Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

voeding C-rails om de twee meter?

Gestart door H.Kes zaterdag 22 mei 2021, 10:38:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
voeding C-rails om de twee meter?
Hallo
Net weer begonnen met de hobby en op MP een CS gekocht en trafo. Heb nu nog een (kinder)ovaaltje liggen maar binnenkort moet dat toch uitgroeien naar een L vormige tafel van 2,5 x 1 m (lange deel) en 1 x 1,5m korte deel. Is het noodzakelijk om de rails om de paar meter van voeding te voorzien vanuit het CS?
Hans
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Ja en neen, voor een tijdelijke baan zou ik die moeite niet doen;
voor een vaste baan is toch beter om meerdere voedingspunten te hebben, dat kan onder de vorm van een ringleiding, kan je ook direct de voeding voor wissels of andere dingen (lampjes e.a) ook voorzien;


mvg,
Michel

Re: voeding C-rails om de twee meter?
Hoi Hans,
Mijn baan is 5,8 x 2 meter met 1 booster voor het schaduwstation en klimspiraal en 1 booster voor het zichtbare deel.
Het schaduwstation bestaat uit 7 sporen en ik heb vanaf de booster 1 centraal verdeelpunt gemaakt met 3 sporen wel en 4 sporen niet aangesloten. Om en om een aansluiting dus.
Bij het zichtbare deel heb ik hetzelfde gedaan met 2 aansluitpunten voor de hele bovenbaan vanuit een centraal verdeelpunt vanaf de booster.
Persoonlijk vind ik een ringleiding met aansluiting om de twee meter overbodig. Als er op mijn baan ergens een trein blijft stilstaan is dat het gevolg van vuile rails. Even poetsen met wasbenzine en het probleem is opgelost.
Ik heb alle contactrails zelf gemaakt en voorzien van een diode voor beter contact tussen de spoorstaven.

Voor een indicatie van mijn baan: Klik

Daarnaast heeft Martin Domburg (Domburgtrainsupport) eens een artikel geschreven waarin hij het gebruik van een ringleiding juist afraadt omdat dit verstoringen zou veroorzaken. Helaas kan ik het artikel niet meer terugvinden.

Succes.
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Elke 2 meter een aansluiting is helemaal niet verkeerd hoor, gewoon doen. Beter mee verlegen als om verlegen.

En een ringleiding mag een ster zijn maar ook gewoon een rondje, het verhaal van Martin als zou dat een probleem zijn is eerder al verwezen naar de Fabeltjeskrant. Een ovaaltje van rails is immers ook een rondje......... :D

Gr, Ben.
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Hier ook een voorkeur voor liever twee aansluitingen teveel dan net even eentje te weinig.......
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Ik heb 6 voedingspunten op totaal zo'n 60 meter C-rails.
Nooit problemen gemerkt, maar heb ook nooit meer dan 4 treinen tegelijk rijden.
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Als je alleen digitaal rijdt met lastregeling zul je hier ook bijna niks van merken. Het probleem bij rails is de hogere interne weerstand dan van een koperen draad, tevens vormt elke overgang extra weerstand.
Je doet het puur voor een hogere bedrijfszekerheid.
Bij mij draait de baan gewoon op één aanstuiting(nog geen zin gehad om de rest aan te sluiten)zonder problemen met 5 treinen.
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Ik merk het wel degelijk met mijn wissels. Of liever gezegd, merkte. Als tapijtrijder is extra voeding aanleggen vrij lastig, maar mijn wissels die te ver van de voeding lagen klapperden of gingen niet om.
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Ach...kan altijd meer, op mijn demo baan heb ik ALLE C-rails in de bedding met doorlopende draden aan elkaar door gesoldeerd. Zeker overdreven mee eens, maar nooit nooit contact problemen....
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Citaat van: RobGood op zondag 23 mei 2021, 22:59:17
Ach...kan altijd meer, op mijn demo baan heb ik ALLE C-rails in de bedding met doorlopende draden aan elkaar door gesoldeerd. Zeker overdreven mee eens, maar nooit nooit contact problemen....

Als je rails of wielen niet schoon/geleidend zijn, helpt ook jouw oplossing niet hoor :-)

Aart-Jan
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Leo
Dank voor je reactie, Nog een vraag, Van welke dikte is een eventuele ringleiding? Ik neem aan dat huis en tuin 220 kabel veel te dik is?
Hans
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: voeding C-rails om de twee meter?
1,5mm is voldoende voor een ringleiding, en ook een maat die makkelijker in meerdere kleuren te verkrijgen is.
Mocht je internationaal willen zoeken kun je kijken op 16 gauge
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: voeding C-rails om de twee meter?
0,5mm2 (soepel) is ook al prima en in veel kleuren  te verkrijgen. Heb mijn kabels allemaal bij Elekramat besteld. Zeer gunstig geprijsd, 100mtr in doos.
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Aart Jan, zeker weten.... daarom ben ik nu bezig met een project om de stroom voor de energie van de motor met een batterij, die opgeladen wordt door de railstroom....DCC signaal gaat via een RC (radio control) als dan nog contact storingen .... dan maak ik gewoon draden aan mijn loks...
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Citaat van: RobGood op donderdag 27 mei 2021, 22:59:28
Aart Jan, zeker weten.... daarom ben ik nu bezig met een project om de stroom voor de energie van de motor met een batterij, die opgeladen wordt door de railstroom....DCC signaal gaat via een RC (radio control) als dan nog contact storingen .... dan maak ik gewoon draden aan mijn loks...
LOL :-)
Re: voeding C-rails om de twee meter?
Citaat van: H.Kes op donderdag 27 mei 2021, 11:16:05
Leo
Dank voor je reactie, Nog een vraag, Van welke dikte is een eventuele ringleiding? Ik neem aan dat huis en tuin 220 kabel veel te dik is?
Hans

Te dik kan nooit kwaad, te dun wel.
Ik heb idd gewoon installatiedraad gebruikt als hoofdleiding, en had nog een rol dubbeladerig speakerdraad liggen waarmee ik stervormig heb afgetakt naar de aansluitpunten in de baan. Deze zitten gesoldeerd aan de lipjes in de C-rail bedding.