Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Werking draaischijf 7186

Gestart door nmbssncb zondag 23 mei 2021, 18:15:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Werking draaischijf 7186
Lid sinds: 2007

offline
Werking draaischijf 7186
De draaischijf 7168 blokkeerde soms bij het bereiken van een aansluitspoor en met moeite kon ik het mechanisme dan deblokkeren.  Nog voor ik kon achterhalen waarom de draaischijf blokkeerde, moet ik nu de drukknop(pen) ingedrukt houden anders stopt de draaischijf (de magneetspoel wordt niet meer bekrachtigd).
Mijn vraag: welk mechanisme zorgt ervoor dat de draaischijf blijft draaien tot het volgende aansluitspoor?  Welk mechanisme / schakelcontact houdt de magneetspoel bekrachtigd tot het bereiken van het volgend aansluitspoor.

Bestaat er een bedradingsschema van de draaischijf?

De bijgevoegde foto van de onderkant van de brug is een screenshot uit een YouTube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=c3SNVmmsNmM


Willy
Re: Werking draaischijf 7186
In het machine huisje zit het relais, en een verend contact misschien dat die geen goed contact maakt.
Grt Jo
Re: Werking draaischijf 7186
Het relais is monostabiel, het trekt aan als de knop wordt ingedrukt. Daardoor trekt hij een palletje naar achter en gaat de brug in de gewenste richting draaien. Het palletje blijft ingeduwd als de brug verder draait, tot het in het volgende gaatje valt.
Zo te horen zit daar het probleem; het palletje blijft hangen of zoiets.

Groet,

Peter
Re: Werking draaischijf 7186
Ik heb de draaischijf aan de praat gekregen "zoals het hoort".  Het ding maakt wel een herrie en wellicht kan het geluid tijdens het "inschakelen/ontgrendelen" en "uitschakelen/vergrendelen" i.e. de magneet met mechanisme gereduceerd worden...

Hieronder een link naar enkele foto's: Draaischijf gedeeltelijk gedemonteerd

Ik heb de contacten van het palletje/magneet schoongemaakt, maar het vonkt nog steeds tussen de contacten wanneer de draaischijf in bedrijf is.  Wel heb ik palletje rechtgebogen omdat het m.i. tegen de onderkant van de basis van de magneet kwam tijdens bekrachtigde toestand van de magneet en wellicht de oorzaak was van het blokkeren.

Tijdens het losmaken van de brug van de schijf door het klemringetje te verwijderen is het uitkijken geblazen: de brug is enigszins krom (ik vermoed om goed contact de hebben met de schijf) en daardoor "springt" het klemringetje los (en eventueel naar een onbekende bestemming...).

Toch heb ik nog steeds geen compleet inzicht in de werking van de draaischijf.  Vooral het nut van het "vlindertje" op de horizontale as met het wormwiel is mij nog niet duidelijk.


Willy
Re: Werking draaischijf 7186
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Werking draaischijf 7186
@Willy Op je foto 6 is te zien dat je de contacten nog ietsjes moet justeren. Ze maken nu scheef contact en dat vonkt like he**.
@ ALL: Het is een knap stukje techniek wat de ingenieurs van Märklin destijds hebben uitgevogeld. Na het indrukken van de schakelaar vloeit de stroom door de spoel. Het anker trekt een blokkeerstift (zwarte op L-vormige lijkende haak op foto 7) aan, de brug komt los te liggen van de buitenring, de contacten gaan dicht, de motor gaat draaien. Het vlindertje draait met de as mee net zolang tot de blokkeerstift weer in een uitsparing in de buitenring valt. Dan schuift een uitsteeksel van de blokkeerstift tegen het "vlindertje" aan. Zie foto 5. Dan remt de veerdruk om de as de motor abrupt af en dan stopt uiteraard de brug. Tegelijk wordt de stroom naar de spoel onderbroken door een hefboompje die daarmee de contacten van foto 6 onderbreekt, de motor wordt stroomloos geschakeld en het geheel is weer in rust. Dat abrupt afremmen van de motor is schadelijk voor de motor en het mechaniek. Daarom zit op de worm-as bij het tandwiel aan weerszijden een rubberen ring om de schok op te vangen van de uitloop van de motor. 
Om het geheel voor anderen duidelijk te maken zou je enkele foto´s op het forum kunnen plaatsen. Als jij nl. de foto´s van OneDrive afhaalt kan iemand die dit topic over langere bekijkt niet meer zien wat ik bedoel te omschrijven aan de hand van je foto´s.
Ik heb helaas geen bedradingsschema voor je. Het links- en rechtsom draaien heeft te maken met de contacten in de ingenieuze schakelaar met dubbele functie. Hoe de stroom bij de spoel (stator) van de motor komt en hoe de stroom de contactspoel aantrekt. De schakelaar verbindt de ene keer de gele draad van de transformator met een set windingen waardoor zeg maar de stator magnetisch noord-zuid wordt andersom zuid-noord. De schakelaar doet dat net als het omkeerrelais dat doet in een lok. De dubbel functie van de schakelaar is het voorzien van de contactspoel van stroom zodat de blokkeerstift wordt aangetrokken. Zolang je de rode knop ingedrukt houdt blijft de brug draaien.
2cts Dirk :-{)