Na een verhuizing en verbouwing is er eindelijk tijd voor een baan op zolder. Hiervoor hebben we een dakkapel laten plaatsen om veel meer ruimte te krijgen. Wij hebben een lessenaardak wat inhield dat ik, als ik de trap op kwam, nog 1,5 mtr kon lopen en dan door de knieën moest om mijn hoofd niet te stoten. Nu hebben we dus veel meer ruimte en kunnen hier onze hobby uitvoeren. Het plan was om een baan te bouwen die altijd in m'n hoofd is blijven zitten en die velen kennen uit de catalogus van 1971. Het is een variant geworden op die baan. M-rails is vervangen door C-rails, de lange brug, met sterk stijgingspercentage, gaat nu onder het station door in plaats van er overheen en stijgt nu 2,5%. Deze helling begint bij het schaduwstation. De wens was om op een baan van 3 bij 3,5 mtr, toch met lange treinen te kunnen rijden en dan denk ik aan een 1200 met 7 rijtuigen, of een 2200 met 10 VAM wagons. In het schaduwstation is dat gelukt, hier past dat, maar hier loop ik tegen een probleem aan. Ik heb in elk van de 10 sporen 3 stuks schakelrails liggen. 2 vóór de stoprail en 1 na. De 1e stuurt de buurman weg, de 2e sluit het wissel en de 3e opent bij het wegrijden het wissel. De 3e is een 24294 ofwel een gebogen schakelrail. Tijdens het testen van het schaduwstation bleek dat een aantal loc's deze 294 niet activeerde. De sleper ging er overheen maar de hevel ging niet om. Dit gebeurd met loc's van zowel Märklin als Roco. Ik overweeg nu om alle schakelrails te vervangen door reedschakelaars. Het schaduwstation ligt, met de helling, maar na de bocht ligt op dit moment een keerlus om weer terug in het station te geraken. Tot zover ben ik nu gekomen, commentaar en tips zijn natuurlijk welkom.
M.vr.gr.Ab