Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin M rail wissels verbeteren stroomafname

Gestart door ErwinLamens maandag 17 mei 2021, 11:02:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin M rail wissels verbeteren stroomafname
hoi,

de zwarte latjes tussen de puco's daarop durven Roco slepers blijven hangen wegens te weinig stroom van de puco's ... enig idee hoe je dit kan verhelpen ?

ook sommige Märklin locs durven blijven kort hangen op de wissel in afbuigstand ...

zilverpapier erop voor een betere geleiding ?



mvg

Erwin
Re: Märklin M rail wissels verbeteren stroomafname
 @citaat Met een puntbek tang de puko's ietwat naar boven tillen, zodat ze wat langer worden. Meestal helpt dit.
(pas op voor kortsluiting door overdrijving)
Re: Märklin M rail wissels verbeteren stroomafname
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin M rail wissels verbeteren stroomafname
Citaat van: ErwinLamens op maandag 17 mei 2021, 11:02:04
de zwarte latjes tussen de puco's
Clemens noemt die zwarte latjes
CiteerKunststoffschienen vom Herzstück zu den Zungen

en door vervanging van kunststof door metalen spoorstaaf lost hij dat probleem op:
CiteerEin Teil der Kunststoffschienen musste entfernt und durch polarisierte Metallschienen ersetzt werden. Dazu wurde erstmal der Mittelteil herausgetrennt. Er war nur durch Blechlaschen an der Oberseite (rote Kreise) und unter dem Herzstück (blaue Kreise) fixiert. Das Bild zeigt die bereits die umgebaute Weiche.

Foto's (laschenlage.jpg en zungenschienen.jpg)
Bron: http://mobatechnikblog.blogspot.com/2014/06/die-polarisierte-m-gleis-weiche-teil-1.html





In het Zwitsers heten die zwarte stukjes spoorstaaf Zungenenden (vrij vertaald tussenspoorstaven).
Als er problemen zijn met stroomloze "Zungenenden" dan is er dus ook een probleem met te laag liggende puko's
en vandaar Nobody's tip om die paar puko's wat omhoog te trekken.

Dat "optrekken" is aanzienlijk minder werk dan Clemens verbouwing (plastic spoorstaaf vervangen door metaal).
Bovendien kan het nadeel van Clemens aanpak zijn, dat kortsluiting ontstaat tussen sleper, puko's en "Zungenenden", en dat is de reden waarom hij z'n wissels polariseert. En het nadeel van polarisatie is dat je een wissel niet meer kunt open rijden; als je dat wel doet, heb je geheide kortsluiting.
Re: Märklin M rail wissels verbeteren stroomafname
Citaat van: Jan22 op maandag 17 mei 2021, 15:43:04

en door vervanging van kunststof door metalen spoorstaaf lost hij dat probleem op:


Hallo

En krijg je kortsluiting als je sleper erover gaat. Je moet dus polariseren.

De oplossing is veel eenvoudiger. Bij de roco sleper de kunststof geleidingen naar de zijkant eraf trekken.
Daarna het sleepgedeelte zodanig buigen dat de bolling hiervan bijna verdwenen is.


Bart
Re: Märklin M rail wissels verbeteren stroomafname
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin M rail wissels verbeteren stroomafname
Citaat van: Bajn-AG op maandag 17 mei 2021, 16:02:42
de roco sleper de kunststof geleidingen naar de zijkant eraf trekken.
Daarna het sleepgedeelte zodanig buigen dat de bolling hiervan bijna verdwenen is.
Ik vroeg me al af waarom het altijd juist Roco's zijn die er last van hebben ...