Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

frontverlichting marklin ice 2

Gestart door brfire zaterdag 22 mei 2021, 15:30:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
frontverlichting marklin ice 2
geachte,

ik heb van de week een marklin ice 2, ik vermoed dat deze uit startset van de 39792 komt.
maar probleem is de front en sluitlichten werken niet. heb er 1 open gemaakt en zie dat de ledjes er niet meer op zitten.
waar kan je die printplaat nog ergens krijgen, want bij marklin zelf zijn ze niet te verkrijgen.

als ook de binnen verlichting werk niet meer, maar die was ik zo en zo van plan om te vervangen door ledstrip.
het gaat me nu vooral om het te laten werken van de front en sluitverlichting van deze ice


mvg ben
Re: frontverlichting marklin ice 2
De ledjes zitten niet op, maar tussen de plaatjes, precies onder de gaatjes. Je kunt de unit doormeten met een multimeter ingesteld op diode of weerstand. Gewoon alle combinaties van de aansluitingen (3?) in beide richtingen (+ en -) proberen.
Re: frontverlichting marklin ice 2
er zitten totaal geen ledjes in voor de front en sluitverlichting. daarom dat ik er ook naar vroeg
Re: frontverlichting marklin ice 2
Kun je een foto maken van het printplaatje?
Re: frontverlichting marklin ice 2
vind het wel jammer dat die ledjes er niet bijzijn, heb deze wel 2e hands gekocht. maar ik heb er zelf nog wel liggen. dan moet ik alleen nog juist weten waar de witte en rode led's moeten komen
Re: frontverlichting marklin ice 2
Volgens mij zitten er 5 mini leds op het printje. Wat ik niet kan zien is of ze allemaal "doorgebrand" zijn. Het zijn rare bolletjes op de foto. Meten = weten.
Re: frontverlichting marklin ice 2
Ik vermoed eerder dat er ergens een onderbreking is de seinen veranderen waarschijnlijk van kleur door ompoling.
Dus meet eerst even of je spanning op de print krijgt.
Re: frontverlichting marklin ice 2
bij de stuurrijtuig met motor branden alleen de rode led super flauw bijna niet te zien, die witte leds branden totaal niet als ik rij richting omdraai.
bij het andere stuurrijtuig werken zowel de rode als de witte ledjes totaal niet.
ook de binnen verlichting krijg ik er niet van aan de praat
Re: frontverlichting marklin ice 2
Hoe meer leds niet branden hoe groter de kans dat het probleem ergens anders zit. Soldeer de draadjes los en meet de zaak door, dan weet je of er iets aan de leds mankeert of dat de fout in de aansturing moet worden gezocht.
Re: frontverlichting marklin ice 2
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: frontverlichting marklin ice 2
Ik heb ws nog vervangende printen liggen.
Indien nodig: neem maar contact op via pb.

Mvg
Marcel
Re: frontverlichting marklin ice 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: frontverlichting marklin ice 2
Het ledprintje is voorzien van substraatledjes.
Dit zijn feitelijk ledjes zonder behuizing en zijn heel kwetsbaar.
Zelf heb ik ooit duoleds op dit soort printjes gezet.
De oude ledjes schraap je er met een hobbymesje af en dan soldeer je de duoled er op.
Alleen het derde frontsein krijgt een warmwitte led.
Re: frontverlichting marklin ice 2
Beste Ben, zolang je geen metingen uitvoert zul je niet kunnen vaststellen waar de storing zit. Als er iets mis is met de aansturing van de leds zullen de vervangers ook snel de geest geven of ook niet branden domweg omdat ze niet worden aangestuurd. Eerst opsporen wat er precies kapot is en dan pas overgaan tot het vervangen van onderdelen.
Re: frontverlichting marklin ice 2
weet ik wel, morgen ga ik me er vol op mee bezig houden, maar wou al eens horen of die nog bestaan.
ben me nu aan ergen dat deel van mijn loc niet willen uit gelezen worden op mijn marklin cs3+ zowel automatisch als handmatig niet, op mijn mobiel station dan weer wel. om zot van te worden
Re: frontverlichting marklin ice 2
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: frontverlichting marklin ice 2
Beste Ben,

Jouw ICE-2 is een ICE-1....
Tenzij je de 39710 hebt.. De ICE-S. 5-delig met 3 ICE-3 experimentele tussenrijtuigen.

Zoniet, dan vermoed ik een:
37702 of een 37703.
Als je de bedrijfsnrs kan geven, kan ik meer vertellen.
Bv: 401 0xx-x (ICE-1) of
402 0xx-x (ICE-2)
410 0xx-x (ICE-S)

Mvg
Marcel

Als de verlichting zwak brand, dan zou de trein ook niet moeten rijden tgv stroom tekort..
Re: frontverlichting marklin ice 2
bedrijfsnummer dat ik zie is 402 005-3

de binnenverlichting brand niet, maar rijden doet hij wel. heb wel de wielen 1 moeten kuisen.