Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

booster

Gestart door Damswim zaterdag 22 mei 2021, 15:54:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
booster
Lid sinds: 2020

offline
booster
Ik ben een instromer en heb al mijn oude M spul weggedaan en helemaal opnieuw begonnen met c rails en een CS3+
Mijn eerste vraag:  Als je mijn Wintrack tekeningen bekijkt van mijn baan, heb ik dan 1 of meerdere extra booster(s) 60175 nodig of volstaat de capaciteit van de CS3+?
Ik heb 10 locs dus meer zullen er nooit rijden en alle wissels hebben een ingebouwde decoder en worden dus door de baan aangestuurd.
Mijn tweede vraag:  Indien ja, Als ik naast de CS3+ nog een extra booster 60175 moet installeren voor bijvoorbeeld het schaduwstation moet de aarding van de S88's die de blokken van het schaduwstation bewaken dan ook op de aarde van de 60175 worden aangesloten of kan die gewoon op de CS3+ blijven.  Voor de 60175 hoef je uiteindelijk ook maar uitsluitend de middenrail te scheiden dus mijn gevoel zegt dat de aarde niet uit maakt.
Ik heb een baan uitgewerkt conform het banenboek van Marklin en op advies van forumleden e.e.a. aangepast. Heb op dat advies ook eerst een proefbaan gebouwd en dat was maar goed ook. Heb zo de in en outs van de CS3+ en de S88's kunnen ontdekken en kunnen constateren waar het allemaal fout kan gaan.  Ik heb 3 melders per blok.
Mijn derde vraag:  Ik heb nu een proefabonnement op iTrain maar eerlijk gezegd vind ik het in tegenstelling van wat ik op het forum lees nog best gecompliceerd. Dat zal wel aan mijn beperkte intelligentie liggen denk ik.  Vraag, welk iTrain abonnement kan ik het beste nemen.
Ik heb inmiddels mijn proefbaan weer afgebroken en het schaduwstation gebouwd en aangesloten met 2 S88's. Alles gecontroleerd en overal signaal op de bezetmelders en de wissels.
Alvast bedankt voor jullie gerichte advies
Wim Dams
Re: booster
Lid sinds: 2017

offline
Re: booster
Wim,

Gezien de grootte van de baan en het aantal locs waarover je beschikt zou ik op dit moment nog geen booster aanschaffen en installeren.
Wanneer later blijkt dat er toch sprake is van overbelasting, dan kan alsnog een booster worden geïnstalleerd omdat met dit baanontwerp de + van de stroomkringen nog vrij eenvoudig te scheiden zijn (massa is niet nodig).
Persoonlijk vind ik 3 melders per blok nogal veel. Met de relatief beperkte omvang van de blokken kan naar mijn beleving volstaan worden met twee, en mogelijk zelfs een melder wanneer je gebruik gaat maken van iTrain.
Voor de grootte van deze baan volstaat de standaard uitvoering van iTrain. Mijn baan is aanzienlijk groter (o.a. twee schaduwstations met elk 10 sporen) en ik heb alle extra's van de plus en professional uitvoering ook niet nodig.
Voor de goede orde: dit is mijn visie. Het kan goed zijn dat derden er anders tegenaan kijken.

Cees
Re: booster
Lid sinds: 2020

offline
Re: booster
Dank je Cees voor de snelle reactie, lekker to the point hier kan ik mee vooruit.
Wat betreft het aantal meldpunten per blok, ik weet drie is veel maar achteraf er bij maken is een mijl op zeven en nu kan ik er zoveel gebruiken als ik wil
Groet
Wim
Re: booster
Lid sinds: 2016

offline
Re: booster
Je zegt dat je wisseldecoders allemaal ingebouwd zijn en is de baan gevoed worden. Het is aanbevelenswaardig de stroom voor de schakeling, dus niet de digitale besturing, separaat te voeden. Ook met de ombouwdecoders kan dit, heb ik begrepen.
Dat zou ik je dus aanraden te doen. Een extra geschakelde voeding en ringleiding voor deze stroom is veel goedkoper dan digitale stroom (al is dat een gekke term, maar het gaat dus om de stroom die de singalen meestuurt).

Van de 10 treinen rijden er hooguit twee of drie tegelijk, vermoed ik. Met separate power voor je wisseldecoders ben je er wel, denk ik.

Groet,

Peter
Re: booster
Lid sinds: 2020

offline
Re: booster
Peter dank je wel. Misschien een domme vraag maar nu zitten de wissels ingebouwd in het railplan en worden deze gevoed via de rails. Hoe kan ik dat dan via een separate voeding laten lopen? Moet ik dan gewoon de bruine en de rode draad die op de aansluitpunten van de rails zijn aangesloten los koppelen en deze van die separate voeding voorzien?
Nu komen er uit de decoder 5 draden
Groen, blauw en geel die naar de wisselaandrijving gaan en bruin en rood die naar het aansluitpunt van de rail gaan.
Re: booster
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: booster
Hi Wim,

Zoals hierboven al staat wachten met een extra booster en de voeding, voor de wissel decoders, gescheiden houden .
Als je iTrain moeilijk vind dan zou ik TrainController eens gaan bekijken die kan je een lange tijd gratis uitproberen.
Ook zijn er heel veel Youtube filmpjes van TC om te leren vanaf het begin.

groet
Harald
Re: booster
Lid sinds: 2020

offline
Re: booster
dank je Harald
ga me eens orienteren
Re: booster
Lid sinds: 2014

offline
Re: booster
Het apart voeden van de wissel decoders is alleen noodzakelijk als je er meer tegelijk schakeld als ze één voor één gaan is dit niet nodig.
Teven kun je de CS3 van een 100va voeding voorzien, dan moet je met alles wat je hebt tegelijk rijden en meerdere wissels schakelen om aan dat vermogen te komen.
Re: booster
Lid sinds: 2016

offline
Re: booster
Decoders gebruiken ook in rust een beetje stroom. Het is allemaal niet veel, maar bij elkaar opgeteld, met een paar tegelijk rijdende treinen (met binnenverlichting) kan het beschikbare vermogen net wat weinig zijn voor het schakelen van een wissel. En als dat automatisch had moeten gebeuren, en het gebeurt dus niet, dan heb je pech.
Mij staat bij dat je de stroomvoorziening van de ingebouwde wissels ook op een andere manier kan aansluiten, zodat je er een aparte voeding voor gebruiken kan. Moet in de handleiding staan.

Groet,

Peter
Re: booster
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: booster
Zelf ga voor veiligheid en overzicht dus bespaar ik niet op een voedinkje(booster) meer of minder.
Op mijn baan komen twee Edit-boosters met 5 uitgangen per booster gebruiken.
Alle schaduw-stations en BW krijgen dan zijn eigen aansluiting.
Bij fout of sluiting snel gevonden die sectie schakelt dan uit maar de centrale EN software draait gewoon verder.
Ook de wissels (die komen niet op de boosters), OC32, DSC2010 (draai-brug decoder) ect. krijgen in principe hun eigen voeding.
Je hebt dan een beter overzicht waar iets fout gaat (net zoals in je meterkast)

groet
Harald
Re: booster
Lid sinds: 2014

offline
Re: booster
Als het niet noodzakelijk is gewoon alles zo simpel mogelijk houden dus kun je uit met een voeding gebruik dan een voeding.
Je kunt wel alles uitsplitsen maar als het goed werkt heb je geen problemen, en juist door veel componenten toe te passen vergroot je het risico op defecten en storingen.
Minder is meer ;)
Re: booster
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: booster
Leuk bovenstaande twee reacties te lezen
Nu weet de vraagsteller alleen wat de reactie is van deze personen, ieder met hun eigen voorkeur
Voor beide opties is wat te zeggen, want er spelen natuurlijk meerdere factoren een rol.
Re: booster
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: booster
Het is mijn aanbeveling om boosters en voedingen van hetzelfde merk te nemen als de centrale, bij het CS ook omdat je dan geen risico op verlies van MFX terugmelddata hebt.

Als je de middenleider van je baan in een paar secties indeelt en gewoon doorverbindt met een kabeltje, dan kun je later, als het CS een "vermogenstekort" krijgt, op  één sectie een booster aansluiten, enz.

Groet, Anne W
Re: booster
Lid sinds: 2016

offline
Re: booster
@koos: is het niet inherent aan dit forum dat ieder forumlid vanuit zijn eigen ervaring en kennis een antwoord geeft?
Er is niet echt een enkel antwoord mogelijk, maar er zijn opties.
Feit is wel dat het voeden van de decoders inclusief de schakelpulsen en eventuele lampen op seinen en wissels, vrij dure digitale stroom vraagt. Deze signaalloze stroom kan van externe voedingen komen in plaats van de rails of de ringleiding waar de rails op aangesloten zijn.
Dan is minder snel een dure booster nodig, maar inderdaad is het noodzakelijk de diverse onderdelen goed uit elkaar te houden. Het vergt anders langer zoeken naar fouten, zoals door hmmglaser wordt opgemerkt. Maar waarschijnlijk ontstaan er minder storingen bij een goede gedegen aansluiting.
De bedoeling is dat de vraagsteller zelf tot een goede keuze komt, niet dat hij precies dit of exact dat moet doen.

Groet,

Peter
Re: booster
ACTS.zuid
gast

Re: booster
Alle meningen tellen maar boosters van met name Marklin en Esu zijn redelijk aan de prijs en vaak overbodig.

Doorgaans volstaat de centrale, zeker een CS3 die met de juiste voeding tot 5A kan leveren, ook prima in te zetten in h0. Daar kun je een heleboel treinen mee laten rijden en ook wissels mee schakelen, die zet je immers één voor één en nooit meerdere tegelijk.

Investeren in een nette bedrading met voldoende aansluitpunten is altijd van belang en je hebt er geen omkijken meer naar.

Gr, Ben.
Re: booster
Lid sinds: 2020

offline
Re: booster
dank je, dat is een super goed idee!!
Re: booster
Lid sinds: 2014

offline
Re: booster
Zelf denk ik dat het grootste verschil tussen de genoemde optie is dat er het een en ander is veranderd de laatste 20 jaar.
Als je gebruik maakt van nieuwste decoders van marklin kun je niet even gaan smokkelen door een andere voeding te pakken.
Deze zijn maar op 2 manieren aan te sluiten of direct op de baan spanning of via een aparte voedingsunit zonder garantie te verliezen. Er schijnt ook nog op de oude manier te kunnen worden gewerkt maar dan zul je aanpassing aan de print moeten gaan doen.
Re: booster
Lid sinds: 2016

offline
Re: booster
Smokkelen? Garantie verliezen?
Mark, ik kan je niet helemaal volgen. Ja, er is van alles veranderd in 20 jaar tijd. De eerdere generaties digitaal bedrijf gingen nog uit van twee draadjes naar het spoor vanaf de centrale en verder trok alles stroom van de baan. Met vrolijk knipperende seinlampjes, wissellantaarns en frontverlichtingen als bijvangst. De enige optie die je had, was stroomkringen toevoegen, met boosters. Maar ja, vanuit analoog bedrijf waren we het al gewend er extra trafo's bij te smijten om onafhankelijk met meer dan een trein te rijden.

Gelukkig kwamen er steeds meer fabrikanten die de mogelijkheid boden de decoders voor de echte power te voorzien van gewone gelijkstroom en het digitale signaal uit de centrale te betrekken. Zelfs Märklin heeft het mogelijk gemaakt bij de huidige inbouwdecoders.
En echt hoor, 12 tot 18 volt gelijkstroom uit een Meanwellvoeding of een laptopvoeding van een goed merk,  is net zoveel echte gelijkstroom als er uit een een gecertificeerde, geautoriseerde en speciaal goedgekeurde voeding van tante M komt.
Heel misschien zal een spotgoedkope merkloze Pipo de kloonvoeding zelf in rook opgaan, maar of die je decoders opblaast, betwijfel ik toch.
Maar enfin, blijf zelf alles van Märklin gebruiken, maar maak mensen niet onnodig bezorgd over schade en verlies van garantie. Er zijn veel andere modelspoormerken die spullen aanbieden die compatibel zijn. Er zijn niet voor niks standaardnormen bedacht.

Groet,

Peter


Re: booster
Lid sinds: 2007

offline
Re: booster
Volgens mij gaat het over twee verschillende dingen.
Ben adviseert een zwaardere voeding op het CS3 aan te sluiten, zodat de volledige 4 of 5A die de centrale kan leveren wordt benut. Ik weet niet welke voeding hij op het oog heeft. Heeft Märklin die zelf niet?
Iets anders is de wisseldecoders van een aparte voedingsspanning voorzien, zodat de stroom die de wissels gebruiken niet uit de centrale hoeft te komen.

Zelf doe ik het beide. Dat wil zeggen een 5A Lenz centrale met bijbehorende voeding en nog een 15 volt trafo voor de wissels. Ook een enkel wissel verbruikt de nodige stroom en die moet je toch reserveren bij voeding uit de centrale.
Een booster is op mijn baan zo overbodig.
Re: booster
ACTS.zuid
gast

Re: booster
Citaat van: henkv op dinsdag 25 mei 2021, 07:38:56

Ben adviseert een zwaardere voeding op het CS3 aan te sluiten, zodat de volledige 4 of 5A die de centrale kan leveren wordt benut. Ik weet niet welke voeding hij op het oog heeft. Heeft Märklin die zelf niet?


Marklin levert 2 verschillende voedingen: de 60061 van 60VA en de 60101 van 100VA. Ik doel inderdaad op de laatste.

Gr, Ben.
Re: booster
Lid sinds: 2007

offline
Re: booster
Ah ja, dat dacht ik al. Lijkt me een prima begin voor vragensteller. Goede kans dat er verder niets nodig is.
Het apart voeden van wissels is toch wel een dingetje bij die ingebouwde decoders.

Boosters zijn voor mij de laatste optie. De suggestie van Anne om alvast elektrische scheidingen tussen de boven- en onderverdieping te maken, lijkt me dan wel weer goed. Kan geen kwaad en de scheidingen liggen er vast als er toch een booster nodig is.
Re: booster
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: booster
Citaat van: henkv op dinsdag 25 mei 2021, 09:44:49
De suggestie van Anne om alvast elektrische scheidingen tussen de boven- en onderverdieping te maken, lijkt me dan wel weer goed. Kan geen kwaad en de scheidingen liggen er vast als er toch een booster nodig is.

En ook om eventueel makkelijker naar problemen te zoeken.

groet
Harald