Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Halve zolder ter beschikking.

Gestart door RoCoMaDu-26 maandag 24 mei 2021, 20:13:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Halve zolder ter beschikking.
Hallo allemaal,

Omdat mijn zoon (eerder dan gepland) het huis uit is hebben mijn vrouw en ik de volledige zolder tot onze beschikking voor onze hobby's.
Mijn vrouw werkt graag aan haar poppenhuis en ik met treinen.
Nu heb ik de halve zolder waar ik onderstaand wil gebruiken voor de treinen (rechts van de blauwe lijn).

Dit is wat ik in gedachte had voor het schaduw station, ik wil rechts rijden en daarvoor zijn de rode wissels aangedreven en de groene worden open gereden.
Er moet nog wel het één en ander gebeuren voordat ik met de bouw kan gaan beginnen, zoals:
- Oude baan afbreken.
- Witte linnenkast slopen en afvoeren.
- Muur behangen met glasvezelbehang.
- Laminaatvloer aanlengen (onder oude baan lag tapijt, muur is al weg).
- Muren en plafond schilderen (ik denk aan lucht blauw  :-) ).
- Dan kan de bouw beginnen.
Alleen heb ik geen idee hoe ik een knappe treinen loop op de hoofdbaan/zichtgedeelte kan krijgen. Ik wil Duits gaan rijden periode III en IV en dacht aan 1 of 2 stations, een rangeer terrein (eventueel met draaischijf) en een haventje.
Hieronder nog wat foto's van hoe de zolder er nu bij ligt/staat.






Mochten jullie betere ideeën hebben over het schaduwstation dan hoor (en zie) ik het graag (Ik ben een beetje dyslectisch, vandaar "zie").
En alle ideeën voor de hoofdbaan zijn welkom.
Als jullie een betere verdeling voor het treinen deel weten sta ik open voor alles, de bouw duurt toch nog even (hopelijk wintertijd).

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Misschien zo?
Dan heb je wat meer opstel ruimte (minder verlies) in de onderste sporen.

Aart-Jan
Re: Halve zolder ter beschikking.
Beste Ron, ik zie verlichting niet op je lijstje staan. Haal die TL wel en ga voor dimbare LEDverlichting.  Hoeft niet duur te zijn, maar geeft wel gemak.
Bij bouwen voluit en bij rijden dimmen voor de sfeer. (natuurlijk kun je het zo gek maken als je zelf wilt, b.v. met kleur led strips)
Re: Halve zolder ter beschikking.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Wat een mogelijkheid zou zijn voor zover mogelijk is een spoor helemaal rondom te leggen, dubbel of enkelspoor, om rijlengte te creëren. Dan kan je ook achter de hobby van je vrouw langs, hoeft zij maar pakweg 15 cm van de muur te zitten. Om dit in te passen met deuren en of muren is wel op te lossen. En dan op jouw helft maak je het een stuk " dikker" om je plannen te verwezenlijken
Re: Halve zolder ter beschikking.
@ Aart-Jan; bedoel je zo iets:


@ Wim; Dat is misschien wel een goed idee, THANKS.  :thumbup:

@ Olav; Ik denk niet dat ik mijn vrouw zo gek krijg.  :-) :-(

Groet Ron.

Ps. alle ideeën voor een zichtbaan zijn welkom.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Je hebt een prachtoppervlakte, maar als ik zo naar je wensen kijk: 2 stations, haventje, rangeerterrein, etc., dank denk ik dat je de zolder van de buren ook gelijk maar over moet nemen.
Re: Halve zolder ter beschikking.
 @citaat Laurent,

Dat heb ik geprobeerd maar de buren wilden niet meewerken. >:-D

Maar als er maar één station past en een klein rangeer terrein is het ook goed. ik sta open voor alle mogelijkheden.
Ik heb geprobeerd een hoofdbaan te ontwerpen maar dat was niet meer als "rondjes" rijden.  :-(

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hoe het zichtgedeelte eruit ziet is natuurlijk doorslaggevend voor het eindresultaat, dus dat zou de uitgangssituatie moeten zijn. Het schaduwstation is alleen een hulpmiddel in mijn beleving, een plek om treinen te stallen en treinen uit zicht te laten verdwijnen, hoewel het bouwen vaak wel begint met het schaduwstation. Denk na over wat je ècht belangrijk vindt in je toekomstige modelbaan. Er àlles proberen in te proppen zorgt vaak voor een krampachtig samenraapsel van van alles te dicht op elkaar, of een chronisch ruimtetekort, of nodeloze kosten aan rails en materieel.

Op mijn baan is er geen station. Als je in Nederland een willekeurig stuk spoor aanwijst is de kans klein dat je er een station aantreft. Zo ben ik erop gekomen. Het levert me op wat ik wil: een gevarieerd aanbod van verschillende treinen geautomatiseerd zien rijden (dus niet stilstaan). Om mee te spelen, dus met de hand rijbewegingen uitvoeren, is het totaal ongeschikt.
Voor mij heeft bijvoorbeeld ook enorm geholpen Nederland eens van boven te bekijken, vanuit een sportvliegtuigje. Dan zie je hoe ruim alles eigenlijk is opgezet, terwijl het op de grond allemaal hutjemutje op elkaar lijkt te staan. Voor mij was dat een eyeopener destijds. Het kan natuurlijk ook een keuze zijn alles helemaal vol te leggen met rails. Dan heb je heel veel treinbewegingen op een relatief klein oppervlak.
Ook is het belangrijk voor jezelf te weten waarmee je wilt gaan rijden. Bochtige trajecten of S-bochten zijn bijvoorbeeld voor lange treinen of lange rijtuigen vrij funest. Daarom heb ik die bij het bedenken van mijn baan vermeden. Voor korte treinen of ingekorte rijtuigen is dat vaak geen probleem, dus heb je wat meer vrijheid. Dat geldt ook voor de steilheid van hellingen. Bij zware treinen heeft de loc het natuurlijk moeilijker een steile helling op te ploeteren dan een bij een korte trein.
Rondjes rijden hoeft natuurlijk ook geen probleem te zijn, maar door handig gebruik te maken van je schaduwstation zou je een stuk creatiever kunnen zijn in waar je trein in het zicht verschijnt. Ik heb daar bij het baanontwerp bewust rekening mee gehouden. Hoewel mijn baan in de basis een simpel ovaal is, blijft vrij onvoorspelbaar waar de zojuist verdwenen trein weer zal opduiken.

Iemand anders kan het niet voor je bedenken. "Een station" en "een rangeerterrein" zijn ook rekbare begrippen. Amsterdam CS is een station, maar Mariënberg ook. Kijfhoek is een rangeerterrein, maar de eerste de beste losplaats zou je ook als zodanig kunnen bestempelen. Wat wil je nu precies, waar ligt wat jou betreft de nadruk? Wil je (geautomatiseerd) rijden, vooral goederen- of ook personenverkeer, doorgaand of vooral buurtverkeer, rangeren, ... Als je een plan in hoofdlijnen hebt kunnen mensen je hier beter adviseren denk ik.
Succes!
Re: Halve zolder ter beschikking.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
ziet er wel goed uit je plan.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Beste Ron

Onderaan op het plan van je schaduwstation heb je 2 sporen die doodlopen en je hebt daar 4 wissels in verwerkt, deze sporen zou ik verwijderen. In een schaduwstation zal je minder snel achteruit gaan rijden en doorrijsporen zijn altijd gemakkelijker te gebruiken. Het gebruik van 4 wissels vind ik persoonlijk ook veel op zo'n plaats. Je moet deze natuurlijk niet verwijderen als je hiervoor een specifiek doel voor ogen hebt.

Je zou ook aan de onderkant een 2de klimspiraal kunnen instaleren die enkelsporig is, zo kan je op 2 plaatsen naar boven/beneden rijden. 

Mvg
Arthur
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Allemaal,

Ik ben weer wat bezig geweest met jullie ideeën en heb het schaduwstation iets aangepast:



Verder ben ik ook met de hoofdbaan bezig geweest en had het volgende bedacht:



Of eventueel (als de fooienpot rijkelijk gevuld wordt) dit:



Misschien kunnen jullie nog wat leuke aanpassingen doen, ik vindt dit erg "recht toe recht aan".

Groet Ron.

Ps.(Ik heb het Anyrail bestand bijgevoegd)
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo allemaal,

Ik ben nog even bezig geweest met Anyrail en heb het volgende bedacht wat in mijn ogen "iets" speelser is.



Ook had ik onderstaande bedacht maar dan krijg ik het stijgingspercentage niet onder de 3% (3,5%).



Graag jullie op of aanmerkingen.

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Ron

Ik heb eventjes mijn fantasie op een blad getekend, ik heb geen anyrail en de foto was net iets te wazig om het over te tekenen en te prutsen in wintrack.
Ik heb daarnaast ook 6 verschillende opstelsporen met en zonder dorp getekend.

Zwart: haven
Cirkel met 4 streepjes: draaischijf😉
Stippelijnen: tunnel

Mvg
Arthur
Re: Halve zolder ter beschikking.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Artur,

Goed dat je zoveel varianten aan het verkennen bent, graag zou ik je nog wat mee willen geven.
- De sporen uit station 1 die onder de haven verdwijnen zou ik zelf langs de muur laten lopen en de haven naar de voorgrond verschuiven.
  Hierdoor kun je de sporen eerder onder een berg laten verdwijnen vanuit het station en zie je ze niet onder de haven duiken.
- Hetzelfde geldt voor de BW, haal deze naar voren en zet station 2 wat hoger dan kun je daar een heel klein dorpje omheen zetten
- De draaischijf heb je relatief klein getekend, deze nemen serieus wat ruimte in, hou daar rekening mee

Uiteraard ben ik geen expert in baanontwerpen maar wil helpen door met een schuin oogje ook naar het eggie te kijken, in model moet je af en toe concessies doen, maar het liefst zo weinig mogelijk.......
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo

Chris:
Ik heb eens geprobeerd het anders te doen, door de sporen achteraan te plaatsen.
De BW naar voren heb ik nog niet gedaan, dat zal ik vanavond eens proberen.
Daar geef ik je 200% gelijk in, ik had dit iets kleiner ingeschat.

Ron:
Eventjes in wintrack iets geprobeerd.

Mvg
Arthur
Re: Halve zolder ter beschikking.
Ik begrijp de functie van de 5 parallelle sporen niet. Als het een station is, waar komen de perrons? Als je rechts rijdt, is het middelste spoor niet bereikbaar. Idem voor het spoor rechts dat onder de andere sporen gaat
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
 @citaat

Inderdaad, en het maakt niet uit of je nu rechts of links gaat rijden. Het is onlogisch. Probeer maar alle rijwegen met je vinger (of muis) te volgen. Het werkt gewoon niet.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo

Het banenplan heb ik enkel gemaakt als van dit kan een mogelijke indeling zijn, de juiste wissels en kruisingen toevoegen heb ik niet gedaan.

Ik had dit moeten vermelden in mijn vorige post, sorry.

Mvg
Arthur
Re: Halve zolder ter beschikking.
Heren allen bedankt voor de reacties.

@Arthur.
Als ik dat baantje rechts onder, wat onder de sporen doorloopt, maak kom ik dan niet in de problemen met het stijgingspercentage?
Ik rij overigens rechts en kom zo ook niet helemaal goed uit. maar ik ga even stoeien met jouw tekeningen en ontwerpen.

De grijze plaat is de plaat van het schaduwstation, de bovenbouw kan en mag daar van afwijken, als ik nog wel bij het schaduwstation kan komen.
(ik wil er 30 to 40 cm tussen houden)
Er mag eventueel ook een uitneembaar deel van links boven naar links onder komen. (alleen heb ik geen idee hoe).

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Ik dacht aan onderstaande:



Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hoi Ron, ziet er goed uit. Je kunt de sporen in het station nog iets langer maken door de wisselstraat onderin ook al in de bocht te laten beginnen.

Bij het industriegebied zie ik nog wel wat aandachtspuntjes:
- het spoor vanaf de groene wissel onderin kan vervallen. Dan rijden de treinen een klein stukje verkeerd spoor, tot het station. Daar zijn genoeg wissels om weer op het goede spoor te komen. Dit komt in het echt ook voor bij aansluitingen van raccordementen
- als een goederentrein aankomt is het handig als de lok omloopt om de wagens te kunnen rangeren. Bij het derde spoor van boven is er een mogelijkheid om een omloopspoor aan te leggen.
- hoe denk je het spoor rechtsboven te kunnen bedienen?

Mijn tip: probeer het rangeren eens uit op papier . Maak een tekening met een lok en net zoveel wagons als je industriesporen hebt en probeer dan de wagons te rangeren. Je zult dan snel zien of er nog problemen zitten in je railplan. En probeer het ook uit als een lok de wagons weer komt ophalen. Veel plezier met deze rangeerpuzzel
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
De stationssporen kunnen ook op een iets eenvoudiger manier aardig verlengd worden. In de huidige situatie zijn vanuit iedere richting drie stationssporen bereikbaar. De vraag is: is dat noodzakelijk? Als er twee sporen bereikbaar zijn is dat in principe ook voldoende. Dat scheelt een heleboel wissels en wint veel lengte.In plaats van 70cm heb je dan al gauw een meter lengte (30% winst). In dat geval maakt het tweede spoor, om het raccordement te verlaten, ook meer zin. in bijgevoegde tekening heb je twee mogelijkheden. Alleen de rode lijnen; twee stationssporen in iedere richting en twee aansluitingen van het raccordement. Of de rode en de groene lijnen. Dus aan de zuidzijde van het station een extra wissel met DKW. Dat maakt de tweede raccordementaansluiting overbodig.

Omlopen is niet noodzakelijk wanneer je gebruik maakt van een rangeerlok. De goederentrein komt binnen op het middelste spoor. Een rangeerlok, die zijn opstelplaats heeft op bv de blauwe lijn, verdeelt de wagons over de diverse spooraansluitingen en de enkele lok verdwijnt weer om even later terug te komen en een nieuwe trein op te halen.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Ziet er inderdaad leuk uit.

Ik zie geen goede redenen om de stationssporen langer te maken. Het wordt anders heel massief. Dit is toch prima zo?
Wat ik wel jammer vind, is dat de treinen die het station aan de zuidkant verlaten, geliijk weer terugkomen. Je kunt ze zelfs helemaal volgen. Het zou leuk zijn als ze (ook) via het schaduwstation zouden rijden of even verdekt opgesteld zouden kunnen blijven.
En voor het industrieterrein moet je even bedenken wat er voor bedrijvigheid gaat zijn en dus hoe er gerangeerd moet worden. Dat is beter dan andersom!

Groet,

Peter

Re: Halve zolder ter beschikking.
Hans, Henk en Peter bedankt voor de reacties.

@Hans, Lok omloop :help: :help: (ik ben een leek op treinen gebied :D )
            Trein rijd vooruit links boven op en achteruit rechts boven op.
            Een puzzel is het zeker.
@Henk, Ik had in gedachte dat de buitenste 2 sporen één richting op en de middelste twee, twee richtingen op.
            Dat met die blauwe lijn is wel een leuk idee, die ga ik waarschijnlijk wel plaatsen.
            En heeft dat spoor boven de blauwe lijn wel zin/nut.
@peter, Dat is een leuk idee alleen krijg ik het niet voor elkaar zonder 24130 (R1) bochten (3stuks).

Vanaf rode wissel (midden) naar beneden, daar 3 opstelsporen, vervolgens via de slinger weer omhoog (en dan kom ik niet uit zonder 24130 (R1) bochten.
            Over het rangeren Heb ik geen flauw idee hoe dat in het echt gaat, ik heb wel filmpjes zitten kijken en snap er niet veel (niets) van. Ik begrijp dat ze daar
            de verschillende soorten wagons rangschikken en sorteren.
            Ik had gedacht aan een op en overslag van goederen.

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Aangezien je stationssporen slechts circa 72cm lang zijn kun je alleen met erg korte treinen rijden. Realiseer je dat dat niet meer is dan een lok met 2 D-trein rijtuigen. Niet veel, zeker als ik kijk naar de opzet van je schaduwstation. Dat staat niet in verhouding.

Je industrieaansluiting heeft eigenlijk hetzelfde probleem. Een goederentrein die binnenkomt op spoor 3, want langste spoor, kan ook niet langer zijn dan die 72cm. Een rangeerlok pikt dan de wagons van spoor 3 en verdeelt deze over de sporen 4 t/m 7. Zoals je zelf al opmerkte is de functie van spoor 8 nihil. Je kan er alleen in achteruit vanaf spoor 4 en dan niks meer. Dan zit de lok opgesloten achter de wagon en kan geen kant meer op. Hoe ga je ontkoppelen? Heb je loks met Telex koppeling of moet je van ontkoppelrails gebruik maken. Die staan niet in je planning.
Jammer dat je geen .any bestand hebt bijgevoegd. Dan had ik een wat andere indeling kunnen proberen. Alsnog?
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Henk (en alle anderen  :) ),

De stationssporen heb ik op jouw manier aangepast, de sporen worden zo wel een stuk langer.  (Oude situatie ook nog in beeld)
Alleen jammer dat je nu maar 2 sporen kan bereiken en geen 3. :(



Tevens heb ik de nieuwe situatie ook als "any" bijlage bijgevoegd.
Misschien kan je het station en/of industrie terrein nog wat aanpassen (mag eventueel ook helemaal op de schop of station en industrie omdraaien), de grijze plaat is van het schaduwstation maar hoeft niet gebruikt te worden als hoofdbaan (wel ongeveer zoiets).
Over ontkoppelrails of telex koppeling heb ik nog niet nagedacht. (Wat is beter/prettiger?)
Ik ga waarschijnlijk alles rijden wat ik mooi/leuk vind en heb (nog) niet zoveel treinen.

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Citaat van: RoCoMaDu-26 op woensdag 30 juni 2021, 20:23:59Over ontkoppelrails of telex koppeling heb ik nog niet nagedacht. (Wat is beter/prettiger?)

Een combinatie van beide. Een paar jaar geleden heb ik een hele goede uitleg gekregen van Robert:

Citaat van: Robert op zaterdag 17 maart 2018, 14:47:58
Als herintreder in 2009 /  2010 ben ik begonnen met een kleine baan. Hierin had twee passeersporen, waarvan 1 met daarin een ontkoppelrail. Voorts had ik twee rangeer(kop)sporen en een opstel( kop)spoor voor een rangeerloc met telexkoppelingen (v60). Hiermee was de bedrijfsvoering als volgt:

1. Rangeerloc (v100) opereerde van zijn opstelpositie en haalde en bracht goederenslepen naar het opstelspoor met de ontkoppelrail.
2. Goederenloc ontkoppelde op het passeerspoor met de ontkoppelrail en gingen daarna naar een opstelspoor in afwachting van een nieuwe sleep
3. Na gereedzetten nieuwe sleep / wegzetten oude sleep ging de rangeerloc retour startpositie
4. Goederenloc retour positie nieuwe sleep, aankoppelen en wegrijden.

In mijn huidige baan [zie Waldbrunn] pas ik dit onverminderd toe, zowel voor goederen als personentreinen:

1. Ik heb een dubbele locloods waarin een goederen en personen stoomloc staan, waarmee ik locwissels doe in het hoofdstation (mbv ontkoppelrail)
2. Ik heb 2 rangeersporen waar goederenslepen gereed staan.
3. Ik heb een enkele locloods met daarin een rangeerloc ( v60) die slepen verplaatst tussen rangeersporen en hoofdstation.
4. Goederenlocs wisselen van sleep in hoofdstation en staan tussentijds op een kort rangeerkopspoor ( waar een dieseltankpunt bij komt) of gaan naar de verzorgingsporen bij de dubbele locloods.

Zo kan je met bescheiden middelen een levendig ( geautomatiseerd ) rijprofiel realiseren.

Groeten
Robert


Sindsdien gebruik ik de ontkoppelrails doorgaans om wagens af te koppelen waarna een rangeerloc met telex ze verplaatst.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Rob,

Hartelijk dank voor de uitleg.
Dus: 1- Enkel de rangeer locs hebben telex koppeling.
        2- Op de opstel sporen komt een ontkoppelrail. (of op meer plaatsen??)

En waar plaats je ontkoppelrails?

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Ron,

Hartelijk dank voor je .any bestand maar helaas kan ik er niet veel mee. Je hebt diverse lagen op slot staan die ik niet kan openen of veranderen. Zou je een .any bestand kunnen plaatsen waarin niks op slot staat.

Ontkoppelrails plaats je op de punten waar je wilt ontkoppelen.Meestal is dat aan het begin of einde van een railsectie. Daarbij heb je dan de keuze om de lok wel of niet binnen diezelfde railsectie te hebben. Als voorbeeld heb ik een klein bestandje toegevoegd. Stel de trein komt binnen van rechts. Op de linkse ontkoppelrail wordt de lok ontkoppeld en blijft binnen dezelfde sectie staan. De rangeerlok kan nu de sleep ophalen. Komt de trein binnen van links en ontkoppelt de lok op de rechter ontkoppelrail dan moet de lok doorrijden naar de volgende sectie want er is in deze sectie geen plaats meer. Mede omdat de rangeerlok er anders niet bij kan, die komt namelijk van rechts. (Alleen heb ik daarvoor geen wachtplaats ingetekend).
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
 @citaat @citaat
In mijn baan liggen 6 ontkoppelrails, allemaal in doorgaande sporen. Als het niet nodig is, laat ik locomotieven niet stoppen op een wissel, daarom leg ik er aan beide kanten minstens één rechte naast. Zo kan een lange trein stoppen met de eerste koppeling boven de ontkoppelrails terwijl de loc niet op de wissel staat. Aan minstens één kant van de ontkoppelrails is een lang spoor beschikbaar om flink wat wagens te parkeren. Soms zelfs aan beide kanten.

Omdat het doorgaande sporen zijn, kan de loc na het ontkoppelen gewoon verder rijden. Daarna komt de rangeerloc aan de beurt. Overigens hebben lang niet alle rangeerlocs standaard een telexkoppeling, en er zijn ook wel enkele goederenlocomotieven uitgebracht met telex. Ik herinner me zo uit het hoofd dat er een BR 44, BR 45 en BR 50 met telex bestaan. Die heb ik echter niet, ik heb alleen rangeerlocs met telex. Mijn nieuwste is de Köf 11 142:





In baanplannen van Märklin zie ik vaak een ontkoppelrails in een kopspoor, direct na de wissel. Als je zo'n ontkoppelrails wilt gebruiken, moet de locomotief de wagens op het kopspoor duwen en vervolgens afkoppelen terwijl hij op de wissel staat. Dat werkt in principe wel, maar ik zou er liever nog een kort recht stukje tussen leggen. Ook zie ik soms wel eens een ontwerp met een ontkoppelrails naast een bocht. Dat is niet handig: het ontkoppelen zal nog wel lukken, maar aankoppelen in (of vlak naast) een bocht gaat niet.
Re: Halve zolder ter beschikking.
@Henk,
Als het goed is staat alles in "any" nu open.

@Henk en Peter,
Bedank voor de verduidelijking. (hopelijk heb ik het met onderstaande begrepen.  ;) )



Dat railstuk zonder ontkoppelrail is opstelspoor voor rangeerlok.

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend wat lopen schuiven met rails en ben op het volgende uitgekomen.



Nou heb ik geprobeerd om tussen de stationssporen 2 en 3 en tussen 4 en 5 (onderste is 1, bovenste is 5) wat meer ruimte voor perrons te krijgen maar dat krijg ik niet voor elkaar.
Hebben jullie hier eventueel een oplossing voor?
Helaas kan ik de twee meest rechtse sporen niet verhogen ivm schuin dak.

Ook nog twee foto's van het plan, met en zonder grond.





Groet Ron.

Ps. (nieuw "any" bestand toegevoegd).
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Zoiets?
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Of zoiets?
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Rob,

Bedankt, ga het vanavond gelijk inpassen.  :thumbup:

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Graag gedaan.

De eerste versie die ik had gepost heb ik nog wat verbeterd. Zo zijn de stationssporen 3, 4 en 5 zonder beperkingen in beide richtingen bruikbaar:
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Rob,

Wederom bedankt, Ik ben voor de tweede gegaan omdat de derde variant te veel over de tafelrand kwam waardoor er linksboven van het station en het klimspiraal maar 40cm ruimte was, nou ben ik niet heel dik maar vond dit net te weinig. Had het liefst 50cm gehad maar is nu 45cm
Hieronder een overzicht van de hoofdbaan plus deel klimspiraal.



En ik vind het geen probleem om van links de sporen 1, 2 en 3 te kunnen rijden en van rechts de sporen 3, 4 en 5.
Die andere was ook top "alle sporen van beide kanten berijdbaar" maar helaas net te groot. Met de eerste variant kwam ik trouwens niet helemaal uit aan de rechter kant. Misschien kan ik de lus aan de linker kant iets kleiner maken waardoor het gehele station iets kan zakken en er meer ruimte tussen station en klimspiraal komt. (ga nog even puzzelen met rails   >:-D )

Voor de liefhebber het nieuwste "any" bestand toegevoegd.

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
De lus links kleiner maken is best mogelijk, maar er valt maar heel weinig te winnen zonder R1 te gebruiken en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Om die reden had ik zelfs de 24107 die jij eerst had gebruikt verbannen. Of je moet de wisselstraat wat ingrijpender veranderen, maar dat zal ten koste gaan van de lengte van de stationssporen. Leek me ook niet wenselijk.

Als je meer ruimte wilt tussen station en klimspiraal, kun je beter die laatste iets veranderen, draaien of verschuiven. Dat lijkt me niet zo moeilijk.

Een detail: helemaal rechts naast het station heb je nu aan de 24912 drie passtukjes 077 gelegd en daarna volgt een lang recht spoor. Met zo'n lang spoor kan het vrijwel altijd met minder passtukjes. In dit geval zelfs heel simpel door 3 x 077 + 1 x 188 te vervangen door 1 x 077 + 2 x 172.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Alweer bedankt Rob,

Ik ben toch voor je laatste versie gegaan en kan nu van de linkerkant alle sporen berijden en van de rechterkant de sporen 3, 4 3n 5.
Tevens nog eens goed naar mijn baan tekening gekeken en kon nog meer pas stukjes weg halen.  :thumbup:

Nu begonnen om de oude baan te demonteren en dan beginnen met het kamertje op te knappen alvorens er weer gebouwd kan worden.

Nogmaals dank en ik zal wel wat foto's van de vorderingen plaatsen.

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Medespoorders,

Ik ben toch nog even bezig geweest (met hulp van Maarten Marklin) met het schaduwstation:

Oude situatie:


Nieuwe situatie:


In de nieuwe situatie hoeven de lange treinen niet door 3 korte blokken te rijden, slechts maar door 1 (de bocht).
Ik kan dan 2 lange treinen achter elkaar plaatsen (rose en paars), de gele sporen zijn doorrij sporen.
De kortere treinen kunnen dan tussen de groen en rode wissels geparkeerd worden.

Graag hoor ik jullie op of aanmerkingen

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Helemaal geen slecht plan, ziet er zeer logisch uit. Alleen helemaal onderaan heb je nog drie sporen liggen. Ik zou daar de paarse en het gele spoor wisselen. Dat geeft een soepeler verloop (minder s-bochten) voor de doorgaande treinen. Ja het paarse spoor is nu iets langer maar dat voordeel vind ik niet opwegen tegen het andere. Mocht je die lengte nodig hebben dan kun je beter bochtwissels inzetten bij de ingang van dit stukje. Hoewel dat in een boog van 4 maal 230 en twee maal 330 ook niet eenvoudig zal zijn maar mijn inziens ook niet geheel onmogelijk.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Ik zou nog wat meer S-bochten elimineren als met lange treinen rijden de bedoeling is. Zie bijlage, linksboven in het plaatje correspondeert met linksboven in jouw plan, rechtsonder in het plaatje met rechtsonder in jouw plan.

Geometrie heb ik even niet zo op gelet, het gaat om het idee.

Sorry voor de witruimte. 't Kost me teveel tijd daar wat aan te doen.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Denk dat dit voor linksboven moeilijk te verwezenlijken is vanwege dat donker grijze blok in de hoek. Dan moet je al de rechte rail om uit je spiraal te komen inkorten en ik kan niet zien welke rail daarvoor nu gebruikt is.
Rechtsonder lijkt mij helemaal geen probleem. Goed voorstel.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Ik vermoed dat je er linksboven ook wel mee weg komt en ik zou (mening!) als dat niet het geval was de boel een paar cm naar rechts opschuiven om het alsnog te realiseren. Lange treinen en veel bochten is vragen om problemen (ik ben van mening dat dat wel een feit is :D - door ervaring wijs geworden). Bovendien win je er (marginaal) opstelspoorlengte mee.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Kijkend naar het deel van het schaduwstation langs de muur van 3665 zag ik een aantal punten waarvan ik dacht dat het misschien beter kon.
  • De 6 opstelsporen van bijna 110 cm zijn nogal kort. Niets mis mee als je veel korte treinen hebt, maar anders lijkt het me beter om langere opstelsporen te hebben.
  • Diezelfde 6 opstelsporen zijn alleen bruikbaar via een traject met bochten R1.
  • Rechts in de hoek zit een slinger in de verbinding van het opstelspoor langs de muur en de 90°-bocht. Omdat dat een ruime R5-bocht is, zal dat bij het rijden vast geen problemen opleveren, maar het kan ook best zonder slinger (en zonder driewegwissel, maar daar heb ik op zich niets tegen).
  • Er is nog relatief veel ruimte aan de linkerkant ongebruikt. Misschien wil je daar een mangat maken, maar anders past er nog wel wat meer rails.
Ik heb eens wat gepuzzeld, met het onderstaande resultaat. Evenveel opstelsporen, maar nog maar twee korte van bijna 110 cm. Het traject met bochten R1 hoeft niet meer gebruikt te worden om opstelsporen te bereiken. De slinger rechts in de hoek is weg, in plaats daarvan zijn er een paar gewone wissels in de bocht verwerkt. En tenslotte maken de opstelsporen beter gebruik van de ruimte aan de linkerkant. Dit alles komt mede door de twee driewegwissels die nu aan de linkerkant liggen. Ik ga er vanuit dat de treinen bij de spiraal altijd via de binnenbocht dalen en dat betekent dat die driewegwissels altijd opengereden kunnen worden. Dat scheelt weer een paar aandrijvingen en decoders en het schakelen kan ook nooit fout gaan.

Aangenomen dat je genoeg ruimte hebt boven het schaduwstation, denk ik dat je, dankzij de inham, in de hoek alle sporen wel kunt bereiken, al is het wat onhandig als er nu juist op het achterste spoor wat fout gaat en je moet eerst allemaal treinen weghalen voordat je erbij kunt. Wat ik me echter nog wel afvraag, is hoe je denkt bij de sporen langs de muur te komen in het geval van problemen. Het is nogal veel, 13 sporen naast elkaar. Het spoor langs de muur ligt bijna een meter van de rand van de baan...
Re: Halve zolder ter beschikking.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Dat is een heel knappe combi van wisselstraten Peter. Om ellende te voorkomen wil ik er graag mijn mening over geven, dan kan TS denk ik voor zichzelf wel bepalen wat hij wijsheid vindt.

Met lange treinen wordt het gewicht van de trein een belangrijke factor. Het gewicht van het achterste deel kan het voorste deel in bijv. lastige bochten uit de rails trekken. Zeker met lange personenrijtuigen of goederentreinen met meer dan ca. 20 wagens speelt dat. Je zou daarom moeten streven naar zo min mogelijk bochten in je ontwerp en als het dan toch nodig is die zoveel mogelijk vloeiend en gelijkmatig leggen. Op die manier blijven de wagens tov elkaar gedurende de bocht zoveel mogelijk in dezelfde positie. Een S-bocht is zeker geen aanrader omdat een lange trein zich altijd recht wil maken (dus zich uit de rails wil trekken in een bocht) en vanwege het gevaar van overbufferen.
Bovenstaande in aanmerking genomen zou ik bij het oorspronkelijke ontwerp blijven (dat is prima volgens de KISS-methode), met de detailaanpassingen die ik aangaf. Korte treinen maken gebruik van de korte opstelsporen en de R1-bochten; lange treinen van de overige sporen en de ruimere boogstralen.

Succes met het maken van de keuzes! :) :thumbup:
Re: Halve zolder ter beschikking.
Heren allen dank voor de input.
Die korten sporen waren inderdaad bedoeld om korte treinen op te stellen en zouden R1 bochten nog wel kunnen.
De lange sporen wou ik zo min mogelijk met wissel en gaven mij zo ook de mogelijkheid om bij de achterste sporen te kunnen.
De drie sporen onderin ga ik, denk ik, wel aanpassen naar het voorbeeld van Rob en 1200Blauw.

De sporen links boven ga ik bekijken of dat met minder bochten kan, voorbeeld van 1200Blauw.

Heren nogmaals dank, ik ga er mee puzzelen.

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo allen,

Het puzzelen is gelukt, ik heb er het volgende van kunnen maken:



Op en aanmerkingen zijn welkom.
Mocht het linksboven niet passen (rookkanaal schoorsteen) kan ik de sporen bovenaan nog iets laten zakken door een 24188 te vervangen voor een 24172. (over alle sporen links en rechts).
Daar waar geen rails ligt worden mangaten, zodat ik toch bij de onderste sporen kan als dat nodig is.

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Citaat van: RoCoMaDu-26 op zondag 29 augustus 2021, 12:27:03
Mocht het linksboven niet passen (rookkanaal schoorsteen) kan ik de sporen bovenaan nog iets laten zakken door een 24188 te vervangen voor een 24172. (over alle sporen links en rechts).

Je kunt ook iets naar rechts schuiven door hetzelfde trucje uit te halen voor alleen alle sporen bovenlangs. Dan lever je weer iets in van de lengte van de opstelsporen die je juist door deze operatie gewonnen hebt en schuift je spiraal ook marginaal op naar rechts. Aan jou of dat een probleem is of niet.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo 1200Blauw,

Dat zou eventueel ook nog kunnen maar ik denk dat ik die 16,6mm niet zal missen op die lengtes.
Mocht ik nog niet uitkomen kan ik jou oplossing ook nog toepassen.

Groet Ron.