Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

simpel baanidee

Gestart door yves dinsdag 25 mei 2021, 23:28:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Met dit baanplan kan je in principe zowel links als rechts rijden, Yves; dit is echter alleen van belang als je een bepaald land werkelijkheidsgetrouw wil uitbeelden waar ze links of juist rechts rijden. Zoals het plan nu getekend is is het het meest voor de hand liggend om links te rijden.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Hanzi,

wat is het fundamentele verschil tussen links of rechtsrijden, heeft dit te maken met de plaats waar de eventuele seinen/attributen komen te staan?
Kan men met een links- of rechtsrijdende baan ook in omgekeerde richting rijden? Ik neem aan van wel wanneer dit handmatig bediend wordt...

Je ziet: een vraag van een leek aan experten in de branche.

mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
@citaat Ah, een foto uit de oude doos toen Frotterdam nog bestond ;).
@citaat @citaat Yves, je kan in principe zowel links als rechts rijden op deze baan, hoewel t wel handig is om voor één van de twee te kiezen zodat de kans wat kleiner wordt dat treinen elkaar tegenkomen en frontaal kunnen botsen. Voor de keerlus boven en het schaduwstation is eenrichtingsverkeer sowieso logisch. Het ovaal op nulniveau zou je in 2 richtingen kunnen berijden.
In jouw geval lijkt links rijden logisch want dan stijg je altijd in de iets minder steile buitenbochten. Je seinen komen dan ook langs het linker spoor te staan (of beide sporen zoals Ben aangaf).
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Yves,

Ik zal eerst op de onderstaande vragen beantwoorden.
De perrons zullen zeker niet aan de brede kant zijn maar een smal perron kan ook mooi zijn, leg de rails even uit en maak een foto, vind je het te smal dan kunnen we met tussenstukjes ze mss een cm verbreden, ten koste misschien wel van de lengte van het perron. Aanpassing mag je altijd vragen.

Het perron aan het bergspoor zou ik enkel leggen tussen het spoor met het stootblokje en de dichtsbijzijnde flexrail, en mss aan de andere kant van het spoor met stootblokje een tweede perron of een stationsgebouw.

Dan is het aantal cm's van hierboven zeker genoeg als je in het algemeen met diesels en stoomlocomotieven rijdt en ze zullen ook zeker boven geraken.

Over het links en rechts rijden is hierboven al gediscussieerd het gaat vooral om voorkeur.
Maar ik zal nog iets toevoegen, ik heb de helling gedimensioneerd op de kortste afstand dus op de cirkelboog met de rails 2221. Je hebt hier een hellingsgraad van 3,4-3,5%. (Rechts rijden dus)
Ga je links rijden heb je een grote cirkelboog (2231) en zul je waarschijnlijk een hellingsgraad krijgen van ongeveer 3,1-3,3% wat dus voordeliger zal zijn om te klimmen.
Het is dus zo gedimensioneerd dat je kan kiezen, links rijden is gewoon iets voordeliger.

Ik zou dus ook niets spiegelen en het zo laten zeker als de lichtinval slechter zou zijn.

De extra voorgestelde spiraal, is gewoon een extra bocht van 360 graden om extra hoogtewinst te hebben van 8cm. Hierdoor zal je tussen je tussen de plank van het station en het schaduwstation 16cm krijgen. Als je eens naar mijn modelbaanbouw draadje kijkt "Alpenbaan" dan zit er tussen mijn planken ook 16 cm en kun je met je hand treinen vastgrijpen als er ontsporingen zijn.
Ik weet wel niet of dit per se nodig is, dus is het misschien best als er ook iemand anders zijn mening geeft hiervoor.

Mvg
Arthur
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

kan je je licht nog even laten schijnen over het schaduwstation met spiraal en hoe dat er dan uitziet tegenover het vorige.
Als ik me er in de hoogte 4 cm voordeel mee kan doen dan hou ik dat aan.
Hoogtepeilen kan je er niet bijplaatsen nietwaar?

mvg,

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
De hoogte van je schaduwstation is nu 12cm als ik t goed zie in t baanplan (Arthur gaat hierboven uit van slechts 8 maar dat is een foutje denk ik). Die 12 cm
is van bovenkant plaat tot bovenkant plaat, dus daar gaat 1x plaatdikte van af -zeg 18mm- waardoor de vrije tussenruimte dik 10cm wordt en da's best weinig. Met een extra spiraal win je ca 8cm waarmee je op 18 cm uit komt en dat is toch wel wat je minimaal nodig hebt om bij bv ontspoorde treinen op een achterliggend spoor te komen (zeker als er treinen op de voorste sporen staan).
Om je een idee te geven een foto van mijn eigen schaduwstation dat een tussenruimte tot de bovenplaat van circa 17cm heeft. Dat lijkt misschien ruim maar valt best tegen als je met je arm over treinen heen het achterste spoor (7 sporen naast elkaar en conform Murphy's law gaat het meestal achteraan fout) probeert te bereiken.
Dus ik adviseer: maak zeker een spiraal om die 8cm extra hoogtewinst te bewerkstelligen!
Ook zou ik de mangaten die nu rond getekend zijn, driehoekig maken (met de rails mee, zeg maar) zodat de sporen van meerdere zijden goed bereikbaar zijn.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Yves,

Onderstaand heb ik enkele 3D-beelden gemaakt hopelijk maakt dit het iets duidelijker.

De hoogtepeilen ben ik handmatig aan het uitrekenen. Daarnaast heb ik ook nog 2 kleine aanpassingen aan het banenplan gedaan.

Mvg
Arthur
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Inclusief het bouwplan met de saté-prikkers waarmee Yves het frame voor het landschap kan gaan opbouwen ;).
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Ik had eerder gedacht aan ongekookte pasta😉.

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

ik kan ongeveer zien waar en hoe de spiraal zich bevindt, is er ook een baanplan van?
De 2 kleine aanpassingen aan het plan kan ik echt niet zien, daarvoor is de visual te "plat".
Wat betreft het juist?

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Yves,

Bij deze de plannen met hoogtes. (Alles staat in mm)

De 2 aanpassingen zitten in het schaduwstation.

Als er maar 1 hoogtevermelding opstaat dan ligt binnen en buitenbocht even hoog.

Mvg
Arthur
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Kijk aan, dankzij de inspanningen van Arthur een doordacht en compleet uitgewerkt baanplan👍.
Er kan gebouwd gaan worden, ben benieuwd hoe dit in de praktijk uit gaat pakken, dus hopelijk start Yves een bouwtopic maar dan wel met als titel slim baanidee ipv simpel! ☺
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2016

offline
Re: simpel baanidee
Even een vraag, wellicht heb ik er overheen gelezen, maar waarom ligt dat 2de spoor er zoals op de foto hieronder (zie de rode pijlen).

Dit spoor en de benodige wissels zijn toch geheel overbodig, of zie ik iets over het hoofd.....



Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
SBB Cargo,

het is de bedoeling hiertussen een klein perron voor een bergstation tussen te leggen, misschien heeft het spoor op die manier zin?
Waarschijnlijk ligt het opstelspoor daaracher in de weg om een stationsgebouw(tje) te zetten.
Het zal het één of het andere zijn zeker?

Arthur,

hartelijk dank voor jouw inzet en werk maar nog deze vraag/opmerking over jouw uitvoerbare plannen.
In het eerste plan rechts zijn we, komende van het schaduwstation, zoals het nu lijkt op een andere plaats op niveau nul dan op het tweede plan.
Een van de 2 plans zal correct zijn maar hetwelke?

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

even nader bestudeerd en de niveau's kloppen.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Hanzi,

voor de omzetting naar de praktijk zal je toch nog even (sic) geduld moeten oefenen vrees ik (zie mijn eerste bericht).
Dit ontwerp beland op de plank en houd ik achter de hand tot 't zover is.
Van zodra ik de draad heropneem zal ik hierover berichten, ik ben nog steeds een leek in de materie maar er is nog tijd om dit bij te schaven.
Zal nog met veel vragen zitten.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Hanzi,

zie in mijn voorstelhoekje.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2016

offline
Re: simpel baanidee
@Yves, duidelijk, dankjewel.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2016

offline
Re: simpel baanidee
Yves, niet dit plan 3 jaar in de kast leggen!
Als je dat doet, blijf je een beginner met een hoop vragen... Die na de pensionering op dit gebied nog niks wijzer is.
Dit is een mooi overzichtelijk plan, waar je lekker wat mee kunt experimententeren. Dan weet je over drie jaar wat je wilt, of juist niet.

Zie maar wat je ermee doet, maar het lijkt mij een mooie je kans om wat on handen te hebben in je vrije tijd en on te ontdekken dat deze hobby voor straks een echt leuke tijdsbesteding gaat zijn.

Groet,

Peter
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Peter,

de ruimte in huis waar ik mijn toekomstige baan wil zetten is tot zo lang ik werk ingenomen door mijn bureau (veel thuiswerk en zal wss zo blijven in de toekomst).
Ik moet schipperen met de beschikbare ruimte.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

ik ga even oplijsten welk railmateriaal ik nodig heb om dit te realiseren.
Momenteel heb ik van jou de railnummers van het bergspoor, het zichtbaar spoor en het schaduwstation gekregen.
Van het daalspoor kreeg ik het plan in bijlage maar zonder nummering, enkel hoogtes.
Kan je deze er nog bij plaatsen?

Thx

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

bedankt voor de aanvulling maar ik ben even niet mee.
Het rechte stuk rechts vind ik niet, rechts zitten bochten?
Als ik het goed begrijp is het plan dat je me gisteren stuurde een combinatie van de 2 plans in bijlage?
Ik zie een deel van het schaduwstation maar geen aanzet meer naar de spiraal, het gaat nu rechtstreeks van het schaduwstation via het stijgspoor bovenaan naar het zichtbaar gedeelte?
HELP! :)

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Allen,

daar dit een "simpele" baan is denk ik in de eerste plaats om ze analoog aan te leggen.
Misschien is digitaal hier wat overkill.
Of is dit "not done" in de huidige digitijden?
Bovendien zijn de 5-tal locs die ik nu heb analoog en vermijd ik zo om ze te moeten (laten) digitaal ombouwen.
Als er beslist wordt om later digitaal te gaan moet vanaf heden elke loc die ik nog aankoop digitaal zijn of is combo analoog/digitaal hier mogelijk (dat zou mss het beste zijn)?

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: simpel baanidee
Digitaal is nooit overkill. Het is gewoon een andere manier van controle. Als al je huidige treinen nog analoog zijn zou ik daar mee beginnen, gewoon analoog rijden. Wel raad ik je aan bij het aanleggen van de baan alvast alle voorzieningen te treffen voor het digitaal bedrijf. Dat wil zeggen oa terugmeldsecties maken. Mocht je later willen overstappen en je moet het dan nog doen is dat een heidens karwei.

Nieuwe locs hebben meestal een decoder die zowel in digitaal kan werken als in analoog bedrijf. Dat betekent dat je een nieuwe lok gewoon op je analoge baan kunt laten rijden en na omschakeling op digitaal verder kunt rijden. Dan hoef je alleen je oude loks van een decoder te voorzien.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Laten we de info voor Yves wel helder houden:
om digitaal te rijden heb je in de basis helemaal geen terugmeldsecties nodig, dat komt pas als je geautomatiseerd digitaal wil gaan rijden.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Hanzi,

dus a priori eerst analoog aanleggen zonder met de mogelijkheid rekening te houden om achteraf eventueel digitaal te gaan is te doen als ik later "handmatig" digitaal wil rijden; is deze latere beslissing dan nog vlot uitvoerbaar?
Waar zit dan nog het extra voordeel van een eventuele latere digitale switch?
Betere controle van het bewegend materiaal en seinen/wissels etc...?
Indien een latere beslissing naar digitaal een huzarenstuk blijkt te zijn lijkt het me meer voor de hand liggend meteen digitaal te gaan (de "basic" digitale vorm dan zonder geautomatiseerd rijden want dat lijkt me voor deze baan wat over the top).
Zal er toch nog eens verder moeten over bomen... Liefst eerst analoog zonder meer en verder te bezien.

Mvg,


Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Er  zijn volgens mij 4 fases te onderscheiden; als iemand het beter kan uitleggen: feel free! Ik ben een verstokte analoogrijder!
-1- Analoog rijden (regeltrafo) / analoog wissels schakelen (drukknopjes of schakelrails ed).
-2- Digitaal rijden / analoog schakelen
-3- Digitaal rijden / digitaal schakelen
-4- Geautomatiseerd (computergestuurd) rijden en schakelen.

Als je begint met fase 1 dan is het een kwestie van de regeltrafo omwisselen met een digitale centrale om naar fase 2 te gaan.
Als je je wissels etc analoog bedraad hebt, is het vervolgens wel even een stap naar fase 3. Je drukknopjes komen te vervallen en worden vervangen door wisseldecoders, een soort interface tussen digitale centrale en wissel. Je wissels worden dan dus ook bestuurd vanuit je digitale centrale. Voordelen? Niet zo veel volgens mij, hooguit dat je in één keer een rijweg zou kunnen instellen maar of dat nou echt van belang is bij kleinere banen...
Tot slot fase 4, volledig geautomatiseerd rijden mbv computer met daarop een programma zoals Koploper of I-Train. Op dat moment moet de besturing ook "weten" waar de treinen zich bevinden. Meestal doe je dit met massadetectie (één railstaaf isoleren) en terugmeldmodules als interface tussen die rail en de besturingscomputer.
En ja, als je heel je baan en scenery al gereed hebt maar je hebt je rails niet voorbereid (aan onderzijde verbinding railstaven doorknippen en voorzien van bekabeling) dan kan je dus alles loshalen/slopen om dat alsnog te doen.
Kortom... als je niet de ambities hebt om met deze baan naar fase 4 door te groeien, dan hoef je in eerste instantie niks voor te bereiden om van de analoge fase 1 door te stappen naar fase 2 en 3.

Voor zover in hopelijk begrijpelijke "klokhuis-taal".
Mocht deze analoog-dino t fout hebben, verbeter me dan gerust.

Ook in de wiki is er nog zat over dit onderwerp te lezen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
 Hanzi,

heel verhelderend jouw uitleg in 4 fases van analoog naar full digitaal.
Nu is het voor mij duidelijk en komt dit ook tegemoet aan mijn betrachting: ik leg de baan analoog aan, indien later gewenst/nodig groeit het door tot fase 3.
Fase 4 vergeet ik.
Dit lucht op, bedankt.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Yves,

Ik heb gisteren per ongeluk de verkeerde screenshot erop geplaatst.
Bij deze de correcte.

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

ik maak nu een collage van het weerhouden bergspoor (met aftakwissel) en het zichtbaar spoor, maar links corresponderen de 2 plans niet.
Op het bergspoorplan draait links alles sneller af. Of moet ik daar geen rekening mee houden?

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Er moet daar geen rekening mee gehouden worden.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
@citaat In zoverre dat in het bovenste plaatje aan de linkerkant de rechte 2200's en 02-stukjes ontbreken.
Die horen daar wel, dus die moet je er maar even bijdenken conform het onderste plaatje.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Hanzi,

in mijn collageplan heb ik enkel de correct uitgevoerde keerlus met aftakspoor van het bovenste plan in het onderste plan geïntegreerd en dit past aardig.
Nu heb ik een compleet zichtbaar/bergspoor, daalspoor en schaduwstation als basis voor het oplijsten van de rails.
Ook de niveau's heb ik, dus voor nu is dit even het eindstation.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
zullen er ooit treinen gaan stoppen in dit eindstation? ben benieuwd hoe de baan er uit gaat zien!
hopelijk wordt dit geen doodspoor... ;)

kortom, als je gaat bouwen hou ons dan ajb op de hoogte van je activiteiten!
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2010

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: Hanzi op zondag 13 juni 2021, 22:01:37
Voor zover in hopelijk begrijpelijke "klokhuis-taal".
Mocht deze analoog-dino t fout hebben, verbeter me dan gerust.
Ik keur het goed Hans :thumbup:
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Doe ik Hanzi maar zal niet direct voor morgen zijn.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

nog even gekeken naar het station met 3 sporen: zoals nu krijg ik er geen perrons tussen, er is amper 3,5 cm tussen de uitersten van de sporen.
Om toch een perron die naam waardig te kunnen plaatsen is het misschien beter het middenste spoor te elimineren? Een redelijk breed perron ligt dan tussen 2 sporen.
Zou je dit nog willen aanpassen, misschien kan het station dan iets langer worden? Of zijn er andere mogelijkheden?

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Wellicht beter om het opstelspoortje dan te elimineren. Op de plaats daarvan kan dan een stationsgebouw met perron. Een ander perron kan dan aan de voorkant. Dus geen perron tussen de sporen, maar wel aan de buitenkanten.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Hanzi,

jij hebt het over de halte op het bergspoor?
Het opstelspoor ligt daar inderdaad in de weg om een halteplaats/perron te plaatsen dus het opstelspoortje zal daar beter verdwijnen.
Ik bedoelde het "groot" station aan de voorkant, waar de 3 sporen te dicht tegen elkaar liggen voor perrons ertussen.
Zoals je zegt lijkt een perron aan één kant van de sporen dan het best haalbare, anders moet het middenste spoor verdwijnen maar dan wordt het daar wat karig.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Oh, ja sorry, ik begrijp nu dat je t over het andere station hebt. Een spoor laten vervallen is zonde, niet doen! Het mooiste is als het onderste spoor op wat meer afstand zou liggen tov het middelste spoor zodat daar een perron tussen past. En die mogelijkheid is er, al zal dan wel je tafel een paar cm breder/dieper moeten worden.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Perrons heb je in verschillende breedtes, het perron (Pola) op de eerste foto is bv 53mm breed; dat op de tweede foto is lekker smal (volgens puristen té smal) met 46mm. In mijn schaduwstations liggen nog smallere, eigenmaak 18mm dik spaanplaat beplakt met geprinte tegels en zijkanten; deze heeft een breedte van 40mm.
Kortom, de benodigde tussenruimte is afhankelijk van wat voor perrons je wil.
Hou er wel rekening mee dat de perrons niet strak tegen de rails aan kunnen liggen want dan rijden je treinen er tegenaan.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Yves,

Ik zal volgende week kijken om het aan te passen zodat je ongeveer 5cm hebt.
Dan heb ik meer tijd om het op mijn gemak te bekijken.

Mvg
Arthur
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
@citaat Top, Arthur!
Maar bedoel je met die 5 cm de tussenruimte tussen de rails, of de breedte van het perron? Als het de tussenruimte tussen de rails is zou het nog mooier zijn om -indien mogelijk- wat breder te gaan anders past er geen standaard "bouwpakketperron" tussen. Een hart-op-hart railafstand van 'n cm of 10 zou dan mooi zijn.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

als je wil kan je nog:

-het opstelspoortje achter de halteplaats op de berg elimineren, dat ligt daar in de weg om een perron te plaatsen.
-het spoor vooraan op wat meer afstand (ongeveer het dubbele van nu) tov het middelste spoor leggen zodat er een perron tussen past (aan elke kant een wissel naar voren toe of ruimer uitdraaien opzij?).

doe maar op het gemak er is geen haast bij.

Thx
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

eventueel kan het achterste van de 3 stationssporen wat naar boven geschoven worden (wissels naar boven toe) zodat tussen dat spoor en het middelste een perron past.
Zo blijft de tafelbreedte hetzelfde en ligt het perron dichter bij het stationsgebouw. Nadeel is wel dat dit spoor dan wel erg kort wordt.
Ik laat het aan jouw wijsheid over.

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Waarmee het achterste spoor aan 2 kanten een perron heeft (komt in t grootspoor ook soms voor maar is toch wat ongebruikelijk) en het voorste spoor helemaal niks.

Tip: als je de 02 stukjes links en rechts weg laat en de binnenbocht links helemaal uit 2221 opbouwt schuift het gehele station wat naar achter, waardoor er ruimte op de plaat ontstaat om het voorste spoor wat meer tussenruimte te geven.
Succes met de puzzel, Arthur :thumbup:.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

wanneer de tafel +/-5 cm breder moet worden is dat ook geen probleem hoor.
Anders wordt de ruimte achter het station misschien te krap voor scenery, het is nu al aan de smalle kant.
Je ziet maar.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Bij deze een variant met een iets grotere afstand tussen de voorste stationssporen. Er past een perron van ruim 5 cm tussen. Toen ik eenmaal bezig was, kon ik het niet laten om ook wat andere aanpassingen te doen. Zo heb ik de halte op de berg ook met het achterste spoor verbonden, dat geeft extra rijmogelijkheden. Verder heb ik de bochten hier en daar wat vloeiender gemaakt: met hier en daar wat ruimere boogstralen hoeft een bocht niet meer onderbroken te worden door een recht stukje. En de aftakking naar de binnenste rangeersporen is nu met slanke wissels, daardoor zijn er geen slingers meer nodig.

De hoogtes zijn bij benadering, ik heb niet overal netjes overgangstrajecten van vlak naar stijgend gemaakt. Dat is best mogelijk maar ik vond het niet de moeite waard. Bij deze instellingen is het hoogteverschil overal al ten minste 95 mm bij stijgingen van maximaal 3%.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Leuk gevonden dat "keerspoortje" op de berg, ideale
halteplaats voor bijvoorbeeld een railbus :thumbup:.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee

Linksonder staan twee meegebogen wissels. K-rails, met min of meer de zelfde maten als die van M-rails.
Passen je wagons door die van M-rails, dan passen ze ook door die van K-rails. Zo simpel kan het zijn.

Maar bij sommige gebruikers niet.... Bijvoorbeeld als je zwicht voor de aanschaf van nieuwe rijtuigen.

In Boogstraal en Bodemplaat leg ik een verband tussen boogstraal en bodemplaat.
Het is goed om formules te kennen achter in omloop zijnde tabellen.
Het is goed om de grenzen te kennen van je voertuigpark, met name de minimale waarden.

Op basis van overhanging en uitzwenking van je voertuig met de ergste overschrijdingen kun je berekenen wat de
minimale boogstraal is voor een bepaalde hart-op-hart afstand.

Niet iedereen heeft wagons die niet passen op standaard gebogen, parallel verlegde k-rails.
Maar er zijn gebruikers die de pech hadden te vallen op wagons die er net
een tikkeltje mooier of echter uitzagen dan die van Märklin en dus nu weten waarom...

Je vindt deze foto's ook in dat draadje.

Het gaat om 2 K-rails gebogen wissels: 2268 & 2269.
Bot of niet: Vanaf nu ben je een gewaarschuwd man.  :D