Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

verlichting voor huisjes

Gestart door bennieT zondag 23 mei 2021, 20:28:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
verlichting voor huisjes
hoi ben hier voor het eerst vandaag.
mijn vraag is hoe sluit ik verlichting aan op de trafo.
het gaat om 7 a 8 huisjes.

dit  is de trafo.
zoek gewoon een simpele manier had wel iets gelezen over een verdeelplaat maar hoe sluit je zoiets aan.


ben net begonen met deze hobby dus heb er weinig verstand van.

alvast bedankt
Re: verlichting voor huisjes
Bennie,

Zoals je foto 2 laat zien, heb je alles goed begrepen. Zo'n verdeelplaat moet je op één aansluiting (per kant van de plaat),
verbinden met de trafo; alle andere aansluitingen aan die kant, worden dan automatisch gevoed. In jouw geval
kunt je dus 6 aparte aansluitingen voor huisjes/gebouwen/lantaarns aansluiten op deze plaat.
Als je er maar 5 aansluit, hou je één aansluiting over, die je voor een volgende plaat zou kunnen gebruiken, dan
heb je dus 11 aansluitingen.
Als je tussen de trafo en eerste plaat een aan/uit schakelaar zet, kun je ze aan- of uitschakelen, zonder de
trafo uit te hoeven schakelen. Wel gaan in dat geval natuurlijk alle aangesloten lichten aan of uit.
Apart schakelen kan natuurlijk ook, maar dan moet je bijv. 2 platen, los van elkaar, direct op de trafo aansluiten
en daar dan schakelaars tussen zetten.
Succes,
Wim
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
hoi wim
foto 2 had ik van internet gehaald is niet van mezelf.
maar hoe jij het uitleg snap ik het een beetje.
moet even wachten dat me lampjes binnen komen.
verdeelplaatjes moet ik nog bestelen daar heb je ook zoveel soorten van.

weet ook niet wat het simpelste is :D
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: verlichting voor huisjes
Hallo Bennie,
Je liet een foto zien van de onderkant van de transformator. Bij SecII staat 14V ~ 7 VA. Je moet de lampjes op deze aansluitpunten aansluiten. Bij SEC I staat 0-14V eff- Die kant is voor de aansluiting van de rails. Er staat - dus gelijkstroom. Daar rijdt Märklin niet mee, rij je Märklin of een ander merk. Je kunt op SECI wel de lampjes op aansluiten dan kun je de lichtsterkte regelen. Maar dat zou ik niet doen. Want je regelt dan de lichtsterkte voor alle op deye aansluitpunten brandende lampjes.
7 VA is ruim genoeg voor 7 a 8 huisverlichtingen. Je zou nog in de grotere huizen een extra lamp kunnen plaatsen. 
Verdeelplaten zijn niet altijd nodig. Je kunt de draden van dicht bij elkaar staande huizen ook bij elkaar opknopen en dan met twee draden naar de transformator gaan of naar een verdeelplaat. Veel modelspoorders gebruiken kroonsteentjes in plaats van stekkertjes omdat stekkers nogal eens los geraken en dat heb je niet bij kroonsteentjes omdat je daar de draden vastschroefd.
Succes,
Dirk :-{)   
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
hoi Dirk

ik heb minitrix oud setje maar rijdt super.
heb niet zo'n grote baan hoor gewoon simpel.
dit stond bij de lampjes houder. 12-16 V, ACDC.  Stroomopname max. 15 mA
heb het setje bij de tv staan en vindt het mooi om sávonds de lampjes zien branden van de huisjes.
zonder dat de trein rijdt.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: verlichting voor huisjes
Hoi Bennie,
Op die manier. Je hebt een soort heel-jaar-door baantje, niet alleen met Kerst ;-)
Met die specificaties van de lampjes heb je aan de transformator zat genoeg stroom. 
Dan zou ik gewoon kroonsteentjes gebruiken of de draden een stukje strippen en simpelweg aan elkaar knopen.
Je hebt de lampjes al besteld anders zou ik LED adviseren.
Veel kijkplezier
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
hoi trein-ice3
:D ik ben best handig maar met stroom niet heb al gezocht hoe ze dat doen met kroon steentjes.
maar kan het niet vinden 1 is makkelijk.
wat betreft de lampjes dit is ook led stondt erbij of bedoel jij gewoon zo'n los lampje met een stukkie draad.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: verlichting voor huisjes
Er is bijna 100% altijd wel hulp te vinden op het wereldwijdweb. De zoekmachine G**gle geeft als je daar intikt: " gebruik kroonsteentje " en dan even klikt op afbeeldingen al heel veel informatie. Wat je ziet voor het aansluiten van een gloeilamp geldt ook voor jou lampjes. Van elk lampje een draadje pakken en in de ene zijde van het kroonsteentje doen en schroefje aandraaien. Dan hetzelfde met het tweede draadje vanaf het lampje. Dan aan de twee overblijvende schroefjes twee draadjes vastzetten en dan richting de transformator.
Ik doelde op een klaar en klaar te gebruiken LED-lichtje. Meerdere modelspoorfabrikanten hebben deze in hun assortiment. Dus met stekkertjes, draad, fitting en LEDje. Niks zelf diode, weerstand, los ledje, solderen, et cetera. Dat zou ik je niet adviseren als je geen ervaring met elektronicaonderdelen hebt.

Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
ok top ga vanavond weer verder puzzelen.

gebruiken jullie nog speciaal snoer hiervoor zag wel dat je van die rolletjes draad kan krijgen.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: verlichting voor huisjes
Een schema met kroonsteentjes voor lampjes
en ook een mogelijk voorbeeld waarbij je verschillende ruimten van een huisje kan verlichten
Door bv 2 stroombronnen (2 trafo's en leidingwerk). + en - is dan niet bepalend voor de werking.

Ronald Visser
Indien ledjes als verlichting dan is rood de + van de batterij en zwart de -
(Ook bij elk ledje een weerstand van 330 ohm aanbrengen. Maar dat kan in jouw getoonde lampje er al inzitten.)
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
hoi Mo Vi

top bedankt voor de goede uitleg.
zo kom ik weer een stapje verder.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: verlichting voor huisjes
Hoe je de lampjes moet aansluiten is nu wel genoeg uitgelegd meen ik. Toch nog even een waarschuwing  waar ik niemand over hoor. 7VA is inderdaad ruim voldoende om wel 10 lampjes op aan te sluiten. Nog meer wanneer je in plaats van gloeilampjes LED's gaat gebruiken zoals op de foto 3 te zien is. Echter indien je LED's gaat gebruiken vergeet dan niet om een diode in serie te schakelen. LED's vinden een spanning van 14V in sperrichting niet leuk en gaan dan snel defect.
En de trafo is een oude Fleischmann 6730. Voor N-spoor prima geschikt. Wanneer je Google laat zoeken naar "Fleischmann 6730 Bedienungsanleitung" vind je exact hoe het te gebruiken.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: verlichting voor huisjes
@citaat Met wat in deze qoute staat heeft de topic starter die extra diode niet nodig. Die zit dan al in de lamphouder net als de juiste weerstand voor die spanning.
Citaat van: bennieT op maandag 24 mei 2021, 19:25:29
dit stond bij de lampjes houder. 12-16 V, ACDC.  Stroomopname max. 15 mA
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
vandaag toch maar zo'n verdeelplaatje gekocht was maar 4,50 valt mee lijkt me.
ga v/d week alles is rustig aansluiten.

Nog een vraagje van die lantaarntjes kan ik die zo aansluiten via het verdeelplaatje of moet daar weer wat exstra tussen.
lantaarns die ik gezien heb zin 6v.  of Voltage   3V
Re: verlichting voor huisjes
 @citaat Ligt aan het voltage van je trafo. Als het de trafo is van de foto. Dan kan je beter een aantal lampjes in serie zetten. Anders branden de lampjes van 3 of 6 volt zo door. Zie ook Verlichting in gebouwen en Straatverlichting

Groet Ronald.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: verlichting voor huisjes
Bedoel je die 3 volt lampjes uit CN? Qua detaillering halen die het niet bij de modellen van de bekende producenten bij de Oosterburen. Ik zou lampjes aanschaffen die je direct op je 14 V aansluiting kunt aansluiten. Gebruik van verschillende voltage van lampjes door elkaar heen KAN leiden tot verwisseling in de aansluiting en dan komt een hogere spanning op je lampje/LED te staan en gaat je lampje/LED stuk.
 
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: verlichting voor huisjes
 @citaat

Precies wat hij zegt. Als je niet 100% zeker bent van wat je doet is de kans op defecten 100% aanwezig. Om het maar even heel cru uit te drukken. En zelfs dan kan het nog fout gaan. Heb een gedegen elektronica opleiding gehad en heel veel jaren ervaring. Laatst een hele dag aan het pielen geweest om een lamp atrappe om te toveren in een werkende buitenlantaren. Bij het aansluiten een draadje verwisseld en toen was die dag helemaal voor Jan met de korte achternaam. Iedere dag leer je weer bij en soms kost dat een hoop leergeld.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes


deze heb ik ook nog gevonden 14-16 V

Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: verlichting voor huisjes
Mooi maar het is schaal TT. Dat is te groot voor bij Minitrix. Je moet schaal N hebben, heeft Busch ook.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes


deze zijn Voltage: 12-16 V  meschien een idee om zelf lantaarns te maken.

Voorzien van een weerstand.
Afmetingen : 9mm x 2mm x 1,5mm
Re: verlichting voor huisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: verlichting voor huisjes
Bennie,

Probeer eens zaken om te rekenen. Schaal N is 1:160. De lengte van het printje is 9mm
Met een schaal van 1:160 is dat 1440mm = 1,44 meter in real-life, das een beste lampenkap!
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: verlichting voor huisjes
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 29 mei 2021, 07:57:18
Echter indien je LED's gaat gebruiken vergeet dan niet om een diode in serie te schakelen.

Ga ik corrigeren, neem me niet kwalijk.
In mijn stukje geef ik dat al aan dat er een weerstand tussen gezet moet worden. 
Echter jij zet een diode in serie met een diode.  Een LED is al een diode, maar het is vast een te snelle schrijfvout. :P

Ronald Visser
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: verlichting voor huisjes
Nee hoor geen schrijffout van Lobomotion69, je moet wel het complete stukje hierover quoten én lezen/begrijpen:
Echter indien je LED's gaat gebruiken vergeet dan niet om een diode in serie te schakelen. LED's vinden een spanning van 14V in sperrichting niet leuk en gaan dan snel defect.
Anders gezegd,
Het is dus om de Led te beschermen tegen de sperspanning; in tegenstelling tot een LED kan een gewone diode daar wél tegen.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
ik heb dan wel een setje van minitrix N spoor zoals dat heet.
Maar de huisjes boompjes figuurtjes heb ik van Ho spoor.
Omdat ik die dingen van N spoor te klein vindt en dit mooier.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
vandaag begonnen met het aansluiten van de verlichting.
als ik het verdeelplaatje ertussen doe doet hij niks.
lampje getest zonder verdeelplaat werkt het wel.
hmm wat doe ik verkeerd.
Re: verlichting voor huisjes
Heb je een verdeelplaat voor een of twee draden?

Begin met een lampje werkt dat de volgende erbij prikken.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes


had 1 lampje via de trafo gedaan doe doet het wel
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
de lampjes branden onder tussen.
het was de verkeerde verdeelplaat moest dat kastje hebben met rode knopjes.
dat dat niemand hier is opgevallen  :D
nu gaan we proberen lantaarns te maken en aansluiten.
elke een stapje en dan komen we er wel  :D
Re: verlichting voor huisjes
hoi,

Citaat van: bennieT op vrijdag 11 juni 2021, 08:30:48
het was de verkeerde verdeelplaat moest dat kastje hebben met rode knopjes. dat dat niemand hier is opgevallen  :D

Nee, waarom? Je schaft toch niet iets zomaar aan? Je hebt toch zelf onderzoek en advies ingewonnen wat je moet aanschaffen? Maar ik maak de verdeelplaatjes zelf  :)

Groet Ronald.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: verlichting voor huisjes
Grapjurk die Bennie. Wanneer en waar zou dat opgevallen moeten zijn? Je plaatst nu pas een foto van het apparaat dat je hebt aangeschaft. Dat is inderdaad geen verdeelplaat, dat is een verlengplaat. Alleen de tegenoverliggende aansluitingen maken met elkaar contact. Bij een verdeelplaat maken alle aansluitingen aan één zijde met elkaar contact. Geen idee waar en hoe je dat ding aangeschaft hebt. Vast niet in de winkel, want als je dan naar een verdeelplaat vraagt krijg je niet dit ding.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
ben nu met lantaarns maken bezig eerste is mooi gelukt.
vindt alleen het lamje wat te vel weten jullie daar nog iet op.
Micro lampje 12-16 V 35 ma
zijn mooie kleine lampjes in div kleuren.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: verlichting voor huisjes
2 lampjes in serie zetten
of
voeding met lagere spanning
of
weerstand in serie met lampje
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
ben aan het proberen 2 lampjes in een serrie te zetten maar snap er niks van.


even voor de duidelijkheid ik heb 2 lantaans
Re: verlichting voor huisjes

Bron: www.wetenschapsschool.nl

Je hebt ze parallel gezet, de rechter tekening.

Door ze als een ketting, linker tekening, aan te sluiten staan ze in serie.

Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
dit heeft toch niks te maken met de lampjes dat ze minder fel worden.
lijkt me meer een door verbing te maken voor meerdere lampjes.

mijn vraag is ik vindt de lampjes te fel.
en wil ze minder fel laten branden.
Re: verlichting voor huisjes
Je schrijft dat de lampjes in serie staan, maar de foto verteld me iets anders...

Ik denk dat het beter is eerst wat te gaan lezen over serie en parallel verbindingen.

Bekijk dit maar eens:

https://www.wetenschapsschool.nl/chapter/Elektriciteit_1_Stroomsterkte.html
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
mijn vraag was dat de lampjes minder fel worden.

hanzi kwam met deze oplossing en dat heb ik geprobeerd.

zo'n serrie verbinding heb ik niks aan heb een verdeelplaatje dat werkt prima.

ik heb er verders geen verstandt van ben pas begonnen met deze hobby.
Re: verlichting voor huisjes
Ik zou het nog maar eens proberen als ik jou was.
Als je het goed doet hou je 1/3 van het licht over.

Setjes van twee, bruine draad van 1 aan de gele van nr2.  Hou je twee draden over voor je verdeel plaat.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: verlichting voor huisjes
Citaat van: bennieT op dinsdag 15 juni 2021, 20:40:25
zo'n serrie verbinding heb ik niks aan heb een verdeelplaatje dat werkt prima.
ik heb er verders geen verstandt van ben pas begonnen met deze hobby.
Dat laatste blijkt wel; het feit dat jij het niet snapt wil niet zeggen dat je niks aan de door mij aangedragen oplossing hebt.

Laatste poging: haal van het ene lampje de gele draad uit het kroonsteentje en van de andere de bruine en verbind die twee met elkaar.
Re: verlichting voor huisjes
Even een duitje toevoegen:

Serieschakeling: Alle lampjes in 1 (schrijve: één) stroomkring
Parallelschakeling: Elk lampje heeft zijn eigen stroomkring

Even een voorbeeld: Als je voeding 12V is en je hebt 2 identieke lampjes geschikt voor 12V en je sluit ze parallel aan, dan krijgt elk lampje een spanning van 12V en brandt 'normaal'.
                            Als je de lampjes in serie zet, dan moeten ze de 12V delen en dus krijgen ze per lampje 6V en branden daardoor minder fel.
Re: verlichting voor huisjes
Citaat van: bennieT op dinsdag 15 juni 2021, 20:40:25
mijn vraag was dat de lampjes minder fel worden.

en

Citaat van: bennieT op dinsdag 15 juni 2021, 20:40:25
zo'n serrie verbinding heb ik niks aan heb een verdeelplaatje dat werkt prima.

Misschien wel. Lees eens Encyclopedie Straatverlichting.  Als een lampje standaard 12 volt is dan brand hij op 12 volt normale sterkte. Zet je een tweede lampje van 12 volt in serie met het eerste 12 volt lampje dan krijgen allebeide lampjes 6 volt. Daardoor krijgen ze allebeide 6 volt (12 volt gedeeld door 2) en branden dus op halve sterkte. Bij parallel zoals je nu aangesloten hebt krijgen alle lampjes de volle 12 volt en branden ze dus feller.

Citaat van: bennieT op dinsdag 15 juni 2021, 20:40:25
ik heb er verders geen verstandt van ben pas begonnen met deze hobby.

Wat heb je gedaan om er meer verstand van te krijgen over dit onderwerp? De dingen van parallel zetten of in serie zetten zijn basis electrotechniek. Nu zal niet iedereen bij natuurkunde op school opgelet hebben of is het al heel lang geleden. Maar nu tegenwoordig met de komst van internet kan je het simpel snel veel informatie vinden.  :) En als je het nog niet begrijpt vraag je iemand of bij een modelspoorvereniging in de buurt of hij / zij je het in levende lijve wil uitleggen. Bij sommige mensen werkt dat beter.

Groet Ronald.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: verlichting voor huisjes
Citaat van: ronaldk op woensdag 16 juni 2021, 07:42:51
Zet je een tweede lampje van 12 volt in serie met het eerste 12 volt lampje dan krijgen allebeide lampjes 6 volt. Daardoor krijgen ze allebeide 6 volt (12 volt gedeeld door 2) en branden dus op halve sterkte.
Groet Ronald.
Theoretisch een kwart van de sterkte, Ronald.
Want: de spanning per lampje halveert waardoor ook de stroom halveert.
Even er van uitgaande dat de weerstand van het
gloeidraadje gelijk blijft en de lichtopbrengst rechtevenredig is met het opgenomen vermogen.
Re: verlichting voor huisjes
 @citaat Dat is niet zo van belang voor Bennie. Hij heeft al moeite om serie en parallel te begrijpen. En je zal het in de praktijk moeten zien of het dan nog voldoende licht geeft. Dus niet te ingewikkeld maken voor Bennie.

Groet Ronald.
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: verlichting voor huisjes
@Ronald:
Helemaal mee eens, was ook meer een reactie naar jou obv je -overigens ook door anderen erg vaak gemaakte- denkfout.

@Bennie:
En, gelukt?

Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting voor huisjes
Oplossing gevonden en nog een simpele ook  :D

lampjes iets donkere gemaakt met een stift en tis perfect.

Waaeom moeilijk doen als makkelijk kan  :P
Re: verlichting voor huisjes
Jammer dat dit zo afloopt. Menigeen heeft hier moeite in gestoken om je wat uit te leggen om je probleem te leren begrijpen. Het probleem is hiermee niet opgelost maar weggemoffeld. En het zal vroeg of laat zeker terug komen.

:(
Re: verlichting voor huisjes
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: verlichting voor huisjes
Je kunt ook gewoon kerstverlichting gebruiken. Snoer van 4,5,6 meter met kleine ledlampjes. Je kunt de ledlampjes een beetje uitdraaien en in een huisje plaatsen. Van de 240 lampjes komen er ook een paar onder de treinbaan heb je gelijk ook daar licht.
Re: verlichting voor huisjes
Goei topic!
Zit een beetje met hetzelfde probleem en dus ook dezelfde vragen...

Groetjes Alex.
Re: verlichting voor huisjes
Citaat van: ronaldk op woensdag 16 juni 2021, 10:03:54
@citaat Dat is niet zo van belang voor Bennie. Hij heeft al moeite om serie en parallel te begrijpen. En je zal het in de praktijk moeten zien of het dan nog voldoende licht geeft. Dus niet te ingewikkeld maken voor Bennie.

Groet Ronald.
Niet iedereen is zo technisch onderlegt ronaldk :warning:
Re: verlichting voor huisjes
Maar ik denk dat het merendeel hier wel het verschil tussen parallel en serie weet.
Dit leer je tegenwoordig gewoon in de brugklas met natuurkunde :D
Maar het valt me in dit topic verder wel op dat ze het er niet makkelijker op maken voor de leken onder ons.