Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin 3426 delen gezocht / vragen

Gestart door Volvomania donderdag 20 mei 2021, 16:47:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Ik ben waarschijnlijk de zoveelste in de rij, op MP iets kopen en dan ontdekken dan je nieuwe aanwinst niet compleet is/ niet is als beschreven.
Mij is het overkomen met de aankoop van de 3426, de serie 600 van de NMBS.
Ik mag niet klagen eigenlijk maar goed.
Voor deze lok ben ik op zoek naar de volgende dingen:
- boekje en goede doos,
- de basis van de koppeling (en evt de koppeling) die in het draaistel geschroefd zit
- een werkende decoder (V1.2) (Mijn loc rijdt analoog maar ik wil em ook eens rijden op de digitale baan)

Ik heb ook al gezien dat de 600 van Lilliput een ander nummer heeft.
Heeft iemand al eens geprobeerd de bovenbouw over te zetten op de Marklin lok of er een dummy van gemaakt?
Of een dummy gemaakt van de Marklin lok?
Veel vragen, ik weet het.
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Heeft u foto's van de onderdelen? Liever de nummers dan kijk ik of ik ze nog heb.
De koppeling en schroef heb ik zeer waarschijnlijk.
Er zou een delta decoder inzitten daar kunt U digitaal mee rijden.

Het model 3426 betreft een motorwagen van de bouwserie Type 600 (VT 859) van NMBS/SNCB in groen/lichtgroene kleurstelling uit tijdperk III. Het model is delta-digitaal en is in het bezit van een DC-motor met vliegwiel en een Märklin delta decoder. Het model heeft een 2-punts frontsein welke wisselt met de rijrichting. De verlichting bestaat uit steek-lampjes.
grt. Jo
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Ik ben niet achter de onderdeelnummers geraakt, ik heb geen uitgebreide onderdelenlijst bij M gevonden en in mijn boeken komt de lok niet voor.
Bij deze wat foto's van de koppelingsbasis en de decoder.
Ik hoop dat u inderdaad wat heeft.

Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
De koppeling heb ik wel. Voor de schroef moet ik wel een nummer hebben
De dipswitch moet je instellen voor digitaal .Zie lijst.
Staat nu ingesteld op analoog .Allemaal op aan =80 conventioneel.
Grt. Jo
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
De koppeling neem ik graag van je over, de schroef heb ik.
De decoder doet het enkel als alles uit staat. Dus die is katje wijle....
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Dat de decoder overleden is vind ik moeilijk te geloven, aangezien de analoge spanning wel het beestje in beweging zet.
Misschien de decoder verkeerd ingesteld? Als je niet weet wat 1,2,3,4 op de dipswitch is, is 24 altijd de makkelijkste controle, gewoon de twee buitenste.
Als de lok dan nog niets doet met de controller op adres 24 (of de deltacontroller op elektrolok), dan heb ik weer wat geleerd vandaag  ;)
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Dag Chris,
Ook die had ik al geprobeerd...... Toch bedankt voor de suggestie.
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Deze decoders zijn polariteits gevoelig heb je de rode en bruine draad al eens omgewisseld bij digitaal gebruik?
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Ik heb ook eens met de oude "delta" trafo setup geprobeerd met het adres 60 (1 en 3 aan).
Hier reageert de lok wel zoals het moet (dus enkel op stand 3 regelt de trafo, op de andere standen blijft de lok het laatste commando volgen.
Dat had ik dus eerder moeten doen, nu weet ik dat de decoder het doet.

Verandert de vraag: waarom doet ie helemaal niets als ik de lok digitaal ga rijden met de MS3?
Misschien heb ik iets fout gedaan daar?
De eerste keer (misschien mijn fout) liet ik de MS de lok "herkennen" wat niet lukte (lok niet herkend).
Later heb ik de lok opgezocht in de lijst, wat lukte, maar daar reageerde de lok niet.
Ik heb nu eens alles in de MS gereset. Het adres  in de lok op 60 gezet (railbus op de delta trafo, waar ie het doet) in de MS maar geen reactie.
Het grappige is dat ik juist hetzelfde voor heb met mijn serie 64 (uit de set 29527) op de MS heb gezet en juist hetzelfde voor heb.
Ligt het dan aan de MS? Wel ik denk het niet want mijn serie 18 (MFX met geluid) reageert normaal op zowel de MS als de gewone (witte) trafo.
Suggesties?
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Lok herken werkt niet bij decoders met dipswitches je zult het handmatig moeten invoeren hoe staat in de gebruiksaanwezing.
Zou het zo uit mijn hoofd niet weten, omdat ik alle lok gelijk van een MFX decoder voorzie als ze deze niet hebben.

Heb je in de MS alle protocollen aan staan?
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Citaat van: Volvomania op vrijdag 21 mei 2021, 09:10:51
Ligt het dan aan de MS?

Hallo

Waarschijnlijk wel, mits je de lok niet met DCC probeert aan te sturen..
Mogelijke oplossing van je probleem: Zet op positie 1 in je loklijst een motorola lok. Oftewel zet je 3426 als eerste in je loklijst.

Bart
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Ik heb gecontroleerd, mijn eerste lok op de MS is de 97757 van Piko (NMBS 2843), is dat een DCC?
Het lokprotocol op de MS is MFX,DCC,MM2, ik denk dat dat dus goed zit.....
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Rood zit op de pukos?
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Citaat van: Volvomania op vrijdag 21 mei 2021, 13:08:57
Ik heb gecontroleerd, mijn eerste lok op de MS is de 97757 van Piko (NMBS 2843), is dat een DCC?

Waarschijnlijk inderdaad DCC. Ik weet natuurlijk niet hoe je hem hebt aangemaakt in je MS.

Bart
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 21 mei 2021, 13:14:31
Rood zit op de pukos?

Ik snap je even niet.
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Hallo
hier word bedoeld de rode draad van de railbox aan de midden-leider (puntcontacten) en bruin aan de railstaven (0) .
Zoals al gezegd; deltadecoders en oude M decoders met dipswitches worden nooit door een MS of Cs herkent.
Heb je als je voor iedere verandering (invoer op de MS)  de lok gewist uit de MS? Ik bedoel alles gewist dus naam, adres, soort lok enz.
Dan als eerste ( de lok hoeft niet eens op de rail te staan) handmatig ; (Nieuwe lok), CV1 (adres) zoals de decoder staat ingesteld. daarna lok op de rails. Dan moet hij reageren. Niet? beweeg dan de dipswitches een aantal keren op en neer.
succes digibert.
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
hier wordt een ombouw beschreven:

http://members.ozemail.com.au/~rossstew/rms/pdf/lokpilot_micro_3426.pdf

grv Huub

o ja: ik heb zelf de 34261
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Re: Marklin 3426 delen gezocht / vragen
Bedankt Digibert voor je tip.
Ik heb alles van de 600 gewist, de lok van de rails gehaald en daarna opnieuw de MS geprogrameerd met de data uit de databank. Hierna de lok op de rails gezet en daarna reageerde die zoals het moest.
Het is inderdaad een luide lok, dus daar moet ik nog iiens iets aan doen.
Bedankt Huub voor de ombouw link, die had ik ook al ergens gevonden en ga ik toch nog eens over nadenken. Misschien iets voor de toekomst.... Maar nu ga ik even me focussen op het compleet krijgen van de lok.
Bedankt CGL voor de tip, ik ga er achteraan. Misschien hebben ze de rest ook...