Yves,
Ik zal eerst op de onderstaande vragen beantwoorden.
De perrons zullen zeker niet aan de brede kant zijn maar een smal perron kan ook mooi zijn, leg de rails even uit en maak een foto, vind je het te smal dan kunnen we met tussenstukjes ze mss een cm verbreden, ten koste misschien wel van de lengte van het perron. Aanpassing mag je altijd vragen.
Het perron aan het bergspoor zou ik enkel leggen tussen het spoor met het stootblokje en de dichtsbijzijnde flexrail, en mss aan de andere kant van het spoor met stootblokje een tweede perron of een stationsgebouw.
Dan is het aantal cm’s van hierboven zeker genoeg als je in het algemeen met diesels en stoomlocomotieven rijdt en ze zullen ook zeker boven geraken.
Over het links en rechts rijden is hierboven al gediscussieerd het gaat vooral om voorkeur.
Maar ik zal nog iets toevoegen, ik heb de helling gedimensioneerd op de kortste afstand dus op de cirkelboog met de rails 2221. Je hebt hier een hellingsgraad van 3,4-3,5%. (Rechts rijden dus)
Ga je links rijden heb je een grote cirkelboog (2231) en zul je waarschijnlijk een hellingsgraad krijgen van ongeveer 3,1-3,3% wat dus voordeliger zal zijn om te klimmen.
Het is dus zo gedimensioneerd dat je kan kiezen, links rijden is gewoon iets voordeliger.
Ik zou dus ook niets spiegelen en het zo laten zeker als de lichtinval slechter zou zijn.
De extra voorgestelde spiraal, is gewoon een extra bocht van 360 graden om extra hoogtewinst te hebben van 8cm. Hierdoor zal je tussen je tussen de plank van het station en het schaduwstation 16cm krijgen. Als je eens naar mijn modelbaanbouw draadje kijkt “Alpenbaan” dan zit er tussen mijn planken ook 16 cm en kun je met je hand treinen vastgrijpen als er ontsporingen zijn.
Ik weet wel niet of dit per se nodig is, dus is het misschien best als er ook iemand anders zijn mening geeft hiervoor.
Mvg
Arthur