Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Metaalsoort van de "nul" van binnenverlichting wagons

Gestart door Meine vrijdag 14 mei 2021, 13:41:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Metaalsoort van de "nul" van binnenverlichting wagons
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Metaalsoort van de "nul" van binnenverlichting wagons
Wat is het metaalsoort van de "nul" van binnenverlichting wagons.

Het gaat om het koperachtige dunne gedeelte wat je onder de wagon klikt, en op de as drukt, zodat je de nul van de rails kan halen.

Ik heb als heel wat koperachtige soorten gezien, forforkoper, rood koper, brons, messing enz.

Ik wil een lok voorzien van beter massa en wil de massa van de wielen op een DC manier verbeteren.

Hoe dik is deze metaalsoort?  en welk metaalsoort gaat het om.

Meine
Re: Metaalsoort van de "nul" van binnenverlichting wagons
Afgaande van de kleur is het messing,koper is meer rood van kleur.
Maar wat wil je verbeteren dan? Mijn ervaring is dat de massa in bijna alle gevallen prima is en dat het probleem in het sleper contact zit.
Soms wil alleen zwaarvervuilde olie voor een soort van isolatie van de as zorgen.
Re: Metaalsoort van de "nul" van binnenverlichting wagons
Hallo

Materiaal is fosforbrons, maximaal 0.1mm dik.

Massaopname kun je ook maken door een (gestript) draadje losjes om de as te wikkelen. Werkt net zo goed, zorgt alleen voor een lagere rolweerstand.

bart
Re: Metaalsoort van de "nul" van binnenverlichting wagons
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Metaalsoort van de "nul" van binnenverlichting wagons
Fosfor brons dus. Max 0,1 mm. Daar ga ik wat van aanschaffen.

De stroomopname via de sleper heb ik middels een "Anne W" draadje verbeterd. Dat moet goed gaan.
Vandaar dat ik het via de wielen wil proberen.

Ik ga de manier van Bart ook proberen. Dat is vrij eenvoudig te realiseren.

Meine
Re: Metaalsoort van de "nul" van binnenverlichting wagons
Hou er wel rekening mee dat er geen verbetering kan optreed. Bij mij is tot nu toe geen van de genoemde oorzaken een probleem geweest wel het contact tussen trein/wagen en de rails.