Wat treinenloop betreft, kan het zeker. Of het ook interessant spelen is, ligt er maar aan wat je wilt bereiken. Je kunt goed automatisch en redelijk afwisselend treinen door je station laten rijden en soms even laten stoppen. Eventueel kun je een trein van richting laten veranderen. Als dat is wat je wilt, voldoet dit ontwerp.
Ik kan nu zowel linksom als rechtsom tegelijk laten rijden met als enige risicopunt het uitrijden van het rangeerterrein. Dat si bewust kozen omdat ik niets anders kon verzinnen uitgaande van 1 circuit linksom en 1 circuit rechtsom
Wat je met de industrie wilt, weet ik niet, maar er kunnen goederentreinen stoppen en rangeren. Bedenk wel wat er gebeuren moet. Wat is het voor spooraansluiting?
Snap de vraag niet van de spooraansluiting
Plaats voor een bergstation zie ik niet. Het wordt wel heel vol.
Kun je er van alle vier de zijden bij?
Klopt. Ben ook bezig met een gespiegelde variant waar ik wat meer ruimte creëer. Kan er van twee zijden bij (voor en rechts).
Hoofdstation: ik snap de wisselstraten niet. Ik heb geprobeerd om zowel links als rechts rijdend alle mogelijke varianten af te gaan, maar ik loop vast,
gr. Gertjan
Het doel van het ontwerp nu is twee afzonderlijke circuits waarbij is linksom het rangeerterrein op kan en rechtsom eraf. Uiteindelijk zoek ik ideeën om achtereenvolgens continue linksom, rechtsom, linksom te gaan telkens via het schaduwstation.
Dan het rangeerdeel. Wat is de doelstelling van de korte sporen op de kop? Staan daar wissellocs? Is dat om om te lopen? Als dat zo is, zou 1 driewegwissel volstaan met 1 kort opstel/omloop einde (je bent geen tegenstander van 3-weg wissels, want je gebruikt ze op meerdere plekken). Als je wat meer zou willen, bijvoorbeeld treinen ontbinden en opnieuw samenstellen, dan schiet deze opzet te kort. Er is onvoldoende ruimte om een deel van de trein te verplaatsen. Daarvoor zou je een uittrekspoor moeten plaatsen aan 1 van beide einden van dit complex.
De bedoeling van de korte sporen op de kop is om een locomotief af te koppelen en via een vrij middenspoor terug te laten gaan om aan de andere kant weer wagons op te pikken. Leek me gezien de beperkte ruimte de meest elegante oplossing. Je geeft een aantal opties aan (treinen ontbinden en opnieuw samenstellen) waarvan ik niet weet hoe ze te realiseren. De kamer is 210x420 met aan de muurzijde (bovenkant tekening) rechts de restanten van een schuin dak. Netto geeft dat op 110 cm hoogte 370 cm baanlengte. Verder kan niet omdat ik ook nog bij een openslaand raam moet kunnen. Links onderaan zit de deur, dus daar kan ik sowieso niet meer dan 122 cm . Kan wel evt rechts tot max 150 cm gaan. Hoef nog geen buik in te houden om er voorbij te kunnen.
Bedankt voor jullie input voor zover en zie graag aanvullende commentaren terug. Zoals ik al zeg ben ik bezig met een gespiegeld ontwerp maar nog steeds gebaseerd op bovenstaande.
Fijne avond en groeten, Ruud