Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Start bouw station Langenthal

Gestart door peterp woensdag 19 mei 2021, 17:51:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Start bouw station Langenthal
Poosje geleden begonnen met de bouw van een modelbaan. Na een tijdje afwezigheid en stoeien met een ontwerp ben ik begonnen. Ik maak gebruik van CS3 en gebruik massa detectie om gebeurtenissen te starten. Ik ga dit baanplan maken station Dettingen. Alleen zal het station Langethal heten want deze had ik op een eerdere baan al gebouwd  :D
Ik ben door forum lid speelmettreintjes (Rob) ontzettend goed geholpen. Hij heeft diverse ontwerpen gemaakt zodat ik uiteindelijk aan de slag kon met het bouwen van het schaduwstation.

Re: Start bouw station Langenthal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Start bouw station Langenthal
Fijn dat het startschot gegeven is Peter  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier bij het bouwen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Start bouw station Langenthal
De CS3 een plekje gegeven en meteen een router aangesloten. Ik kan nu de CS3 op verschillende apparaten bedienen.
Re: Start bouw station Langenthal
Twijfel een beetje of ik bij de stijgende delen houten balkjes of bouten met inslag moeren ga gebruiken. Balkjes nemen meer ruimte in en moeten precies op maat. Met de bouten kun je nog wat smokkelen neem ik aan?  De wissels ga ik bedienen met servo's. De eerste zes heb ik inmiddels gemonteerd en ingesteld. ik gebruik de ESU switchpilot 3. Werkt perfect en makkelijk in te stellen met het ingebouwde display.
Re: Start bouw station Langenthal
De laatste weken weer wat kunnen werken aan de baan. Ben veel aan het puzzelen geweest met onder meer de hoogtes. Helaas is het niet anders dat de baan op een paar stukken 3,5% tot 4% stijgt. Omdat ik alleen maar met korte treinen rijd verwacht ik geen problemen. Bij het testen had ik deze in ieder geval niet. Ben nu de boven verdieping aan het uitleggen om te kijken of alles past. Hier gaat veel tijd in zitten. Daarna aan de slag met het paradespoor.
Re: Start bouw station Langenthal
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Start bouw station Langenthal
Je bent goed van start gegaan :thumbup: Veelbelovend. Blijf het graag volgen!
Groetjes Eeg
Re: Start bouw station Langenthal
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Start bouw station Langenthal
Dus " back-in-business " 👌👏🏻
Re: Start bouw station Langenthal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Start bouw station Langenthal
Lekker bezig Peter  :thumbup: :thumbup:

Als je met kleine treinen rijd zal het geen probleem geven om met meer dan 3% te stenigen of dalen, op mijn oude baan zat ik er een paar % boven en dat ging ook goed.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Start bouw station Langenthal
Nog een foto van hoe het ongeveer gaat worden. Zoals gezegd leg ik alles eerst uit om te kijken of het past. Dit lijkt goed te gaan  :-). Dus binnenkort het gedeelte van de hoofdbaan afbreken en aan de slag met het paradespoor.
Re: Start bouw station Langenthal
Afgelopen dagen de hoofdbaan uitgelegd om te zien of alles goed aansluit. Gelukkig is dit het geval. Ben nu de baan die omhoog gaat naar de hoofdbaan vast aan het leggen. Per toeval kwam ik een deal tegen van 2 webcams voor een prikkie. Één even aangesloten op de CS3 om te kijken hoe het beeld is. Valt me niks tegen. De bedoeling is dat ik op deze manier het trein verkeer op de schaduwbaan in de gaten kan houden.
Re: Start bouw station Langenthal
Beperkte ruimte en toch een toffe lay-out. Goed bezig. Keep up the good work
Re: Start bouw station Langenthal
Niet stil gezeten maar geklust onder de baan. De bedrading van de 8 servo's die de wissels aansturen van de schaduwbaan netjes weggewerkt. Nu mijn rug weer recht krijgen en verder met de paradebaan  :D
Re: Start bouw station Langenthal
Ben al weer wat verder. Het dalende spoor richting de paradebaan is klaar. Met het afmaken van de  paradebaan wil ik nog even wachten. Ik wil bedenken of ik daar nog een brug over water kan maken. Ben nu met de hoofdbaan begonnen en ga daar seinen plaatsen. De eerste afrem module met sein is inmiddels klaar en werkt. Een paar locs al zo ingesteld dat ze rustig afremmen. Daarbij is er wel een vraag. De locs zullen altijd op de zelfde plaats stil komen te staan. Dus het komt er op neer dat de lengte van de sleep altijd hetzelfde moet zijn. Of zie ik dat verkeerd?
Re: Start bouw station Langenthal
Iemand een antwoord op de vraag die ik hierboven stel? Alvast dank
Re: Start bouw station Langenthal
Ik begrijp je vraag niet helemaal.....

Je hebt een remmodule waarmee je lok voor een sein netjes stopt. Dan is de sleep die er achter hangt toch niet van belang?

Gr, Ben.
Re: Start bouw station Langenthal
 @citaat

Dank voor je reactie. Het gaat om de lengte van de sleep. Wanneer de trein voor het sein stopt moeten de wagons op de juiste plek van het perron komen stil te staan. Maak je de sleep te lang dan kunnen sommige passagiers niet uitstappen. Dus houdt men rekening met de lengte van de sleep wanneer je een sein plaatst? Of laat je op het ene spoor lange slepen binnenkomen en op andere korter? Dus eigenlijk gaat het erom. Waar houd je rekening mee bij maken van de stopsectie.
Re: Start bouw station Langenthal
Het uitgangspunt is dat de spits van de trein stopt op de plek waar de seinpaal staat, zodat de machinist het seinbeeld kan blijven zien nadat de trein gestopt is.
Bij een lange sleep beslaat de trein het hele perron. Er hoort in principe geen uitgang buiten het perron te blijven, maar het komt wel voor in uitzonderlijke situaties dat dit toch gebeurt. De passagiers moeten dan naar voren lopen in de trein om goed uit te kunnen stappen. Dit wordt zoveel mogelijk vermeden.
Een kort trein zal altijd passen en de staart reikt niet verder dan de helft van het perron. Dat is toch geen probleem?
Alleen met computersturing kun je soms definiëren dat de ene trein in het midden van het perron stopt en de andere pas aan het eind, maar nodig is het niet.
Dit is volgens mij trouwens de lange versie van Bens eerdere antwoord.


Groet,

Peter
Re: Start bouw station Langenthal
 @citaat

Maar deze lange versie begrijp ik wel. Dank!
Re: Start bouw station Langenthal
Citaat van: peterp op zaterdag 29 januari 2022, 22:28:05

Wanneer de trein voor het sein stopt moeten de wagons op de juiste plek van het perron komen stil te staan. Maak je de sleep te lang dan kunnen sommige passagiers niet uitstappen.


Oké maar dan is je trein dus te lang (of je perron te kort), het past niet en erger nog: mogelijk staat de staart van de trein op een inrij wissel en dat is al helemaal niet de bedoeling. Daar kun je wel of niet genoegen mee nemen, het is jouw droomwereld.

Ik heb ook treinen die te lang zijn voor m'n perron, ik los het op door ze nooit daar te laten stoppen, da's mijn droomwereld. ;)

Gr, Ben.
Re: Start bouw station Langenthal
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Start bouw station Langenthal
Dag Daan

Kun je niet meerder stop secties maken? Een korte trein hoeft niet persé strak voor het sein stil te staan, stel je perron lengte is 150cm, je sein staat op 10cm dan heb je nog lengte van 140, een trein van 50cm kun bijv op 50 cm voor het sein laten stoppen, een trein van 125 vlak voor het sein. Hier bij mij op het station gebeurd dat ook, een 6 of 9 bak stopt vlak voor het sein, een 3 bak er ruim voor. Of je maakt de optie, is de trein te lang voor het stations blok dan mag ie niet stoppen.......

Of meerdere stop secties met een cs3 kunnen weet ik niet , ik ga met koploper rijen daar in kun je meerdere stopsecties maken (hoe weet ik, nog, niet zo ver ben ik nog niet, ben in een ver gevorderd teken stadium )

tis maar waar je voor kiest het is jouw wereld......  :)

Peter
Re: Start bouw station Langenthal
Hallo Peter, Ik ga niet mbv CS3 stopsecties maken maar doe dit met de M83 en een afrem module. Volgens mij kun je hier mee maar één sectie per sein maken. Of zie ik het verkeerd? Ik heet trouwens ook Peter en geen Daan  :D
Re: Start bouw station Langenthal
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Start bouw station Langenthal
Citaat van: peterp op zondag 30 januari 2022, 21:40:31
Hallo Peter, Ik ga niet mbv CS3 stopsecties maken maar doe dit met de M83 en een afrem module. Volgens mij kun je hier mee maar één sectie per sein maken. Of zie ik het verkeerd? Ik heet trouwens ook Peter en geen Daan  :D

Oepsie, sorry Peter

Dat weet ik niet Peter, koploper gaat dat voor mij regelen (als ik het goed instel  :P) m83 is toch voor het schakelen van wissels en seinen?

Peter
Re: Start bouw station Langenthal
Pc software kan dit voor je regelen. Het werken met een vaste, stroomloos geschakelde sectie en een afremmodule bemoeilijkt het de ene trein op die ene plaats en de  andere trein op een andere plaats te laten stoppen.
Alleen het aanbrengen van twee stopsecties is dan een mogelijkheid.
Je zou dan handmatig kunnen kiezen welke trein je op welke plaats wilt laten stoppen.

Bij gebruik van Koploper of welk ander programma dan ook, is het gewoon een kwestie van het definiëren van de melders: welke trein moet iets doen op een bepaalde plaats?

Groet,

Peter
Re: Start bouw station Langenthal
 @citaat

Dank voor de uitleg Peter, overigens Peter is een populaire naam op dit forum  :D, ik hou het voorlopig bij 1 stopsectie met de CS3. Ik merk dat je met de remvertraging van de verschillende treinen ook nog best wat kunt spelen. Misschien ga ik in de toekomst nog wel eens aan de slag met koploper oid.
Re: Start bouw station Langenthal
De afgelopen tijd weer wat aan de baan gedaan. Ben inmiddels begonnen aan de hoofdbaan. De afremsectie op twee sporen is gereed en werkt. De seinen stoppen voor rood en gaan weer rijden bij groen.  De andere twee sporen ga ik wel voorbereiden als afrem sectie. Dat wil zeggen dat ik de rails geschikt maak en de bedrading aanleg. Verder voorlopig nog niet. Ik wil eerst kijken of ik met CS3 en macro's de treinen mooi kan laten stoppen. Ben ik hier niet tevreden over dan plaats ik alsnog een afremmodule.
Re: Start bouw station Langenthal
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Start bouw station Langenthal
Dag Peter,

Ziet er leuk uit je baan :thumbup: Persoonlijk vind ik het aansluiten en programmeren het leukste werkje. Vooral als na lang proberen het ook eindelijk werkt zoals je voor ogen hebt.
Re: Start bouw station Langenthal
 @citaat Voor mij mag het ook meteen werken zoals ik het bedacht, hoor!

Groet,

Peter
Re: Start bouw station Langenthal
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Start bouw station Langenthal
 @citaat ik houd van een uitdaging. Anders verlies ik zo mijn interesse. Een modelbaan automatisch laten rijden is opzich niet zo moeilijk. De uitdaging komt pas echt als je ook automatisch wagons en dergelijke wel laten af en aan koppelen. En eventuele logische of speciale acties koppelen bij een beweging.

Werkt alles in een keer naar behoren is voor mijn de uitdaging er af.

Re: Start bouw station Langenthal
Ik wil heel veel op mijn baan zelf bedienen. De treinen automatisch en op schema laten rijden geeft mij geen uitdaging. Dus de treinen bedien ik veelal zelf.  Misschien op een stukje pendelbaan na. Wel wil ik dat treinen stoppen bij een sein, geluiden te horen zijn bij binnenrijden station. Overweg dicht gaat bij naderen van een trein en ga zo maar door. Scenery vind ik ook erg belangrijk en leuk om te doen.
Re: Start bouw station Langenthal
Ieder zijn voorkeur, Peter!
Maar ook ik dacht te willen wat jij beschrijft: een paar dingen automatisch laten lopen en de rest zelf doen.
Inmiddels heb ik ook veel lol gekregen in het automatiseren en uitdenken van de diverse stappen. En als dat lukt, geeft mij dat toch veel voldoening. Een beetje zoals Beerbot het beschriijft, maar dan graag wel succesvol zonder lang trial and error-traject dat eraan voorafgaat. Gepuzzel is leuk maar voor mij niet te lang, dan verlies ik mijn interesse.
En het leuke is: ook al kan het automatisch, en heb je het gerealiseerd, je kunt het ook altijd handmatig afwikkelen.


Groet,


Peter
Re: Start bouw station Langenthal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Start bouw station Langenthal
Twee opmerkingen:

het is wel leuk als jij aan het rangeren bent het overige treinverkeer VEILIG EN AFWISSELEND doorgaat.

de mens is veel te langzaam om twee willekeurig kruisende treinen onder controle te houden.

Groet, Anne W
Re: Start bouw station Langenthal
 @citaat

Ik heb ten eerste maar een heel klein baantje. Ten tweede hangt het er erg van af hoeveel treinen je tegelijk laat rijden. Zoals mijn naamgenoot al eerder schreef:" Inmiddels heb ik ook veel lol gekregen in het automatiseren en uitdenken van de diverse stappen" misschien kom ik ooit ook op dat punt. Daar bereid ik mijn baan wel vast op voor.
Nu lekker verder bouwen.............................
Re: Start bouw station Langenthal
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Start bouw station Langenthal
@ Peter en Peter ;)

Dat is ook wat de hobby leuk maakt. Ieders zijn eigen weg. Zo simpel of zo moeilijk maken als je zelf wilt.

Belangrijkste is dat je zelf plezier er mee hebt! En je vooral niet gedwongen voelen door een ander om iets te doen waar je zelf niet achter staat.