Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Langzamer lopen van een Harry Potter trein

Gestart door Lupohenk vrijdag 14 mei 2021, 18:00:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Hallo allemaal , wie weet wat er kan zijn met mijn Harry Potter trein . Als hij rijd gaat het een minuut goed en dan gaat hij steeds langzamer rijden . Hij is al bij modelspoor winkel in Wierden geweest en daar konden ze niks vinden .
Wie weet het ?????.
Mvg lupohenk
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Is je loc digitaal of analoog?

En als hij digitaal is, hoe stuur je 'm dan aan?
Met een Mobile Station (versie?) of met een Central Station (versie?) of anders?

Uit de 3railwiki maak ik op dat de digitale versie een decoder heeft met een blokje met tuimelschakelaars (dipswitches op de decoder), oftewel dat de decoder type 6090x is. En dat het vermoedelijk gaat om een FX-decoder waarop het adres middels tuimelschakelaars op de decoder kan worden ingesteld.

De zinvolle info die jij moet geven, indien jij jouw vraag beantwoord wilt kunnen krijgen.

-Wat voor type loc heeft jouw Harry Pottertrein?
-Analoog of digitaal? En indien digitaal wat voor type decoder zit erin?

Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Komt bij Hornby vandaan dus er zal wel een DC-motor in zitten. Zal daarom niet analoog zijn maar uitgerust met decoder Delta of Digitaal.
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Er werden ook sets met trafo aangeboden.
Afbeelding bron ===> klik
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Dat wist ik niet, Wim. Dan zal er iig wel een ander soort electronica in zitten om de DC-motor (?) te voeden en om te schakelen. En misschien is daar wel een goedkoop decodertje voor gebruikt.
Er is niet zo heel veel van deze loc te vinden.
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Ik zie nu dat de topicstarter sinds zijn vraag anderhalve maand geleden niet meer gereageerd heeft...
Zou leuk zijn als hij dat wel zou doen en evt. een foto van het binnenwerk zou plaatsen!
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Volgens de site van Märklin het volgende:
- bouwjaar 2003/2004
- locomotief met digitaal decoder
- digitaal schakelbaar (Control-Unit of Delta-Control-4f)
- Digitale locomotief of digitaal apparaat voor het Märklin-Digital-systeem (Motorola-formaat)

Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
De set 29550 werd dus geleverd met een conventionele trafo waarbij de loc echter wel voorzien was van een decoder. De set 29551 was uitgevoerd met een Mobile Station.

Maar zoals gezegd, de TS lijkt het verder niet echt interessant te vinden :?.
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
TS is al jaren aan het emmeren met deze Harry Potter loc. Zoek er maar eens op.
Ik kan me voorstellen dat deze loc onderhand hem de neus uit komt.

De reacties die hij heeft gehad, wijzen erop dat hij
a. de digitale (Fx delta) versie heeft, en
b. abusievelijk heeft gedacht de decoder met een mobile station te kunnen uitlezen (en wijzigen), en
c. niet op een programmeerspoor maar op de baan met alle overige 6 locs erop.

Kortom, iemand die alle nadelen van digitaal rijden (zonder RdfM) kent.
Het ding moest open, moest schoongemaakt, en noem maar op.
De decoder zat in de tandem, al dat soort tips heeft hij al gehad. Allemaal heel fijn.
En nu dit weer: de nadagen van een aftakelende decoder.

Een ander denkt: Fx-decoder eruit, nieuwste locpilot ESU erin mits de loc al DC is,
zo niet, allereerst de loc DC-maken.

En alle stappen daartoe staan in de 3railwiki.

Ik rij analoog, god dank, en ik denk alleen maar, deze man heeft hulp nodig. Acuut.
Om digitaal te kunnen rijden. Dus geen hulp van mij. Wie helpt 'm uit de brand?
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Citaat van: Hanzi op vrijdag 02 juli 2021, 06:58:53
Ik zie nu dat de topicstarter sinds zijn vraag anderhalve maand geleden niet meer gereageerd heeft...
Zou leuk zijn als hij dat wel zou doen en evt. een foto van het binnenwerk zou plaatsen!
Hans, de eerste reactie was van Jan op 1 Juli, waar had Henk dan in die tussentijd op moeten reageren? ;)

Ik denk zelf dat de motor vuil is en als deze warm wordt, het vuil zacht wordt en beter gaat geleiden, waardoor de motor zichzelf min of meer kortsluit en langzamer gaat draaien.
Je kunt het motortje van de H.P. trein niet uit elkaar halen, maar wel eventueel proberen in een badje met wasbenzine laten weken en goed spoelen en dan goed laten drogen.
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
@citaat oeps, je hebt helemaal gelijk; ik heb mijn reacties daarover doorgestreept.
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Laten we in afwachting van TS nog een keer naar de 3railwiki kijken.
Die bespreekt de Harry Potter trein in twee smaken:

1. analoog, set 29550
2. digitaal, set 29551

Blijkens eerdere draadjes van TS heeft hij de 2e, digitaal met een fx-decoder
en een blokje met tuimelschakelaars waarmee het adres ingesteld kan worden.
Dat blokje betekent dat een mobile station de decoder waarden niet kan wijzigen,
uitsluitend kan uitlezen.

Ook de analoge set heeft een decoder (volgens de wiki), dus moet het adres dan op analoog staan, 
om er analoog mee te kunnen rijden. Beide hebben dezelfde motor (volgens de wiki).

Beide startset's bestaan uit :
Citeereen C-rail ovaal van 184 x 84 cm met een uitwijkspoor d.m.v. bochtwissels, een stoomlocomotief van de "Hogwarts Express",
uitgerust met een Drum Collector Motor (DCM) met veldspoel en een delta-decoder en 2 sneltrein rijtuigen.

Het verschil tussen de twee startset's zit in de aan- of afwezigheid van een mobile station met toebehoren.

De decoder en het blokje om deze van adres te voorzien bevindt zich in de tender.


Wat kan er mis zitten:
a. de motorschoonmaak, of
b. de decoder

Ad a. TS heeft al eerder diverse tips gehad (maak 'm schoon); daarmee kan hij wat gedaan hebben, of nog niet.

Kappa benadrukt dat "Je kunt het motortje van de H.P. trein niet uit elkaar halen",

m.a.w. het type motor is helemaal geen DCM-type, zoals in de 3railwiki staat, maar een klokanker motor of een C-sinus-motor, en dus stil en onderhoudsvrij, maar dan heeft motor-onderhoud dus ook geen zin meer.

Ad b. betekent geheugenverlies, dus de oude decoder vervangen door een gezonde nieuwe.
Naar keus goedkoop (Tams, Uhlenbrock, Piko) of duurder (want goedkoop is duurkoop).

Mijn inzicht houdt daar op.


Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
@citaat zoals al eerder vermeld is het een Hornby-product, Jan. Er zal dus ook wel een Hornby-motortje in zitten.
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Citaat van: Hanzi op dinsdag 06 juli 2021, 22:48:03
@citaat zoals al eerder vermeld is het een Hornby-product, Jan. Er zal dus ook wel een Hornby-motortje in zitten.
Zoals gewoonlijk lijk je het bij het rechte eind te hebben, in weerwil van de 3railwiki.  :D

Maar om het af te maken geven we de links erbij, opdat we het nooit meer vergeten.
Hierin vind je alles (in het Engels)

Het onderhoud van een Hornby (Märklin) Hogwarts locomotief (uit oktober-december 2019)

Uit dat draadje (en info op ebay) blijkt dat er nog een 3e set is geweest,
Märklin 29552 (identiek aan 29550 en 29551, maar met een loc met een mfx decoder).
Die set staat nog niet in de 3railwiki.

In de link naar marklin-users.net staat een pdf-bestand:
Het pdf- bestand, en een filmpje op u2be:
https://youtu.be/3nyL6mRLns4

Een laatste citaat uit het draadje op Märklin-users.net forum:
CiteerThings to consider: it's basically a Hornby and not Marklin quality, it's been adapted for 3 rail AC operation.
Apart from the slider and a DC / AC converter there should be shedloads of Hornby Castles to cannibalise for spares.
In my experience, the metal tyres on the plastic drive wheels can slip sideways and cause an eccentric motion so need to be pushed back on concentrically occasionally.
Finally, it's out of scale at OO 1:76 and looks a bit odd alongside other Marklin HO at 1:87 scale. But it's fun and the kids will love it.

The HP sets for the American market were Bachmann formerly Airfix models and far inferior to the Hornby / Marklin offering.

Voor de duidelijkheid: er is een Bachmann DC-versie, een Rivarossi DC-versie (R1234M), een Hornby DC-versie en een Lionel DC-versie en ze zijn allemaal te koop geweest via ebay, van tijd tot tijd. Die van Märklin is een Hornby DC-versie. De eerste modellen (van vóór het Märklin tijdperk) hadden een Lima pannenkoekmotor, en reden op batterijen.

De analoge Märklin set 29550 heeft een loc met een DC motor en een AC2DC converter (geen decoder).
De digitale Märklin set 29551 heeft een loc met een Fx delta decoder.
De digitale Märklin set 29552 heeft een loc met een mfx-decoder
(volgens marklin-users.net in dat draadje).

In de link wordt ook nog een adres gegeven in de UK waar je de benodigde Hornby vervangingsonderdelen kunt bestellen, gesteld dat het om motor-falen gaat, en niet om een decoder probleem.
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Langzamer lopen van een Harry Potter trein
Ik heb de bijlage in het vorige bericht verwijderd, wegens onleesbaarheid.
Dat was een screenshot van het pdf-bestand.

Ik heb nieuwe screenshots gemaakt, die wel leesbaar zijn.
Mocht de spareparts list (het pdf-bestand) ooit gewist worden op de externe site,
dan blijven deze 2 screenshots hier toch leesbaar. Dat is de gedachte erachter.

En, o ja, het mag natuurlijk niet, en Märklin levert deze info natuurlijk ook niet.
Dus, al heb je de loc zelf wel, dan nog mag je deze info niet verspreiden.
Dat lijkt mij hypocriet, ranzig, en inferieur. BMB! Brexit? Yes!