perron, voordeel elk spoor heeft 1 perron.
2.voordeel een korte traverse, nadeel onderste spoor heeft geen perron, bovenste heeft er 2. Tenzij er vooraan nog een smal perron bijkomt maar dat lijkt me wat
  teveel van het goede.
3.2 smalle perrons en 2 korte traverses, 2 sporen met 2 perrons en 1 met 1 perron. Nadeel perrons te smal.

2. draagt nog steeds mijn voorkeur weg, niettegenstaande er maar 2 sporen een perron hebben.
   Hierbij is de aansluiting links op het hoofdspoor met 2 parallelle uitdraaiende sporen ook gemakkelijker vermoed ik.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Ik ben het met Hans eens dat het logischer is om het te laten zoals het is. Eén perron bij het stationsgebouw en een ander tussen beide voorste sporen, precies zoals in de eerste van jouw drie tekeningen.

Bij de tweede tekening kunnen de passagiers niet veilig instappen bij een trein op het voorste stationsspoor. Dat is dan blijkbaar alleen bedoeld voor doorgaande treinen.

De laatste tekening toont een andere verschuiving van het middelste spoor dan waar je om vroeg. Zoiets is uitvoerbaar, maar ten opzichte van de eerste tekening moet er dan een perron extra aangelegd worden en de perrons zullen tamelijk smal worden. Ik denk dat die keuze in de praktijk zelden gemaakt zal worden. Juist door twee van de drie sporen dicht naast elkaar te leggen, is er tussen de andere genoeg ruimte voor een mooi breed perron.


Ter illustratie heb ik de verplaatsing van het middelste spoor uitgewerkt volgens de middelste tekening. Zoals ik al schreef...

Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 27 juli 2021, 14:24:06De rode draad uit dit verhaal? Als je bij dit plan iets aanpast, kan dat gevolgen hebben op andere plaatsen. Dat komt omdat de grondplaat heel vol ligt met sporen en ze op een aantal plaatsen dicht bij elkaar liggen. Zomaar iets opschuiven betekent dan al snel dat er ergens iets buiten de plaat komt of dat sporen te dicht naast elkaar komen. Als je iets wilt combineren uit twee verschillende plannen, moet je dus vaak nog wat meer veranderen dan je in eerste instantie misschien denkt.

... en dat geldt ook voor deze op het oog kleine wijziging.

Het begint ermee dat er een verschil is in boogstraal tussen de wissel 2262 die je in plaats van meegebogen wissel 2268 wilt gebruiken. De wisselbocht van 2262 is iets ruimer. Om de aansluiting van het achterste stationsspoor weer in orde te krijgen zal er wat moeten veranderen. Een tweede uitdaging vormen de bochten aan de linkerzijde van beide voorste stationssporen. De parallelafstand mag niet te klein zijn want dan kunnen passerende treinen elkaar daar raken, en bij bochten moet die afstand groter zijn dan bij rechte sporen. Daarvoor heb ik wat strategisch geplaatste passtukjes gebruikt.

Aangezien de bochten links van het station daarmee iets ruimer zijn, klopt de keerlus niet meer. Dat is gemakkelijk op te lossen door de diagonale sporen een klein beetje langer te maken. Maar dat levert meteen weer een volgend porbleem op: de keerlus komt nu te dicht bij het achterste spoor terecht, er is niet meer genoeg plaats voor de verbinding met de flexrail. Dat heb ik weer opgelost door het verplaatsen van het passtukje 2204 in de wisselstraat rechtsvoor, wat de keerlus weer iets kleiner maakt, en door de verbinding aan de rechterkant iets langer te maken, waardoor het station inclusief keerlus in z'n geheel iets naar voren schuift. Samen levert dat genoeg plaats op voor die flexrailverbinding.

Daarmee past alles weer. Als laatste kanttekening moet ik echter nog wel opmerken dat het voorste kopspoortje bijna 2 cm dichter bij de rode sporen is gekomen. Het past nog makkelijk, maar het staat wat minder mooi.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

inderdaad zoals het was (v7.23) is het beter, in de aanpassing zijn er nog een aantal extra passtukjes te verwerken om tot een haalbaar resultaat te komen, lijkt iets geforceerder.
Mede om dat te vermijden is het beter om het zo te laten, het eerste plan is zuiverder van opbouw.
Het achterste van de 3 stationssporen dient dan als doorrijspoor ipv het voorste, de voorste 2 stationssporen hebben elk een breed perron, al moet er dan wel een traverse over 2 sporen komen in geval het station erachter komt te liggen, zoals optie 1 van mijn schets.
Bovendien is er nu ook nog de keuzemogelijkheid om zoals initieel bedoeld het station vooraan te situeren en een halteplaats op het diagonaal uitwijkspoor, dus meer potentieel in de toekomst.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Als je een lang vervlogen tijdperk wilt creëren is over de sporen lopen heel normaal. Hetzelfde geldt nu nog steeds voor sommige stations met weinig treinen en ook voor minder ontwikkelde landen. Er zijn ook prima alternatieven, over de sporen lopen hoeft dan niet. Je kunt een voetgangersbrug over het eerste spoor bouwen of doen alsof er een tunneltje is. Daarvoor hoef je op het brede perron alleen maar een donker gat te maken met de bovenste traptreden. Met een hek er omheen verberg je dat de trap niet ver naar beneden gaat. Een paar preisertjes er op en het is net echt.

Aan de voorkant zou het stationsgebouw het zicht op de stationssporen wegnemen, dat zou ik niet doen. Het station in de 'driehoek' lijkt me mooier. Dan hou je aan de voorkant nog wat ruimte over voor scenery. Bijvoorbeeld voor een waterpartij zoals Bernardo had geschetst, maar het mag natuurlijk ook wat anders zijn. Als je toch liever het stationsgebouw aan de voorkant plaatst, vind ik ontwerp v7.24 juist weer beter in verband met de ruimte voor een breed brede perron tussen de achterste sporen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

de niveau'/stijgingspercentages zijn nog dezelfde zoals in bericht #194?
Als er nog een aanzicht van 7.23 zou kunnen geproduceerd worden zou dat ideaal zijn.
Zeer bedankt.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2016

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op donderdag 29 juli 2021, 10:08:09
Om het even welk station heeft een aansluitend perron denk ik, anders staat het tegen het spoor geplakt.

Nou, dat hoeft echt niet. Op het station Gouda staat het stationsgebouw strak met de achterkant tegen het spoor.  Zonder perron, zonder deuren ook. Je moet altijd door de tunnel naar een van de eilandperrons. Alleen aan de achterzijde van het station, waar geen echt gebouw staat, is een perron gebouwd.
Waarmee ik maar zeggen wil: alles is mogelijk!

Groet,

Peter

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Weer iets wat ik weet thx Peter.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
@citaat @citaat @citaat
De stijgende sporen zijn nauwelijks gewijzigd sinds versie 7.1, de rode sporen zijn zelfs identiek. De hoogtes en stijgingspercentages kunnen dan ook vrijwel overal gelijk blijven. Slechts op twee stijgende trajecten is het fractioneel anders: het paarse spoor aan de achterkant en het groene spoor tussen de groene en paarse wissel aan de rechterkant van de baan. Beide trajecten zijn een fractie langer geworden en dat betekent een iets kleinere stijging. Niet dat dat iets uitmaakt, de stijging was toch al heel klein.

Omdat er toch praktisch niets hoeft te veranderen, heb ik geen hoogtes ingesteld na het opnieuw invoeren in WinTrack, daarom heb ik ook geen nieuwe plaatjes van de ruwbouw.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Allen,

ik ben nu wat gebiologeerd door banenplannen en zie aldoor leuke benaderingen van niveaus/plateaus.
Niettegenstaande het plan v7.23 nu staat als een blok en ik me zeker in kan vinden ben ik toch terug doende om er een extraatje aan toe te voegen onder de vorm van een 2de hoogtelaag.
Nu is er niveau 0 en niveau 12 en ik vroeg me af of er nog een niveau 24 (of halve hoogte 18?) mogelijk zou zijn, al was het maar over een kort spoorgedeelte op dat niveau.
Wanneer ik nu de benodigde stijglengte zie om van niveau 0 naar 12 te geraken betwijfel ik of dit mogelijk ik, mss (maar bij voorkeur niet) met een klimspiraal?
Ik wil dit eens onderzoeken maar met mijn beperkte mogelijkheden zal ik mss tot de bevinding komen dat dit kan terwijl het tegengestelde waar is.

Zou dit met dit plan één of andere manier mogelijk zijn? Zo niet even goed.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Een tijdje terug schreef je

Citaat van: yves op vrijdag 09 juli 2021, 18:19:54
Door het vorige plan even te laten bezinken en na een bezoekje aan de plaatselijke modelbouwclub ben ik tot het besef gekomen dat dit plan de capaciteiten van mijn petje te boven gaat, vooral het schaduwstation annex helix dragen daartoe bij.
Initieel was het de bedoeling alles op één vlak te krijgen, weliswaar met een toegelaten hoogteverschil naar boven toe als extra element.
Het vorige (prima) plan week daar op den duur m.i. te sterk van af, ik zal het niet tot een goed einde brengen om dat te realiseren.

... waarna we opnieuw zijn begonnen om het wat eenvoudiger te houden. Als je er nu een laag bovenop maakt, wordt het weer ingewikkelder.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
kan het "simpel"?
Met de baan zoals nu denk ik nog goed overweg te kunnen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op zondag 01 augustus 2021, 15:38:39
kan het "simpel"?
Nee. Niet bij de bestaande tafelmaten.

Een derde laag boven de tweede leidt tot nix.
De 3e laag zou dan de onderste moeten worden.
En om daar te komen, moet je ergens omlaag kunnen (naast de bestaande tafel).
Hoeveel verder omlaag wil of kun je gaan?


Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Omlaag is niet de bedoeling, dan wordt het een schaduwstation en daar ben ik reeds van teruggekomen.
De tafel kan ook niet groter gaan, geen plaats genoeg daarvoor.
Ik zal dan maar besluiten dat een (klein stukje) op derde niveau niet realistisch is met dit plan.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Toch nog een ultieme poging tot een bovenspoor niveau 2, niet meer dan een omhaallus op dat niveau (wordt niveau 24).
De grootste uitdaging zal zijn de steunpunten goed te kunnen positioneren op niveau nul. Als dit doorgang kan vinden zullen de kopsporen van de rangeerbundels wat korter moeten worden en het voorste opstelspoor zal mss moeten wijken.

Zit hier muziek in?

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Ik voel een niveau 3 op 36 cm aankomen >:-D!
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
haha denk het niet. :error:
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: simpel baanidee
Inderdaad we houden het simpel. ;)
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
verbeterde versie niveau 2
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

zou het evt mogelijk zijn van dit bovenspoor eens de railnrs te kunnen visualiseren en het stijgings % eens te checken ?
Gezien dit traject begint op niveau 120 vanaf een nieuwe slanke wissel rechtsboven (nu bocht 2231) kan ik later, nadat niveau 1 er ligt, nog overwegen om er dit traject aan toe te voegen. Dan pas zal blijken welke ruimte op de basisplaat nog beschikbaar is voor het plaatsen van de ondersteuningen.
Misschien komt dit spoor er dus niet.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op dinsdag 03 augustus 2021, 13:44:00Gezien dit traject begint op niveau 120 vanaf een nieuwe slanke wissel rechtsboven (nu bocht 2231) kan ik later, nadat niveau 1 er ligt, nog overwegen om er dit traject aan toe te voegen.
Een wissel die in plaats van een bocht 2231 zou passen bestaat niet in K-rail. De meegebogen wissel 2269 komt wel in de richting, maar is toch echt anders. Als je wilt aftakken in de buurt van die bocht 2231, moet de lus op niveau 120 iets aangepast worden om er ergens een wissel 2269 in te leggen.

Citaat van: yves op dinsdag 03 augustus 2021, 13:44:00
zou het evt mogelijk zijn van dit bovenspoor eens de railnrs te kunnen visualiseren en het stijgings % eens te checken ?
Ja hoor, ik zal er morgen eens mee aan de slag gaan.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

gezien de bovenbaan zal ondersteund worden met zelfgemaakte (houten) portieken waarop de repen triplexplaten rusten is het wenselijk zoveel mogelijk het tracé van de bovenbaan met dat van de onderbaan te doen samenvallen (zie rood spoor boven rangeerspoor onderaan). Zo kun de ondersporen tussen de steunen van de portiek doorlopen en is het gemakkelijk voor de steunpunten.

De groene stippellijn was mijn poging om de lus maar tot niveau 180 te laten stijgen maar dit lukt niet om de kruising in het midden met niveau 120 te kunnen overbruggen.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: simpel baanidee
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar groen is toch niveau +1 en roze +2?

Ik zou groen dan laten stijgen vanaf de meegebogen wissel links boven in je plan (die paar rails zijn nu nog wit). Dan ben je rechts onder, op het moment dat je de witte baan kruist, wel op de juiste hoogte. Vanaf dat moment kan de groene baan horizontaal op de bereikte hoogte blijven liggen. De roze keerlus die weer begint met die boogwissel rechts boven kan vanaf dat moment verder stijgen en komt dan volgens mij mooi op hoogte wanneer hij de groene baan aan de linker kant voor het eerst kruist. Vanaf dat moment kan ook deze baan verder horizontaal liggen, omdat het groen deel daar onder ook al vlak ligt.
Of zie ik iets over het hoofd?

gr. Gertjan
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Er is een direct verband tussen de benodigde lengte van een traject, het gemiddelde stijgingspercentage en het hoogteverschil dat je kunt bereiken:


     hoogte = stijgingspercentage  x  lengte


Deze formule houdt geen rekening met eventuele overgangen tussen vlak liggend en stijgend of dalend spoor, maar toch kun je hiermee alvast een berekening maken voordat je begint met proberen of iets mogelijk is of niet. Stel dat je maximaal 3% stijging wilt en 12 cm hoogteverschil wilt overbruggen, dan krijg je


12 cm = 3%  x  lengte


Daaruit volgt een lengte van 400 cm. Vervolgens ga je nadenken waar je een traject van 400 cm op een plaat van 150 bij 244 zou moeten laten. Stel dat je dat min of meer langs de rand doet, dan red je het nog niet eens als je een korte en een lange kant van de plaat volgt, maar met nog een korte kant erbij kom je er wel. Dat gold al voor de rode sporen en dat zal voor de extra laag erboven niet anders zijn. Als je slechts van 12 naar 18 cm wilt, heb je altijd nog 200 cm lengte nodig.

Zoals ik al had geschreven, moest ook de rode lus iets aangepast worden in verband met de wissel voor de aftakking. Om de veranderingen duidelijk te maken, heb ik de nieuwe rails fel rood gemaakt. Voor het contrast heb ik de nieuwe bovenste laag blauw gemaakt.



P. S. @Gertjan: De verwarring komt doordat yves in de tekst verwijst naar de kleuren in de WinTrack plaatjes maar in zijn tekening heeft hij de sporen anders gekleurd.

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Gert-Jan,

groen is een mislukte poging van mij om op niveau 1,5 (180) een keerlus te maken maar dat gaat niet door wegens de onmogelijkheid om op dat niveau te kruisen met het spoor op niveau 1, dus vergeet groen. Roze is een worp naar niveau 2 of stijgend/dalend van 1 naar 2, staat onderaan het plan.
Verder kan ik jouw beschrijving van het trajectverloop maar tot op zekere hoogte volgen, vanaf "De roze keerlus die weer..." geraak ik de draad kwijt. Ik vermoed dat jouw beschrijf berust op het "meedoen" van die groene baan terwijl deze te vergeten is. Waarschijnlijk een spiegeling van wat ik bedoelde en waarvan het plan van Rob hierboven de uitwerking is.

Rob,

Great Job!
Dit is exact wat ik met mijn schets in gedachten had.Door links het stijgspoor verder naar achter te laten doorlopen wordt het achteraan linksboven op niveau 240 ook netter opgelost, zuivere keerlus op dit niveau.
Ter illustratie een baantje met centraal ook een kruising van niveau 1 en niveau 2. Verder is deze baan niet te vergelijken. Het heeft wel iets vind ik.
De ondersteuning van de banen wordt een uitdaging.

Nu je wel de hoogtepeilen vermeld hebt, is het mogelijk nog (een) aanzicht(en) te fabriceren? Dit maakt het allemaal wat bevattelijker/overzichtelijker.
Nu zeker.

Vielen dank!
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Bij deze.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
en nog enkele 3D impressies...?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

in de onderste sporen versie 7.23 is er rechtsboven een bocht 2241 en die is blijkbaar gewijzigd in bocht 2251 in versie 8.0.
Zijn er nog wijzigingen in de onderste sporen?
Kan dan de onderste sporen ook nog eens apart?

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

ik had reeds plan onderste sporen v7.24 met de bocht 2251 maar met notities erop (reactie #259).
Kan je dit plan eens zonder notities doorsturen, ik denk dat deze versie correspondeert met v 8.0 alle sporen.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

zijn de hoogtes bij onderste spoor v8.0 nog dezelfde als op dit plan v7?

mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op donderdag 05 augustus 2021, 08:54:17ik had reeds plan onderste sporen v7.24 met de bocht 2251 maar met notities erop (reactie #259).
Kan je dit plan eens zonder notities doorsturen, ik denk dat deze versie correspondeert met v 8.0 alle sporen.

Klopt, ik had abusievelijk versie 7.24 als uitgangspunt genomen om een extra lus bovenop te leggen. Dat was niet de bedoeling, het had 7.23 moeten zijn. Gelukkig zijn de verschillen tussen de twee versies klein. Bij deze een aangepast ontwerp, nu met de onderste sporen gelijk aan 7.23 en de bovenste aan 8.0. Voor het overzicht heb ik een complete set plaatjes gemaakt.

Het laatste plaatje laat mooi zien hoe de sporen boven elkaar liggen. Zo zie je hoe het diagonale blauwe spoor ongeveer boven het groene ligt. Iets om rekening mee te houden als je dit gaat bouwen is dat de orientatie niet precies gelijk is: het blauwe spoor heeft een orientatie van 142,5°, het groene van 141,4°. Als je het eenmaal weet, is het duidelijk zichtbaar op het plaatje. Mocht je willen dat deze sporen strakker boven elkaar komen te liggen, zou je bijvoorbeeld rechtsachter in het groene traject 2241, 2233, 2251, 2206 een flexrail kunnen gebruiken, dan kun je het onderste deel gemakkelijk iets verschuiven of draaien. Of je legt een flexrail ergens in het blauwe stijg/daalspoor. Of je maakt het met de getoonde rails en smokkelt hier en daar een beetje, daarmee kun je het verschil van een graad ook gemakkelijk wegpoetsen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
En nog wat plaatjes met hoogtes en van de ruwbouw:
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

bedankt nog een 3D impressie misschien?

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Helaas, dat gaat me niet lukken. Ik weet niet hoe ik WinTrack moet uitleggen hoe jij van plan bent de bovenlagen te ondersteunen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
en zonder de bovenlaag, die voeg ik er dan wel met de vrije hand aan toe, ik kan nogal goed met de tekenpen overweg.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
En zo is er best veel mogelijk met een "simpel" baanidee...
Je hebt inmiddels wel lekker veel rijafstsnd op zo'n klein oppervlak :thumbup: !!!
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
 @citaat @citaat
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Wat het nu interessant maakt is dat ik tijdens het bouwproces nog kan beslissen of er al dan niet een 3de laag bijkomt.
De 3de laag vertrekt en eindigt met rode wissel 2269 dus als ik deze reeds voorzie bij de 2de laag heb ik nog de keuze om later in de hoogte uit te breiden of niet.
Het kan een fasenbouw worden.
Allen bedankt.

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
waar zou ik ontkoppelingsrails leggen in dit plan en hebben die een bepaalde lengte zodat evt railnrs moeten aangepast worden?
Ik heb niet allemaal locs met telex dus die zullen wel nodig zijn zeker?

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Locs met telex zijn zeker heel handig, maar inderdaad, één of meer ontkoppelrails find ik een prima idee, dat biedt extra mogelijkheden.

Wat voor jou de beste plaatsen voor ontkoppelrails zijn, zul je zelf moeten uitproberen. Het hangt af van de lengte van jouw treinen en van wat je er precies mee wilt doen. Mijn ontkoppelrails liggen allemaal in hele lange doorgaande trajecten en nooit direct naast een bocht of een wissel. Lange trajecten, zodat afgekoppelde wagons geen wissels hoeven te blokkeren. Beslist niet naast een bocht omdat de afgekoppelde wagons dan niet of moelijk weer aan te koppelen zijn. Liever niet naast een wissel omdat dan óf een wagon óf de loc op die wissel stil zal staan. Een wissel blokkeren met stilstaande wagons doe ik liever niet, ook al worden ze kort daarna door een andere loc weggesleept. En wat de loc betreft, als de stroomvoorziening op een wissel wat minder goed is kan hij na het ontkoppelen niet meer wegrijden.

Jouw baan heeft echter geen lange trajecten, die mogelijkheid valt al meteen af. Je zou desondanks in één of meer van de stationssporen nog wel een ontkoppelrail kunnen opnemen. Bij de twee achtersten zou dat ergens aan de rechterkant kunnen. Als het dan niet om een erg korte trein gaat, wordt de wissel 2268 aan de linkerkant van het station soms tijdelijk geblokkeerd; dat moet je dan voor lief nemen. Bij het voorste stationsspoor kan een ontkoppelrail ongeveer in het midden. Afgekoppelde wagons mogen in dit geval best wissel 2263 aan de linkerkant blokkeren, en als het zo uitkomt de flexrail ook nog. Zelfs één losse wagon op het voorste stationsspoor betekent immers al dat treinen vanaf de andere kant die wissel toch al niet meer op mogen rijden.

Bij een kopspoor komt het niet zo nauw met de lengte. Als het maar lang genoeg is, kun je er sowieso wel een ontkoppelrail in leggen.
De ontkoppelrail 2297 is 90 mm. Dat is even lang als de rechte 2201, dus in elk recht traject waar al zo'n 2201 ligt kun je een ontkoppelrail leggen zonder dat de lengte verandert.
Als er geen 2201 ligt maar wel een 2100, dan is het ook heel gemakkelijk: een 2100 is 180 mm en dat is precies gelijk aan een ontkoppelrail plus een rechte van 90 mm.
Hiermee kom je er eigenlijk altijd wel uit. Bovendien is er soms ook nog een specifiekere oplossing mogelijk, dat hangt af van de lengte van het traject.

Hieronder heb ik het station nog een keer getekend, nu met in elk van de sporen een ontkoppelrail. In het voorste spoor lag al een 2201, daar is een ontkoppelrail voor in de plaats gekomen. Niet naast een bocht betekent dat hij ongeveer in het midden moet komen. In het achterste spoor is een 2200 vervangen door een ontkoppelrail en een 2201. De volgorde is iets anders om een 2207 tussen de wissel en de ontkoppelrail te kunnen leggen, voor de meeste locs is dat lang genoeg. In het middelste spoor tenslotte is er een specifieke oplossing mogelijk met een passtukje 2203.

Sommige van jouw lange kopsporen lijken me ook nog wel kandidaten voor een ontkoppelrail. Je kunt beginnen met een 2207, 2006 of 2200 en dan een ontkoppelrail, de rest moet dan lang nog genoeg zijn om een aantal wagons te parkeren. Wat voor jou genoeg is, moet je zelf ontdekken.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

de wissel 2263 links die je nu vermeld is in jouw plan # 287 wissel 2266 en die sluit aan op de flexrail, maar is het nu de 2266 of de 2263? De laatste vermoed ik.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Wissel 2263 en 2266 hebben dezelfde geometrie, maar 2263 heeft een aandrijving en 2266 niet. Het was mijn bedoeling om overal wissels met aandrijving te leggen, maar ik had me vergist en omdat de geometrie toch hetzelfde is, was me dat niet opgevallen.

Bij de slanke wissels kun je trouwens ook kiezen, maar nu zit het verschil in iets anders. De rechterwissels 2273 en 22716 hebben dezelfde geometrie en ze hebben geen van beide een aandrijving. Het verschil zit in het puntstuk: bij de 2273 is dat beweeglijk, bij de 22716 is dat vast. Idem voor de linkerwissels 2272 en 22715. Wat de voor- en nadelen daarvan zijn, weet ik niet, maar dat kunnen K-rail kenners ongetwijfeld wel uitleggen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

ik heb de ontkoppelrails ingetekend zoals ik denk dat dit logisch is.
Van het bovenste opstelspoor ben ik niet zeker van de beide 2207 om gelijk te eindigen met de 2 sporen daarvoor (vraagtekens).
In het middelste stationsspoor beter geen 2297 omdat er dan geen passtukje nodig is, de andere 2 stationssporen hebben wel een 2297.
In het diagonaal doorrijspoor ook een 2297, wanneer dit spoor dan bezet is kan het diagonaal aftakspoor gebruikt worden.
Misschien moet de 2297 daar naar onderen opschuiven?
Kan je even checken en als dit volgens jou ok is zou je het plan dan nog in die zin kunnen aanpassen?

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
zijn alle wissels op de plans met aandrijving?