Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

MSD3 decoder oranje draad

Gestart door Spoorloos63 donderdag 20 mei 2021, 20:33:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MSD3 decoder oranje draad
Spoorloos63
gast

MSD3 decoder oranje draad
Hallo, Ik heb een msd3 decoder in een Märklin 3471 TEE gezet. Nu ben ik bezig met de wagon en stuurstand verlichting  in te bouwen. Ik heb een aux draad en normaal gesproken een oranje draad. Kan ik ook zonder problemen i.p.v. de oranje draad de massa draad (bruin) gebruiken die aan de carrosserie zit?
Groet Marcel
Re: MSD3 decoder oranje draad
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MSD3 decoder oranje draad
Het kan wel, maar dan gaan de lampjes zwakker branden en flikkeren, omdat bruin railmassa geen mooie gelijkspannig is.
Re: MSD3 decoder oranje draad
Lid sinds: 2007

offline
Re: MSD3 decoder oranje draad
Bij mfx ook?

In ieder geval kan je de bruine draad gebruiken en volgens mij is die dan ook positief ten opzichte van de functieuitgang.
Re: MSD3 decoder oranje draad
Ja bij mfx ook. Ik heb toevallig net een loc omgebouwd met een msd3 decoder.
Bruin is massa en zit aan het motorschild en chassis.
Verlichting moet je de oranje (+ retour) gebruiken. Zeker als je ook leds gebruikt. Anders krijg je zoals hier boven al beschreven stond knipperende lampjes.
Re: MSD3 decoder oranje draad
En mag je één oranje draad gebruiken voor meerdere aux draden? Dan hoef ik maar 1 oranje draad door alle treinstellen te maken.
Re: MSD3 decoder oranje draad
Misschien heb je iets aan deze foto's : Ombouw RAm

Ik heb de stekkertjes vervangen door jst's, zodat ik meer aders door het treinstel kan voeren.  Voor mooie verlichting is het beter de gemeenschappelijke plus te gebruiken in plaats van de railmassa.  Die hoef je maar één keer te gebruiken inderdaad.
Re: MSD3 decoder oranje draad
@Marcel: je mag de oranje draad net zo vaak aftakken als je wilt, geen probleem.
Re: MSD3 decoder oranje draad
Hallo

Misschien ten overvloede:

Je schrijft dat je een Msd3 gekocht hebt, maar niet welke.
Hou er rekening mee dat de uitvoering met vaste draden de NEM kleurcode hanteert.
Bij de 21 MTC uitvoering worden de marklin kleuren gebruikt voor het printje.

Bart
Re: MSD3 decoder oranje draad
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: MSD3 decoder oranje draad
En als je nog TEE-Ram1 ideeën nodig hebt ?
Zie hier

groet
Harald
Re: MSD3 decoder oranje draad
Citaat van: Spoorloos63 op vrijdag 21 mei 2021, 08:36:58
En mag je één oranje draad gebruiken voor meerdere aux draden? Dan hoef ik maar 1 oranje draad door alle treinstellen te maken.

Zeker. Maar soms is het handig een andere te gebruiken. Ik heb voor de front en achter verlichting een eigen oranje kabelaansluiting gebruikt. Hetzelfde voor de aux poorten. Daar ben je vrij in.
Re: MSD3 decoder oranje draad
Harald, Ziet er erg mooi uit. Ik ben ook bezig met het interieur en reizigers. Ik heb nu de led kop en sluit verlichting werkend en de interieur led verlichting. De machinisten cabines en het motor compartiment. Het geluid werkt mooi en morgen de jaloezieën voor de ramen.
Re: MSD3 decoder oranje draad
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MSD3 decoder oranje draad
De msd3 decoder met dragerprint heeft al drie oranje draden (Ub)aan de dragerprint, die op de dragerprint gewoon met verbonden zijn.

Dus daar wordt ook al afgetakt.
Citaat van: henkv op donderdag 20 mei 2021, 21:08:58
Bij mfx ook?

In ieder geval kan je de bruine draad gebruiken en volgens mij is die dan ook positief ten opzichte van de functieuitgang.
Nee, het signaal op de baan is een digitaal signaal in de vorm van een onregelmatige blokgolf en even simpel gezegd is de railmassa tijdens de negatieve puls negatief t.o.v. de oranje draad.
De positive flank wordt dan niet gebruikt, omdat de diodebrug op elke decoder dit verhinderd.
Je gebruikt dan ook maar een deel van de energie, als je op railmassa aansluit en dat veroorzaakt nu juist het flikkeren.
Re: MSD3 decoder oranje draad
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: MSD3 decoder oranje draad
De oranjedraad komt altijd na de gelijkrichter op de decoder...
Re: MSD3 decoder oranje draad
Lid sinds: 2007

offline
Re: MSD3 decoder oranje draad
Citaat van: Kappa op zondag 23 mei 2021, 12:32:26Nee, het signaal op de baan is een digitaal signaal in de vorm van een onregelmatige blokgolf en even simpel gezegd is de railmassa tijdens de negatieve puls negatief t.o.v. de oranje draad.
De positive flank wordt dan niet gebruikt, omdat de diodebrug op elke decoder dit verhinderd.
Je gebruikt dan ook maar een deel van de energie, als je op railmassa aansluit en dat veroorzaakt nu juist het flikkeren.

Ik snap niet zo goed wat nu precies 'nee' is.

De bruine draad - zelfs de rode draad - is bruikbaar als gemeenschappelijke plus ten opzichte van de functieuitgangen. Het is mij bekend dat dan slechts de helft van de pulsen wordt benut en dat maakt gebruik van de oranje draad te prefereren. En dat kan hier kennelijk vrij eenvoudig.

Los daarvan, naar mijn ervaring is het zo dat het gebibber bij gebruik van de bruine draad een stuk minder is bij een symmetrisch signaal (na iedere positieve puls volgt een even lange negatieve puls) vandaar mijn vraag over mfx. Ken alleen DCC (symmetrisch) en Motorola (asymmetrisch) en bij DCC is van gebibber eigenlijk nauwelijks sprake.

Bart meldde trouwens dat bij sommige Msd3 decoders de nem kleurencode wordt gebruikt. Dat betekent dat er sprake is van een blauwe draad in plaats van een oranje draad?
Re: MSD3 decoder oranje draad
@citaat ja de bedrade Msd3 houdt de NEM aan.
Wil je stabiele verlichting zul je via de decoder moeten werken of een schakeling ervoor maken dan lijk mij via de decoder makkelijker ;)
Het is bekend dat bij DCC het flikkeren minimaal is, maar hou er ook rekening mee dat als jij de flikkering niet ziet iemand anders het mogelijk wel ziet.