Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Pruisisch

Gestart door Jef zaterdag 05 juni 2021, 22:13:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pruisisch
Jef
gast

Pruisisch
Hallo, ik ben met 67 jaar begonnen met marklin , ben een mooie baan aan het maken periode 1 en 2.
Graag zou ik een collectie locomotieven en wagons Pruisisch en bayern willen aanleggen.
Waar kan ik deze aankopen  AC en digitaal   dank
Re: Pruisisch
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Pruisisch
Hi Jef,

Kijk eens bij de merken op hun site.
Marklin, Brawa, Roco, Piko enz.
Vele hebben ook vaak 3-rails loc's (of omschakelbare 2-rail / 3-rail)
Er zijn ook vele sites met info dan ff Googlen op type nummer.

groet
Harald
Re: Pruisisch
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pruisisch
Hier vindt je de bouwseries van locomotieven 
http://www.modellbau-wiki.de/wiki/K%C3%B6niglich_Preu%C3%9Fische_Staatseisenbahnen#Dampflokomotiven
Klik op een bouwserie en je krijgt een overzicht van alle gefabriceerde modellen (merk. artikelnummer, ac/dc)

Voor wagons kijk je het beste op deze website
http://www.osterthun.com/0Laenderbahnen/
Wanneer je van dc-wagons de assen vervangt zijn deze ook geschikt voor digitaal ac

Cees
Re: Pruisisch
nobody
gast

Re: Pruisisch
Citaat van: Pt2/3 op zondag 06 juni 2021, 08:16:14
Wanneer je van dc-wagons de assen vervangt zijn deze ook geschikt voor digitaal ac
Je kunt de DC wielstellen op 14,1 mm afstellen en ze elektrisch verbinden met geleidende lijm/lak.
Re: Pruisisch
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pruisisch
Voor een overzicht van modellen kijk eens op deze webzijde: DIE LÄNDERBAHN UND DEUTSCHE REICHSBAHN H0 MODELL DATENBANK​

Citaat van: Jef op zaterdag 05 juni 2021, 22:13:30
Graag zou ik een collectie locomotieven en wagons Pruisisch en bayern willen aanleggen. Waar kan ik deze aankopen

Daarna kan je eens kijken bij de diverse handelaren en marktplaatsen (Markplaats / Ebay / CataWiki) op internet of die een bepaald model hebben. Je favoriete lokale winkel in de buurt of die het model hebben of moeten bestellen voor je. Over een paar maand (of wat) kan je weer naar een treintjesbeurs waar ook eens kan kijken.

Groet Ronald.
Re: Pruisisch
Lid sinds: 2009

offline
Re: Pruisisch
Hoi Jef,

Tijdperk I en II, mijn interesse heb je :-). Ga je ook een draadje starten waarin je de bouw van je baan gaat beschrijven? Ik ben zeer benieuwd.

Wat betreft jouw vraag heeft Ronald al het allerbeste antwoord gegeven. De genoemde website bevat nagenoeg alles wat er aangaande deze Tijdperken is uitgebracht. Tevens wordt duidelijk aangeven of bepaalde modellen ook in wisselstroom (geschikt voor Märklin) uitgebracht zijn.

De afgelopen jaren is het magertjes geweest met wat er nieuw is uitgebracht. Zo héél populair zijn deze periodes kennelijk niet (meer), want er zijn nog ontzettend veel modellen niét uitgebracht. Je bent derhalve afhankelijk van wat een winkelier nog heeft staan, en natuurlijk websites als Marktplaats, Ebay (vooral .de) en Catawiki. Maar dat mag de pret niet drukken! Ik kan je vertellen dat met wat geduld en af en toe geluk je een heel eind kunt komen met verzamelen.

Mijn advies zou zijn om goed na te denken wát je precies wilt, voordat je helemaal los gaat. Immers, de genoemde Tijdperken van de echte pioniers-locjes tot de grote eenheidslocs. Van kleine locomotiefjes als een T3 of een Glaskasten, tot sneltreinlocomotieven zoals de S3/6 of een S9. Ze zijn allemaal ontzettend mooi (vind ik), maar maak maar eens een baan waar ze allemaal goed tot hun recht komen... Tenzij je daar weinig om geeft natuurlijk, dan kun je bovenstaande gerust vergeten.

Mocht je vragen over deze Tijdperken hebben, dan mag je me gerust hierover benaderen. Ik ga dit draadje in ieder geval volgen, eens kijken wat er nog meer ter tafel komt.

Tot slot: Frits Osterthun's website werd al genoemd, maar vergeet ook zijn youtube-kanaal niet. Grote klasse  :thumbup:.

Met vriendelijke groet,
William