Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)

Gestart door FransW woensdag 19 mei 2021, 15:03:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Om de rode en bruine kabels aan de contacttongen van C-rails te bevestigen, moet ik de kabel bevestigen aan een platte steekhuls (Märklin 74995).
Nu zit ik te pielen met een klein tangetje om die ronde hulshelften om de kabel heen dicht te knijpen. Is dit wel de juiste manier of bestaat hier beter gereedschap voor? Misschien dat iemand mij dat kan vertellen en een fotootje kan plaatsen van een tang die wel geschikt is om zo'n steekhuls aan de kabel te bevestigen.
Een elektrotechnicus zal ongetwijfeld het juiste gereedschap hiervoor gebruiken. 
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Zie HIER
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Solderen is vele malen beter !
Bedrijfszekerheid gegarandeerd.

Cees
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
@citaat:

Solderen is niet altijd handig. Soms is het ook gemakkelijk als je verbindingen eenvoudig los kunt maken en dan is een schuifstekker wel handig.

@citaat - @citaat:

Deze tang is meer geschikt voor kabelschoenen. Ik zou hier geen schuifstekkers aan draden me gaan zetten, want die komen niet echt vast te zitten.

@citaat - @citaat - @citaat:

Er zijn drie soorten tangen voor diverse doeleinden, maar wel als doel om iets te klemmen op het uiteinde van een draad.

Kabelschoenen:
kun je klemmen met de tang, die Hans aangeeft. Als je het weinig gebruikt, dan is dit voor kabelschoenen een prima tang. Goedkoper wellicht bij bouwmarkten.
Ga je hem regelmatig gebruiken, dan is dit kwalitatief een stuk beter. Hoort natuurlijk ook een hogere prijs bij. Dit soort tangen variëren in prijs tussen de €80 en €150.

Aderhulzen:
worden door sommigen niet geklemd, maar gewoon met draad en al in de stekker gedaan en vervolgens vastgeschroefd. Dan kun je beter geen aderhuls gebruiken. Dit is een aderhulstang. Verkrijgbaar voor prijzen van €80 tot €250.

Schuifstekker:
Voor schuifstekkers kun je deze tang gebruiken. Verkrijgbaar tussen de €40 en €180 euro.

Misschien kun je er één lenen van een bevriende relatie. En anders misschien naar een installatiebedrijf gaan en vragen of ze je van dienst kunnen zijn.
Wil je toch de tang 'van Hans' gebruiken, dan zou ik het uiteinde van de draad zeker vertinnen.
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Dank voor jullie opmerkingen.

@Hans Biere: een krimptang is inderdaad wat ik bedoel. Helaas is de Märklin krimptang 603361 niet meer leverbaar, zo leert een zoektocht op internet. Maar een andere krimptang zou zeker goede diensten kunnen bewijzen. Ik weet dat er een gebruikershandleiding bestaat van 603361, op die manier kan ik er achter komen hoe die te gebruiken.

@Pt2/3: solderen zou misschien beter zijn maar daar ben ik niet echt handig in. Het vertinnen van de draaduiteinden is voor mij geen probleem, heb ik in het verleden wel vaker gedaan.

@Bernardo: de Knipex tang die je aanraadt voor schuifstekkers lijkt mij wel wat. Wel een prijzig tangetje maar goed, je moet wat voor je hobby over hebben.  ;-) Maar ook bij deze tang is het toch mogelijk om de draaduiteinden te vertinnen?
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Hou er wel even rekening mee dat met de genoemde knipex tang niet de Märklin 74995 gekrimpt kan worden, dan zijn er andere bekken nodig.
Als je draden gaat krimpen moet je ze juist niet vertinnen, dan is de krimp niet goed.

Je moet zoeken naar een krimptang voor ongeïsoleerde kabelschoenen, knipex tang is een van de beste, maar ze zijn er ook van andere merken/merkloos die veel goedkoper zijn. De krimpverbinding kan dan wel wat minder netjes zijn.
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Een paar jaar geleden zat ik met hetzelfde probleem. Voor mijn vloerbaan wilde ik voor het eerst een ringleiding aanleggen en voor de verbindingen met de rails had ik diezelfde Märklin steekhulzen gekocht. Ik had over die krimptang gelezen, maar vond het een hoop geld voor zo'n specifiek hulpmiddel dat ik niet vaak nodig zou hebben, dus heb het ook gewoon met een platbektang geprobeerd.

In het begin was het inderdaad enorm pielen en het lukte ook niet altijd. Een paar weggegooide steekhulzen is echter veel goedkoper dan een krimptang. Door geduldig te blijven proberen kreeg ik er gaandeweg meer handigheid in. Mijn baan en ringleidingen zijn tegenwoordig een heel stuk groter en zoals het gezegde gaat, oefening baart kunst.

Dit is hoe ik het doe:

  • Draadje strippen zodat er precies genoeg blank is (maximaal 5 mm). Daarna gewoon zo laten, niet in elkaar draaien.
  • Steekhuls bij het brede deel goed beetpakken tussen wijsvinger en duim, met de nagel van de duim halverwege. Daardoor is het gedeelte waar het draadje moet komen helemaal vrij. Ik ben rechts, de steekhuls hou ik vast met mijn linkerhand. Daardoor is mijn rechterhand vrij voor de volgende stappen.
  • Terwijl ik de steekhuls horizontaal hou, leg ik het draadje er voorzichtig in. Het gestripte uiteinde ligt net naast mijn duimnagel. Dan laat ik het draadje los en als het goed is, blijft het liggen. Zo niet, gewoon nog een keer proberen.
  • Terwijl ik de steekhuls zo min mogelijk beweeg, buig ik met een platbektangetje één voor één de stukjes messing aan de rechterkant van de steekhuls een klein stukje naar elkaar toe. Het is al voldoende als beide messing stukjes tegen de isolatie van het draadje komen; het enige doel is om te zorgen dat het draadje nergens meer naartoe gaat. Het hoeft niet meteen helemaal vast zitten. Sterker nog, dat lukt me niet eens. Zodra het draadje eenmaal op z'n plaats gehouden wordt, geeft het niet meer of je de steekhuls wat beweegt en dat is precies de bedoeling.
  • Opnieuw één voor één buig ik nu diezelfde stukjes messing naar binnen, nu wél met de bedoeling om het draadje strak vast te zetten.
  • Tenslotte buig ik beide messing lipjes in het midden over het gestripte uiteinde van het draadje.

Hieronder zie je het resultaat. Het is een draadje van 0,25 mm2 van een paar jaar geleden, toen ik nog maar net bezig was. Door die paar jaar ziet het messing er niet meer als nieuw uit. Kort daarna ben ik van de dure Märklin steekhulzen overgestapt naar Vogt 3760a67. Die passen net zo goed.
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
@citaat - @citaat:

Even op de derde foto klikken onder het plaatje bij deze tang. Dat zijn de bekken die je nodig bent voor schuifstekkers en dus ook de tang, die je nodig bent.
Excuses, dat ik dat niet heb vermeld.
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Als je voor een dure tang gaat, neem er dan eentje waarbij de bek, zoals bij een Knipex, niet alleen scharniert, maar ook nog meedraait. Scharnierende zie je vaker op goedkope tangen en werkt an sich prima, maar meedraaiend werkt nog even beter. En neem een dikke brede bek. Ik heb er eentje met een smalle bek, maar als ik daar te hard mee druk op dikkere kabelschoenen dan scheur ik het metaal omdat ik heel plaatselijk druk geef.
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Voor de hobby moet het toch niet zoveel kosten?
Zie hier een geschikte tang voor weinig.
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Nee we kopen wel een lok van €400 euro maar een tangetje mag niks kosten :?

Goed gereedschap is het halve werk, maar bedenk daarbij wel hoe vaak je een dergelijke dure tang gebruikt.

Ga je alles met die flachsteckhulzen doen dan kun je best een goede tang gebruiken dan niet zo'n adereindhulstang van de Gamma (of mindere), tenzij je de krachten van je handen wilt trainen ;)
Solderen kan ook, maar niet iedereen kan dit, of heeft het juiste gereedschap hiervoor.
Voor rond de 70 euro heb je al een geschikt soldeerstation voor licht werk (zoals draadjes aan de rails solderen).

Groeten,

Hans V200.0
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 19 mei 2021, 23:18:32
Nee we kopen wel een lok van €400 euro maar een tangetje mag niks kosten :?

Goed gereedschap is het halve werk, ...

Dit onderschrijf ik ten volle.

Citaat van: Laurent op woensdag 19 mei 2021, 21:33:14
Als je voor een dure tang gaat, neem er dan eentje waarbij de bek, zoals bij een Knipex, niet alleen scharniert, maar ook nog meedraait. Scharnierende zie je vaker op goedkope tangen en werkt an sich prima, maar meedraaiend werkt nog even beter. En neem een dikke brede bek. Ik heb er eentje met een smalle bek, maar als ik daar te hard mee druk op dikkere kabelschoenen dan scheur ik het metaal omdat ik heel plaatselijk druk geef.

En dit ook.

Maar ik beslis niet over andermans beurs. Een ieder moet kopen, wat hij wil.
Vanuit het werk, wat ik deed, weet ik hoe prettig goede en juiste tangen voor dit werk zijn.

Maar ook dat alles niet duur hoeft te zijn om er mee te werken. Zo heb ik zelf ooit een keer een doppenset gekocht van €19,95. Een vergelijkbare set van Gedore was ruim €600. Als eerste ging de ratel kapot. Die kostte mij toen rond €50. daarna zijn er nog twee doppen gesneuveld en die hebben mij ongeveer €20. Al met al een set, die mij nog geen €100 heeft gekost en die ik al 20 jaar heb. Zo kan het ook.
Soms is goedkoop duurkoop, soms is goedkoop verstandig.
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Ik vind een tang met een loc vergelijken een nogal scheef vergelijk hoor.
Het gaat er om of je 25 stekkertjes of 10000 stekkertjes moet aanknijpen.
Als het met die tang van €15,- ook gaat, neem ik die hoor.
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Ik heb toch een duurdere gekocht na mijn tang van een paar euro omdat ik te vaak stekkertjes kapot drukte.
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Citaat van: Kappa op donderdag 20 mei 2021, 20:38:36
Ik vind een tang met een loc vergelijken een nogal scheef vergelijk hoor.
Het gaat er om of je 25 stekkertjes of 10000 stekkertjes moet aanknijpen.
Als het met die tang van €15,- ook gaat, neem ik die hoor.

Hoi Ad ,

Ik vergelijk de prijzen niet alleen merk ik op dat er te vaak bezuinigd wordt op goed gereedschap.
Denk niet dat je met een tang van 15 euro met plezier werkt zeker niet als je er 10000 mee moet knijpen, tenzij je kramp in je handen wilt krijgen.

Zelf had ik er een tang voor om zowel de draad te klemmen als ook de klem van de isolatie aan te knijpen, en met een iets duurdere tang gaat dat prima.
Helaas lag die een keer in mijn gereedschapskist die gejat werd uit mijn auto, en sinds die tijd nog geen vervanging gevonden die de gestolen tang kon vervangen.

Groeten,

Hans V200.0
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
@citaat - @citaat:

Zo werkt het meestal in de praktijk:
1 stekkertje kapot, denk je niet over na
2 stekkertjes kapot, hmmm vervelend, wat doe ik niet goed.
3 stekkertjes kapot, je gaat verzitten, het punt je van je tong komt naar buiten en voorzichtig weer proberen
4 stekkertjes kapot, in gedachten bid je achteruit
5 stekkertjes kapot, je gedachten druk je verbaal uit
6 stekkertjes kapot, bezorgde familieleden komen polshoogte nemen.
7 stekkertjes kapot, de zaak wordt in een hoek gegooid en je gaat je beklag doen.

Na opbeurende gesprekken en vervolgens kijken naar een oplossing, wordt deze gevonden in beter (en duurder) gereedschap, wat je dan uit mededogen mag aanschaffen.
>:-D >:-D >:-D 
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
De aankoop prijs bepaal je aan de hand van hoe vaak je het gaat gebruiken, voor die paar hulsjes zou ik gewoon op aliexpress kijken en kijk dan naar een tang die de huls in een keer krimpt.

Verder kun je beter 2dehands merk gereedschap kopen dan nieuw goedkoop spul, want bij merk spul kun je gewoon de defecte onderdelen vervangen en hoef je geen compleet nieuwe te kopen.

Zelf heb ik een knipex tang die op de Marklin tang lijkt het werkt maar echt super is het niet maar da's mijn mening.

Ook kun je de keuze maken voor een SEMI PROFESSIONELE TANG met vervangbare bekken voor elk type klemverbinding.
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Iedereen bedankt voor hun reactie op mijn vraag. Ik weet nu wat meer en ga op zoek naar een geschikte tang.
Nogmaals dank voor de reacties en tips.
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: bevestiging kabels aan platte steekhulzen (Märklin 74995)
Citaat van: Bernardo op woensdag 19 mei 2021, 16:09:27
@citaat:

Aderhulzen:
worden door sommigen niet geklemd, maar gewoon met draad en al in de stekker gedaan en vervolgens vastgeschroefd. Dan kun je beter geen aderhuls gebruiken. Dit is een aderhulstang. Verkrijgbaar voor prijzen van €80 tot €250.


Ik heb deze gekocht voor €28 inclusief een paar honderd ader eindhulzen. Werkt uitstekend.
https://www.amazon.nl/gp/product/B07R6T4H7W/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Aart-Jan