Een
Pantofixer is een 3D-apparaatje dat functioneel de werking van het visdraadje vervangt waarmee je pantograaf vastzet net onder de rijdraad. M.a.w. een aanpak die je gebruikt als je geen functionele bovenleiding nastreeft. Wie streven dat niet na: digitaalrijders met een PC of gelijkwaardige centrale (omdat je voldoende middelen hebt om treinen onafhankelijk van elkaar te besturen).
Daarmee weet je ook wie wel functionele bovenleiding benutten (voor hun E-locs): analoog rijders, rijders die digitale locs en analoge wissels en seinen mixen, en mensen die zowel analoog als digitaal op dezelfde baan rijden. Dat is samen nog steeds een vrij grote groep gebruikers.
Positionering is essentieel. Ongeacht waar dat gebeurt, dat klopt. De bovenleiding bezwijkt eerder dan de trein, maar de narigheid is meestal de bereikbaarheid zelf, om de trein te pakken en om de bovenleiding opnieuw op te hangen.
Dat geldt niet alleen de Märklin bovenleiding, maar evengoed die van Meder, Sommerfeldt, Vollmer of Viessmann.
Als een trein de zaak aan gort trekt, doet hij dat meestal direct grondig.
De kans bij de Märklin bovenleiding is groter omdat de trekdraad en de rijdraad aan elkaar gelast zijn.
Dus als de panto ertussen slaat, gaat het fout vanaf de eerstvolgende dwarsverbinding.
Met Meder (later Erbert) tunnelbovenleiding (uitverkocht en niet meer leverbaar bij Conrad) kan dat niet.
Bij zelfbouw bovenleiding is dat ook iets om op te letten. Een bekende manier in tunnels is punaises in de plaat boven de rails, en daaraan een lasdraad solderen. Als de panto daartussen haakt, gaat het fout bij de eerste punaise. Als je koper of alu kleeftape gebruikt, is de speling veel kleiner, maar de kans dat de panto blijft haken, is ook veel kleiner.
Een nadeel van deze bekende tunnelbovenleidingen is dat het dak zich op exacte afstand (+ of - 6 mm) boven de rails moet bevinden, en het hout hoeft maar een beetje krom te trekken, of het wijkt teveel, en een trein komt tot stilstand.
Menninghaus, een gerenommeerd treintafelbouwer, vermeldde vroeger over de treinhoogte bij een rijdraad dat een panto van vrijwel alle merken h0-modeltrein niet meer wil opveren als hij omlaag is gedrukt tot een hoogte van 67 mm boven de spoorstaaf. Daarom houdt zij 68 mm als minimale maat aan. Zie Gleiswendel ABC onder aan. Inmiddels gebruikt bijna geen Menninghaus klant meer bovenleidingen, in verband met digitale aansturing, maar dat terzijde.
Als de bovenleiding niet functioneel hoeft te zijn, hoeft een tunnel geen bovenleiding te hebben, maar wel een panto afvanger bij ingang/uitgang.