Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter

Gestart door MarklinHO dinsdag 18 mei 2021, 15:20:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Ik zat al een tijdje te denken over een manier om een servo aan te sluiten op mijn k-rail wissels. Ik had reeds enkele oplossingen gezien waarbij een staaldraad rechtstreeks aan het stelmechanisme van de wissel verbonden was alsook een oplossing waarbij de manuele hendel aangepast werd met een doorsteek naar onder, maar is was toch niet overtuigd van deze oplossingen.
Wat ik wel eleganter vind, is de ondervloer kit die Marklin aanbied als art 7548
.


Nu heb ik een 3D-printer, dus dacht ik, dat moet ik kunnen reproduceren.
Dus:


De print bestaat uit 2 delen, de geleider die in de wissel geschoven moet worden en waar onder de plaat een servo zit met een stalen draad verbonden:


En het afdekkings plaatje:


Dit laatste is steeds van bovenaf te verwijderen.


gr,
Gert
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Mooie vondst, maar je hebt niet de hele ondervloer-kit nagemaakt, toch? Dat lijkt me ook niet nodig, alleen het onderdeel dat in het wissel klikt en een verbinding met de servo zijn voldoende, lijkt mij.
Hoe ziet het er aan de onderkant uit?

Groet,

Peter
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Dag Peter,

Inderdaad die hele ondervloerkit heb ik niet nagemaakt.
Ik gebruik deze servo constructie:


Die heb ik met een servopilot ingesteld dat die een beweging maakt van 7mm.

gr,
Gert
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Dat is een hele mooie constructie!
Met een tandwieltje, keurig.

Groet,

Peter
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Ik vind het een mooi ontwerp, goed gelukt, mooie uitstraling. Top.

Maar ik moet ook denken aan een RVS-oplossing van jaren geleden.
Een forumlid had een RVS constructie gemaakt. Daar hoor je nu niets meer over.
Toch is het goed om je te realiseren wat er toen speelde.

Er lag een probleem wat nu is weg genomen door elektronische ontwikkelingen:
In het begin van het servo-tijdperk hadden mensen last van jitterende servo's.
Dat verschijnsel kwam erop neer dat als je de baanstroom aanzette, eerst alle servo's in positie werden gebracht. Daarbij ontstond een kortdurend stroomtekort, en dat leidde tot een heftig schokkerig gedrag van de servo (servoarm, en alles wat daaraan vast zat).

Er waren in die tijd 3 oplossingen voor om het jitteren bij de opstart te voorkomen, en eentje om het jitteren te gedogen maar af te vangen met een flexibele servo-arm (draadveer met een zigzag).

Je kon jitteren voorkomen met een betere servodecoder, met CDU of condensator, of door een andere servokeus (iets duurdere servotype). Als je dat jitter-risico niet incalculeerde, dan trok de servoarm tijdens de opstart een wissel van tafel (dat was het risico).

Als ik nou jouw oplossing bekijk, dan zit daar geen enkele speling in,
dus ga je uit van ofwel een jittervrije servo ofwel een jittervrije decoder.
Klopt dat?
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Die opstart stuipen zijn goeddeels uit de wereld, Jan Willem. Met een goede geschakelde voeding (voldoende ampères) gaat het goed, is mijn ervaring.

Groet,

Peter
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Je had ook de handbediening voor de wissels kunnen kopen, daar dat stukje uithalen. 1,50 per stuk, was je sneller klaar geweest ;)
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Inderdaad de handbediening heb ik zoals aangegeven in mijn beginpost ook getest, maar ik was toch niet overtuigd van het resultaat. Je hoeft het hier niet mee eens te zijn hoor  :D
De kosten is geen issue, het printen van een dergelijk onderdeel kost overigens minder dan 0,5€.

Gr,
Gert
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Dat scheelt dat het niet duur is, maar zijn ze ook sterk?

Ik gebruik wisselmotoren met die handbediening stukjes, werkt als een tierelier.
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Is dit ontwerp ook ergens online te vinden? Zo ja, heb je hier een linkje van?
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Zoek je de 2 stukjes voor de wisselmontage of de servo?

gr,
Gert
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter
Beide als het mogelijk is.
Re: K-rail montage voor servo uit de 3Dprinter