Och, problematisch vind ik het niet hoor. Het is inmiddels veranderd van simpel baanidee naar een heleboel verschillende baanideeën, maar er zit een logische voortgang in. Het begon vrij simpel. Daarna dachten er meedere mensen mee en zodoende veranderde het sluipenderwijs in iets waarvan Yves dacht dat het voor hem te lastig zou worden om te bouwen. Stapje terug gedaan, en nu zijn we in een stadium dat we een grote hoeveelheid rails willen op een klein oppervlak, terwijl het niet moeilijk moet zijn om te bouwen.
Citaat van: yves op dinsdag 27 juli 2021, 09:34:22gezien het formaat van deze baan zullen de treinen idd niet veel langer zijn dan 80 cm.
De lengte van het uitwijkspoor is bij de oplossingen van Bernardo en mij vrijwel hetzelfde: respectievelijk 86 en 88 cm. Een trein die op het uitwijkspoor wacht mag niet te dicht bij de wissels staan; dat betekent dat hier een trein tot zo'n 75 cm kan wachten tot een andere gepasseerd is. Dat neemt niet weg dat langere treinen op deze baan best mogelijk zijn: treinen tot zo'n 140 cm kunnen elkaar passeren in het station en achteraan bij de rode sporen. Je hebt alleen geen kopspoor dat lang genoeg is om zo'n lange trein te parkeren.
Citaat van: yves op dinsdag 27 juli 2021, 08:09:29
kan het passeerspoor niet met de railcombinatie van het plan van 25/7, dan ligt het toch dichter bij het hoofdspoor en is het ook lang.
Dus met de railcombinatie tussen de achterste en voorste aftakwissel 2263 van achter naar voor: 2203,2232,2201,2200,2200,2232,2224.
Bernardo had dit uitgelegd in anyrail (het kan wel zijn dat ik met mijn knip- en plakwerk wat dichter bij het hoofdspoor uitkwam maar nu is het wel veel verderaf).
De "standaard" parallelafstand bij K-rail is 64,6 mm. Dat zie je bij sommige groene sporen en ook bij alle rode parallelsporen. In bepaalde gevallen mogen de sporen gerust dichter bij elkaar liggen; in dit ontwerp is dat alleen het geval met de beide achterste stationssporen. Bij het ontwerp van Bernardo is de parallelafstand tussen hoofdspoor en uitwijkspoor aan de ene kant 76 mm en aan de andere 81. Misschien heeft hij in Anyrail een ruimere marge ingesteld dan de 2 mm die ik in WinTrack gebruikt. Binnen een compacte wisselstraat zou zoiets een probleem opleveren, maar in dit geval is er genoeg raillengte om de afwijking weg te moffelen, je zult er in de praktijk niets van merken. Zoals ik het heb ontworpen is de parallelafstand 98 à 99 mm. Met één passtukje meer zou dat eventueel nog teruggebracht kunnen worden op 89,5 mm, maar dat verschil vond ik niet de moeite waard.
Dat Bernardo iets meer had gesmokkeld dan ik is in de praktijk dus geen probleem, daar kom je wel mee weg. Er was echter nog wat meer aan de hand: in
het ontwerp van post #232 is linksachter de groene lus aangepast, van bochten 2221 + 2221 + 2231 naar bochten 2231 + 2221 + 2233 + 2223. Dat is iets ruimer, waardoor de paarse wissel 2263 aan de achterkant grotendeels onder het rode spoor komt in plaats van net ernaast. Dat lijkt me geen goed idee. Een tweede nadeel van Bernardo's ruimere lus is dat er misschien niet voldoende plaats meer is voor de flexrail 2205. Ik heb het niet uitgeprobeerd, misschien past het nét, misschien ook net niet. Beide nadelen zouden nog wel opgeheven kunnen worden door het geheel iets naar voren te schuiven, maar dan komt het kopspoortje aan de voorkant van het station heel dicht bij de rode sporen. Ook al geen goed idee.
Bij
ontwerp 7.2 heb ik ook de keerlus en de stationssporen weer aangepast, maar pas nadat ik een nieuwe, compactere wisselstraat bij de ingang van het station had ontworpen, inclusief de 2263 voor de aftakking naar het uitwijkspoor. Bernard had die wissel zodanig gelegd dat er nog bochten van respectievelijk 6,9° en 29,4° moesten volgen om precies de juiste richting op te gaan voor het doorgaande diagonale spoor en het naastliggende uitwijkspoor. Een bocht van 6,9° is er niet en een bocht van 29,4° is erg ruim, daarom had hij bochten van 7,5° en 30° gebruikt. De afwijkingen zijn klein genoeg om geen problemen op te leveren. Ik had er echter al rekening mee gehouden bij het ontwerpen van de wisselstraat en de wissel zodanig gelegd dat er nog bochten van respectievelijk 15° en 37,5° nodig zijn en die zijn makkelijk te maken. Het had ook nog wel anders gekund, maar dit levert een mooie lengte voor het uitwijkspoor op, en dat óndanks de iets krappere bochten in de keerlus linksachter.
De rode draad uit dit verhaal? Als je bij dit plan iets aanpast, kan dat gevolgen hebben op andere plaatsen. Dat komt omdat de grondplaat heel vol ligt met sporen en ze op een aantal plaatsen dicht bij elkaar liggen. Zomaar iets opschuiven betekent dan al snel dat er ergens iets buiten de plaat komt of dat sporen te dicht naast elkaar komen. Als je iets wilt combineren uit twee verschillende plannen, moet je dus vaak nog wat meer veranderen dan je in eerste instantie misschien denkt. Met potlood en papier is dat nauwelijks te doen: papier is geduldig, je kunt straffeloos iets tekenen wat helemaal niet mogelijk is. Als je straks de benodigde rails hebt, kun je het gewoon uitproberen, dat werkt prima. Of je gebruikt een ontwerpprogramma.
Citaat van: yves op dinsdag 27 juli 2021, 08:09:29
Enkel de 2 middelste opstelsporen moeten verlengd worden zoals in je eerste plan, de 3 bovenste verlengen tot onder het rode spoor is idd geen goed idee en ze ongelijk laten ophouden oogt niet goed. Bij dit laatste eindigen ze dan ook te dicht bij het rode spoor ivm de ondersteuning.
Zouden de 3 bovenste niet kunnen verlengd worden door bij elk een 2201 toe te voegen, ik denk dat deze dan nog op redelijke afstand en met de stootblokken gelijk van het rode spoor ophouden.
Dus een 2201:
in het bovenste spoor tussen 2206 en 2200, in middelste spoor tussen 2209 en 2200 en in onderste spoor tussen 2272 en 2200.
Aangepast, zij het een fractie anders dan wat je had beschreven.
Citaat van: yves op dinsdag 27 juli 2021, 09:34:22De kopsporen wil ik graag het langst mogelijk om ze oa als "uitstalkastspoor" te gebruiken.
Om die reden heb ik ook het voorste kopspoor nog maar wat langer gemaakt, waardoor er nu drie stootblokken netjes naast elkaar liggen.