Locs met telex zijn zeker heel handig, maar inderdaad, één of meer ontkoppelrails find ik een prima idee, dat biedt extra mogelijkheden.
Wat voor jou de beste plaatsen voor ontkoppelrails zijn, zul je zelf moeten uitproberen. Het hangt af van de lengte van jouw treinen en van wat je er precies mee wilt doen. Mijn ontkoppelrails liggen allemaal in hele lange doorgaande trajecten en nooit direct naast een bocht of een wissel. Lange trajecten, zodat afgekoppelde wagons geen wissels hoeven te blokkeren. Beslist niet naast een bocht omdat de afgekoppelde wagons dan niet of moelijk weer aan te koppelen zijn. Liever niet naast een wissel omdat dan óf een wagon óf de loc op die wissel stil zal staan. Een wissel blokkeren met stilstaande wagons doe ik liever niet, ook al worden ze kort daarna door een andere loc weggesleept. En wat de loc betreft, als de stroomvoorziening op een wissel wat minder goed is kan hij na het ontkoppelen niet meer wegrijden.
Jouw baan heeft echter geen lange trajecten, die mogelijkheid valt al meteen af. Je zou desondanks in één of meer van de stationssporen nog wel een ontkoppelrail kunnen opnemen. Bij de twee achtersten zou dat ergens aan de rechterkant kunnen. Als het dan niet om een erg korte trein gaat, wordt de wissel 2268 aan de linkerkant van het station soms tijdelijk geblokkeerd; dat moet je dan voor lief nemen. Bij het voorste stationsspoor kan een ontkoppelrail ongeveer in het midden. Afgekoppelde wagons mogen in dit geval best wissel 2263 aan de linkerkant blokkeren, en als het zo uitkomt de flexrail ook nog. Zelfs één losse wagon op het voorste stationsspoor betekent immers al dat treinen vanaf de andere kant die wissel toch al niet meer op mogen rijden.
Bij een kopspoor komt het niet zo nauw met de lengte. Als het maar lang genoeg is, kun je er sowieso wel een ontkoppelrail in leggen.
De ontkoppelrail 2297 is 90 mm. Dat is even lang als de rechte 2201, dus in elk recht traject waar al zo'n 2201 ligt kun je een ontkoppelrail leggen zonder dat de lengte verandert.
Als er geen 2201 ligt maar wel een 2100, dan is het ook heel gemakkelijk: een 2100 is 180 mm en dat is precies gelijk aan een ontkoppelrail plus een rechte van 90 mm.
Hiermee kom je er eigenlijk altijd wel uit. Bovendien is er soms ook nog een specifiekere oplossing mogelijk, dat hangt af van de lengte van het traject.
Hieronder heb ik het station nog een keer getekend, nu met in elk van de sporen een ontkoppelrail. In het voorste spoor lag al een 2201, daar is een ontkoppelrail voor in de plaats gekomen. Niet naast een bocht betekent dat hij ongeveer in het midden moet komen. In het achterste spoor is een 2200 vervangen door een ontkoppelrail en een 2201. De volgorde is iets anders om een 2207 tussen de wissel en de ontkoppelrail te kunnen leggen, voor de meeste locs is dat lang genoeg. In het middelste spoor tenslotte is er een specifieke oplossing mogelijk met een passtukje 2203.
Sommige van jouw lange kopsporen lijken me ook nog wel kandidaten voor een ontkoppelrail. Je kunt beginnen met een 2207, 2006 of 2200 en dan een ontkoppelrail, de rest moet dan lang nog genoeg zijn om een aantal wagons te parkeren. Wat voor jou genoeg is, moet je zelf ontdekken.