Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation

Gestart door Gertjan H donderdag 23 mei 2013, 17:17:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
@GertJan, 80cm is wel errug laag, ik zou opteren voor een meter of zelfs wat meer. Het "kijkt" veel mooier, maar ik snap dat het schuine dak je in de weg zit naarmate het hoger wordt.

Gr, Ben.
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Citaat van: Gertjan H op woensdag 01 december 2021, 11:58:42
Eindelijk is het zover. De nieuwe treinen ruimte is zover afgewerkt dat de bouw kan starten. Niet dat ik het tempo aan ga houden die vele anderen hier laten zien, want het is 1 van de hobby's.

Ah, mijn tempo dus. De goede basis is er, dus doe gestaag voort! :) :thumbup:
Overigens heb ik hetzelfde probleem met de dakspanten en de helling. Mijn baan is daarom ook vrij laag.
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Het is hobby en geen aangenomen werk, laat je dus niet gek maken en bepaal zelf je tempo ( als de treinen met de kerst maar rond rijden  :D )

Je hebt een mooie ruimte om lekker in te bouwen, ik ga het op de voet volgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Citaat van: Gertjan H op woensdag 01 december 2021, 11:58:42
Ben aan het stoeien met de juiste tafelhoogte (ook ivm schuin dak). Mijn eerste test is:
Schaduwstaton op 55 cm. Ik kan daar nog goed onder komen
Basisniveau (tov schaduw dus +1) op 80 cm. Dat is een hoogte waar je op een stoel goed overzicht op hebt, maar voor staand werk mogelijk wat laag?

gr. Gertjan

Lekker dat je nu met je baanbouw kunt beginnen :thumbup:. Een hoogte van 80 cm lijkt me inderdaad aan de lage kant. Ik heb ook te maken met een schuin dak, maar bij mij is de tafelhoogte 90 cm + 4 cm XPS plaat en dat werkt erg prettig.

Groeten,
Wico
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
OK, in elk geval al 2 personen die hebben aangeraden om hoger te maken. Ik ben ter plaatse aan het puzzelen en ik zie een mogelijkheid om op 90 cm te gaan zitten. Moet nog even exact bekijken wat dit betekent voor met name de spanten, maar ik denk dat het een goed compromis gaat worden.

gr. Gertjan
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Hoi Gertjan,

Ik weet niet hoe lang je bent, maar zou naar zeker naar 90-100 cm hoogte gaan.
Ik ben 1.85 mtr en heb 1 baan op 104 cm en een op 110 cm, waarbij het laatste mij eigenlijk het beste bevalt.
Geen helikopterview, maar meer preiserzicht en prettig om aan te werken.
Bij zo'n steil dak als het jouwe, maakt dat qua ruimteverlies weinig uit.

Grtz Tony
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Hallo Gert-Jan,

Mooi dat je weer lekker aan het bouwen gaat! :thumbup:

Jouw dilemma met hoogte van de baan, schuine kap, overstekende staanders en balken herken ik bijzonder goed. O:-D Ik heb dezelfde afwegingen moeten maken. (zie de eerste pagina van mijn topic) Ik wilde perse een achtergrond, een sporenplan op diverse niveaus, schaduwstations en ik moet ook nog overal bij kunnen komen.

De hoogte van de achtergrond bepaalde tevens de hoogte van mijn onderbouw: hoe hoger de achtergrond en daaraan ook gekoppeld de onderbouw, hoe smaller de beschikbare ruimte voor rails. Het blijven altijd concessies. Je moet de wensen van jouw sporenplan ook meenemen in de planning van de hoogte van jouw baan. Uiteindelijk ben ik er natuurlijk wel uitgekomen al wordt het natuurlijk nooit zo praktisch als in een lekker grote ruimte zonder ramen en alleen maar rechte wanden. Bij mij is het niveau van de onderbouw ongeveer 75cm. Het niveau van het laagste zichtbare spoor 84cm en van het hoogste zichtbare spoor 106cm. De rest zit daar tussen in.

Als ik op straatniveau wil genieten zit ik op een stoel. Soms wil ik de helikopter view en dan ga ik staan. Tijdens werken aan de baan zijn eigenlijk alle hoogtes op een bepaald moment of klusjes onhandig. :? (het lekkerste werk je aan een werktafel waar je goed kunt zitten, maar daar bouw je geen baan! >:-D)

Succes met puzzelen!

Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 01 december 2021, 16:03:24
Overigens heb ik hetzelfde probleem met de dakspanten en de helling. Mijn baan is daarom ook vrij laag.

Afgelopen weekend was de rolmaat in de buurt, dus maar even nagemeten. Mijn schaduwstation staat bovenzijde op 55cm boven de vloer. Anders kon ik niet mer R5 uit de voeten. Voor wat het waard is.
Oorspronkelijk was de bedoeling alle bedrading op niveau schaduwstation, dus naast en onder de rails, aan te leggen, maar daarvan ben ik afgestapt toen ik digitaal ging. Onder de tafel liggend kan ik overal goed bij. Voor het bereiken van een ontsporing is het vaak kruipdoor-sluipdoor, maar voorlopig ben ik daarvoor nog lenig genoeg. Achteraf zou ik dat wel anders doen denk ik.
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
@ Tony: ik ben een stukje korter: 180 cm.

De hoofdbaan (basisniveau) ligt nu op 92 cm (incl dikte plaat). Hoger ga ik niet, want dan kom ik te ver naar voren en krijg ik last van de staanders.

@1200Blauw: het schaduwstation staat nu op 60 cm (en tussen de lagen dus nu ruim 30 cm). Ik heb gisteren een eerste tafel(frame) gezet en ik kan er idd prima onderdoor en overal bij. Voordeel was dat dit deel nu een behoorlijk eind van de schuine kant af staat (ivm het onder het spant door kunnen rijden) waardoor ik nu ook aan de achterkant bij het schaduwstation kan.

gr. Gertjan
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Hoi Gertjan,

Dat gaat erg op mijn situatie lijken. Bij mij basisniveau op 94 cm en (kruip)ruimte achter de schaduwstations om in geval van nood ook bij de achterkant te komen :thumbup:. Ik heb tussen de drie schaduwstations 20 centimeter, maar dat is eigenlijk te laag om overal makkelijk bij te kunnen. Die 30 cm bij jou is dus een goede keuze.

Groeten,
Wico
Eerste test met de tafelhoogte
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Eerste test met de tafelhoogte
Nav de gegeven adviezen heb ik een eerste proefopstelling gemaakt die goed lijkt te bevallen. Vanaf mijn stoel moet ik nog wel even wennen aan de iets hogere tafel, maar staand werkt het prettig. Ik kan er ook prima onderdoor. Hoe de hoogte tussen de lagen uit gaat pakken moet ik nog ervaren.
Re: Zolder klaar.....start tafelbouw
Haal het schaduwstation naar voren zou ik zeggen, dan kun je er van twee kanten bij.

Gr, Ben.
Re: Zolder klaar.....start tafelbouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zolder klaar.....start tafelbouw
Het is op de foto niet helemaal goed te zien, maar aan de achterkant is nog ruimte. Ik heb het al geprobeerd, maar als er ontsporingen op de achterste opstelsporen plaatsvinden kan ik er bij.

In dat voorste vrije deel is ook nog de lange op/afrit naar het schaduwstation gepland en heb ik betere werkruimte om straks alles onder het station te monteren. Het is idd wel weer een compromis.



Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Afgelopen dagen wat vaker bezig geweest met de bouw. Eerst een test met de bekende blauwe isolatieplaten (die tegenwoordig volgens mij groen zijn geworden...).
Het zijn gemakkelijk te bewerken platen, maar ik ben benieuwd naar het geluidsniveau
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
En ook gelijk even de rails uitgelegd. Moest nog wel wat aanpassen. Ben ook nog aan pionieren met het juiste foto-formaat. Vond de vorige toch wat groot.
Misschien is deze beter.

gr. Gertjan
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Gertjan,

Ik vond het eerste foto formaat juist wel prima, want dan zien we veel details :P. Zelf plaats ik zonder problemen foto's van 1200 x 675 (16:9 verhouding).

En lekker gevoel is dat hè om de eerste rails te leggen :).

Groeten,
Wico
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Citaat van: Gertjan H op donderdag 06 januari 2022, 12:30:02
Eerst een test met de bekende blauwe isolatieplaten (die tegenwoordig volgens mij groen zijn geworden...).
Mijn ervaring is dat deze platen weinig efficiënt zijn met M-rails. Ze zijn bedoeld om contactgeluiden van boven naar onderkant te onderdrukken maar zijn eigenlijk te hard waardoor ze veel geluid van de bovenkant reflecteren en ze dus weinig helpen tegen het metalen gerammel.
Met de zachte groene vezelachtige platen had ik een veel beter resultaat, alles rijdt zonder enig gerammel, die reflecteren bijna niets maar geven dan weer vezeltjes af...
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Citaat van: antonv op donderdag 06 januari 2022, 15:59:05
Citaat van: Gertjan H op donderdag 06 januari 2022, 12:30:02
Eerst een test met de bekende blauwe isolatieplaten (die tegenwoordig volgens mij groen zijn geworden...).
[...]
Met de zachte groene vezelachtige platen had ik een veel beter resultaat, alles rijdt zonder enig gerammel, die reflecteren bijna niets maar geven dan weer vezeltjes af...
De groene platen zagen met een metaalzaagblad geeft veel minder vezels en vervolgens een laagje lijm aanbrengen op de zaagvlakken garandeert een vezel-vrije toekomst.
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Hoi GertJan,

Over het algemeen zegt de kleur van de isolatie platen niet zoveel, iedere fabrikant heeft weer iets anders en er is geen standaard voor.

Het zal altijd geluid reduceren en je kunt altijd een testje doen dan weet je wat het doet.

Ik vind de eerste foto ook een beter formaat hebben  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Hallo GertJan,

Mooi begin, denk toch wel dat de dikke groene vezelplaten minder herrie maken dan deze,
spreek uit ervaring.
De draden van het schaduwstation kun je ook in de groene paar leggen in sleuven.

Zie mijn topic

Misschien wel een idee  :)
Ga dit weer volgen.

Gr Einte
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
@ Peter (Degeluidsman): de opmerking over de groene platen van mij komt voort uit het feit dat de blauwe platen niet meer zijn te krijgen bij een bekende bouwmarkt met een G. Die hebben nu groene platen (van dezelfde dikte en mogelijk van dezelfde  :thumbdown: kwaliteit....).
Gezien de andere opmerkingen en aanbevelingen (dank Anton en Einte) stap ik toch maar over naar de dikkere groene vezelachtige plaat.

Wil nog wel even horen hoe dit op blauw gaat klinken, maar ik heb nog geen aansluitingen gemaakt. Dat dus nu eerst maar eens doen (@Wico: ja dan liggen niet alleen de eerste rails, maar kan ook eindelijk een eerste trein gaan rijden).

gr Gertjan
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Citaat van: Gertjan H op zaterdag 08 januari 2022, 14:12:37
maar kan ook eindelijk een eerste trein gaan rijden.


En die gedachte geeft dan meteen weer nieuwe energie, toch.
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Dag GertJan,

Proefrijden lijkt mij inderdaad ook het beste. Ik zelf had op mijn vorige baan groene platen van de HB ofja kwam op rol. Dit beviel mijn wel. Enige nadeel daarvan was dat deze dus ook meteen weer bol gingen staan als er niks op lag. Je hoorde wel geluidsverschil maar moet er ook geen wonderen van verwachten.

De groende vezelplaten die genoemd worden heb ik zelf geen ervaring mee maar geloof best dat deze beter dempen. Mijn ervaring was het toch zo dat op het moment dat je de rails gaat ballasten daar het meeste geluid vandaan komt. Voor mijn huidige baan die ik aan het bouwen ben heb ik daarom wederom voor de isolatie van de HB gekozen alleen niet op rol maar in pakket. Deze heb ik nog niet geprobeerd maar zoals de vorderingen nu lopen hoeft dat niet al te lang meer te duren voordat ik daar aan ga beginnen.
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Vroeger had je zachtboard, dat was verkrijgbaar in platen van de bekende maat 120 x 240 en gewoon in houtkleur. Daar werden plafonds van gemaakt en door mij al in de zestiger jaren als ondergrond van mijn modelbaan gebruikt. Isoleerde het geluid prima. tegenwoordig heb je die groene vezelplaten in de maat 60 x 120, dat is in principe hetzelfde materiaal. Vanwege brandveiligheid mag het niet meer voor plafonds worden gebruikt maar de dempingswerking op je modelbaan is nog steeds erg goed.
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 08 januari 2022, 17:21:42
tegenwoordig heb je die groene vezelplaten in de maat 60 x 120, dat is in principe hetzelfde materiaal.
Bij mij zijn die platen 59x80 en 60x120,
maar wat het verschil maakt is niet de verkrijgbaarheid  in lengte x breedte
maar de dikte: 5, 7 of 10 mm dikte.

De dikte bepaalt de geluidsreductie in decibels (een logaritmische schaal).
Met kurk en rubber is dat niet anders.

De dikte van het materiaal typeert de reductie die met dat specifieke materiaal is te behalen
op een standaard veronderstelde ondergrond. Het type materiaal (samenstelling) bepaalt de aankoopprijs.

Als je kijkt naar sites over geluidisolatie en geluiddemping, dan zie je dat er twee waarden worden genomen:
eentje voor luchtgeluiden en eentje voor contactgeluiden. Llin iets zegt over de gemiddelde reductiewaarde in de lage tonen, Lw zegt iets over het gemiddelde in de hoge tonen. Er zit altijd een verschil van 11 dB tussen beide waarden. Dus 10 dB Llin is 21 dB Lw. Als een waarde > 13 db, dan is het vrijwel een Lw-waarde.

Er is een 10 dB grenswaarde in Nederland, ingesteld in de jaren '80: de 10 dB contactgeluidreductie norm, gebaseerd op het effect van kamerbreed tapijt op contactgeluiden. Sinds 2021 zijn de geluidsnormen in Nederland verder aangescherpt. Gehorigheid is een issue in dichtbevolkte landen.

Stel je wilt weten wat 7 mm groene vezelplaat (zachtboard) voor jou betekent: dan kijk je b.v. bij een leverancier naar 7mm platen en zie je een Llin=8 dB waarde staan.

Wil je een hogere Llin, b.v. 12 en een dunnere laag (b.v. 6mm) dan kom je uit op duurder materiaal, of op goedkoper maar meer brandbaard of meer vergasbaar materiaal.

Accepteer je een dikkere laag, dan zit je b.v. op kurk of zachtboard van een cm dik om hetzelfde te bereiken.
Is prijs belangrijk dan zul je gaan voor het zachtboard. Het dikste zachtboard is nog altijd stukken goedkoper dan het dunste folie (3 mm), eps of xps. Maar het heeft nadelen: het is onder andere niet vochtwerend maar wel vochtabsorberend (verf, lijm).


Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Dank voor alle reacties tav de isolatie. De dunne platen reduceren idd niet veel geluid.  Ik heb 1 pak staan en wil nu eens kijken of 2 platen op elkaar iets meer reduceren (volgens de formule van Jan Willem wel).
De rest doe ik dan wel met de groene vezelplaat, inclusief de bijbehorende tip over de vezels.

@Wico: de eerste rails liggen en de eerste 2 locs hebben zelfs een stukje gereden (bij mij nog nooit eerder want pas de laatste jaren aangeschaft), maar de M-rails vonden de lange rustperiode geen goed plan, want de loc's haperen nogal. Moet eerst dus aan het schoonmaken (en uiteraard ook meer aansluitpunten maken; had voor de test nog maar 1 draadje gebruikt....).

Wordt vervolgd dus.

Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Hoi Gertjan,
Ook in jouw topic weer de vraag over isolatiemateriaal onder de rails; blijft een lastig item want (?) er zijn veel topics over te vinden. Ook mijn topic begint zo ongeveer met dat onderwerp en ik dacht ik deel mijn ervaring met je ;)

Jaren geleden ben ik begonnen met van die blauwe platen onder de C-Rails. Toen de hobby jaren had stil gelegen en ik weer op nieuw begon, wist ik eigenlijk zeker dat ik dat niet meer wilde. Belangrijkste redenen waren dat de geluidsreductie mij tegenviel (maar dat is 'op gevoel' en niet gemeten), maar ook dat ik het materiaal te zacht vond. Bij mijn nieuwe baan ben ik begonnen met XPS-platen (voor test). Ook die bevielen niet: ook hier weinig verschil tussen rijden op XPS of rijden direct op het hout. Deze opmerking van Luc: 'ik heb 4mm kurk geplaatst en dan het verschil gemeten met een decibelmeter. Het verschil was 6dB, wat echt wel veel is.' gaf mij vertrouwen in kurk. Meten is weten tenslotte. Ik heb de test nog een keer uitgevoerd met kurk en dat klonk al een stuk beter. Daarnaast is het materiaal wat harder en komen er niet spontaan deuken in. Wat mij overigens ook opviel, was dat treinen op populieren multiplex een stuk minder herrie veroorzaken dan spaanplaat :)

Succes met je keuze!

Gr,
Rob.
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Omdat ik nog blauwe platen over had heb ik ze dubbel gelegd. Het helpt idd wel (iets), maar het blijven M-rails  >:-D.

Ik heb intussen de dikkere groene viltachtige platen op voorraad staan, dus daarmee dan maar de andere poot van de U. Zichtdelen komen op kurk (maar dat is K-rail).

gr. Gertjan
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Met zacht schuim ( wat in kussens zit bijv. )  in de holle ruimte van de rails reduceert het geluid nog meer, Gertjan.
Is op de markt vaan te koop.
Misschien heb je wel ergens iets liggen om het uit te proberen.
Met repen stof zou het ook al moeten werken.
Zelf houd ik wel van het extra geluid van M-rail  :P

Grtz Tony
Re: Zolder klaar.....testen maar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolder klaar.....testen maar
Als je bij de baan van Einte kijkt, zie je ook zachtboard in stroken tussen de rails. Dat dempt ook.